Bilprovningen satte 2:a för att mina framrutor är tonade!

andreas_940
17 februari 2007 · 498 Inlägg

SooLo skrev:
På vägverkets hemsida står det inget om att toningen ska vara fabriksmonterad. Man kan ju dra ner rutan till hälften så ser man om rutan e lite tonad från fabrik, men en äldre bil är nog inte det, inte mer än typ 5% o sätter man dit typ 15% toning så håller man sig ju under de 25% man får tona...

Du syftar säkert på mina inlägg!

Men det jag menar är att iom att rutan från fabrik redan är "tonad" i sig så kvittar det hur ljus toning ni än slänger på för det blir för mycket!

Och därför går bilen inte igenom!

Så enkelt är det!!

Youngblood Billackerare
17 februari 2007 · 737 Inlägg

Jag måste hålla med Bilprovningen och dess "anhängare" i denna tråden. Man får inte ha tonade rutor fram.. och det spelar ingen roll ifall det har gått igenom förut då den besiktningsmannen inte har följt gällade regler. Inte så mycket att snacka om.

MagnusGbg skrev:
Det får aldrig sitta toning på framrutorna som har eftermonterats utan all toning som e gjord med film åker man på en 2:a på

Fel.. det finns några få personer i Sverige som FÅR ha solfilm på fram rutorna.. av medicinska skäl.

Senast redigerat av Youngblood (17 februari 2007)

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Hakan_J
17 februari 2007 · 380 Inlägg

Bara att skaffa läkarintyg alltså smile

Youngblood Billackerare
17 februari 2007 · 737 Inlägg

Hakan_J skrev:
Bara att skaffa läkarintyg alltså smile

Vad ska du åberopa att du lider av då..? smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 februari 2007 · 1 290 Inlägg

haynes skrev:

MilleN skrev:
Visste du inte om risken med att tona främre sidorutorna när du gjorde det? Då så.

Dem var tonade när jag köpte den och den har gått igenom besiktningen 2 år med samma toning

Kanske var nå klantskallar som bara sket i de på den tiden? Och dom som kollade nu var så kunniga att dom såg direkt??

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
Isröd
17 februari 2007 · 301 Inlägg

haynes skrev:

MilleN skrev:
Då får jag säga grattis till att du haft tur i 2 år då smile Är ju fortfarande olagligt, och en risk man får ta..

Inte alls olagligt
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

ok men det här då kravet gäller både inifrån och utifrån.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!
Kettunen
17 februari 2007 ·

Säg inte för mkt.. Man får en 2a om skruven fattas som håller fast reservhjulet i skuffen tongue Så otroligt mesigt.. Men dina ruter e ju inte "lagliga" enligt dom direkt..
Sveriges system suger

evol
17 februari 2007 · 28 Inlägg

Kettunen skrev:
Säg inte för mkt.. Man får en 2a om skruven fattas som håller fast reservhjulet i skuffen tongue Så otroligt mesigt.. Men dina ruter e ju inte "lagliga" enligt dom direkt..
Sveriges system suger

Alltså vadå sveriges system suger.. de e ju bra att bilarna kollas ordentligt skulle du vilja köra din bil efter vägarna då de helt plötsligt kan komma en bil utan brommsar eller möta bilar me feljusterade lyktor i mörkret för jämnan? Nä alla bara klagar osv. men regler e till för att följas och följer man inte dom finns de konsekvenser.. Jag följer definitivt inte alla regler eller lagar men åker jag dit på det får man ta smällen.. javisst att de finns smågrejjor men så äre bara!

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
17 februari 2007 · 1 290 Inlägg

evol skrev:

Kettunen skrev:
Säg inte för mkt.. Man får en 2a om skruven fattas som håller fast reservhjulet i skuffen tongue Så otroligt mesigt.. Men dina ruter e ju inte "lagliga" enligt dom direkt..
Sveriges system suger

Alltså vadå sveriges system suger.. de e ju bra att bilarna kollas ordentligt skulle du vilja köra din bil efter vägarna då de helt plötsligt kan komma en bil utan brommsar eller möta bilar me feljusterade lyktor i mörkret för jämnan? Nä alla bara klagar osv. men regler e till för att följas och följer man inte dom finns de konsekvenser.. Jag följer definitivt inte alla regler eller lagar men åker jag dit på det får man ta smällen.. javisst att de finns smågrejjor men så äre bara!

Vettigt sagt!! smile

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
evol
17 februari 2007 · 28 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:

evol skrev:

Kettunen skrev:
Säg inte för mkt.. Man får en 2a om skruven fattas som håller fast reservhjulet i skuffen tongue Så otroligt mesigt.. Men dina ruter e ju inte "lagliga" enligt dom direkt..
Sveriges system suger

Alltså vadå sveriges system suger.. de e ju bra att bilarna kollas ordentligt skulle du vilja köra din bil efter vägarna då de helt plötsligt kan komma en bil utan brommsar eller möta bilar me feljusterade lyktor i mörkret för jämnan? Nä alla bara klagar osv. men regler e till för att följas och följer man inte dom finns de konsekvenser.. Jag följer definitivt inte alla regler eller lagar men åker jag dit på det får man ta smällen.. javisst att de finns smågrejjor men så äre bara!

Vettigt sagt!! smile

Tack! tro ja börja bli gammal wink

Cruizr
18 februari 2007 · 417 Inlägg

Bilprovningen är inte idioter, de sköter bara sitt jobb, vilket är att godkänna bilar om de är tillräckligt trafiksäkra. Sen är det klart att det är lite bökigt att plocka bort framrutorna eller filmen varje gång man besiktar eller ombesiktar, men så är det. Bilar som är heltonade är klart mkt snyggare å coolare, men det är olagligt. that´s the way it is.

reglerna är väldigt luddiga så länge man inte mäter ljusgenomsläppet... visst kan man tona framrutorna lite ljust och mena på att det inte framkallar störande reflexer samt har ljusgenomsläpp 70% i båda riktningarna för sidorutor fram samt 75% i båda riktningarna för vindruta, men de kan lika väl underkänna det för det, om man har otur vill säga. tolkningar, tolkningar av luddiga regler.

Jag själv har en bil med lackade framrutor och cirka 50% ljusgenomsläpp (väldigt ljust) som går igenom besiktningen år efter år, men egentligen bara för att man haft tur och inte råkat ut för nå´n mätning.

Polisen slipper man lättare undan med en ljus toning, men oftast är det stopp i sbp (solfilm).
Så funkar verkligheten.

mvh/jocke

Tzatziki
18 februari 2007 · 452 Inlägg

Kan inte säga att sbp är några idioter men ibland undrar man faktiskt vad dom sysslar med.
När jag skulle besikta corradon så var det lite dålig bromsverkan på v-bak hjul .. fick 2'a på detta ..

Någon månad efter skulle polaren besikta sin saab 900s och fick dålig bromsverkan på v-bak vilket gubben påpekade men hade väl en bra dag så han släppte igenom den i god tro att polaren skulle fixa det ..

Sa till gubben att bilen skulle ställas av samma dag och kunde inte komma in för att ombesikta bilen men icke .. får göra helt ny besiktning nu när jag ställer på den, surt men men .. irriterar inte mig över det men när dom släpper igenom polarens och inte min ..
Ibland undrar man hur dom tänker ..

Cruizr
18 februari 2007 · 417 Inlägg

Hehe, ena dagen har de fått sitt kaffe i tid, den andra dagen,,, inte....

egatsoh
18 februari 2007 · 242 Inlägg

Borde vara som i USA man får ha Va fan man vill på bilen så länge den åker så är det okey smile

StiFf Wankel
18 februari 2007 · 1 080 Inlägg

har för mig att jag läste på vv.se förut att dom får vara tonade så dom släpper igenom en viss procent ljus! den gränsen var inte hög alls, men det finns ju regler om det

MDS Västerås
LillNaisarn
18 februari 2007 ·

GurraG skrev:
kan någon aldrig hålla sej ifrån politiken?? och nej sbp är inte skit.. kör du in med tonade rutor så får du skylla de själv för det är olagligt.. sen som dom sagt innan.. har dom släppt igenom det 2 år tidigare så har han haft tur

det är INTE olagligt d.v.s om det är 75% igenomsläpp! så man ska inte komma och säga att det är alltid olagligt men det är näst in till omöjligt att få det så pass ljust så att det inte sjunker under 75%, för ingen ruta har 100% igenomsläpp orginal.

Om man vill ha tonade framrutor är det i princip att beställa fabrikstonade med intyg (och NEJ jag menar inte från glasmästare) vet att en bekant gjorde så beställde ett par från tyskland men vart han beställde och vad dom kostade har jag ingen aning smile

edit: som han ovanför skrivir så är det mkt med tur ! far min klarade sig inte ifrån att rycka och han hade 35 - 45% solfilm minns inte säkert och han fick rycka, medans jag körde på 4% film och dom sa inte ett ord, det varierar ganska mkt från och till person samma med herr blå vissa blir rackarns griniga och hävver en och rycka direkt.

Senast redigerat av LillNaisarn (18 februari 2007)

mannen666666 preem pump
18 februari 2007 · 836 Inlägg

Sen så kan man ju fråga sig om det är värt det.
personligen så kör jag inte med tonade rutor fram för att jag vet att det KAN bli problem,
jag kör inte med dimljuset på för jag tycker inte det är tillräckligt coolt för att ta en eventuell diskussion med mötande polis
jag tonar inte bakljusen varken röda eller svarta för att jag orkar inte med tjatet (dessutom riktigt fult men det hör inte hit)

är et verkligen värt det ?????

Senast redigerat av mannen666666 (18 februari 2007)

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii
Saab 9-3 SC "sketen fattigt stylad Saab" (2006)
Kornz Solfilmsmontör
18 februari 2007 · 947 Inlägg

MagnusGbg skrev:
Det får aldrig sitta toning på framrutorna som har eftermonterats utan all toning som e gjord med film åker man på en 2:a på

Stämmer väldigt bra detta. De här med 70% ljus genomsläpp är vad där e i en orginal ruta, dessutom finns det i princip inga filmer som har så pass "lite toning".

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Purrre Personbils tekniker
18 februari 2007 · 238 Inlägg

En kompis har en V70N och han plockade ut framrutorna och åkte in på bes, den gick igenom... det finns tydligen ingen lag som säger att du måste ha sidorutor på en bil..

Senast redigerat av _740_power (18 februari 2007)

falloutboy
18 februari 2007 · 1 723 Inlägg

De anställda på bilprovningen gör inget annat än följer de lagar och regler som finns. Gör de inte det så får de sparken. Det finns ingen anledning att vara arga på dem. Med största sannolikhet är de minst lika less på alla som kommer in med sina egna patent som "har gått igenom alla år tills nu (din idiot)".

Sen kan man såklart ifrågasätta många påhitt. min favorit är varför man inte får kombinera gult och vitt ljust t ex. Men oftast så finns det en förklaring till allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang