Problem med Mittfilsmänniskor?

carnageman Rallyförare
3 april 2007 · 1 075 Inlägg

Riksväg 73 är överfyllt med sånna.
Helt sjukt, alla kör i mittfilen & vänsterfilen. Segfilen används inte.
Är det fult att ligga i högerfilen eller?

Är detta nått stockholmsfenomen eller finns det mittfilsmänniskor på övriga landets 3&4-filiga motorvägar också?

Nån som vet?

Senast redigerat av chrizz (3 april 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Kettunen
3 april 2007 ·

Det är bara stockholm som är så bögigt wink inte så mycket sånt här i Göteborg i alla fall vad jag själv märkt eller är någon emot mig tongue???

Germax
3 april 2007 · 12 086 Inlägg

haha.. jag diggar ditt ordval! De gör nog inte chrizz tyvärr! =P
Sist jag åkte på  4 filig motorväg va just påväg till sthlm, jag låg i 2a till höger. Högerfilen är ju livsfarlig, helt plötsligt svänger vägen av o filen bredvid är full med bilar. Vad gör man då?

MrTobias
3 april 2007 · 1 297 Inlägg

tänk om alla som körde sakta kunde inse det själva och hålla åt höger! men men drömma gör man på natten.

zoopåse
3 april 2007 · 1 171 Inlägg

JapMax skrev:
haha.. jag diggar ditt ordval! De gör nog inte chrizz tyvärr! =P
Sist jag åkte på  4 filig motorväg va just påväg till sthlm, jag låg i 2a till höger. Högerfilen är ju livsfarlig, helt plötsligt svänger vägen av o filen bredvid är full med bilar. Vad gör man då?

Ja, det är precis därför och att det lite senare kommer bilar från höger som ska in i din fil, och så fortsätter det så hela tiden. Ligger man längst till höger så hamnar man helt plötsligt på väg till IKEA eller Solna centrum eller någon annan väg. Ligger man inte precis till höger när man inte här 100% säker på hur man tar sig dit man ska så har man större chans att förflytta sig till rätt fil i tid. Ofta går det från 4filer ner till 2x2 som delar upp sig. Hälften går vidare och hälften går någon annan stans.

Därför är det om man är osäker eller bekväm säkrast att ligga i andra filen från höger på 3-4-filiga vägar. Så enkelt är det. Det finns ju fortfarande 1-2 vänsterfiler att leka med för de som vill ta sig fram snabbt.

edit: Är det dessutom 70km/h eller lägre på vägen så är det väl tillåtet att köra förbi på höger sida(så var det förut iaf)? Jag brukar iaf göra det utan att skämmas, även på 90väg ibland (orkar inte ha stenkoll på vad det är för hastighet som gäller trafiken går ju i typ 100km/h oavsett...).

Senast redigerat av zoopåse (3 april 2007)

nightmare Nightmare racing
3 april 2007 · 165 Inlägg

Håller med och just 73:an mellan Handen och Farsta. Folk fattar inte att dom kan använda höger filen fast dom skall till Stockholm (det är ju jätte jobbigt att byta fil 2ggr) utan ligger och segar i mitten filen, det samma gäller ju södergående också.

Alltid retar det nån,
och just nu retar det dig.......
slangily
3 april 2007 · 52 Inlägg

zoopåse skrev:

JapMax skrev:
haha.. jag diggar ditt ordval! De gör nog inte chrizz tyvärr! =P
Sist jag åkte på  4 filig motorväg va just påväg till sthlm, jag låg i 2a till höger. Högerfilen är ju livsfarlig, helt plötsligt svänger vägen av o filen bredvid är full med bilar. Vad gör man då?

Ja, det är precis därför och att det lite senare kommer bilar från höger som ska in i din fil, och så fortsätter det så hela tiden. Ligger man längst till höger så hamnar man helt plötsligt på väg till IKEA eller Solna centrum eller någon annan väg. Ligger man inte precis till höger när man inte här 100% säker på hur man tar sig dit man ska så har man större chans att förflytta sig till rätt fil i tid. Ofta går det från 4filer ner till 2x2 som delar upp sig. Hälften går vidare och hälften går någon annan stans.

Därför är det om man är osäker eller bekväm säkrast att ligga i andra filen från höger på 3-4-filiga vägar. Så enkelt är det. Det finns ju fortfarande 1-2 vänsterfiler att leka med för de som vill ta sig fram snabbt.

Vafan man kan väl LÄSA på skyltarna? Jag ligger alltid i högerfilen eftersom jag är en sölkorv (kör i gällande hastighet eller max 10 över) och vet om det. Det brukar uppskattas av mina medtrafikanter. Det brukar ju vara skyltat lååååååååååååååångt i förväg om man måste byta fil. I stockholm iallafall.

zoopåse
3 april 2007 · 1 171 Inlägg

Om det är mycket trafik som sagt så kan det vara knöligt att hinna byta filer i tid även om man läst skyltarna. Håll med om att det brukar gå smidigare när man på förväg vet vilken fil som är bäst att ligga i, innan skyltarna kommer.

John87 Stolt Volvoägare
3 april 2007 · 4 913 Inlägg

Det jobbigaste är ju om det är 2 filig motorväg och det ligger en bil med husvagn eller liknande i vänsterfilen och segkör.

Det är såna lägen man är sugen på att dra om på högersidan och ge han fingret...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Zlasher Pulare
3 april 2007 · 248 Inlägg

Sjukt irreterade det där. Samma sak från handen till upplandsväsby. hela vägen ska folk ligga och glida i mitten filen. Och det spelar ingen roll vad det är för trafik. Även fast det är typ tomt så ligger de och rullar i mitten filen? Kan man iaf inte hålla hastigheten om man nu ska ligga i mitten? för oftast så ligger de runt 90 när det är 110. Och som någon sa här, att bilar med släpvagnar osv ligger i mitten och till vänster, det borde förbjudas... Är det inte så i typ tyskland? att alla som inte kan hålla hög hastighet måste ligga till höger? då typ kärringar som inte vågar köra i 110 och lastbilar och släp?

Subaru Impreza Wrx STI "Pittbull" (2008)
dusty Living in the fastlane
3 april 2007 · 2 616 Inlägg

precis likadant vid partille in mot göteborg och även ifrån där är det 3 filer men de flesta lägger sig i imitten tongue

slangily
3 april 2007 · 52 Inlägg

zoopåse skrev:
Om det är mycket trafik som sagt så kan det vara knöligt att hinna byta filer i tid även om man läst skyltarna. Håll med om att det brukar gå smidigare när man på förväg vet vilken fil som är bäst att ligga i, innan skyltarna kommer.

Jo det är klart men jag menar om man vet med sig att man är långsam av diverse olika anledningar så borde man ju kunna ligga i högerfil och läsa skyltar så man hinner byta till mitten om man nu måste dit. Istället för att ligga i mitten och blockera bara för att man inte vet vart man ska av. Det var så jag menade.
Oftast brukar folk släppa in mig när jag ska byta fil, även om det är mkt trafik dit jag ska. Blinkar man ordentligt i tid så flyttar de sig antingen ännu en fil till vänster eller så saktar de ner lite för att ge mig en vettig lucka. Eller ja, det är ju alltid en eller två som vägrar hjälpa till men oftast har man tid för det också! Gäller att ta det lugnt bara och inte få panik smile

barrre Evolution Garage
3 april 2007 · 394 Inlägg

Vet inte hur många gånger jag vart sugen på att montera en haubitz på huven här i göteborg pga segklantar som inte kan hålla sig i högerfilen.

Men ibland blir man även sugen på att montera en haubitz på bakluckan också, då det är folk som ligger typ 5cm bakom och tycker att man ska flytta på sig, när det är helt uppenbart att man väntar på att sin framförvarande bil ska bli ur spår.

Nu har man ju tröttnat helt och kör slalom istället..... filen längst till höger i götatunneln är ju en höjdare bland annat.., ni som vet vad jag menar big_smile

Senast redigerat av barrre (3 april 2007)

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
FL3JM Inga konstigheter
3 april 2007 · 2 064 Inlägg

Jag kör nästan alltid i vänsterfilen, men jag kör då nästan alltid för fort också. big_smile
Fan va jag hatar sölkukar som sitter och kör lagligt i vänsterfilen, den är till för oss som KÖR FORT. smile

barrre Evolution Garage
3 april 2007 · 394 Inlägg

hahaha, ja men det är ju faktiskt så! Ligger man i 70 på en dubbelfilig väg i vänsterfilen, då blir man betraktad som en snigel oavsett om gränsen 70 eller inte smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 april 2007 · 1 852 Inlägg

eller som när efterblivna pensionärer ligger på en påfart till en motorväg i 70 km/h, d.v.s en hastighets skillnad på 40km/h... spelar ingen roll om man hänger sig på tutan och flaxar med helljuset, ingen reaktion endå. det är ju trafikfarligt beteende, ta deras lapp!

man lever bara en gång så lev väl!
FL3JM Inga konstigheter
3 april 2007 · 2 064 Inlägg

Det är lixom som en inofficiell regel att det är FRI FART I VÄNSTERFILEN. smile

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
3 april 2007 · 1 852 Inlägg

Spjutski skrev:

Bullo skrev:
eller som när efterblivna pensionärer ligger på en påfart till en motorväg i 70 km/h, d.v.s en hastighets skillnad på 40km/h... spelar ingen roll om man hänger sig på tutan och flaxar med helljuset, ingen reaktion endå. det är ju trafikfarligt beteende, ta deras lapp!

Det är ju inte så jobbigt att bara ligga bakom och låta den stackars pensionären eller liknande köra i sitt tempo och sedan blåsa om när man kommer från påfarten, eller? Anser inte jag i alla fall.

inte? och om det är massa trafik och man pressar sig ut så att andra får bromsa? enligt lag skall man anpassa farten så att den är densamma som på motorvägen.

man lever bara en gång så lev väl!
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 april 2007 · 1 290 Inlägg

Lika på gamla E4 genom Uppsala!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
gamlingen
3 april 2007 · 5 198 Inlägg

Låter precis som om det skulle va fri fart i vänsterfil.. vill jag ligga mittfil i 85 fast det är 90 då gör jag det,, har andra bråttom få de fan köra om...å skulle jag komma i fatt nån som ligger 75 så inte fan ligger man där å tutar å blinkar å svär å har sej... är väl bara köra om det... hetsar man upp sej för en sån sak skan man lika gärna stanna hemma

Senast redigerat av gamlingen (3 april 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang