Efter mycket om och men, galna fantasier och mycket funderande så har jag slagit till på en 340. Kom över ett ex på 9000 mil och 4 ägare och så gott som rostfri.
Jag hade tidigare en 940 som jag skulle bygga busbil av. Påkostade den torsendiff, byggde motor god för en hel del mos m.m. Lagom till att jag lagt i nya maskinen så insåg jag att jag vill verkligen inte köra 940.. Vill ha något som sticker ut, något inte alla redan har sett på varenda bilträff. Har också haft i bakhuvudet under en lång tid att det vore riktigt fett med en ordentligt breddad och snabb 340.
Så för 2 veckor sen i ren spontanitet så rev jag ner motor, framvagn, låda och bakaxel från 940n och sålde resten i delar och köpte mig en tokfräsh 340 för pengarna.
Tanken är att allt jag har kvar från 940n ska ner i den, SFRO reggad som ombyggt fordon och sen lägga sig runt 400 kusar. Stuket kommer bli något i stil med rocket bunny/Pandem.
Planen var från början att köra den över sommaren för den är ju ändå rätt charmig i originalutförande men av någon anledning så har motor redan hamnat vid sidan av, så jag antar att bygget officiellt är påbörjat!
Hoppas det uppskattas så ska jag försöka uppdatera så ofta det går
Alltid kul med udda byggen Trimmad B230 är ett klassiskt recept i 300-serien, bilarna rör på sig bra med det.
Har min projekttråd på 300powerclub om du vill få inspiration av mitt och andras urspårade byggen Håller dock på att testa sälja min 360 GLT då jag känner jag inte har tid eller plats till att göra färdigt bygget, blir den inte såld så blir jag dock tvungen göra färdigt bilen någon gång när tiden finns.
simlar skrev: Alltid kul med udda byggen Trimmad B230 är ett klassiskt recept i 300-serien, bilarna rör på sig bra med det.
Har min projekttråd på 300powerclub om du vill få inspiration av mitt och andras urspårade byggen Håller dock på att testa sälja min 360 GLT då jag känner jag inte har tid eller plats till att göra färdigt bygget, blir den inte såld så blir jag dock tvungen göra färdigt bilen någon gång när tiden finns.
B230 i 300 vet jag är "vanligt", det som jag hoppas kommer sticka ut lite är både fram och bakvagn från 940, istället för b19 framvagn från 360 och 240 bakvagn
Kanske mycket jobb för liten skillnad, men det är något jag själv aldrig sett iallafall, och funkar bra tillsammans med min tanke om en ganska bra breddad 300
Började rensa ut lite inredning, växellådstunnel ska ju kapas upp förr eller senare så kan lika gärna tömma den direkt
Någon som har tips på prisvärda stolar i något större modell? Lutar åt fast rygg i dagsläget! Det som bromsar bygget lite just nu är att jag behöver gas till svetsen innan det är någon ide att börja passa in saker!
Har även finbesök i garaget ett tag framöver av min gode väns 240.. ska reggas med T5 och jag hjälper honom med det sista inför reg, bland annat byta bakaxel och lite så
Kan ju passa på att berätta mer ingående om maskinen som ska ner i bilen.
B230fk med org. Kolvar och H-profil
531 topp med större ventiler (46/38) Planad 1mm, omgjorda förbränningsrum och portade kanaler
Hy35w på portat org. Grenrör Kl t3 kamaxel med ställbart drev Gröna R spridare
Billet svänghjul, runt 7kg vill jag minnas 707 tryckplatta från Audi s2 Tenaci 6 puck sinterlamell
Och hela kalaset styrs av ett Megasquirt 2 v3
Bild från när den lades i 940in den byggdes för
Det är hur bygget ser ut just nu, kommer bli en del ändringar framöver dock. Turbon är alldeles för stor för sfro så den kommer reggad med typ en 16t eller liknande.
Kommer även ge mig på att svetsa grenrör och plenum.
Efter regg så åker hy35an på igen, 1200cc spridare och så kan man låta maskinen andas lite mer
Har säkert glömt en massa detaljer men det är väl i grova drag hur det ser ut!
simlar skrev: Kör 850/V70 fälg med högt ET så behöver du inte bredda så värst mycket
Kanske inte, kommer nog ha 9-10" breda i bak
Hur som helst så bygger jag den inte med sleeper i åtanke, målet är att sticka ut, har någon avlägsen dröm om Elmia någon gång i framtiden 😅
Haha, för att sticka ut räcker det ju med att bara komma med en 343. 😜 Det är ju bara att testa lite fälgar å se vad som kan passa om du vill köra på CS. Även om du kär CS stuket så kan du ju alltid lägga på någon cm eller 2 på bredden av det. 👍🏻
Har vart lite lugnt just nu, mycket att styra med inför höst vinter (vedeldad villa)
340 har det inte hänt mer med än att bakändan är i luften nu med och ska rivas ner. Har köpare på bakaxel och allt som hör till så det är ett välkommet tillskott i kassan.
Annars har jag mest skruvat på polarens 240 t5. 1031 axeln är så gott som på plats, ska byggas justerbar höjd där bak och leta efter ett vakuumläckage och bromsvätskeläckage, sen vankas det regg på den
Kände för att följa modet och skaffade öppen planlösning i bilen nu 🤷
Behöver dock ta ut yttligare någon cm för att lådan ska gå i
Lånade en sitta still stol för att få ett hum om plats och placering, och jag hade tur, för rätt och slätt på golvet satt man som bäst 🤷 orginal fästen är ju 15cm höga så dom kapades.
Sorry för kassa bilder.. behöver bättre belysning här ute