Luktar bensin!

Teskeden
4 april 2007 · 3 Inlägg

Hej!

Jag kan inget om bilar och vänder mig till er med hopp om tips på vad som är fel på bilen och om man bör köra den över huvudtaget.

Jag har observerat under ca 1 1/2 veckas tid att det luktat bensin inne i vår Volvo v40 2.0t -02 när den stått i garaget över natten. Här om dagen började bensinlampan att lysa och vi misstänker att det har försvunnit runt 15 liter bensin.
Kan även nämna att p.g.a. tillökning i familjen har bilen bara bilvit körd 5-6 gånger under de senaste 2 veckorna (då oftast 4 mil/gång Malmö-Lund-Malmö).
Bilen har också två gånger under mars månad varit lite svårstartad (tagit ett par sekunder innan den kommit igång).

Lämnade in bilen på en verkstad igår. De kollade igenom bilen (tanken, rören, topplocket och något mer) men kunde inte hitta någon läcka.
När vi lämnade in bilen var det bara ca 10 liter bensin i bilen. Kan det vara anledningen till att de inte hittade något fel?

Volvo kan inte ta in bilen förrän om 2 veckor och vi ska köra upp till Småland över påsken men jag vågar inte ha min 2 veckor gamla dotter i bilen. Är rädd för att något ska hända.

Vet att det kan vara svårt för er att gissa vad det kan vara för fel men jag är tacksam för all hjälp.

/Emma

alex_side Neerd
4 april 2007 · 1 596 Inlägg

Hej låter som det är ngn slang som läcker och antagligen tar sig ångorna in i kupen...
har du provat köra och sen bromsa hårt? luktar det mer i bilen då så läcker det ju.. kanske inte så mkt till hjälp men kommer inte på så mkt annat...Lycka till/Alex

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Polluxe
4 april 2007 · 303 Inlägg

Intressant det dära med segstartad, får exakt samma sak är det för mej faktiskt. Ibland (offtast) luktar det bensin och bilen är alltid mer eller mindre segstartad. Läcker gör den dock inte då den aldrig lämnat något spår efter sej..

Enda jag vet säkert är att soppapumpen börjat väsnas rätt friskt så i mitt fall kan jag tro det är den som flippat ur.. Kanske liknande problem för er ??

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.
Teskeden
4 april 2007 · 3 Inlägg

Tack för svaret alex_side!

Eftersom jag är ren novis på bilområdet har jag inte testat något än utan lämnade in bilen på verkstad. smile
Jag ska prova att bromsa. Ifall det då lukar mer, vet man vilken slag det är då eller kan det vid bromsning läcka från olika slagar?

Det kan ha läckt ut bensin under motorn vid förarsidan. Är inte helt säker då vår andra Volvo stod på parkeringen innan och läckte olja. Den är inlämnad just nu för att packboxen läckte. Allt går sönder samtidigt...

Android
4 april 2007 · 892 Inlägg

Du kan kanske be någon att köra bilen lite långsamt på tomgång och titta lite i motorn samtidigt. Inte säkert det syns något men kanske. Det är ju skapligt tryck i rören när motorn är igång, så det är ju inte säkert att den läcker när bilen står stilla...

Min bil luktade bensin ett bra tag och jag hade sett att det var fuktigt runt en gummislang i motorrummet, men det såg inte ut som det skulle läckt nått så jag tänkte inte så mycket på det, tills jag en dag lät en polare backa bilen medans jag kollade i motorn. Visade sig att de tryckte ut rätt bra med bensin ur slangen. Tog loss den och såg då att den var helt sprucken. Bytte, sen var allt bra.
Jag hade inte sett nått under bilen heller, verkar som om det var för lite för att riktigt visa sig, men ändå nog mycket för att lukta.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
master_lars
4 april 2007 · 1 160 Inlägg

Det är nästan garanterat bensinröret som läcker. Vet inte om det är i plåt eller i gummi, men det är där jag skulle felsöka först.. Frågan är bara vart all bensin tagit vägen, ngra fläckar på marken?? Men det är ju även möjligt att det läcker på flera ställen, det kan även vara en överflödsbehållare som täppts igen, en sådan som gör att den överflödiga bensinen sparas i ett kärl där även bensinångor sammlas. Kan vara värt att kontrollera.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Galad8
4 april 2007 · 1 997 Inlägg

Android skrev:
Du kan kanske be någon att köra bilen lite långsamt på tomgång och titta lite i motorn samtidigt. Inte säkert det syns något men kanske. Det är ju skapligt tryck i rören när motorn är igång, så det är ju inte säkert att den läcker när bilen står stilla...

Min bil luktade bensin ett bra tag och jag hade sett att det var fuktigt runt en gummislang i motorrummet, men det såg inte ut som det skulle läckt nått så jag tänkte inte så mycket på det, tills jag en dag lät en polare backa bilen medans jag kollade i motorn. Visade sig att de tryckte ut rätt bra med bensin ur slangen. Tog loss den och såg då att den var helt sprucken. Bytte, sen var allt bra.
Jag hade inte sett nått under bilen heller, verkar som om det var för lite för att riktigt visa sig, men ändå nog mycket för att lukta.

aa precis. starta bilen å låt nån köra försiktigt på tomgången. öppna huven å kolla vart de läker osv.
kanske du hittar nåt. eller så hare väl rosta hål på tanken? lol

Teskeden
4 april 2007 · 3 Inlägg

Det borde inte vara något rosthål i tanken. Det skulle de väl ha sett på verkstaden? Vi har inte lyckats se någon läcka när bilen är igång. Vi har tankat den full och de ska ta in den igen på verkstaden och se ifall de ser någon läcka när den är fulltankad.

Vågar man köra med bilen över påsken?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang