Orkeslös VW Passat 1.8T


#1
24 1

2007-03-19 00:07

Hej

Lät en kompis provköra min bil idag. Han sa "det var den slöaste 1.8-turbon jag någonsin kört!" Han sa vidare att han inte trodde turbon laddade något alls.

Min bil har gått lika bra/dåligt sen jag köpte den. Jag har iofs aldrig tyckt att den var snabb, men att turbon var slut visste jag inte. Många i forumen skriver om 1.8T-motorer som hackar och tappar i dragkraft, men jag verkar inte ha någon alls då? Vet att bilen tvärtom har plötsligt har ÖKAT i dragkraft, då på fyrans växel och fullt gaspådrag i ca 110 km/h.

Fråga:
1: Någon med erfarenhet av en helt orkeslös 1.8T?
2: Måste det vara turbon det är fel på? Luftmassemätare? Wastegate?

Jättetacksam för svar.

-----------------------------------
Passat Variant 1.8T -99


#2
426 1

2007-03-19 00:45

Cirreman skrev:
Hej

Lät en kompis provköra min bil idag. Han sa "det var den slöaste 1.8-turbon jag någonsin kört!" Han sa vidare att han inte trodde turbon laddade något alls.

Min bil har gått lika bra/dåligt sen jag köpte den. Jag har iofs aldrig tyckt att den var snabb, men att turbon var slut visste jag inte. Många i forumen skriver om 1.8T-motorer som hackar och tappar i dragkraft, men jag verkar inte ha någon alls då? Vet att bilen tvärtom har plötsligt har ÖKAT i dragkraft, då på fyrans växel och fullt gaspådrag i ca 110 km/h.

Fråga:
1: Någon med erfarenhet av en helt orkeslös 1.8T?
2: Måste det vara turbon det är fel på? Luftmassemätare? Wastegate?

Jättetacksam för svar.

-----------------------------------
Passat Variant 1.8T -99

Hur långt har de gått?


#3
24 1

2007-03-19 01:48

#4
193 2

2007-03-19 09:38

om det är lmm (luftmassemätaren) borde bilen gå ojämt dåligt.
Alltså när du gasar händer det ibland ingenting och ibland massor!
är lmm bytt någon gång?
Brukar gå sönder på nästan alla vag som har det.

Mvh Kimme


#5
2184 6

2007-03-19 09:52

1.8T 150 hk är ingen raket, ganska snäll motorkaraktär. Har din kompis kört en likadan modell med samma motor tidigare? Enklast är väl att ställa frågan till VAG om du är osäker, de kör ju några bilar om dagen så borde lätt kunna avgöra om den går som normalbilen. Du kan ju ta det i samband med någon service. smile

Ett billigare alternativ är att åka och provköra en likandan bil som du har hos någon bilfirma och bilda dig en egen uppfattning.


#6
24 1

2007-03-19 10:18

viccoA skrev:
1.8T 150 hk är ingen raket, ganska snäll motorkaraktär. Har din kompis kört en likadan modell med samma motor tidigare? Enklast är väl att ställa frågan till VAG om du är osäker, de kör ju några bilar om dagen så borde lätt kunna avgöra om den går som normalbilen. Du kan ju ta det i samband med någon service. smile

Ett billigare alternativ är att åka och provköra en likandan bil som du har hos någon bilfirma och bilda dig en egen uppfattning.

Tack för svaren!

Jo han har kört liknade bilar, har jobbat som bilförsäljare. Bilen är servad på märkesverkstad senast för en vecka sedan. De märkte inget ovanligt. Å andra sidan så tror jag inte att de provåker bilen mer än flyttar bilen in/ut ur garaget.

Självklart fundrar jag på att ta bilen till en verkstad så att de får mäta upp den, men är rädd att det kostar skjortan. Bilen går jämt och fint, jag lider inte. Bränsleförbrukningen är normal (tror jag, 0,8-0,9 blandad) och avgasvärden är riktiga på Bilprovningen. Om turbon är kass är jag rädd för att det blir ca 10 000 kr att hosta upp. Kan man ha roligare för.

XanderCage: Nej, LMM är inte bytt vad jag vet. Vad skulle det kosta att byta? Kan man fixa det själv?

//Christian


Goffen Administratör

#7
2908 12

2007-03-19 10:30

Det brukar vara wastegateklockan som går sönder och den kan du kontrollera själv bara ta en mejsel när bilen är kall och försöka flytta wg armen fram och tebax och lyckas du med det är den kass...... finns inte att köpa original men gik har sånna lösa att köpa "om det är den"


En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 Avant 1.8T "Rune" (1999)
Volkswagen Golf GTD "Carbon Steel Grey" (2012)
#8
24 1

2007-03-19 11:12

Goffen skrev:
Det brukar vara wastegateklockan som går sönder och den kan du kontrollera själv bara ta en mejsel när bilen är kall och försöka flytta wg armen fram och tebax och lyckas du med det är den kass...... finns inte att köpa original men gik har sånna lösa att köpa "om det är den"

Jag vet inte ens var Wastegaten sitter... roll Kan någon posta en bild som visar?

Senast redigerat av Cirreman (2007-03-19 11:12)


#9
24 1

2007-03-19 14:14

Var precis på verkstaden. Killen prokörde och sa först att den gick perfekt. Vi körde ett par minuter och vände. På vägen tillbaka ångrade han sig och tyckte att det var något skumt, att den var tröttare nu. Jag höll med.

Jag bokade helt sonika tid den 28e, han ska mäta upp LMM och kolla turbon. Han trodde på ca 600 kr.

Jag återkommer.


#10
426 1

2007-03-19 17:47

Cirreman skrev:
Var precis på verkstaden. Killen prokörde och sa först att den gick perfekt. Vi körde ett par minuter och vände. På vägen tillbaka ångrade han sig och tyckte att det var något skumt, att den var tröttare nu. Jag höll med.

Jag bokade helt sonika tid den 28e, han ska mäta upp LMM och kolla turbon. Han trodde på ca 600 kr.

Jag återkommer.

Är det någon skillnad när den är kall eller varm motorn när du kör?
Hur är den på tomgång kall eller varm?


Lycka till.


#11
24 1

2007-03-20 20:50

Zoltrix skrev:
Är det någon skillnad när den är kall eller varm motorn när du kör?
Hur är den på tomgång kall eller varm?


Lycka till.

Det är ingen skillnad.

Som sagt, den går inte dåligt, den är bara trött.


#12
193 2

2007-03-21 01:14

om den bara är trött borde det inte vara lmm.
Den kostar runt 3000 att byta tror jag på vag verkstad så alltså.
Tror inte det är svårt att göra sjäiv iofs. Är väl bara att ta bort givaren vid
insuget och kolla närmare på det.

Mvh Kimme


#13
24 1

2007-03-28 11:48

Bilen på verkstaden just nu. Spännande vad de kommer fram till... Spännande för plånboken oxå, jag som just fått lön hmm

Den här killen verkar ha samma problem som jag:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=38102


#14
24 1

2007-04-02 18:41

Verkstan hittade inget uppenbart fel. Bara en felkod som han var tvungen att ringa till VAG och kolla, han visste inte vad det var. Han skulle återkomma, vilket han inte gjort hittills. 

Som tur var tog han bara 270 kr för felsök, jag blev inte ruinerad mao.


Goffen Administratör

#15
2908 12

2007-04-02 18:43

Du  kan inte skriva ut felkoden....... ?


En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 Avant 1.8T "Rune" (1999)
Volkswagen Golf GTD "Carbon Steel Grey" (2012)
#16
24 1

2007-04-03 00:03

Goffen skrev:
Du  kan inte skriva ut felkoden....... ?

Kom inte ihåg vad han sa... Han raderade felkoden, provkörde och kollade igen: Felkoden tillbaka. Ska skriva så snart jag vet.


Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!

#17
1852

2007-04-03 00:18

kolla säkringarna, min var lite trött också och jag monterade en laddtrycksmätare. den laddade max 0,2-0,25 bar vilket jag påpekade vid service. efter en felsökning konstaterade dom att det var en säkring som var sönder och efter att dom bytt ut den så laddar bilen 0,5 bar.

annars så kan jag rekommendera www.nordicaudi.com mycket kunnigt folk!


man lever bara en gång så lev väl!

insane_1 Min dröm, din vardag.

#18
640 4

2007-04-08 22:06

Hört något mer om bilen?
Har nämligen samma problem med min Passat, väldigt orkeslös...går annars utmärkt.
Kopplade in en laddtrycksmätare och upptäckte att bilen inte laddar något.


Nissan 200sx "Insane Chuki" (1992)
#19
24 1

2007-04-16 09:28

insane_1 skrev:
Hört något mer om bilen?
Har nämligen samma problem med min Passat, väldigt orkeslös...går annars utmärkt.
Kopplade in en laddtrycksmätare och upptäckte att bilen inte laddar något.

Jag ringde verkstan igår, felkoden rörde en magnetventil. Det kunde enligt VAG röra sig om massor av olika orsaker, sprickor/stopp i slangar, kärvande turbo, LMM etc. Han ville att jag lämnade in bilen igen. Vi får se om jag gör det.

Var det svårt att koppla in laddtrycksmätare? Sugen på att göra det, utan större ingrepp. Var får man tag i en enkel och bra?


Macondax Driver Lastbilsgrossisten.se

#20
44 2

2007-04-16 10:17

Jag skulle rekommendera att du blir medlem på www.vwpc.se, VW PASSAT CLUB, där finns det både VW mekar och allmänt kunnigt folk inom området.

Det kan inte vara så att första/dom första ägarna kört hårt med bilen och nu på äldre dagar har den blivit orkeslös pga slitage och tidigare körstil?


Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se




Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang




Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck

Lån upp till 500 000 kr

Lånebelopp

150 000 kr

Månadskostnad

1 137 kr/mån

Räkneexempel: Annuitetslån 10 år. Effektiv ränta 7.34%. Ett lån på 100 000 kr till 7.10% nominell ränta (räntan är rörlig & sätts individuellt baserat på dina förutsättningar) kostar 1 166 kr/månad, dvs totalt 139 949 kr. Ingen start-/aviavgift.

Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon