Akut hjälp att få bort skruv !!!!!!!

Braather (none)
21 maj 2007 · 1 725 Inlägg

HHATA det svenska vädret!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

När man ska börja byta bromsar så självklrt ska det börja åska och ösregna... sad

Jaja, men det jag skulle behöva hjälp med är den förbaskade skruven på bakbroms skivan.
Den vill fasiken inte av, och den börjar bli rund sad

Så jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med hur man får av en skruv som börjar bli rund ???? Några bra tips kanske?

Tack på förhand!

--Lev i går som det vore i morgon--
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 maj 2007 · 13 746 Inlägg

man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda smile

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Braather (none)
21 maj 2007 · 1 725 Inlägg

Growe skrev:
man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda smile

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

Är inte det Torks då? För det var det från början..hehe

--Lev i går som det vore i morgon--
turbotompa fritidsprofessor
21 maj 2007 · 1 197 Inlägg

fram me gasen o värm.. funkar 9 gånger av 10

MrEbola EVOLUTION GARAGE
21 maj 2007 · 50 Inlägg

Leta upp en mutter i lagom storlek och svetsa fast den i mitten. Sen är det bara att dra loss medans det fortfarande är varmt. smile

Braather (none)
21 maj 2007 · 1 725 Inlägg

Fan att man itne har tillgång till en svets sad

Har hört talas om "griskuk"... Hur funkar en sådan????

--Lev i går som det vore i morgon--
Gizmojohan
21 maj 2007 · 3 295 Inlägg

ta en torx som är en storlek större, gärna en med ½ tums hylsa och ta en hammare och slå dit den på skruven.. hårt! så den fastnar där och sen så säger du åt nån att bromsa om du nu inte har en handbroms som funkar.. sen testar du och dra loss den med spärrskaft samtidigt som du trycker in mot skruven, det brukar funka för mej.

MVH Johan

_mejsel_
21 maj 2007 · 12 Inlägg

Jag säger som de flesta värm ordentligt, gjorde jag idag och det funkade skitbra när jag skulle byta främre bromsskiva... lycka till smile

Ps funka inte det så leta upp nån som har tillgång til svets...det fungerar garanterat.ds

bumpe Lastbilsmekaniker
21 maj 2007 · 3 878 Inlägg

Ja det är bara till o värma, funkar det inte då så är det dags för svetsen men det är inte så troligt...

MrEbola EVOLUTION GARAGE
21 maj 2007 · 50 Inlägg

Braather skrev:
Fan att man itne har tillgång till en svets sad

Har hört talas om "griskuk"... Hur funkar en sådan????

Grispittar finns i 2 varianter, i båda fallen krävs det att du borrar ett hål i skruven ganska djupt.

Den ena fungerar som så att den är konisk och felgängad. Den trycker du bara in i hålet och vrider så att den greppar  och förhoppningsvis följer skruven med.

Den andra fungerar likadant fast du slår in den istället så att den kilas fast i hålet o sen vrider du.

En liten varning bara! Drar du av en grispitt kan du räkna med att den sitter kvar i hålet sen. Stålet i dom är läskigt hårt o det borrar du inte bort i första taget!

Fredrik.Gustavsson
21 maj 2007 · 2 123 Inlägg

Growe skrev:
man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda smile

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

Sen när blev en skruvskalle en bultskalle ?
Sen skruv skruvar man vanligtvis med spår, skruv, insex eller torx medans man skruvar en bult med U eller O ring nyckal, hylsor och lednycklar.
Men jag förstår vad du menar iaf men nu var det ingen bult han hade utan en skruv.

MrEbola EVOLUTION GARAGE
21 maj 2007 · 50 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

Growe skrev:
man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda smile

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

Sen när blev en skruvskalle en bultskalle ?
Sen skruv skruvar man vanligtvis med spår, skruv, insex eller torx medans man skruvar en bult med U eller O ring nyckal, hylsor och lednycklar.
Men jag förstår vad du menar iaf men nu var det ingen bult han hade utan en skruv.

Nu ska jag vara paragrafryttare wink

De enda korrekta förklaringarna av orden "skruv" och "bult" som finns är:

Skruv: Cykindrisk gängad kropp
Bult: Cylindrisk ogängad kropp

Allt står i verkstadshandboken smile

Jukkas :]
21 maj 2007 · 469 Inlägg

eller borra.

Fredrik.Gustavsson
21 maj 2007 · 2 123 Inlägg

MrEbola skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

Growe skrev:
man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda smile

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

Sen när blev en skruvskalle en bultskalle ?
Sen skruv skruvar man vanligtvis med spår, skruv, insex eller torx medans man skruvar en bult med U eller O ring nyckal, hylsor och lednycklar.
Men jag förstår vad du menar iaf men nu var det ingen bult han hade utan en skruv.

Nu ska jag vara paragrafryttare wink

De enda korrekta förklaringarna av orden "skruv" och "bult" som finns är:

Skruv: Cykindrisk gängad kropp
Bult: Cylindrisk ogängad kropp

Allt står i verkstadshandboken smile

Det beror ju på vilken verkstads handbok man kollar i också.
I den jag läser för Flyg som täcker i stort sett hela världen står det ungefär som jag förklarade det fast på gammel Svenska.
Vilken verkstadshandbok tänkte du på ?

MrEbola EVOLUTION GARAGE
21 maj 2007 · 50 Inlägg

Jag är själv utbildad flygmekaniker och fick lära mig precis detta + att boken jag nämnde oxå nämner det. Boken har jag nerpackad i en låda så jag kan inte säga vem som har gett ut den men den är grön och enligt min far (när jag fick den) svensk norm för metallverkstäder.

Men det här är inte rätt forum att diskutera detta.

Braather (none)
21 maj 2007 · 1 725 Inlägg

Säger bara FAN.. hehe. Jag användemig av tre så kallade grispittar.. Alla tre gick av inne i hålet... osis eller vad. Som någon nämde i forumet att det itne var så lätt att borra igenom denna pitt stämmde VÄLDIGt bra... Det var näst intill omöjligt...
Men nu är skruven näst intill borta..Den ssitter kvar ..Men den sitter i navet.. Så jag får klara mig UTAN den där lilla skruven tillsvidare... Om det går???? Vet någon det? För den sitter kvar.
Men det gåt ju att ta av skivan och skruva på navet..

ELler ja, hur gör jag för att få av denna bromsskiva??Det är vänsterbak och det verkar som den är något som tar i.. Är det bromsvajern jag måste lirka med för att få av hela skivan???

Hur gör jag detta?

--Lev i går som det vore i morgon--
KuLLeN
21 maj 2007 · 85 Inlägg

troligtvis måste du släppa på handbromsen antingen inne i kupén eller vid skivan, vet ej hur handbromsen ser ut på dessa bilar...

Senast redigerat av KuLLeN (21 maj 2007)

BMW 320iM (1989)
MrEbola EVOLUTION GARAGE
22 maj 2007 · 50 Inlägg

Om inte jag är helt ute o cyklar så sitter det en handbromsjustering i skivan. Det bör då även finnas ett hål i skivan där du kan lysa in med lampa. Justeringen bör du hitta med hålet antingen rakt upp eller rakt ner. När du har hittat den är det bara att pilla in en mejsel och pilla lös den. (det är en kuggformad mutter med 2 olikgängade skruvar i... skruva på muttern så drar den ihop sig.)

jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Braather skrev:
Den ssitter kvar ..Men den sitter i navet.. Så jag får klara mig UTAN den där lilla skruven tillsvidare... Om det går???? Vet någon det?

Går utmärkt att köra utan den lilla skruven, den håller bara skivan på plats tex när du byter hjul.


Skruv/bult diskusionen kan forsätta här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 74#p412174

MVH Jonas
..............
jocke_gronberg
27 maj 2007 · 4 586 Inlägg

jag pallade upp bilen å körde med ettans växel i sedan fanns det ingen skruv kvar då jag bromsade svagt både hjulen var såklart i luften. sedan kan man säkert borra å sedan gänga men gör som föregåndetalare kör utan skruv bara att hålla i skivan när man skruvar dit fälgarna

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang