Turbokonventera volvo 850 GLT 92a

Davidspeedboy
5 april 2007 · 50 Inlägg

Nu e de så att man har trötnat på dom få pollar som finns i bil skrället, har funderat länge å köpa en volvo 850R motor å slänga i den men de e inget kul ju, eller som sakt ingen utmaning genom å bytta motor å starta å köra, jag vill ju skruva motor ju, man ska ju göra de man älskar.

Så min fråga e hur många hk pallar org stakar/kolvar/topp packningen innan de säjer upp sig?

vist jag vet att de gör mycke hur långt sakerna har gott å hur de e kört å så vidare men vi utgår på en normal körd bil runt 20000mil.

Ska köra på 0,3-0,5bar bara på orginal prylarna till en början.

Så de blir turboboxsarna/turbospridarna/turbo rören/ic/turbogrenrör/turbo 15g, delarna e från orginal volvo T5

Öppet filter, å toppen ska in på fullportning å i med en turbopackning eller skärpackning, sen 3 tum hela vägen med 1 slut japps dämpare.

Om sakerna håller å köra på 0,3-0,5bar ungefär nu till nästa vinter så ska jag slänga i smida mahle kolvar å H profil stackar o runt 7,8-8,5bar i komp, då kanske man e med på noterna lite mer å kan ladda runt 1,1-1,6bar.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

Inte någon som kan hjälpa mig? någon volvo vit motor doc borde ju veta detta?

kan man ta ett rimligt värde att org stakar/kolvar pallar minst 240-290hk, motorn har gott 26000mil

Med ladd 0,5bar o turbospridarna.

Man kanske ska skaffa vatten insprutning för å vara på den säkra sida så kan man ladda betydligt högre tongue men de e gjort för rally bilar så de behöver inte jag en.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
262turbo
15 april 2007 · 1 004 Inlägg

varför inte köpa en 850turbo? det blir billigare i längden....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
mo_tattoo
15 april 2007 · 275 Inlägg

262turbo skrev:
varför inte köpa en 850turbo? det blir billigare i längden....

jag tyckte han förklarade det rätt bra det första han gjorde i tråden...

Davidspeedboy skrev:
har funderat länge å köpa en volvo 850R motor å slänga i den men de e inget kul ju, eller som sakt ingen utmaning genom å bytta motor å starta å köra, jag vill ju skruva motor ju, man ska ju göra de man älskar.

några sanningar som tål att tänkas på:
1.Winning an internet discussion is just like the special olympics, even though you win, you're still a retard.
2.Vi slutar inte leka för att vi blir gamla utan
Vi blir gamla för att vi slutar leka.
Volkswagen bubbla "ratrod on air ride" (1966)
BMW 530d (2009)
262turbo
15 april 2007 · 1 004 Inlägg

om man ända ska byta ut "allt"  så kan man väll bygga på ett turbo block från början...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

Mycke skojigare å skruva på orginal sakerna å se hur mycke dom pallar, men de e svårt för mig som har pillar rödblock B23/B230 motorer hela livet å veta vad volvo 850 GLT kolvar/stakar tål för effekt, annars får jag skaffa mig en bredbands knack sensor å ladda tills den ger utslag å sen sänka lite på laddet, men om stakarna/kolvar tål bara 290hk org å jag laddar mer en dom 290hk så går de illa för blocket ju, de e därför de skulle vart bra med ett lätt litet svar vad org sakerna klarar för effektutag

Ska köpa annan motor till vintern, men just nu e de kovenera orginalblocket.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
ghiarocket
15 april 2007 · 39 Inlägg

spara pengarna till den riktiga motorn
tänk bara på att om det är en 850glt du ska byta maskin i så kan du inte besikta den med en turbomotor

Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

Nä hepp kan jag inte bes med annan motor, de va la synd för bes, jag har inte ens skrivit vad jag ska ha bilen till för ju, om den ska vara bes körbar på gata, du vet inte om jag ska ha den till barna eller något annat.

Min volvo 244 GLT 82a fick jag igenom bes med turbomotor å över 550hk, med intyg från volvo för å få igenom den genom bes, har jobbat på volvo ett bra tag så man känner ju rätt många genom volvo, men vet att de e en annan femma å få igenom en volvo 854 Glt med turbomotor, men de går om jag bara vill, (om jag vill) å om jag vill ha igenom den bes så stoppar jag ju inte i en T5R motor trimmad ju, då försöker jag mig på å få i en full trimmad toyota supra MK4 TT på runt 1000hk å bak hjuldrift ju tongue

Ingen vits å köra T5R med trimmad motor på 500hk när jag vill ha minst de dubbla eller de 3 dubbla, då lämpar sig supra mk4/nissan gtr/V8 motorer sig bra i stället i bilskrället.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

O oftast när man frågar något på sånna här forum så kommer allt annat upp runt om kring, man får inga kokreta svart på den frågan man frågar.

Hur högt tryck klarar topp packningen i bar å hur många hk klarar kolvar/stakar.

Någon borde ju finnas som vet detta.

E så fallet att topp packningen bara klarar 15bar å orginal komp ligger på 12,5 då vet jag si å så hur mycke jag kan ladda innan topp packnigen går sönder, men måste veta forfarande hur många hk kolvar stakar klarar av.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

262turbo skrev:
varför inte köpa en 850turbo? det blir billigare i längden....

Ja du varför jag inte köper en volvo 850 turbo från början, inget skoj för då e de ju turbo i hon från början, de e typ som ta oskulden på en brud, något i den stilen.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Sharky
15 april 2007 · 10 287 Inlägg

Tyvärr kan du inte få konkreta svar eftersom frågan är ställd som den är.

Det går inte att definera hållbarhet på tex kolvar i hästkrafter. Dessutom så verkar du har virrat ihop kompression och cylindertryck.

/Göran


Davidspeedboy skrev:
O oftast när man frågar något på sånna här forum så kommer allt annat upp runt om kring, man får inga kokreta svart på den frågan man frågar.

Hur högt tryck klarar topp packningen i bar å hur många hk klarar kolvar/stakar.

Någon borde ju finnas som vet detta.

E så fallet att topp packningen bara klarar 15bar å orginal komp ligger på 12,5 då vet jag si å så hur mycke jag kan ladda innan topp packnigen går sönder, men måste veta forfarande hur många hk kolvar stakar klarar av.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

Ja de blev lite virrigt med hk å ladd tryck å komp, men vad jag menade med de va att om man vet vad topp packningen klarar av så vet man hur mycke man kan ladda med turbon, turbon 15g klarar av 1,5bar som max, max effekt på 15g vet jag inte, men dom sitter ju i volvo T5 org på 225hk. å kan utväxla uppemot 280hk minst.

Å om jag vet hur mycket kolvar/stakar klarar av i hk så vet jag hur mycke jag ska ladda, ska köra den i bänk å ladda tills jag kommer inom ett värda om kolvarna klarar 300hk, så laddar jag för 280hk, men om bara topp packningen klarar 15-16bar så kan jag inte ladda mera en dom 15-16bar för då pajjar ju topp packningen.

Så genom o mätta komp på org blocket, veta hur mycke topp packningen klarar av i bar, veta vad kolvar/stakar klarar av för tryck eller som jag skriver de i hk, så vet jag exsakt hur mycke jag kan ladda för at sakerna ska holla, sen vist e de annan sak om sakerna e sletna å ger upp, men vet jag om alla dessa faktorer så vet jag vad jag kan klämma ur den stackars motorn som ska lida under mitt befäl med högerfotten i plattan.


Men måste få svar på frågorna då om jag ska kunna lösa problemet i motorn.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Marlboroman
15 april 2007 · 8 234 Inlägg

Davidspeedboy skrev:
Nu e de så att man har trötnat på dom få pollar som finns i bil skrället, har funderat länge å köpa en volvo 850R motor å slänga i den men de e inget kul ju, eller som sakt ingen utmaning genom å bytta motor å starta å köra, jag vill ju skruva motor ju, man ska ju göra de man älskar.

Så min fråga e hur många hk pallar org stakar/kolvar/topp packningen innan de säjer upp sig?

vist jag vet att de gör mycke hur långt sakerna har gott å hur de e kört å så vidare men vi utgår på en normal körd bil runt 20000mil.

Ska köra på 0,3-0,5bar bara på orginal prylarna till en början.

Så de blir turboboxsarna/turbospridarna/turbo rören/ic/turbogrenrör/turbo 15g, delarna e från orginal volvo T5

Öppet filter, å toppen ska in på fullportning å i med en turbopackning eller skärpackning, sen 3 tum hela vägen med 1 slut japps dämpare.

Om sakerna håller å köra på 0,3-0,5bar ungefär nu till nästa vinter så ska jag slänga i smida mahle kolvar å H profil stackar o runt 7,8-8,5bar i komp, då kanske man e med på noterna lite mer å kan ladda runt 1,1-1,6bar.

Stakarna är den svaga länken. De ger upp rätt fort, och på en sugmotor som inte kompsänks så kan det bli rätt intressant om de håller eller inte. De kan kröka sig vid orginalladd på en turbo... (0,7 bar)

Kolvar och toppackning behöver du inte oroa dig om, de håller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Davidspeedboy
15 april 2007 · 50 Inlägg

Jo vet att stakar e en svag länk på de flästa motorer som har under 200hk org,. men undra hur många hk stakar klarar av då, för som jag vill så kommer jag ladda över 1,5bar tillslut om de skulle vara så, laddar tills motorn pajar oftast, de e därför de e bätre å veta så kan man ladda mindre å gassa mer, en å vara rädd på att sakerna pajar efter första fullgasrepan.

Ska tjäna så mycke pengar som möjligt på varje vunnen häst med körglädje.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Farleykarley
15 april 2007 · 406 Inlägg

Davidspeedboy skrev:
Jo vet att stakar e en svag länk på de flästa motorer som har under 200hk org,. men undra hur många hk stakar klarar av då, för som jag vill så kommer jag ladda över 1,5bar tillslut om de skulle vara så, laddar tills motorn pajar oftast, de e därför de e bätre å veta så kan man ladda mindre å gassa mer, en å vara rädd på att sakerna pajar efter första fullgasrepan.

Ska tjäna så mycke pengar som möjligt på varje vunnen häst med körglädje.

Du kommer aldrig att kunna ladda 1,5bar med varken en 15g eller orginalstakar.. Min 15g får ur sig 292hk vid ett laddtryck på 1,2bar, mer pallar den inte..
Orginalstakar pallar inte heller mer än 1,2-1,3bar, så byt till verdistakar och häng på en 19T!

Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GL "Lågmilarn" (1986)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Davidspeedboy
17 april 2007 · 50 Inlägg

Jo jag har okså funderat på de å bytta vevstakar/kolvar från T5R å stoppa i orginal motorn om de e tex samma slaglängd/kolv storlek, men då får de blio beg stakar/kolvar, för måste ändå riva toppen när jag ska ha i ny topp packning för toppen ska in på planing o max portning, ny kam rem å alla styr rularna till kam remen/stift/olja/filter.

Undra vad stakar/kolvar från T5R beg kan gå på, leta efter en lågmillare under 8000mil då tongue

Men de va någon ludig sak jag hittade att 15g turbon kunde kläma ut sig 1,5bar, o när jag klämde den på min volvo 244 så ladda den 0,5, men när jag hade plockat bort Wastergaten å spärat den på max så laddade den 1,5bar efter mättarn, men den kanske ska bara ladda 1,2 på 15g, den turbon kanske va trimad men de stog 15g på den.

Men 15g fungerar bra till mig som första trim på volvo 850 motorn, vill trimma i samma takt som på min volvo 244 med B230, på 4år å slutade med 558hk på bakhjulen, har man inte så mycke pengar å slänga ut på en gång så får man trimma sakta, bätre trimma sakta å sakerna håler en å trimma snabbt o blir fel å dyrt o lagga.

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
Davidspeedboy
18 april 2007 · 50 Inlägg

Blir no inget budjet bygge har jag märkt nu.

Ska behålla samma block å topp med kammar ( stälbara kamdrev), men ska topp decka block/topp o i med andra topplocksbultar, H-stakar 2cm kortare en org , smida-kolvar 7,9kg i komp med ändrar kolvbult för dom flyttade 2cm kortare stakarna, alu plenium med 3 tums spjälhus, 1600cc spridare med vatteninsprutning, Garet GT42 turbo god för 600-750hk eget snikat avgasystem med 3,5tums don pajp från turbo, alu tryckrör till o från turbo, alu ic motad för bilen för max med 3 tums tryckrör, Nira 3 tänd/bränsle system, varvstopp 10000varv, lättat orginal sväng hjul några kg o i med 8 puklad kopling med tryckplata som ska tåla minst 1000nm.

Turbon e redan bestäld kommer i början på nästa vecka smile sen efter de blir de lite adapterfästen till turbo å utblås på toppen tongue sen får jag se vad jag beställer, i vilken åning o så vidare. tongue

Som motor doktorn säger, att den e inte klar förens den flyger fram;) vill du ladda mycket skaffa bredbands knack sensor å ladda till den ger utslag, sänk lite på laddet å kör så de rycker :P
262turbo
19 april 2007 · 1 004 Inlägg

Davidspeedboy skrev:
Blir no inget budjet bygge har jag märkt nu.

Ska behålla samma block å topp med kammar ( stälbara kamdrev), men ska topp decka block/topp o i med andra topplocksbultar, H-stakar 2cm kortare en org , smida-kolvar 7,9kg i komp med ändrar kolvbult för dom flyttade 2cm kortare stakarna, alu plenium med 3 tums spjälhus, 1600cc spridare med vatteninsprutning, Garet GT42 turbo god för 600-750hk eget snikat avgasystem med 3,5tums don pajp från turbo, alu tryckrör till o från turbo, alu ic motad för bilen för max med 3 tums tryckrör, Nira 3 tänd/bränsle system, varvstopp 10000varv, lättat orginal sväng hjul några kg o i med 8 puklad kopling med tryckplata som ska tåla minst 1000nm.

Turbon e redan bestäld kommer i början på nästa vecka smile sen efter de blir de lite adapterfästen till turbo å utblås på toppen tongue sen får jag se vad jag beställer, i vilken åning o så vidare. tongue

låter som en drömmare ska bygga motor.... 10000rpm.... lycka till...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
19 april 2007 · 2 009 Inlägg

He he du verkar va en skön kille smile
sök till 100 höjdare wink

Du tappade mitt förtroende när du skrev att du byggt en 550hk 244 och besiktigat den för du kände folk på volvo.
Om du har bra kontakter där varför frågar du på ett forum på nätet där 90% av medlemmarna troligtvis inte rört en skruv på sin bil.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
Sharky
19 april 2007 · 10 287 Inlägg

Men seriöst Davidspeedboy...
Det låter som du har läst ett antal motortidningar och klippt och saxat det som låter bra. Haken är att det inte hänger ihop för fem öre.

Börja från grunden istället.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang