Volvos block. hur mycke tål dom.

absolute_teddan
28 februari 2007 · 247 Inlägg

hej..

undrar om det ärnån som har samlat in lite information om vovos block. jag undrar vilket block som tål mest hästar och då menar jag blocket och inte kolvar och stakar. tack på förhand.

Senast redigerat av absolute_teddan (28 februari 2007)

dbjanoz
1 mars 2007 · 1 785 Inlägg

B23 med 99% säkerhet

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Mattias_M
1 mars 2007 · 169 Inlägg

Mest effekt får du av det största blocket som finns och det är väl b23 (4cyl). Är inte så hemma på volvo motorer iof. Om du har lite motorkunskap så förstår du att det inte är blocket som sätter begränsningarna för vad du kommer att plocka ut i effekt. Det finns inte mkt man kan förbättra förutom en stödgördel och lager möjligtvis. Ett b23 block är inte bättre än ett b20 eller b18 block. Det är mest storleken (borrningen) som skiljer. Detta under förutsättning att dessa är utvecklade ungefär vid samma tidpunkt. Rätta mig om jag har FEL!

Mvh Mattias

sik
1 mars 2007 · 1 072 Inlägg

Du kan ju fyllat med betong som hjälp mot sviktande cylinderväggar. Ett relativt billigt knep till mycket effekt.

Kirre
1 mars 2007 · 2 122 Inlägg

b20 block tål mot 600hp och b23 mer än de

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
262turbo
1 mars 2007 · 1 004 Inlägg

varför inte ett b230 block från 92 eller senare? pallar ju precis lika mycke som ett b23 men du får riktiga axiallager till veven d.v.s lagret sitt i mitten i stället för på ena sidan....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Senare B230 block tål mera än B23. Cylindrarna sviktar tidigare på ett B23 än ett B230 block. Sannolikt är dessutom B234 blocket ännu stadigare.

Fast vi pratar sådana effekter att motorbygget kostar runt två hundra tusen om man skall utnyttja vad blocken tål.

B234 blocken TÅL utan problem långt över 1000Hkr.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
1 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Senare B230 block tål mera än B23. Cylindrarna sviktar tidigare på ett B23 än ett B230 block. Sannolikt är dessutom B234 blocket ännu stadigare.

Fast vi pratar sådana effekter att motorbygget kostar runt två hundra tusen om man skall utnyttja vad blocken tål.

B234 blocken TÅL utan problem långt över 1000Hkr.

/Göran

Konstigt, har aldrig hört att B234 blocket är stadigare än B230, De som bygger kraftiga byggen med 16V toppen och turbo brukar använda B230 blocken för att de är stadigare än B234.

Så som frågan är ställd så måste man ju utgå från ett icke modifierat block. Så betongen går ju bort. Dessutom blir ju inte bilen direkt lättare och kylningen knepig.

Senast redigerat av dbjanoz (1 mars 2007)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Nu skall vi hålla isär Block och Bottendel. Som orginal bottendel är sannolikt B23 bättre med sina smidda kolvar och m-stakar.
Som Block betraktat är B234 tåligare.

Och det som säger stopp först i ett B234 bygge är inte blocket. Det är toppen. För att utnyttja blocket till bristningsgränsen så krävs hydrauliska ventilfjädring. Och eftersom vi pratar investeringar i halvmiljonklassen för bara detta så är det ingen som har försökt.
Även med assymetriska kamlober och lättast möjliga material så slår man sönder toppen runt 11 - 12000 rpm och 3 bar i laddtryck.

Men givetvis krävs det bottendelar med infrästa nikasilfoder, vevar i 30000kr klassen, feta gördlar med helt andra överfall än i orginal etc.

/Göran


dbjanoz skrev:
Konstigt, har aldrig hört att B234 blocket är stadigare än B23, De som bygger kraftiga byggen med 16V toppen och turbo brukar använda B23 blocken för att de är stadigare än B234.

Så som frågan är ställd så måste man ju utgå från ett icke modifierat block. Så betongen går ju bort. Dessutom blir ju inte bilen direkt lättare och kylningen knepig.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dbjanoz
1 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Sharky skrev:
Nu skall vi hålla isär Block och Bottendel. Som orginal bottendel är sannolikt B23 bättre med sina smidda kolvar och m-stakar.
Som Block betraktat är B234 tåligare.

Och det som säger stopp först i ett B234 bygge är inte blocket. Det är toppen. För att utnyttja blocket till bristningsgränsen så krävs hydrauliska ventilfjädring. Och eftersom vi pratar investeringar i halvmiljonklassen för bara detta så är det ingen som har försökt.
Även med assymetriska kamlober och lättast möjliga material så slår man sönder toppen runt 11 - 12000 rpm och 3 bar i laddtryck.

Men givetvis krävs det bottendelar med infrästa nikasilfoder, vevar i 30000kr klassen, feta gördlar med helt andra överfall än i orginal etc.

/Göran


dbjanoz skrev:
Konstigt, har aldrig hört att B234 blocket är stadigare än B23, De som bygger kraftiga byggen med 16V toppen och turbo brukar använda B23 blocken för att de är stadigare än B234.

Så som frågan är ställd så måste man ju utgå från ett icke modifierat block. Så betongen går ju bort. Dessutom blir ju inte bilen direkt lättare och kylningen knepig.

Läs på http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/1 … _volvo.htm


"The normally aspirated B234 engine blocks are known to have uneven casting thickness around some bores, and so these blocks are considered undesirable in a boosted turbo performance engine"

Då kan man räkna bort B234 blocket, däremot så verkar det som de använder B230blocket när de konverterar med 16V toppen och turbo.

Visst har du rätt högre lyft kräver ju mekaniska lyftare istället.

Vi får nog fråga frågeställaren vad han ville ha ut av sin fråga? Tåligaste blocket ifråga om evighetsmaskin i grundutförande eller att cylinderväggarna klarar störst påfrestning vid vansinnes trimning

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Jag går bara efter vad som har byggts. Vi har knäckt lassvis med B23 block i garaget genom åren så vi är helt övertygade om att både B230 (nyare) och B234 håller bättre än B23.
Loppen i B23 brukar spricka på nedre delen.

Dessutom så stoppar man i nikasil foder när man skall ha riktigt mycket pulver. och då är det blockets styvhet i sig som avgör och då flexar B234 mindre än B23.

Kolla gärna med Mats Ivarson , LG Svensson mfl på TPC.

/Göran



dbjanoz skrev:
Läs på http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/1 … _volvo.htm


"The normally aspirated B234 engine blocks are known to have uneven casting thickness around some bores, and so these blocks are considered undesirable in a boosted turbo performance engine"

Då kan man räkna bort B234 blocket, däremot så verkar det som de använder B230blocket när de konverterar med 16V toppen och turbo.

Visst har du rätt högre lyft kräver ju mekaniska lyftare istället.

Vi får nog fråga frågeställaren vad han ville ha ut av sin fråga? Tåligaste blocket ifråga om evighetsmaskin i grundutförande eller att cylinderväggarna klarar störst påfrestning vid vansinnes trimning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
262turbo
1 mars 2007 · 1 004 Inlägg

fösta gången jag hör någon säga att b234 blocket skulle vara bättre än både 21:or 23:or och 230ar...... nästan alla rallycross motorer byggs ju på 8v blocken..... många som har plockat ur riktigt mycke effekt ur 16v motorer har ju inte åkt med b234 botten del......

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Tillgång: Det finns inte så gott om B234 block.

Delar: Andra fästen etc på B234. Titta på hur generatorn ser ut tex.

Varianter: Det finns (uppenbarligen) två gjutningar av B234. Ett med tunnare och ett med tjockare cylinderväggar.

Erfarenhet: Genom att få har byggt på B234 - så finns det få med erfarenhet.

Diskussionen är egentligen akademisk upp till typ +500 Hkr. Där håller B23, B230, B234 utan "rymdteknologi".

/Göran



262turbo skrev:
fösta gången jag hör någon säga att b234 blocket skulle vara bättre än både 21:or 23:or och 230ar...... nästan alla rallycross motorer byggs ju på 8v blocken..... många som har plockat ur riktigt mycke effekt ur 16v motorer har ju inte åkt med b234 botten del......

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tic
1 mars 2007 · 153 Inlägg

Okej, så om man vill tex kompsänka motorn med att svarva av kolvarna så e det bättre att ta ett 230 block med stakar å kolvar? eller e det då bättre att ta en B23 med kolvar och stakar och svarva av kolvarna? vilket håller bäst? tänker på hur mkt stakarna klarar i varje motor, eller e det samma i bägge.. //Nenne

Tuned By Nenne !!
262turbo
1 mars 2007 · 1 004 Inlägg

nenne_volvo skrev:
Okej, så om man vill tex kompsänka motorn med att svarva av kolvarna så e det bättre att ta ett 230 block med stakar å kolvar? eller e det då bättre att ta en B23 med kolvar och stakar och svarva av kolvarna? vilket håller bäst? tänker på hur mkt stakarna klarar i varje motor, eller e det samma i bägge.. //Nenne

enligt mitt tycke... ska man ha en helt orörd bottendel så skulle jag åka med b21et....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Sharky
1 mars 2007 · 10 287 Inlägg

Och jag skulle rösta på en nyare B230FT/FK eftersom det är lätt att få tag på sådana i bra skick.

Men det är ju en fråga om vad man har för mål i effekt. Tricket med orörd B230FT/FK är bara lämplig till typ 300Hkr.

/Göran

262turbo skrev:
enligt mitt tycke... ska man ha en helt orörd bottendel så skulle jag åka med b21et....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tic
1 mars 2007 · 153 Inlägg

Vet att det e fel tråd men ända, om motorn bygger upp tryck i vevhusvenilationen och kastar ut olja där, motoroljan lukta lite olja, kompet är olika på cylindrarna. kan de då vara kolvringarna som är kassa?? hade vatt bra om de var dom annars kanske det är turbon som bygger upp tryck i motorn via oljereturen? //Nenne

Tuned By Nenne !!
absolute_teddan
1 mars 2007 · 247 Inlägg

kolv ringar eller topplockspackningen eller helt enkelt för mycke olja i motorn.

Tic
1 mars 2007 · 153 Inlägg

topp packningen är det inte för den e splirrans ny å rätt dragen, måste nästa va ringarna då juh? å olja e de lagom med..

Tuned By Nenne !!
absolute_teddan
1 mars 2007 · 247 Inlägg

nenne_volvo skrev:
topp packningen är det inte för den e splirrans ny å rätt dragen, måste nästa va ringarna då juh? å olja e de lagom med..

men om du precis har bytt packningen så kanske du har mätt upp den
så att den inte är sne. annars kan det vara det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang