Nissan Micra k11 -00. Startar inte

MicraK11
16 mars · 3 Inlägg

Efter dyr felsök på Nissan verkstad
Felkod luftmassemätaren
Prisförslag att byta 12.000:-
Mekaniker föreslog att jag köpte på trodo el. autodoc o bytte själv, sagt o gjort
Startar bara med startgas o går så länge det finns gas, låter fint inga missljud
Har bytt bränsle filter kollat alla säkringar tömt tanken fyllt på färsk soppa. Startspärrlampan beter sig som den ska har prövat båda orginal nycklarna o startat om dem enligt manualen.
Frågade en mekonomen Verkstad om de kunde göra något, men de tyckte jag ska skrota för att det blir för dyrt.
För övrigt är bilen i toppskick 8000 mil ingen rost (gotlands körd)
Ska jag ge upp o skrota eller har ni några tips?

Mossan1
16 mars · 2 828 Inlägg

Bilen skulle starta även med bortkopplad LMM. Fast då i nödläge och gå långt ifrån 100%.

Så den får uppenbart inget bränsle.
Blir det tryck i fuelrailen?
Om du upprepade ggr slår av/på tändningen och sen försöker, vill den då, men inte starta upp?

Tänker om kamaxelsensor tex, inte ger input. Då låter inte styrdonet pumpen fortsätta gå mer än efter enstaka sekund.
I alla fall på många system.

MicraK11
16 mars · 3 Inlägg

Prövat av å på tändning många ggr
Helt död
Hur kollar jag enklast tryck i fuel rail

zzr94092
17 mars · 4 391 Inlägg

Kolla med stargas/bromsrengöring, tänder den till då,så har du hittat felet,inget bränsle..

Mew
18 mars · 2 160 Inlägg

Börja med det enkla. Har du mätt/kollat så säkringarna är hela? Om inte, börja i den ändan. Du har två säkringsboxar, en i kupén och en i motorrummet.

Och hör du bränslepumpen gå när du vrider om nyckeln?


zzr94092 skrev:
Kolla med stargas/bromsrengöring, tänder den till då,så har du hittat felet,inget bränsle..

Fast det skrev ju TS att han gjort i första inlägget. Och har redan kommit fram till att det inte kommer bränsle. Nu är frågan varför. smile

Mossan1
18 mars · 2 828 Inlägg

MicraK11 skrev:
Hur kollar jag enklast tryck i fuel rail

Många, men kanske inte alla, har en ventil liknande bildäcksventil på fuelrailen bara för att kunna ansluta en tryckmätare. Men även utan mätare kan man trycka in ventilen och se om något kommer eller inte.  Likt släppa luft ur däck.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang