Renovera volvo B36 motor?

thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

Jag har en volvo B36 motor (V8) liggandes i garaget som jag har börjat planera på att få igång och kanske överladda för kompet orginal på dessa motorer ligger på hela 7,6:1! rolllol
Skulle ju vara så häftigt med en dubbelturbo volvo V8.big_smile
Troligtvis så kommer motorn behövas renoveras och då undrar jag var man skulle kunna få tag på packningar, lager, mm till denna motorn?

Sedan skulle jag behöva ett lämpligt offerbil att trycka ner hela motorn i, förslag tas tacksamt emot.

Kettunen
13 maj 2007 ·

Stoppa motorn i en Volvo 140. Väger ju inte mycket o styla inte upp bilen så blir alla chokade i rödljuset wink

Det med delar vette fan.
Det finns ju en butik här i Göteborg som heter Rogers Custom. Dom brukar kunna fixa det mesta.
Även Yankee Parts

Lindberg88
13 maj 2007 · 1 418 Inlägg

En blanksvart Volvo 142 med slotmags å aga diff får du skaffa dig att slänga ner motorn i wink

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

Kettunen skrev:
Stoppa motorn i en Volvo 140. Väger ju inte mycket o styla inte upp bilen så blir alla chokade i rödljuset wink

Styla ska jag absolut inte göra, jag tycker det är mycket roligare med en bil som ser orginal ut.
Jag har också funderart på en en 140:a.
Men sen finns det ju ett problem till och det är besiktningen, någon som har efarenhet av besiktningen och Volvo med V8, annars får man byta motor varje gång, fast om den är en veteran så är det endå bara varnat år!

Lindberg88
13 maj 2007 · 1 418 Inlägg

köp 2 st volvo 142, besikta ena och kör med dom skyltarna på den andra med v8 i.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

Lindberg88 skrev:
köp 2 st volvo 142, besikta ena och kör med dom skyltarna på den andra med v8 i.

Kunde vara en smart idé men jag anser mig inte att ha plats till det, jag skulle mycket gärna samma på mig massor med bilar, men det blir ju en himla röra då och då skulle inte de andra i hushållet bli så glada... roll

Kettunen
13 maj 2007 ·

Skaffa en 142a då och en motorlyft. Så bes du bilen med orginal motor sedan kör du ju med V8an i 2 år smile Sen slänger du i orginal igen osv

thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

Kettunen skrev:
Skaffa en 142a då och en motorlyft. Så bes du bilen med orginal motor sedan kör du ju med V8an i 2 år smile Sen slänger du i orginal igen osv

Jo, det skrev jag innan, det är inte så värst jobbit, men det skulle vara roligt att ha det lagligt...
Jag får höra med den lokala bildelsåterförsäljaren i veckan om de kan fixa delar till en sån motor, de brukar faktiskt kunna skaffa fram rätt mycket.

sneezingduck
13 maj 2007 · 4 Inlägg

Hmm... jag hoppas att du vet om att B 36 orna har ett bultmönster som bara overensstämmer mot volvos lastbilslådor d.v.s. du måste tillverka en adapter det billigaste alternativet är nog att skaffa en cheva el dodge v8 ( dessa skänks ju nästan borts nuförtiden ).....

camaro67 Meister
13 maj 2007 · 6 763 Inlägg

Folk har ju besiktat med cheva smallblock så varför skulle de inte gå med volvo 8a? Men de där är väll en lastbilsmotor eller liknande va? Då är de nog kanske problem med avgaskrav? Men de där med delar kan du nog få tag på hos volvo annars kan de nog tipsa om vart du kan vända dig

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
13 maj 2007 · 938 Inlägg

Delar borde väl inte va så stort problem, b36 består väl av 2st b18 med gemensam vevaxel,eller är ja helt ute å cyklar?

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
Delar borde väl inte va så stort problem, b36 består väl av 2st b18 med gemensam vevaxel,eller är ja helt ute å cyklar?

Det ska det vara.

twin_cam Smålänning
13 maj 2007 · 7 877 Inlägg

thunderbolt skrev:

TobbeE_87 skrev:
Delar borde väl inte va så stort problem, b36 består väl av 2st b18 med gemensam vevaxel,eller är ja helt ute å cyklar?

Det ska det vara.

M.a.o så borde allt utom vevaxel, kamaxel och stakar passa från B18.

Allstå så borde den gå att borra till en B40, och använda B20 Kolvar och toppar...

Kan bli ett fränt projekt. angående passningen i växellådan, så tror jag att den delar svänghjul med B18 också, så den borde passa mot originallådan utan att modifiera allt för mycket.

Besiktning? Köp en 140 före -75. Då blir det knappt några problen alls, eftersom motorn är tillverkad av volvo.

Angående lager så borde det gå att få tag på via volvoverkstaden, eller via volvos lastbilsverkstäder.

Kan bli riktigt coolt men den riktig VOLVO V8 men dubelturbo iställer för Yamahan som sitter i xc90

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

twin_cam skrev:

thunderbolt skrev:

TobbeE_87 skrev:
Delar borde väl inte va så stort problem, b36 består väl av 2st b18 med gemensam vevaxel,eller är ja helt ute å cyklar?

Det ska det vara.

M.a.o så borde allt utom vevaxel, kamaxel och stakar passa från B18.

Allstå så borde den gå att borra till en B40, och använda B20 Kolvar och toppar...

Kan bli ett fränt projekt. angående passningen i växellådan, så tror jag att den delar svänghjul med B18 också, så den borde passa mot originallådan utan att modifiera allt för mycket.

Besiktning? Köp en 140 före -75. Då blir det knappt några problen alls, eftersom motorn är tillverkad av volvo.

Angående lager så borde det gå att få tag på via volvoverkstaden, eller via volvos lastbilsverkstäder.

Kan bli riktigt coolt men den riktig VOLVO V8 men dubelturbo iställer för Yamahan som sitter i xc90

Det är inte samma toppar tyvärr, på V8:ans toppar sitter insugsportarna på ena sidan och avgas på andra, det gör det väl inte på en vanlig volvo motor, men man kan borra upp den och använda B20 kolvar.
Jo det är tråkigt det med växellådan är som sagt inte så insatt i volvovärlden, här kommer iaf några bilder.

http://img338.imageshack.us/img338/5517/dsc00109jb2.jpg
Den växellådan som sitter på är paj, stort hål på andra sidan tongue och vad jag har kunnat läsa heter denna låda K-4, man kanske skulle kunna behålla svänghjul och koppling och sätta en personbillåda efter, kan det passa?

http://img338.imageshack.us/img338/7564/dsc00110ve5.jpg

http://img382.imageshack.us/img382/5782/dsc00111oj2.jpg
Vad är detta för mini insug, hålen ser fjantit små ut!

twin_cam Smålänning
13 maj 2007 · 7 877 Inlägg

thunderbolt skrev:

twin_cam skrev:

thunderbolt skrev:
Det ska det vara.

M.a.o så borde allt utom vevaxel, kamaxel och stakar passa från B18.

Allstå så borde den gå att borra till en B40, och använda B20 Kolvar och toppar...

Kan bli ett fränt projekt. angående passningen i växellådan, så tror jag att den delar svänghjul med B18 också, så den borde passa mot originallådan utan att modifiera allt för mycket.

Besiktning? Köp en 140 före -75. Då blir det knappt några problen alls, eftersom motorn är tillverkad av volvo.

Angående lager så borde det gå att få tag på via volvoverkstaden, eller via volvos lastbilsverkstäder.

Kan bli riktigt coolt men den riktig VOLVO V8 men dubelturbo iställer för Yamahan som sitter i xc90

Det är inte samma toppar tyvärr, på V8:ans toppar sitter insugsportarna på ena sidan och avgas på andra, det gör det väl inte på en vanlig volvo motor, men man kan borra upp den och använda B20 kolvar.

Den växellådan som sitter på är paj, stort hål på andra sidan tongue och vad jag har kunnat läsa heter denna låda K-4, man kanske skulle kunna behålla svänghjul och koppling och sätta en personbillåda efter, kan det passa?

Vad är detta för mini insug, hålen ser fjantit små ut!

Just det, tänkte inte på att B18 inte är en "crossflow" motor.

Ser faktiskt ut på bilderna som att det skulle kunna vara möjligt, om inte så borde det inte vara större bekymmer att modifiera.

Angående hålen så säger jag bara lol lol

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
thunderbolt
13 maj 2007 · 135 Inlägg

Jag får titta mer på saken imorgon, och jag kanske ska bli färdig med mitt första projekt först(firebirden), men det ska vara färdigt inom ganska snart framtid, man måste ju också ha en vardagsbil som kompliment till birden och vad passar inte bättre än en Volvo 142 med en lastbilsmotor! big_smile

thunderbolt
14 maj 2007 · 135 Inlägg

Update!

Det borde inte alls vara omöjligt att få ditt en vanlig växellåda på motorn, frågan är hur den kommer hålla, men å andra sidan är B36 motorn är inget presanda monster direkt.
Men sen verkar det vara svårt att få tag på diverse delar till dem, men denna motorn ska ju i prencip bestå av två B18 motorer så lager (iaf vevlager) borde vara samma dimentioner och jag vet inte om kanske topppackningen skulle kunna vara samma?

Hitta någon B36 Manual:http://www.leopardmotor.com/Repair_manual_B36.pdf

Teknisk spec. och bilder av B18 tas tacksamt emot!

twin_cam Smålänning
14 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Kanske skulle försöka fixa dit en M90 eller vad den nu heter som ska vara den hållbaraste turbolådan. Då får du ju dessutom fem växlar. Finns mycket att göra, Bara fantasin sätter gränserna...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
thunderbolt
14 maj 2007 · 135 Inlägg

Ska lägga M90 på minnet.wink

gregolt teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
14 maj 2007 · 444 Inlägg

Att B36:an i pirincip skulle vara 2st B18 är en myt.

http://www.leopardmotor.com./volvo_b_36_v8.htm

Den vanligste påstanden er at B 36 er to B 18-motorer som er sveiset sammen og liknende. Sannheten er at B 36 kun har noen få deler i ventilsystemet felles med B 18 (og oljepåfyllingslokket da - en skulptur av et lokk som har fulgt Volvos motorer i mange årtier). Riktignok er både borring og slaglengde identisk, men vitale mål som kompresjonshøyde og veivstakenes lengde (c/c) er ulike. B 36-motorens topper er i tillegg av cross flow-typen, mens B 18 har innsug og utblås på samme side. B 36 er en videreutvikling av motoren B 8B som satt i prototypen Philip fra 50-tallet.

Ang. motorrenoveringen (quotet är från längst ner på sidan)

Altyco i Sverige har fortsatt noe tenningsdeler på lager til B36. Lageret begynner å tømmes, så jeg kjøpte likegodt flere rotorer, fordelerlokk, stifter og kondensatorer.

Prova där, eller rentav hos ockrarna Bil&Traktor/Volvo lastvagnar då hans packningar verkar vara Volvo Original.

http://www.leopardmotor.com./B36motordeler01.jpg

Ang. trimningen tror jag inte turbo behövs för att nå acceptabelt med effekt och vrid då 120hk/255nm inte är så våldsamt mycket för en 3.6 liters V8. Prova med något hemmasnickrat insug för 2 till 4st Weber DCOE 45 till 50:or, planade och portade toppar med större ventiler samt, om det alls finns att tillgå, vassare kammar smile

Dock kan ju turbo vara ett billigare sätt, men ack så mycket knökigare smile Hör med killarna på http://www.savarturbo.com/, dom kanske har några idéer.

Senast redigerat av gregolt (14 maj 2007)

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang