Effekt ökning om kattar och avgasrör!

Calibra_Johan
24 mars 2007 · 62 Inlägg

Nu har jag fixat 2,5 tum hela vägen på min calibra..
Men hur mkt effekt ökning blir de när man har tagit bort katten? Och har 2,5 tum hela vägen? Det är en 16 ventilare 136 hk!
Man kan ju åka på en flygande besiktining har jag hört.. Sant? vad händer? Gör dom de ofta?

Johan

Opel Calibra "Calibra Johan" (1995)
Lone Star
24 mars 2007 · 1 231 Inlägg

Nu är jag inte någon expert på detta men på en sugis (är väl ingen turbo på den?) så ger det inte många kusar. Kan väl tom ha en negativ inverkan?

skulle inte räkna med något extra iaf...möjligen 5-10hk. Man gör det väl mer för ljudet på en sugis.

Senast redigerat av Lone Star (24 mars 2007)

Mitt projekt: Evo III
_MaCCe_ Majestas
24 mars 2007 · 1 319 Inlägg

Det kan väl ha någon slags posetiv verkan. Men man märker nog ingen större skillnad.

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Hellquist
24 mars 2007 · 499 Inlägg

Ha kvar katalysatorn. Har din bil dubbla lambdasonder kan den till och med gå sämre. Sedan är det jobbigt att byta varje år till besiktningen. Katalysatorn sitter på din bil av en orsak, var rädd om miljön.

Kristian_L
24 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Calibra_Johan skrev:
Nu har jag fixat 2,5 tum hela vägen på min calibra..
Men hur mkt effekt ökning blir de när man har tagit bort katten? Och har 2,5 tum hela vägen? Det är en 16 ventilare 136 hk!
Man kan ju åka på en flygande besiktining har jag hört.. Sant? vad händer? Gör dom de ofta?

Johan

Om man minskar motståndet för avgaserna på väg ut, som du har gjort, så tjänar man några hästar på max varv, alltså när motorn andas som mest. Men samtidigt försämras gasväxlingen vid låg och mellan varv och du tappar en del där istället. I tävlings sammanhang är man nästan alltid ute efter max effekt, men på en vardags bil är det kanske inte alltid önskvärt att få lite extra på toppen, på bekostnad av körbarheten i stort.

Normal effekt vinst på minskat motstånd bör ligga på ca 3-5%. Eller i ditt fall ca 4-7hkr.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Decibel
24 mars 2007 · 2 911 Inlägg

Du kommer tappa toppfart och kraft på lägre varv precis som sägs.

2,5" är på tok för stort för den motorn, allrahelst utan kattar.

Sitter väl 2" original på den? du har således ökat arean med flera kvadratcentimeter, de är bara o räkna med hur många liter du ökat ditt system, som från början var anpassat rent motståndsmässigt med din motor.

Byt aldrig avgassystemet om det inte är modellanpassat och beräknat, allraminst om man inte gör något annat med motorn.

Jag skulle snarare tippa på minus 5-10 häst, om inte mer.

Kristian_L
25 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Jag tror att en dyno skulle säga ca 5hkr mer mot innan, men samtidigt säger ryggslutet att motorn blivit slöare för man tappat motsvarande vridmoment på mellan låg/registret. Hur ofta ligger man och varvar över 5000rpm? Ganska sällan, så det är inte den effekten man vill ha. Då är det bätre att chippa bilen.
Med chipningen programerar man bort lite av säkerheten som bil tillverkaren lagt in (De måste ju lämna 10'000mil garanti.) till förmån för mera effekt. Vad man framför allt gör, är att man ökar förtändningen lite gran, det ger "gratis hästar" som inte ökar på förbrukningen och det ger även mer vrid. I kombination med chip, kan öpnare avgas system göra betydligt mer än bara grövre rör kan. Mitt tips, sätt tilbaka katten, så får du tillbaka lite mer mottryck. Och du kan bessiktiga bilen utan att bygga om. smile

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Germax
25 mars 2007 · 12 086 Inlägg

Kataölysatorn är knappast ett uträknat motstånd i avgassystemet.
Min Ford såldes i andra länger utan katen, då gav den 125hk ist för 120 som de är med kat.
Men generellt stämmer de som ovan skriver.. iofs kan de låta liteväl negativt ibland.. "bara skit, du kommer tappa massor hästkrafter" det är ju en sanning med modifikation. För maximal effekt (som till 99% ligger i den övre tredjedelen av varvskalan) är de oftast så lågt motstånd som möjligt som gäller. Men detta gäller alltså inte låg- och mellanregister då ett visst motstånd ökar motorns vridmoment (pga massa faktorer)

Min slutsats, ta bort katen/större avgas ger mer effekt på högvarv (toppeffekten), antal hk beror helt på motorn, och de kommer tappa effekt på speciellt låg men även mellanregistret. Och eftersom bilen troligen inte kommer gå som banbil säger jag som Kristian, de är troligen inte värt det.

Eisenhut
25 mars 2007 · 1 827 Inlägg

Kan hålla med om att 2.5" är för stort. 2" är det knappast orginal heller, skulle gissa på 1.75? Men visst gör kattersättare skillnad, alltid bra (rent effektmässigt) att ta bort katten.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Decibel
25 mars 2007 · 2 911 Inlägg

Ptja, innan den bilen har någon som helst nytta av 2,5" (200-250 häst) så har han skickat drivlina och låda i omloppsbana runt jupiter...

Bara denna vecka har jag sett ett par bilar, inklusive min egen, bli rena katastrofen med felaktiga rör.

En S70 vägrade göra en knop över 160km/h med 3" rör hela vägen, lät gulligt däremot.

En BMW 525;a fick 3" från mellandämparen och bakåt, tappade allt på högre varv, gick inte en knop över 180km/h (kördes i 220 innan)

Min egen V12;a fick sig ett 3" (dubbla 2,5" orginal), tappade all kraft runt 3500-4500rpm och gjorde inte en knop över 250km/h (gör en bit över 300 med aktuell motorsetup), enda jag gjorde var att ta bort slutdämparen och byta mot en 3", rent logiskt kan man tro att det är för litet, men det är för stort, när motståndet tappas måste man kompensera nedåt!

Det krävs enorma beräkningar innan man får ett avgassystem till en sugmotor perfekt samtidigt som det låter bra utan stående vågor, frekvenser som sliter sönder ryggmärgen och utan att ge konstiga effektkurvor.
Grovlek orginal jämfört med grovlek efter ombyggnation, med i beräkningen måste även längder på systemet finnas med, samt motorns kapacitet och hur den arbetar, inget man gör på en miniräknare.

Själv har jag lagt ut 3-4000kr enbart på rör senaste tiden för att hitta en sweetspot, är inte klar på långa vägar...

Sen finns det ju dom som byggt ihop eget system till en sugmotor och lyckats, grattis säger jag, köp en trisslott!

Kristian_L
25 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Mitt förslag att sätta tillbaks katten var för att öka motståndet  lite. Vilket katten gör, det är därför som en Ford motor med 125hkr bara lämnar 120 med kat...
Det ökade motståndet som tar de fem hästarna på toppen, ger mest troligt extra vrid längre ner i registret.

När "kat" kom i slutet på 80 talet, så var det mycket snack om vilken katastrof det var, att den ströp motorerna. m.m. Men faktum är att det bara var på modeller där man monterade kat på beffintlig design som man kunde se att man tappade hkr...
Man kan lätt kompensera för förlusterna i katten på andra ställen. En modern sugmotor är optimerad från ritbordet att gå med motståndet i katten, tar man bort den så kan resultatet bli sämre prestanda.

Rörens tjocklek har betydelse för motorns andning, den största bromsen är dock katten och man kan tyvär inte bara slänga på en grövre kat, för då kommer den inte upp i temp och reningen blir inte optimal. Så man får ändra kam tiderna och minska motståndet på insugs sidan istället.

Senast redigerat av Kristian_V (25 mars 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
_471-David_
25 mars 2007 · 111 Inlägg

Decibel skrev:
Ptja, innan den bilen har någon som helst nytta av 2,5" (200-250 häst) så har han skickat drivlina och låda i omloppsbana runt jupiter...

Bara denna vecka har jag sett ett par bilar, inklusive min egen, bli rena katastrofen med felaktiga rör.

En S70 vägrade göra en knop över 160km/h med 3" rör hela vägen, lät gulligt däremot.

En BMW 525;a fick 3" från mellandämparen och bakåt, tappade allt på högre varv, gick inte en knop över 180km/h (kördes i 220 innan)

Min egen V12;a fick sig ett 3" (dubbla 2,5" orginal), tappade all kraft runt 3500-4500rpm och gjorde inte en knop över 250km/h (gör en bit över 300 med aktuell motorsetup), enda jag gjorde var att ta bort slutdämparen och byta mot en 3", rent logiskt kan man tro att det är för litet, men det är för stort, när motståndet tappas måste man kompensera nedåt!

Det krävs enorma beräkningar innan man får ett avgassystem till en sugmotor perfekt samtidigt som det låter bra utan stående vågor, frekvenser som sliter sönder ryggmärgen och utan att ge konstiga effektkurvor.
Grovlek orginal jämfört med grovlek efter ombyggnation, med i beräkningen måste även längder på systemet finnas med, samt motorns kapacitet och hur den arbetar, inget man gör på en miniräknare.

Själv har jag lagt ut 3-4000kr enbart på rör senaste tiden för att hitta en sweetspot, är inte klar på långa vägar...

Sen finns det ju dom som byggt ihop eget system till en sugmotor och lyckats, grattis säger jag, köp en trisslott!

Tjenare, du verkar vara kunnig när det gäller avgassystem. va tror du om ett 3" avgasrör till min 740 turbo? den e original just nu med 180 hk. Om ja sätter på ett 3" avgassystem ifrån turbon går den bättre då lr? ->  www.jt-tuning.se     ha d gött

// David Jonsson
Decibel
26 mars 2007 · 2 911 Inlägg

_471-David_ skrev:

Decibel skrev:
Ptja, innan den bilen har någon som helst nytta av 2,5" (200-250 häst) så har han skickat drivlina och låda i omloppsbana runt jupiter...

Bara denna vecka har jag sett ett par bilar, inklusive min egen, bli rena katastrofen med felaktiga rör.

En S70 vägrade göra en knop över 160km/h med 3" rör hela vägen, lät gulligt däremot.

En BMW 525;a fick 3" från mellandämparen och bakåt, tappade allt på högre varv, gick inte en knop över 180km/h (kördes i 220 innan)

Min egen V12;a fick sig ett 3" (dubbla 2,5" orginal), tappade all kraft runt 3500-4500rpm och gjorde inte en knop över 250km/h (gör en bit över 300 med aktuell motorsetup), enda jag gjorde var att ta bort slutdämparen och byta mot en 3", rent logiskt kan man tro att det är för litet, men det är för stort, när motståndet tappas måste man kompensera nedåt!

Det krävs enorma beräkningar innan man får ett avgassystem till en sugmotor perfekt samtidigt som det låter bra utan stående vågor, frekvenser som sliter sönder ryggmärgen och utan att ge konstiga effektkurvor.
Grovlek orginal jämfört med grovlek efter ombyggnation, med i beräkningen måste även längder på systemet finnas med, samt motorns kapacitet och hur den arbetar, inget man gör på en miniräknare.

Själv har jag lagt ut 3-4000kr enbart på rör senaste tiden för att hitta en sweetspot, är inte klar på långa vägar...

Sen finns det ju dom som byggt ihop eget system till en sugmotor och lyckats, grattis säger jag, köp en trisslott!

Tjenare, du verkar vara kunnig när det gäller avgassystem. va tror du om ett 3" avgasrör till min 740 turbo? den e original just nu med 180 hk. Om ja sätter på ett 3" avgassystem ifrån turbon går den bättre då lr? ->  www.jt-tuning.se     ha d gött

Jag säger mig absolut inte vara kunnig, men fysiken och matematiken har sina begränsningar wink

På turbo är det inte lika känsligt, 3" med fullflödesdämpare låter säkerligen gott, kanske lite för högt också kanske. bara prova wink

granada75
18 april 2007 · 177 Inlägg

En sugmotor ska ha motstånd i avgas systemet.
Raka rör gör inte saken bättre med all garanti!

Over and out!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang