vad händer om man tar bort mätaren?

Izual
12 augusti 2005 · 4 571 Inlägg

det här är kanske en skit dum fråga men jag har sett flera bilar på garaget som har bortplockad luftmängd mätare, och filtret direkt på luftslangen in i motorn.

största frågan är väll varför.  vad tjänar man på det?  och vilka nackdelar finns det med det?

bla på bror mins folkrace bil är den borta och filtret direkt på. men blandar inte bilen luft och bensin helt galet då?

TS_quattro fyrkrafsare
12 augusti 2005 · 1 443 Inlägg

nja, beror på, om bilen är utrustad med mapsensor (mäter undertrycket i insuget) så behöver man ingen luftmassemätare och kan på så vis klämma på filtret direkt på röret...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
CLIFFIE
12 augusti 2005 · 24 Inlägg

OMG! OM bilen har luftmassemätare så kan du ju inte bara ta bort den, Bilen kommer gå som en kratta..har du tur så går den överhuvudtaget på tomgång .... sen kommer du lura styssystemet till motorn och förmodligen bränna katalysatorn efter ett tag. Bilen mäter antingen med MAP (Escort cosworth,sierra Cosworth) eller både med LMM och med MAP (Audi S2 Mitzu 3000gt) Ska du ta bort den så måste du ha ett "piggyback" med LMM eliminering...

BMW m3 (1988)
Kirre
12 augusti 2005 · 2 122 Inlägg

om du tar bort luftmassemätaren så startar nog inte bilen alls

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
gemini78 Jägermeister
12 augusti 2005 · 909 Inlägg

Håller med om att om det sitter en luftmassemätare så ta inte bort den...
Jag satte sportfilter på min bil och luftmassemätaren blev helt koko när den blev skitig, bilen drog över 2 liter milen fast den men vanligtvis bara tar 0.65 landsväg.
Startade bra kall men svinsvår att få igång varm, rycker och har sig.
Fast vet inte hur det är med alla bilar, men toyotan tyckte inte om det...smile

En gång är ingen gång...
Blyfoten
13 augusti 2005 · 81 Inlägg

Hmm.. luftmängdmätare, som Izual frågade om, o luftmassemätare är inte samma sak, men det ger ju samma resultat att plocka bort den.. att motorn inte går som den ska, om den går alls. Nackdelen är väl helt enkelt att man plockar bort en mkt viktig del av insprutningssystemet.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!
CLIFFIE
13 augusti 2005 · 24 Inlägg

nackdelen är väl att bilen inte startar? eller hur tänker du?

BMW m3 (1988)
CLIFFIE
13 augusti 2005 · 24 Inlägg

vad är det för bil?? försök inte ta bort den, titta vad en NY kostar om du skulle pajja den, så låter du nog den vara ifred..

Senast redigerat av CLIFFIE (13 augusti 2005)

BMW m3 (1988)
Izual
7 september 2005 · 4 571 Inlägg

asså först å främst ville jag veta varför bror min's luftfilter på folkrace bilen sitter rakt in i motorn med en 2 dm slang stump.  han har ju ingen luftmasse eller luftmängd mätare,  hur fungerar det ? alla skriver ju att det absolut inte går.  jag tänker ju kanppast göra det på min bil

Danne_escort
7 september 2005 · 469 Inlägg

Izual skrev:
asså först å främst ville jag veta varför bror min's luftfilter på folkrace bilen sitter rakt in i motorn med en 2 dm slang stump.  han har ju ingen luftmasse eller luftmängd mätare,  hur fungerar det ? alla skriver ju att det absolut inte går.  jag tänker ju kanppast göra det på min bil

kör Ford mondeo, min luftmassemätare pajjade så blev tvungen att köra utan, kopplade bara ut sladden och bilen gick som vanligt, varvtalen sjönk lite fortare en vanligt bara. Nu har jag skaffat en ny iof. men märktes ingen skillnad då när jag satte sportluftfiltret direkt på slangen. Bilen drog lite mer bensin också. rekommenderar att ha den kvar big_smile

TurboToffi
11 september 2005 · 50 Inlägg

På t.ex. Nissan 200sx begränsar motorstyrenheten varvtalet till max.2400 om den inte får någon signal från luftmassamätaren. Detta för att inte motorn ska få fel blandning när den börjar uppnå laddtryck....
En bil med luftmassamätare går vanligtvis att köra med den urkopplad, men med försämrad prestanda och bränsleförbrukning.
Däremot kan det vara värre att koppla ur en luftmängdmätare eftersom styrenheten på ett sådant system i första hand bestämmer blandningen med hjälp av uppmätt luftmängd...

Kirre
11 september 2005 · 2 122 Inlägg

Izual skrev:
asså först å främst ville jag veta varför bror min's luftfilter på folkrace bilen sitter rakt in i motorn med en 2 dm slang stump.  han har ju ingen luftmasse eller luftmängd mätare,  hur fungerar det ? alla skriver ju att det absolut inte går.  jag tänker ju kanppast göra det på min bil

skulle gissa på att han ha gasare!

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang