Problem med Mittfilsmänniskor?

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
3 april 2007 · 2 933 Inlägg

klaga inte så j*vla mycke..  va glada att det är två filer åt vart håll istället.!!
F*n, där jag bor är det ju knappt asfalt på vägarna.. inte f*n klagar jag  tongue
Och där de väl är asfalt så ligger det långtradare och segkör då det är uppförsbackar överallt och inte kan man köra om heller för det är inget än skymda kurvor mellan backarna.. big_smile



hihihi big_smile

Senast redigerat av dj_aggwa (3 april 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
gamlingen
3 april 2007 · 5 198 Inlägg

stockholms syndromet... först fram vinner...

ssTs
3 april 2007 · 55 Inlägg

Bullo skrev:
eller som när efterblivna pensionärer ligger på en påfart till en motorväg i 70 km/h, d.v.s en hastighets skillnad på 40km/h... spelar ingen roll om man hänger sig på tutan och flaxar med helljuset, ingen reaktion endå. det är ju trafikfarligt beteende, ta deras lapp!

Så sant så sant...

BMW 325ci (2001)
Volvo V50 (2006)
Tore Student
3 april 2007 · 232 Inlägg

mittenfilen är trevlig då har man alla möjligehter öppna så att säga:P

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 april 2007 · 1 290 Inlägg

Tänk om trafiken bara kunde flyta på istället för att vissa dryga jävla idoter ska ligga på 50 väg o pendla mellan 50 o 45 hela tiden! Konstigt att de blir köer efter vissa personer! Inte så konstigt att de blir tokomkörningar och olyckor när folk blir uppretade o förbannade för att vissa inte kan hålla hastigheten! Alltid samma jävla sak när man ska till o från jobbet. Alltid tomt som fan framför tills man kommer ifatt nån jävel som gick upp ur sängen för 1 minut sen o lika gärna kan åka hem o lägga sig igen! Full trafik från motsatta hållet och omöjligt att köra om o kön bara växer mer o mer bakom.

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
jonesono Personal- och beteendevetare
3 april 2007 · 1 082 Inlägg

gamlingen skrev:
Låter precis som om det skulle va fri fart i vänsterfil.. vill jag ligga mittfil i 85 fast det är 90 då gör jag det,, har andra bråttom få de fan köra om...å skulle jag komma i fatt nån som ligger 75 så inte fan ligger man där å tutar å blinkar å svär å har sej... är väl bara köra om det... hetsar man upp sej för en sån sak skan man lika gärna stanna hemma

Riktigt bra sagt!
Finns alldeles för många omogna snorungar/eller andra diverse, som skall om till varje pris ute på vägarna.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
jonesono Personal- och beteendevetare
3 april 2007 · 1 082 Inlägg

golfarn_nr1 skrev:
Tänk om trafiken bara kunde flyta på istället för att vissa dryga jävla idoter ska ligga på 50 väg o pendla mellan 50 o 45 hela tiden! Konstigt att de blir köer efter vissa personer! Inte så konstigt att de blir tokomkörningar och olyckor när folk blir uppretade o förbannade för att vissa inte kan hålla hastigheten! Alltid samma jävla sak när man ska till o från jobbet. Alltid tomt som fan framför tills man kommer ifatt nån jävel som gick upp ur sängen för 1 minut sen o lika gärna kan åka hem o lägga sig igen! Full trafik från motsatta hållet och omöjligt att köra om o kön bara växer mer o mer bakom.

Planera din körning och lägg på ett par extra minuter, så hinner du också till jobbet ska du se.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
3 april 2007 · 1 290 Inlägg

jonesono skrev:

golfarn_nr1 skrev:
Tänk om trafiken bara kunde flyta på istället för att vissa dryga jävla idoter ska ligga på 50 väg o pendla mellan 50 o 45 hela tiden! Konstigt att de blir köer efter vissa personer! Inte så konstigt att de blir tokomkörningar och olyckor när folk blir uppretade o förbannade för att vissa inte kan hålla hastigheten! Alltid samma jävla sak när man ska till o från jobbet. Alltid tomt som fan framför tills man kommer ifatt nån jävel som gick upp ur sängen för 1 minut sen o lika gärna kan åka hem o lägga sig igen! Full trafik från motsatta hållet och omöjligt att köra om o kön bara växer mer o mer bakom.

Planera din körning och lägg på ett par extra minuter, så hinner du också till jobbet ska du se.

'

Ingen fara med att jag kommer för sent.... Åker 06.00 framme 06.15 och börjar 07.00...... Bara så jävla irriterande att de ska vara samma jävla sak dag ut o dag in!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
barrre Evolution Garage
3 april 2007 · 394 Inlägg

jonesono skrev:

gamlingen skrev:
Låter precis som om det skulle va fri fart i vänsterfil.. vill jag ligga mittfil i 85 fast det är 90 då gör jag det,, har andra bråttom få de fan köra om...å skulle jag komma i fatt nån som ligger 75 så inte fan ligger man där å tutar å blinkar å svär å har sej... är väl bara köra om det... hetsar man upp sej för en sån sak skan man lika gärna stanna hemma

Riktigt bra sagt!
Finns alldeles för många omogna snorungar/eller andra diverse, som skall om till varje pris ute på vägarna.

Antar att ingen av er stör er det minsta på filkörning heller då (som tråden handlar om).... en bil som ligger i högerfilen i 72km/h på 90 väg... och en bil i vänsterfilen som ligger under "omkörning" i 72,05 km/h med dig bakom är alltså inte störande?


Jag måste säga att jag avundas eran avslappnade inställning och välplanerade liv... verkligen!


Själv blir jag vrålförbannad på han som ligger i vänsterfilen i detta läget. I högerfilen får folk köra hur sakta dom vill, men i vänster så får man baske mig se till att hålla undan. Sen hänger jag mig inte på tutan för det, men som sagt.... varje gång situationen uppstår så längtar jag fortfarande efter den där haubitzen som jag nämnde tidigare!



För övrigt var min senaste erfarenhet av gamlingar i trafiken på väg hem från jobbet igår... längs med 45an så ligger det en röd saab 900 och kör i 2 av 2 filer.... alltså halva bilen i varje, och svajar sakta mellan dom båda. Sen finns det gamlingar som kör riktigt bra också (tex körde min farfar rally), men nån gång så sinar förmågan och då är det bra att lägga av istället för att åka runt och riskera andra liv.

Natti!

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
carnageman Rallyförare
4 april 2007 · 1 075 Inlägg

Påfarten norrgående vid Ica Maxi i Haninge, Likaså södergående farsta södra.
Påfarten är en egen fil. Varenda gång man åker där så är det någon som knappt uppnått 60blås som kastar sig ut i mittenfilen där det kommer bilar i 110+. Sen ligger dom där och såsar. Min GPS visar rätt fart och oftast ligger "dom" i 85-90 på 110sträckan. I mittenfilen och högerfilen är tom. Här kommer några roliga fakta som många kanske inte känner till.
Att ligga i mittenfilen när högerfilen är tom kan leda till att andra bilister väljer att köra om på höger sida. På 90 & 110sträcka är det olagligt att köra om på höger sida.
Om polisman ser denna omkörning så görs en bedömning. Om farten på den omkörande bilen anses vara inom den fartgräns som gäller på sträckan koncentreras istället lagbrottet på den som blir omkörd. Det är nämligen så att det hamnar under hindrande av trafik som är en typ av vårdslöshet i trafik. Om polisen rapporterar detta så är det minst 3månaders indraget kort. Chefen för Trafikpolisenheten i Stockholms län var med på nyheterna i höstas och förklarade detta tydligt.
En annan kul sak är alla som "byter fil" utan att blinka.
Om trafikolycka sker i samband med ett sådant filbyte blir det att den vållande bilen A (av okänd anledning) vinglat in i filen brevid och där sammanstött med bilen B.
Om inte trafikolyckan inträffar men farbror blålyse ser en "vinglist" skall han rapportera för vårdslöshet i trafik och om bilen dessutom varit nära på att vingla in i bilen brevid så skall "grov" läggas framför brottsrubriceringen.

Sen några av dom som faktiskt blinkar när dom ska göra en sidledsförflyttning blinkar först och kollar backspegeln sen. Det är ju tvärtom man ska göra, kolla backspegeln så ingen kommer upp bakom och ska om. Sen när det är fritt: blinka 3 sekunder, och sen kolla speglen & dövinkeln...

Det va allt från Johans trafikskola för ikväll.
Och kom ihåg: Hög fart räddar liv! Genom att köra fort ökar man sin reaktionstid och blir mera sinnessnabb. Active-Driving!

Senast redigerat av carnageman (4 april 2007)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
FL3JM Inga konstigheter
4 april 2007 · 2 064 Inlägg

Klockrent carnageman! big_smile

Känner så väl igen slökukarna som ligger i mittfilen på nynäsvägen när jag passerar påfarten från farsta strand.
Ibland far man förbi mittenåkarna jättefort och så visar det sig att man kör i 110km/h (det är en 110-väg alltså). Varför i hela helvetet åker dom slöare än 110? Och varför kan dom inte hålla sig till högerfilen om dom ska köra i epa-hastighet?!
Ska bannemig skaffa en sån där hornblaster.com-tuta och tuta dom av vägen en vacker dag, så kan dom ligga i diket och grubla på vad som hände och varför.

slangily
4 april 2007 · 52 Inlägg

carnageman skrev:
Och kom ihåg: Hög fart räddar liv! Genom att köra fort ökar man sin reaktionstid och blir mera sinnessnabb. Active-Driving!

Öhm, gillade ditt inlägg och håller med i precis allt förutom det här ovan. Eller jag undrar mest hur du menar? På vilket sätt ökar man reaktionstiden genom att köra fort? Räcker det inte att de som sölar ligger till höger? Jag menar om de har släp och grejer kanske det inte är så lämpligt att de ligger i 140 blås? big_smile

OverBoosted AUTOBAHNRASER
4 april 2007 · 3 804 Inlägg

Jag brukar jämt ligga i iner filen och lägger mig enbart i ytter höger filen om jag om nån.. vill inte ligga ivägen om de kommer någon bakom i 250... håller jag exmp 120-130 på en 90väg så ligger jag i inerfilen hela tiden och går ut vid omkörningar.. finner ingen poäng i att ligga i ytterfilen om man inte kör 200+


Bmw osv..
brillmongo
4 april 2007 · 874 Inlägg

Jag ligger oftast i ca 120-130 kmh på motorväg, och jag kör alltid i högerfilen förutom vid omkörningar. Och nåt som är ännu mer irriterande än bromsklossar, det är alla idioter som tror att de äger vägen, som helt plötsligt ligger nån bakom en och stressar som f*n trots att man kör i 130, det är sjukt irriterande JAG ska inte behöva accelerera upp i ännu högre fart för att nån dåre kommer bakom, oftast så har man ju koll i backspegeln och håller sig undan om nån kommer i hög fart men ibland kan en bil långt borta komma ikapp väldigt fort, då är det inte han som ska bli sur på mig, då är det jag som blir sur på honom... Och när jag är på riktigt jävels humör då sänker jag farten ännu mer.. bara för att jävlas!!lol

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
carnageman Rallyförare
4 april 2007 · 1 075 Inlägg

Ska man dra en enaxlad släpkärra tungt lastad efter personbil så rekomenderar jag max 80blås som lagen säger. Men med maxlastad boggikärra bakom t.ex Vivaron är det absolut inga problem att hålla 140. Ja iallafall så länge man inte gör en häftg undanmanöver. Då kan det börja vobbla och gå riktigt illa.
Att fortkörning och faktiskt främst vårdslös körning leder till bättre reaktionstider, aktivare körning & allmänt bättre kontroll & koll på fordonet man kör är känt. Både på forskningsstadiet och i praktiken. Sen att staten och vägverket inte vill att vi ska ta del av detta kan man väl förstå eftersom det ibland kan inträffa incidenter när man testar gränserna på allmän väg. Ett bra exempel på detta är alla motorsport utövare, från hojåkare till folkrace, bana & rallyförare. Hur tränade dom upp sig tror ni?
Knappast genom att fisa runt i "lagliga" farter. Sen hurvida dom tränat på allmän väg, avlyst allmän väg eller bana låter jag vara osagt. Men av egna erfarenheter är det nog en kombination av alla tre nämda alternativ. Folkrace rekomenderas varmt om man för en billig peng vill bli en bättre och säkrare bilförare, lära sig att använda bilen till 100% och inte bara 20%. Handbroms, vänsterbromsteknik, kurvteknik och annan körteknik.

Gå in på www.sbf.se om du vill veta mer. cool

slangily skrev:

carnageman skrev:
Och kom ihåg: Hög fart räddar liv! Genom att köra fort ökar man sin reaktionstid och blir mera sinnessnabb. Active-Driving!

Öhm, gillade ditt inlägg och håller med i precis allt förutom det här ovan. Eller jag undrar mest hur du menar? På vilket sätt ökar man reaktionstiden genom att köra fort? Räcker det inte att de som sölar ligger till höger? Jag menar om de har släp och grejer kanske det inte är så lämpligt att de ligger i 140 blås? big_smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
slangily
5 april 2007 · 52 Inlägg

carnageman skrev:
Ska man dra en enaxlad släpkärra tungt lastad efter personbil så rekomenderar jag max 80blås som lagen säger. Men med maxlastad boggikärra bakom t.ex Vivaron är det absolut inga problem att hålla 140. Ja iallafall så länge man inte gör en häftg undanmanöver. Då kan det börja vobbla och gå riktigt illa.
Att fortkörning och faktiskt främst vårdslös körning leder till bättre reaktionstider, aktivare körning & allmänt bättre kontroll & koll på fordonet man kör är känt. Både på forskningsstadiet och i praktiken. Sen att staten och vägverket inte vill att vi ska ta del av detta kan man väl förstå eftersom det ibland kan inträffa incidenter när man testar gränserna på allmän väg. Ett bra exempel på detta är alla motorsport utövare, från hojåkare till folkrace, bana & rallyförare. Hur tränade dom upp sig tror ni?
Knappast genom att fisa runt i "lagliga" farter. Sen hurvida dom tränat på allmän väg, avlyst allmän väg eller bana låter jag vara osagt. Men av egna erfarenheter är det nog en kombination av alla tre nämda alternativ. Folkrace rekomenderas varmt om man för en billig peng vill bli en bättre och säkrare bilförare, lära sig att använda bilen till 100% och inte bara 20%. Handbroms, vänsterbromsteknik, kurvteknik och annan körteknik.

Ok, tack för lektionen wink

Just nu tror jag inte jag skulle våga köra snabbare än kanske 130 om ens det.. men jag är rätt säker på att om jag hade en fetare bil så skulle det nog vara svårt att låta bli big_smile

Men som sagt jag håller ju undan för er som vill köra fort och dessutom är det ju direkt korkat att överskrida hastighetsbegränsningarna för mkt när man har prövotid kvar smile

Men alltså jag köper det där med hastighet = säkert (för jag antar att du snackar motorväg eller liknande i bra skick?) och så men på vilket sätt kan VÅRDSLÖSHET vara bra? Jag menar själva ordet betyder ju att man är oförsiktig och typ skiter i sin omgivning? Blir man en bättre bilförare av att köra på trottoaren, mot trafiken eller köra över små tanter med flit? big_smile

Sen tillbaks till ämnet, på vägen från mitt jobb finns det en tvåfilig 50-sträcka. Jag har lärt mig att vägen är full med hål och ojämnheter så jag håller alltid typ 40 för att skona min stackars bil. Dessutom är det FÄRRE ojämnheter i vänsterfilen. Det här vet jag och jag vet var de finns. Tycker ni att det är ok att då ligga i vänsterfil och hålla hastigheten och sakta ner vid groparna eller borde jag ligga i höger iallafall och fisköra? Visst, jag kanske orsakar att ngn tokstolle kör om på insidan i 70 och pajar sin bil i en grop men det är väl knappast mitt problem? Det är otroligt obekvämt att ligga i höger för tillfället iallafall. Det är knappt så man kan köra 30..

Nu var väl ämnet inte 50-vägar förvisso men det är ju tvåfiligt iallafall. Jag tror det var 70 där förr. Innan den blev ful och ojämn.

zoopåse
5 april 2007 · 1 171 Inlägg

Det ska inte vara något som helst att skämmas för att ligga till vänster på den vägen du pratar om slangily. Man får ju köra förbi på höger sida om det är 70 eller lägre. OM någon blir sur över det där är det rent larvigt, eller någon som inte har koll på vilka regler som gäller.

zoopåse
5 april 2007 · 1 171 Inlägg

Sen kan vi ju diskutera detta med reaktionstidens längd. Ja den går att träna så den blir kortare MEN när hastigheten ökar så ökar även stoppsträckan som du borde veta. Och jag lovar att den lilla vinst man kan göra på reaktionstiden inte kan ersätta den stora förlust i reaktionssträcka och stoppsträcka som hastighetsökningen ger upphov till.

Bra sagt. Är det inte tom så att stoppsträckan ökar med en faktor 4 vid fördubblad hastighet. Det är mycket! Reaktionstiden blir inte 4ggr så kort vid fördubblad hastighet. Visst du ser kanske barnet som springer över vägen och reagerar snabbare men det var ju redan försent. Dessutom är folk inte beredda på att det ska komma en idiot och köra dubbelt så snabbt som alla andra, det skapar situationer hela tiden runtomkring den som kör fort.

Man inser ju lätt att på en given väg så är skillnaden i hastighet mellan bilarna avgörande för olycksrisken. Tex om alla körde 130 på motorvägen så skulle ytterst få problem dyka upp. Men nu är det inte så. Ibland kommer en lastbil i 80 i en uppförsbacke och alla måste anpassa hastigheten efter situationen. Någon kanske glider om i 110. Om man då kommer i 160 så blir det lätt problem, man måste bromsa hårt och bilar som funderar på att byta fil får det trassligt och svårt att beräkna.

carnageman Rallyförare
5 april 2007 · 1 075 Inlägg

Ok så det sitter alltså i generna... Då är det väl bara att tacka päronen och beklaga somligas "dåliga" bil-gener..
smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang