DSG oljebyte Audi a3 2.0 tdi quattro sportback

T0fex
8 november 2023 · 2 Inlägg

Hej! Köpte förra månaden en Audi a3 2.0 tdi quattro sportback (Mitt första bilköp) ungefär 12700mil och hoppas på att jag kan ta hjälp av er som är kunniga här på detta forumet.
Hörde med audi då angående service intervaller och de sa att DSG oljebytet ska ske varje 6000 mil.

Första oljebytet där gjordes vid ungefär 6500mil men nästa har ej gjorts än och då bokade jag in direkt service för bytet där och det skulle ske imorgon 2023-11-09 men fick information idag att de saknades någon ring för göra bytet? så fick vänta till 2023-11-15.

Min fråga är om det är farligt att köra bilen om ej oljebytet i DSGn har skett i tid? Eller är varje 6000 mil en rekommendation?

Hoppas ni förstår min fråga, är ganska ny när det kommer till bilar.

Senast redigerat av T0fex (8 november 2023)

Mew
8 november 2023 · 2 163 Inlägg

Nej, kör på du. Inget kommer hända på några dagar. smile

Mossan1
9 november 2023 · 2 828 Inlägg

Precis.  Några hundra mil hit och dit är skitsamma.

Den täta intervallen (för en transmission) är för att lamellerna är i oljebad och det smutsar ner oljan.
Körtips för en DSG/Stronic och andra dubbelkopplings automater är att tänka på att det är just koppling som drar.  Inget smygande i onödan (tex bilkö) eller stå att försiktigt dra framåt, tex, istället för bromsen stående i uppförsbacke.  Försök få automatiken att inte nyttja kopplingsslir mer än en manuell. Många fattar inte det utan kör  som om det var en momentomvandliarautomat som är i princip okänslig för slir.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang