Hotad av köpare

Emmaolst
9 november 2023 · 3 Inlägg

Långt(!)
Sålde grabbens atraktor förra veckan. Volvo 744 D24 fr 1988.  (Skriver EPA i texten nedan för enkelhetens skull)
Den låg ej ute på annons utan han blev kontaktad av en som ville köpa den.
Han var tveksam men köparen erbjöd 52000kr om de fick komma samma kväll. Sonen var bortrest och bad att de skulle komma dagen efter hellre men köparen sa att han ville komma samma kväll o sonen skulle få 2000kr extra i handen om de fick komma. Sonen sa ok.
Köparen kommer (kille 17år) med sin mamma, kompis och lillebror klockan ca 19 på kvällen.
De börjar först klaga att det är mörkt ute (?) men lyser med ficklampan och kollar under bilen i motorutrymmet, kollar oljestickan och runt karossen osv. De provkör bilen och vi berättar vad vi vet som är fel och att topplockspackningen byttes under sommaren och det är en ny startmotor och nytt batteri. Att den fungerat ua senaste tiden förutom att tempmätaren inte fungerar ordentligt och  att den används nästan dagligen. (Även jag brukar köra den ibland för att se att han ej ”fulkopplat” den att köra snabbare)
De vill höra motorn och sen står bilen på under hela tiden de är hos oss. De provkör den och säger den går perfekt och vill köpa den. Mamman prutar ned priset de själva erbjöd till 49200kr. Nya sommar och vinterdäck, ljud, kjolpaket, extraljus, reflexramp mm medföljer.
Vi har blocket kontrakt där det står att vi säljer den 100%laglig och i befintligt skick.
De skriver swischat summan, skriver under kontraktet och ägarbytet och kör iväg. Ägarpapperna postas direkt.
En timme senare ringer köparen (grabben) o säger att bilen skakar o stannat. Vi förstår inte varför o frågar om de tankat bensin isf diesel. Nej säger dem. Sen startar den men köparen ringer tillbaka igen o säger den stannat igen o ej startar. Kräver att vi ska åka o hjälpa dem (vi är inga mekaniker) mamman ringer upp mig och bara skriker att jag är det ena och andra, att vi lurat dem för vi sålt en trasig EPA o att vi är oseriösa eftersom vi bytt massa trasiga delar (!?) jag säger att den fungerat då vi haft den och fungerade då de var här, provkörde och åkte iväg. Samt att vi inte kan hjälpa dem utan hon får kontakta bärgare. Ägarpapperna är påskrivna och postade.
De ringer flera gånger o skriker under kvällen och kräver allt från 12000kr till 500kr. De ska polisanmäla oss för Bedrägeri och stämma oss.
Natten blir lugn tillslut men dagen efter fortsätter mamman skicka sms
Som Vi ej svarar på. Hon hotar hela tiden att svarar jag inte inom en viss tidangivelse ska hon stämma mig. Hennes son som köpte epan börjar skriva på Sociala medier o kontaktar min sons kompisar om epan och skriver dessutom flera gånger att det inte är han som köpt den utan hans kompis (?)
Nu sist skrev hon att bärgningen kostade 12000kr men vi ska betala 2500kr samt att bilreparatören säger att toppen och ventilerna är trasiga och kommer kosta minst 5000kr och ska stämma oss då bilreperatören säger att vi sannolikt borde vetat om felet.
Jag svarar då att jag vill ha namn på verkstan och kan ta kontakt med dem. Hon svarar att det är en privat verkstad men inget namn eller telefonnummer får jag. Jag skriver igen att jag vill ha kontaktuppgifterna till verkstan där epan står för felsökning. Men då svarar hon att den står
Inlåst i ett garage och jag kan komma dit (12mil) efter kl 18 o se epan så skulle mekanikern komma dit.
Allt känns som de bara försöker hota oss att betala tillbaka pengar för ett fel som ej finns. Och att den inte är på en verkstad känns märkligt.
Bilreparatören hon skriver om kan ju isf lilafärgad va en kompis till dem som bara hittar på problem.
Min son mår jätte dåligt över att köparna håller på såhär så han är ärligheten själv och aldrig skulle lura någon samt att han använt epan dagligen.
Fått veta att köparna köpt epor från andra och på väg hem krävt pengar från säljarna för tex generatorn gått sönder, tanken spruckit etc. Finns bevis.
Vi har sparat allt de skrivit till oss.
Vad ska vi göra? Detta är stressande och psykiskt påfrestande speciellt för min son då de skriver till alla hans kompisar.
Tacksam för hjälp och tips.

Steff240
9 november 2023 · 1 023 Inlägg

Be henne vänligt men bestämt att dra nåt gammalt över sig och blockera numret. Färdigt smile

doktorduett
9 november 2023 · 358 Inlägg

kräv att du o din mekaniker kompis får komma o titta på den.
fast du kanske inte har en mek kompis. ta med någon du känner vem fan som o låtsas.
då det ju sanolikt inte är något fel på den får du inte komma o kolla den o då blockerar du bara numret
o för allt i världen betala inget, om du betalar sluttar dom alldrig

master_lars
9 november 2023 · 1 162 Inlägg

De har har möjlighet att kontrollera och undersöka bilen. Ni har meddelat er kännedom om fordonet och eventuella fel. Således har köparna misslyckats i sin undersökningsplikt, varpå ni inte kan klandras för det.

Tycker ni skall hålla god ton ett tag till, efterfråga ett ackrediterat utlåtande från en verkstad. Alltså ett papper som säger vad som är felet efter felsökning.
De kommer inte stämma er eller polisanmäla er (ingen polis kommer göra en anmälan för att köpare misslyckats i sin undersökningsplikt). Stämning är oftast en dyr historia, och troligen kommer de inte vinna detta. Deras rättskydd via hemförsäkringen kommer inte driva frågan.

Jag tycker ni helt sonika skall blockera numren de ringer från om någon vecka. Fortsätter de däremot ringa från andra nummer och störa, så spela in samtalen (går att göra på telefonen) och anmäl dem sedan till polisen för trakasserier, tänk dock på att uppträda professionellt, lugnt, sakligt och artigt mot dem som ringer. Detta kommer säkerligen ta skruv när ni är övertrevliga.

Ni har inte några skyldigheter att meddela att samtalen spelas in.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
zemet
9 november 2023 · 4 041 Inlägg

Om det är toppen och ventilerna som är trasiga hur skulle ni vetat det innan och dom inte märkt det när dom provkörde. Det är rent skitsnack.

Visst, man kan luras om att bilen drar olja osv men trasiga ventiler märks direkt.

Blockera och fortsätter dom så anmäl för trakaserier.

Senast redigerat av zemet (9 november 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
krambriw
9 november 2023 · 427 Inlägg

Och trots det alla fel gick det att köra tolv mil med den!??

Lärdom: sälj aldrig till "bekanta" eller på så sätt så du får direktkontakt med köparen. Välj KVD bilauktion nästa gång så slipper man allt jidder och sådana här rena trakasserier

PS Jag har inga egna intressen i KVD, bara förbaskat god erfarenhet från min/våra försäljningar

Senast redigerat av krambriw (9 november 2023)

Brådhis * Voff voff *
9 november 2023 · 10 280 Inlägg

Livslängden på en D24 är väl runt 12 mil så inget nytt under solen där kan jag känna. wink

Skämt åsido, det luktar bra skumt om detta. Du kan omöjligt veta hur köparen plågat bilen efter köpet. Det är inte svårt att köra sönder bojsänket D24 om man kör den hårt så trasig kan den för all del säkert vara, men det är inte något ni kan lastas för.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
9 november 2023 · 7 240 Inlägg

Har också en gång blivit hotad av bil köpare.
Han ringde dagen därpå och sa att "den här bilen får du ta tillbaka omedelbart"!
Varför då frågade jag.
Oljetryckslampan lyser.
Jag kommer svarade jag och körde hem till köparen.
Titta här sa han och startade motorn - lampan slocknar inte!
Nu hör det till saken att den här bilen inte hade någon oljetryckslampa.
Köparen, som var närmare 2 meter, hade med knät råkat trycka in knappen till dimbakljuset.
Så hotet togs tillbaka.
Han vet numera att orange lampa IMTE har med oljetrycket att göra - den ska vara röd - om den finns.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 november 2023 · 13 746 Inlägg

Brådhis skrev:
Livslängden på en D24 är väl runt 12 mil så inget nytt under solen där kan jag känna. wink

Skämt åsido, det luktar bra skumt om detta. Du kan omöjligt veta hur köparen plågat bilen efter köpet. Det är inte svårt att köra sönder bojsänket D24 om man kör den hårt så trasig kan den för all del säkert vara, men det är inte något ni kan lastas för.

näe nyser man för hårt så går dom sönder..    förstår inte varför alla vill a den där skitmotorn.   
Polarn har en sån maskin står som han funderar på att kasta ner i sin 960exektive som han håller på att renovera..   frågade honom varför han ska hållas med det där skräpet..  då är det bättre att skaffa en 1.9tdi pd maskin från någon vw  mer effekt mer vrid och tusentals procent hållbarare smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Vansterfilen
9 november 2023 · 95 Inlägg

Det är ju alldeles uppenbart att det är några riktiga torskar du har att göra med. Förmodligen går bilen hur bra som helst. Låter som att de satt detta i system, scammers helt enkelt.

Blocka bara samtliga parter, inget kommer hända.

Brådhis * Voff voff *
9 november 2023 · 10 280 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Livslängden på en D24 är väl runt 12 mil så inget nytt under solen där kan jag känna. wink

Skämt åsido, det luktar bra skumt om detta. Du kan omöjligt veta hur köparen plågat bilen efter köpet. Det är inte svårt att köra sönder bojsänket D24 om man kör den hårt så trasig kan den för all del säkert vara, men det är inte något ni kan lastas för.

näe nyser man för hårt så går dom sönder..    förstår inte varför alla vill a den där skitmotorn.   
Polarn har en sån maskin står som han funderar på att kasta ner i sin 960exektive som han håller på att renovera..   frågade honom varför han ska hållas med det där skräpet..  då är det bättre att skaffa en 1.9tdi pd maskin från någon vw  mer effekt mer vrid och tusentals procent hållbarare smile

Som att bjuda på BigPack-glass på Nobelmiddagen... Bryt vänskapen!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
10 november 2023 · 7 240 Inlägg

Hade en MGA 1600 Mk II (1800 cc/3-lagrad vevaxel).
Trimmade den ganska hårt(och utrustade den med bl a 72-ekrars Borrani med smidda fälgbanor = STOR STATUS på den tiden).
Bytte in den mot en ny SAAB.
Fjortis köpte MG:n av bilfirman(Björkman&Henestam)
Visade kompisar hur långt motorn varvade.
Tills en vevstake tittade ut i sidan på blocket.
Hotade och anklagade mig för motorhaveriet.
Jag fick genom kompisar veta händelseförloppet.
Berättade för SAAB-handlaren - som han också trakaserat!
Fjortisen fick själv stå för fiolerna.

Kanske något liknande hänt med trådskaparens bil?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2023 · 17 491 Inlägg

TS har ju råkat ut för scammers.  De har satt detta i system. Om TS orkar så kolla upp ägaren och dess fordonsinnehav. Ring sedan till tidigare ägare av de fordonen...

Annars är det bara Blocka & glömma. Jag har också råkat ut för konstiga köpare genom åren. Jag har bett de skaffa en advokat så tas all kommunikation via dessa. Har aldrig hört något efter det samtalen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:
TS har ju råkat ut för scammers.  De har satt detta i system. Om TS orkar så kolla upp ägaren och dess fordonsinnehav. Ring sedan till tidigare ägare av de fordonen...

Annars är det bara Blocka & glömma. Jag har också råkat ut för konstiga köpare genom åren. Jag har bett de skaffa en advokat så tas all kommunikation via dessa. Har aldrig hört något efter det samtalen...

Smart ide

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Emmaolst
10 november 2023 · 3 Inlägg

Detta är inga vi känner alls. Men ungdomarna vet ju idrott sett vilka alla är här uppe i Norrland. Men nu har denna mamma som köpte bilen ringt upp alla ägare som ägt bilen innan oss (iaf de tre sista) för de kontaktade oss och frågade varför vi gett deras namn till dem. Svarade att hon måste kollat fordonets historik för vi har inte sagt något. Detta känns obehagligt.
Jag har aldrig svarat på hennes meddelanden förutom att jag ville ha namnet på verkstan. Men hon ska bara stämma oss skriver hon. Idag igen så får sonen (som nu varit hemma från skolan tre dagar, då han mår dåligt av detta) ett meddelande av en kompis att dessa köpare skrivit att vi ska kontakta hans mamma för att lösa detta.
De skriver inte till oss om det.
Och till dem vi köpte epan av hade mamman ringt o skrikigt och sagt vi lurat dem o ville veta om de hade haft problem och att det skulle kosta 60k nu att laga. Men den står i deras privata garage och köparen alltså 17åringen håller själv på att skriva i den. Han lägger ut på Snapchat som vissa av dem vi känner ser. (Printscreenar allt)
Så nu kan de ju gjort vad som med motorn. Och en bärgare ringde dem aldrig (känner han som bärgar på orten) och att de bara kommit 1 mil säger köparen men de var 2,5 mil bort då de ringde oss (såg på snapkartan) och nu är bilen 12 mil bort?! Obehagliga människor. Pratat med polisen nu.

MickeEng
10 november 2023 · 481 Inlägg

Emmaolst skrev:
Detta är inga vi känner alls. Men ungdomarna vet ju idrott sett vilka alla är här uppe i Norrland. Men nu har denna mamma som köpte bilen ringt upp alla ägare som ägt bilen innan oss (iaf de tre sista) för de kontaktade oss och frågade varför vi gett deras namn till dem. Svarade att hon måste kollat fordonets historik för vi har inte sagt något. Detta känns obehagligt.
Jag har aldrig svarat på hennes meddelanden förutom att jag ville ha namnet på verkstan. Men hon ska bara stämma oss skriver hon. Idag igen så får sonen (som nu varit hemma från skolan tre dagar, då han mår dåligt av detta) ett meddelande av en kompis att dessa köpare skrivit att vi ska kontakta hans mamma för att lösa detta.
De skriver inte till oss om det.
Och till dem vi köpte epan av hade mamman ringt o skrikigt och sagt vi lurat dem o ville veta om de hade haft problem och att det skulle kosta 60k nu att laga. Men den står i deras privata garage och köparen alltså 17åringen håller själv på att skriva i den. Han lägger ut på Snapchat som vissa av dem vi känner ser. (Printscreenar allt)
Så nu kan de ju gjort vad som med motorn. Och en bärgare ringde dem aldrig (känner han som bärgar på orten) och att de bara kommit 1 mil säger köparen men de var 2,5 mil bort då de ringde oss (såg på snapkartan) och nu är bilen 12 mil bort?! Obehagliga människor. Pratat med polisen nu.

Stå på er, bra att ni loggar all konversation. Känns som det räcker till en polisanmälan.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2023 · 17 491 Inlägg

Bra att ni kontaktat Polis. Detta är inte ok. Scammers som lever på att skrämma folk från vettet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
10 november 2023 · 4 026 Inlägg

Sålde en dator för en hel del år sedan på blocket, sade till köparen att den kan hålla i 10år men kan lika gärna pajja efter några dagar, köparens kommentar var: begagnat är begagnat

men vill man vara snäll så köper man tillbaka fordonet för halva priset om den funerar som den ska

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Emmaolst
10 november 2023 · 3 Inlägg

De är nu anmälda för ofredande och polisen säger att vi ej gjort något fel i lagens mening.
Får hoppas de ger sig nu.
Men fick veta att en annan som sålt en EPA till dem i sommras oxå blev utsatt för samma att de hotade dem o krävde pengar tillbaka. Då hade de oxå provkört osv och kört iväg men generatorn hade pajat under hemfärden påstod dem. Säljaren köpte tillbaka epan för 50% men köparna ville ha kvar epan men de fick dem inte. Visade sig att det inte va fel på den epan alls. Tror dem hotas för att få pengar o behålla bilen för att sälja vidare o gå mer pengar … obehagliga till tusen.

Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2023 · 26 157 Inlägg

Emmaolst skrev:
De är nu anmälda för ofredande och polisen säger att vi ej gjort något fel i lagens mening.
Får hoppas de ger sig nu.
Men fick veta att en annan som sålt en EPA till dem i sommras oxå blev utsatt för samma att de hotade dem o krävde pengar tillbaka. Då hade de oxå provkört osv och kört iväg men generatorn hade pajat under hemfärden påstod dem. Säljaren köpte tillbaka epan för 50% men köparna ville ha kvar epan men de fick dem inte. Visade sig att det inte va fel på den epan alls. Tror dem hotas för att få pengar o behålla bilen för att sälja vidare o gå mer pengar … obehagliga till tusen.

Fy fan för sånt pack.
Stå på er. Logga allt och spara även om det kan verka obetydligt. Det kan betyda mycket i slutänden!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang