EU’s förslag om ”end of life vehicles”

Jesper328
29 oktober 2023 · 2 375 Inlägg

Ja ni, gossar.
Vad säger ni?
Rimligt förslag? lol

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/

Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare.

Senast redigerat av Jesper328 (29 oktober 2023)

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2023 · 7 234 Inlägg

Jesper328 skrev:
Ja ni, gossar.
Vad säger ni?
Rimligt förslag? lol

https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/

Ber om ursäkt om detta tagits upp tidigare.

Riktigt sjukt förslag, som förmodligen aldrig kommer klubbas igenom, men man ska väl aldrig säga aldrig... Eu har ju tagit ett gäng urbota korkade beslut förut

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Marre_holding
29 oktober 2023 · 7 Inlägg

Sjukt

Lucif3r
29 oktober 2023 · 2 217 Inlägg

#swexit nästa?

Senast redigerat av Lucif3r (29 oktober 2023)

Marre_holding
30 oktober 2023 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
#swexit nästa?

De vet du 😎

krambriw
30 oktober 2023 · 427 Inlägg

Kunde varit ett april skämt....men det är det ju inte

Om man sedan tar och enkelriktar alla gator från alla håll i städerna så blir luften bra för alla barn som självklart måste växa upp i city. Eller varför inte helt sonika, på EU nivå, förbjuda förekomsten av storstäder, då blir ju luften och miljön jättefin

Mossan1
30 oktober 2023 · 2 828 Inlägg

Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

zemet
30 oktober 2023 · 4 041 Inlägg

Mossan1 skrev:
Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

Känns som detta skulle kunnat lösas enkelt med Svensk lagstiftning? Behöver man blanda in EU i det?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

Mossan1 skrev:
Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

kan man tro men jag är ganska säker på att det inte handlar om det... 

på sista tiden har många bilar som importerats till sverige från usa blivit märkta som skrot och dom inte får föra in dom till sverige.   

sitter en massa muppar på länstyrelsen och bestämmer vad som räknas som skrot och inte. 

alltså riktigta miljövänner utan någon som helst kunskap om bilar. 

om det handlade om rena skrotbilar som blir dumpade i naturen så finns det ju bättre vägar att gå.
övergivna bilar borde hämtas av staten ställas upp en viss tid på en uppställningsplats.  sen skrotas och kostnaden tas från ägaren till bilen eller tex registerhållningsavgiften eller nått

men att någon annan ska sitta och bedömma om min bil är skrot eller inte och att du tas i från din ägande rätt till något du äger är helt sjukt.    kommer ske väldigt otäcka saker om folks egendomar tas ifrån folk..  det är jag rätt säker på.       ingen annan än ägaren kan bedöma om en bil är skrot eller inte.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
trubbelturbo
30 oktober 2023 · 1 460 Inlägg

Mossan1 skrev:
Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

En fastighetsägare här hade problem med en bil som någon hade dumpat. Ytterligare fula fiskar dök upp och stal delar samt utövade vandalism på den gamla bilen.

Till slut en tidig morgon låg bilen dumpad på kommunens trottoar på andra sidan gatan, och vips blev den kommunens problem. Fastighetsägaren hade såklart ingen aning om hur den kunde hamnat där, och den tjusiga hjullastaren han hade stående i garaget hade absolut ingenting med saken att göra... 😁

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2023 · 13 746 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Mossan1 skrev:
Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

En fastighetsägare här hade problem med en bil som någon hade dumpat. Ytterligare fula fiskar dök upp och stal delar samt utövade vandalism på den gamla bilen.

Till slut en tidig morgon låg bilen dumpad på kommunens trottoar på andra sidan gatan, och vips blev den kommunens problem. Fastighetsägaren hade såklart ingen aning om hur den kunde hamnat där, och den tjusiga hjullastaren han hade stående i garaget hade absolut ingenting med saken att göra... 😁

det är så man får göra..  man ska aldrig fråga hur man ska göra utan släpa iväg skiten när ingen ser problem löst. 

sen att man har ett sånt system på plats som gör allt så jävla tungjobbat är för mig obegripligt..   

en viss tid måste så klart ägaren få på sig att lösa att ett bil gått sönder mitt i natten osv.  men det brukar vara ganska tydligt om någon har ett intresse för ett fordon eller inte...    jag ställer ju inte min bil lite random utan att se till att få bort den jävligt fort om den skulle paja..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
krambriw
30 oktober 2023 · 427 Inlägg

Vi hade en gång för preskriberat länge sedan ett bilvrak som blev släppt på vår lokala gata. Vi ringde kommun och tjatade, inget hände. Tilslut fick vi den briljata iden; vi rullade den bort till busshållplatsen och då djäklar, dröjde inte länge innan den forslades bort

Jesper328
30 oktober 2023 · 2 375 Inlägg

https://ec.europa.eu/environment/pdf/wa … es9_en.pdf

Här är ett dokument som har med saken att göra för den som orkar läsa allt dravel.

Up the RA
Putteliten
30 oktober 2023 · 9 081 Inlägg

Översittarfasoner som allt annat skit EU vill tvinga på oss. Märkligt hur en instans ska kunna bestämma att min bil som står i ett låst garage är skrot, bara för att jag inte använt den på ett par år.
Hindrar jag dom dessutom från att ”ta hand” om MIN bil, så kan det stå mig dyrt.

MisterAxl
30 oktober 2023 · 103 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Mossan1 skrev:
Förslagets grund är sannolikt att enklare kunna tvångsskrota dumpade fordon, mm vilket är en svår procedur idag.

Dumpas en bil idag på DIN mark, är det DITT ansvar att få bort den. Inte bilägarens. Läcker den miljöfarligt kan markägaren få juridiska konsekvenser.
Så sjukt är det.

Du får heller inte flytta den då det räknas som egenmäktigt förfarande.

Myndigheter måste blandas in, och kostnaden, just det, den är MARKÄGARENS.

Känns ganska sunt att man luckrar upp detta, men så klart kan man gå för långt med ALLT!

En fastighetsägare här hade problem med en bil som någon hade dumpat. Ytterligare fula fiskar dök upp och stal delar samt utövade vandalism på den gamla bilen.

Till slut en tidig morgon låg bilen dumpad på kommunens trottoar på andra sidan gatan, och vips blev den kommunens problem. Fastighetsägaren hade såklart ingen aning om hur den kunde hamnat där, och den tjusiga hjullastaren han hade stående i garaget hade absolut ingenting med saken att göra... 😁

Det får mig att tänka på hur man ibland kan hantera vargar ute på landsbygden när en eller flera sådana har börjat ha ihjäl bönders djur.
Antingen går man den väldigt långa rutten där man rapporterar in att man har sett en varg och att det då ska diskuteras skyddsjakt på den för att skydda böndernas djur och då kommer en väldigt massa röster om hur grym man är som diskuterar att skjuta ihjäl vargar som enbart försöker överleva och det blir en väldigt stor historia i lokala tidningar och annat.
Eller så applicerar man SGT-metoden till problemet.
Skjut.
Gräv.
Tig.
big_smile

Senast redigerat av MisterAxl (30 oktober 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang