Ålänningar! Import från Sverige?

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
1 april 2007 · 2 258 Inlägg

Hej!

Min styvfars särbo bor på Åland och pendlar till honom här i Skaraborg. Hennes bil börjar ge sig och eftersom vi handlar med bilar ordnar vi givetvis en bra bil till henne - MEN vad kostar det att ta in den på Åland och registrera den? Har förstått att bilar är dyra på Åland, och vi vill veta om det lönar sig att köpa en här och flytta dit.

Tips, tankar, kunskap?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
rocker
1 april 2007 · 67 Inlägg

styvfars särbo?!?!? det låter krångligt..

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
1 april 2007 · 2 258 Inlägg

smile Det är besvärligt. Men rätt enkelt när man hängt med ett tag. Min styvfar sedan jag var fyra år och min mamma som jag haft hela mitt liv separerade för en handfull år sedan.
Och nu har min styvfar en ny kvinna, som av arbetsskäl blev tvungen att återvända till Åland igen. Styvfars särbo således! smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
rocker
1 april 2007 · 67 Inlägg

okey smile men jag ska inte ta upp tråden för jag har ingen aning.. peace

Mäki Långsam Perfektionist
1 april 2007 · 4 800 Inlägg

Jag vet inte riktigt hur det är, men en som hade det lite mindre bra ställt köpte en bil här och flyttade till Åland sen, han behöll bilen i alla fall! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
OverBoosted AUTOBAHNRASER
1 april 2007 · 3 804 Inlägg

Kan inte någon ta och bidra något till tråden iställe?
Inte för att jag själv har så mycket att komma med men ring åländska/finska vägverket och fråga?

Mvh


Bmw osv..
JohnnyN Rutinerad medlem
1 april 2007 · 1 938 Inlägg

Vet inte hur det är med Åland, men jag antar att det inte går under finska vägverket, eftersom de har egna nummerplåtar på Åland...
Men det kommer ju importskatt hur som helst vågar jag påstå...

GranatMagnuS Scania, javisst.
1 april 2007 · 237 Inlägg

det är alltid nojjs om man tar in bilen till åland, tullen sitter på pappren en bra tag innan dom bestämmer vad tullskatten blir, och den blir aldrig billig. Sen skickar dom dig väl till besiktningen och låter dom underkänna bilen som vanligt.

Nä men det är väl inga problem just men tullskatten är dom inga rädda för att vara dyra på, har dock inget exempel just nu.

Och det är väl landskapsregeringen-trafikavdelningen man måste härja med om man ska få veta nåt,  för det är väl dom som är motsvarighet till vägverket i sverige och finland.

Men slå en pling till Motorfordonsbyrån(motsvarighet till bilprovningen) som det heter här på åland dom borde ju veta.


/John

Senast redigerat av GranatMagnuS (1 april 2007)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 april 2007 · 2 258 Inlägg

Tack för svar. Det finns således inga "fasta" kostnader för att ta in en bil utan det varierar från fall till fall? Himla smidigt system det verkar vara då... *ironisk*

Jaja, hon får väl kolla med motorfordonsbyrån och så får vi se. Annars är planen att annonsera ut bilen så fort som möjligt.

Bilen är en välutrustad Mondeo -97 i kanonskick, en ägare, garageförvarad och bara 5080 mil. Därför kanske den kan vara värd att plocka in, den har många mil kvar att ge.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang