Köpa autocom?

sollu
31 juli 2023 · 423 Inlägg

Hej
Jag har tänkt köpa original autocom. Det kostar 21500kr+ moms. Säljaren  säger att jag behöver köpa en licens för att den Ska funka. Licens  kostar 8200kr +moms. Licensen gäller för ett år. Så menar dem att man ska betala bara om man vill uppdatera eller ska man betalar för varje år 8200kr. Nån som har bra koll? Min kompis säger varför ska jag köpa orginal som kostar mycket. Det finns billigare från China sa han Men jag vet inte hur dom funkar.
Tack för hand

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2023 · 17 486 Inlägg

Tja. Jag har en Maxisys. Den tar alla bilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
31 juli 2023 · 2 375 Inlägg

Har använt en del Autocom genom åren och har aldrig varit speciellt imponerad, speciellt inte nu när du berättar hur mycket det kostar.

Vill du lägga en större summa så finns ju t.ex Thinkcar och Topdon Phoenix.
Använder själv en Topdon Artidiag 800BT, och är inte speciellt imponerad av den heller för den delen.
Men jag väljer den alla dagar i veckan över en Autocom, och den har alltid klarat av det jag använt den till.. gör ungefär 8-10st bilar i veckan.

Up the RA
sollu
31 juli 2023 · 423 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja. Jag har en Maxisys. Den tar alla bilar.

Okej går att kalibrera när man byter grejer eller felsöka hela bilen?

sollu
31 juli 2023 · 423 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har använt en del Autocom genom åren och har aldrig varit speciellt imponerad, speciellt inte nu när du berättar hur mycket det kostar.

Vill du lägga en större summa så finns ju t.ex Thinkcar och Topdon Phoenix.
Använder själv en Topdon Artidiag 800BT, och är inte speciellt imponerad av den heller för den delen.
Men jag väljer den alla dagar i veckan över en Autocom, och den har alltid klarat av det jag använt den till.. gör ungefär 8-10st bilar i veckan.

Okej ska jag göra en titt! Jag har en icarsoft men det är svårt att komma in till alla system på bilen.

Kvantfysik
31 juli 2023 · 65 Inlägg

Autocom går fortfarande att använda efter att din licensen löpt ut. du får bara inga nya uppdateringar.

MrHyde
31 juli 2023 · 654 Inlägg

Jag slår också ett slag för Autel Maxisys/Maxicom!

Har arbetat med Autocom i 5 år och gillar det inte, Autel är mycket smidigare med surfplatta istället för laptop(som mitt Autocom hade på jobbet) och den tar fler bilar.
Autocom är hopplös på amerikanska bilar, och hittar oftast inte mer än hälften av systemen på till exempel Peugeot/Citroën runt 2000-2010. Bland annat.

Senast redigerat av MrHyde (31 juli 2023)

Live long, and prosper.
sollu
31 juli 2023 · 423 Inlägg

Kvantfysik skrev:
Autocom går fortfarande att använda efter att din licensen löpt ut. du får bara inga nya uppdateringar.

Ja det finns en på blocket men enligt säljaren jag behöver eget licens. Ska kika lite grann o se vart ska jag  hamna.

sollu
31 juli 2023 · 423 Inlägg

MrHyde skrev:
Jag slår också ett slag för Autel Maxisys/Maxicom!

Har arbetat med Autocom i 5 år och gillar det inte, Autel är mycket smidigare med surfplatta istället för laptop(som mitt Autocom hade på jobbet) och den tar fler bilar.
Autocom är hopplös på amerikanska bilar, och hittar oftast inte mer än hälften av systemen på till exempel Peugeot/Citroën runt 2000-2010. Bland annat.

Tack har du en länk som du känner till?
MVH

Senast redigerat av sollu (31 juli 2023)

MrHyde
31 juli 2023 · 654 Inlägg

sollu skrev:

MrHyde skrev:
Jag slår också ett slag för Autel Maxisys/Maxicom!

Har arbetat med Autocom i 5 år och gillar det inte, Autel är mycket smidigare med surfplatta istället för laptop(som mitt Autocom hade på jobbet) och den tar fler bilar.
Autocom är hopplös på amerikanska bilar, och hittar oftast inte mer än hälften av systemen på till exempel Peugeot/Citroën runt 2000-2010. Bland annat.

Tack har du en länk som du känner till?
MVH

https://www.autel.se/

Live long, and prosper.
sollu
1 augusti 2023 · 423 Inlägg

Hej nån som har provat på den?
Eller om det finns bättre än den och vad är skillnaden på dom?

https://www.prylteknik.se/autel-mx808-d … ampanjpris

https://www.boierbilverktyg.se/diagnosv … maxicheck/

Senast redigerat av sollu (1 augusti 2023)

sollu
23 oktober 2023 · 423 Inlägg

Jag köpte autel mk906pro ts. Som jag förstår måste man uppdatera varje år för att den ska funka som det ska? På kompis autel vill inte baka elhandbromsen på en Volvo. Det stå att man måste uppdatera datorn. Är det så på alla autel? Autocom är inte så. Jag är ledsen att jag köpte som kostar 35t och betala 590$ för att uppdatera

Jesper328
23 oktober 2023 · 2 375 Inlägg

Vad har du för ångerrätt?
Eller ja, du kan ju alltid försöka att lämna tillbaka den och hävda att den är helt värdelös.. det gjorde jag med Autodata. lol
Jag själv kommer att uppgradera till en Topdon Phoenix Elite (eller Max) här framöver som har två års fria uppdateringar, och efter det kostar det ungefär 5000kr/år för att uppdatera till de absolut senaste bilarna.

Up the RA
sollu
23 oktober 2023 · 423 Inlägg

Jesper328 skrev:
Vad har du för ångerrätt?
Eller ja, du kan ju alltid försöka att lämna tillbaka den och hävda att den är helt värdelös.. det gjorde jag med Autodata. lol
Jag själv kommer att uppgradera till en Topdon Phoenix Elite (eller Max) här framöver som har två års fria uppdateringar, och efter det kostar det ungefär 5000kr/år för att uppdatera till de absolut senaste bilarna.

Tack Jag har ingen ångerrätt! Bara ett år garanti. Enligt deras webbsidan är att den funkar även efter ett år men säljaren sa nu att det kan bli lite begränsad. Så tråkigt

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

sollu skrev:

Jesper328 skrev:
Vad har du för ångerrätt?
Eller ja, du kan ju alltid försöka att lämna tillbaka den och hävda att den är helt värdelös.. det gjorde jag med Autodata. lol
Jag själv kommer att uppgradera till en Topdon Phoenix Elite (eller Max) här framöver som har två års fria uppdateringar, och efter det kostar det ungefär 5000kr/år för att uppdatera till de absolut senaste bilarna.

Tack Jag har ingen ångerrätt! Bara ett år garanti. Enligt deras webbsidan är att den funkar även efter ett år men säljaren sa nu att det kan bli lite begränsad. Så tråkigt

jävla ocker priser.. men visst har du en verkstad är det ju en sak..   

privat därimot är det totalt bortkastade pengar.. 

har ju testat en del olika. och i grunden är det samma skit.
dom läser ju samma protokoll..    det är mer hur bra dom är i övrigt tex med mjukvaror och dyligt.. 

tex när vi bakdaterade ecu på min polo 6r så gjorde vi det med en felsökningsdator där man kunde ladda ner samtliga programvoror både nyare versioner och äldre.  fanns dom i systemet kostade det inget extra.     när man läser ur bilen sparar den all info om bilen inkl samtliga programvaror och kodningar.   vilket är väldigt praktiskt i framtiden. 
när tex en bil kommer in med en bränd abs sttyrenhet och man kan få fram programvara och kodningen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
sollu
26 oktober 2023 · 423 Inlägg

Skruva mycket men jag har inte eget firman eller företag. Kan njuta ett år om det blir mycket begränsad då ska jag skaffa en autocom.

Gengaspv
15 april · 1 Inlägg

Hej har en autocom nyss betald licens  för 10000 ett år som jag kan sälja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang