Besiktning efter trimning...

Creative
9 augusti 2005 · 33 Inlägg

Tja

Tänkte höra om det är någon som vet vad som gäller när man ska besikta om man trimmat bilen.

Tänkte nämligen sätta på sportsystem och sportfilter senare och funderar över hur detta går igenom besiktningen, även vad det gäller vid besiktning efter man chippat bilen eftersom detta höjer motorprestandan avsevärt.

Om någon har någon bra länk elr kan förklara detta för mig vore jag tacksam.

Senast redigerat av Creative (9 augusti 2005)

Janken Driver
9 augusti 2005 · 2 111 Inlägg

chipp gillas inte vad jag hört. Sägs att de blir körförbud direkt om de upptäcker detta. bara något som jag hört.stämmer detta? filter o avgas kan de väl inte säga något om sålänge de inte låter för högt. eller?

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
RAVEN_80
9 augusti 2005 · 140 Inlägg

Jag kör med chippning i min bil och den går igenom besiktningen utmärkt smile. Om man är orolig kan man ju åka till en verkstad och kolla vad man har för avgasvärden och oftast så påverkas dessa inte alls. Hur ska de kunna upptäcka att man chippat bilen?. De får ju inte börja monter isär och ha sig. .

Better to burn out than fadeaway!
Izual
9 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

Janken skrev:
chipp gillas inte vad jag hört. Sägs att de blir körförbud direkt om de upptäcker detta. bara något som jag hört.stämmer detta? filter o avgas kan de väl inte säga något om sålänge de inte låter för högt. eller?

det är väll bara på nyare bilar man inte får chippa? typ runt år 2000 å uppåt?
har för mig att man inte får sätta in sportluftfilter i sånna heller.. det stod det iaf i street extreme

CoSmoZ 2lateuloose
9 augusti 2005 · 543 Inlägg

på bes. pappret på min StreetRacer bagge står det utbytt motor! & den ska ligga på 44kwt tror jag det var! & jag har aldrig haft problem att besik. bilen men den trimmade motorn med dubbla 48 förgasare m.m.

även fast dom kan ju säga "de e väl inga 60hk i den där va?" & ja näe inte direkt så är de inga problems..

Fast min bil är ju knappast helbilgodkänd  & då är det säkert helt andra regler!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
Germax
9 augusti 2005 · 12 086 Inlägg

En bil med chip avgas och luftfilter ska gå igenom besiktningen om det inte råkar va en klimakteriegubbe kanske. är avgasvärdena Ok så är dom sällan intresserade av att skapa merarbete. Chiptrimmningen är olaglig i alla former, dock är det skitsvårt att upptäcka så man kan säga att det är riskfritt. Luftfilter och avgasrör är helt lagligt då man bara kan säga att det är eftermarknadsgrejor ist för att köpa svindyra orginalgrejor. Detta gäller även på helbils godkända (tror dte heter så) bilar.

Alexander Ritseson
9 augusti 2005 · 56 Inlägg

Det är väl mest försäkringar som inte gillar trimning? Framför allt på nyare bilar, där maskinskadegaranti finns, så gäller ju inte den om man byter ut luftfiltret mot ett som inte är orginal, eller är det inte så?

En motor för mig är en V8
Mr Lemon Satans Kung
10 augusti 2005 · 467 Inlägg

Alexander Ritseson skrev:
Det är väl mest försäkringar som inte gillar trimning? Framför allt på nyare bilar, där maskinskadegaranti finns, så gäller ju inte den om man byter ut luftfiltret mot ett som inte är orginal, eller är det inte så?

Så rätt så..

kollade detta med en gubbe på besiktningen..
-Får man trimma sin bil fråga jag.
-Det har inte vi nått med att göra så länge bilen passerar avgasvärdena sa han..
Problem med avgasvärdena kan man få om man har tex turbokonvertarat då dom sticker i höjden jämfört med orginal.

Eller om man gör som brorsan.3 tum från turbo o ingen kat.." avgasvärdena o ljudnivån gick i taket"
Men nu har han bakre dämpare o en racekat o det är inga problem..

13,5 på Action Meet!!
LT-RACING http://www.ltracing.se
VD-Design
23 april 2014 · 1 324 Inlägg

Lyfter denna tråd.

Hur gör ni med 400hk + vid besiktning?

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Janneutanb
23 april 2014 · 7 272 Inlägg

VD-Design skrev:
Lyfter denna tråd.

Hur gör ni med 400hk + vid besiktning?

Bygger utan bling och hoppas på det bästa är väl den bästa lösningen.

GrEEn81 Saab Freak
23 april 2014 · 292 Inlägg

Jag kör in min precis som hon är under huven o hoppas få typ samma bil intresserad  bes gubbe!

Gått igenom 3ggr hitills smile

Mvh:Andreas
Mickius
23 april 2014 · 4 670 Inlägg

Besikta min här om veckan med blankt papper. 3,5 tums avgas, Screempipe, Lite mer effekt än org, o diverse annat smått o gott.

Hans kommentar det är inte vanligt man ser att folk bygger nya seriösa avgassystem med org upphängningar. Dom flesta kommer med massa ståltråd big_smile Hade dock ljuddämpare i japsdämparen men han förstod väl att den bara satt där för besikningens skull så kunde allt plockat bort den om jag hade viljat.

Tror de mesta handlar om att sakerna ska se seriöst ut och att man gått in för att göra allt snyggt och fungerande. Inte tattarlösningar!

Drunk A.Sörman
23 april 2014 · 1 299 Inlägg

Kört rakt igenom med blanka papper så gör man Vd tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang