får man eller får man inte?

Mitsubishi_power
22 maj 2007 · 20 Inlägg

Jag undrar om man får tona blinkers på alla sidor av bilen? eller blir dom tjuriga på besiktningen? Böter av herr blå?

Mitsubishi äger go japs go
Volvo S40 2,0t FasII "Trophy" (2003)
ironhead volvoraggare
22 maj 2007 · 4 776 Inlägg

får får man bara dom lyser oranget

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Mitsubishi_power
22 maj 2007 · 20 Inlägg

okay, tackar tongue

Mitsubishi äger go japs go
Volvo S40 2,0t FasII "Trophy" (2003)
dagg
23 maj 2007 · 657 Inlägg

njaa, herr blå blir nog inte så imponerad av det sad

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2007 · 13 777 Inlägg

får och får...det är så mycket man inte får men endå gör smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Thullen
23 maj 2007 · 1 653 Inlägg

Besiktningen kan vara kinkiga med det!
en del släpper igenom, andra inte!

Blev stoppad av snuten förra året med min gamla 740, hade inga bromsljus eller blinkers bak (jordfel) och fick ombesiktning för det.
Bytte hela bakljusen mot polarens heltonade diton.
Besiktningskillen stog och hoppade jämfota av irritation då han inte fick sätta dit mig för tonade blinkers, då polisen enbart skrivit "körriktningsvisare, ur funktion" på ombesiktningslappen och inte något om färgen, så hade det vart en vanlig besiktning hade jag åkt dit på det...
Polismans ord gäller, även vid ombesiktning, de får enbart kontrollera de punkter polisen anmärkt på smile

Men som sagt, tonat är väldigt individuellt från besiktning till besiktning, reglerna säger nej, men många ser mellan fingrarna, min Nissan gick igenom med tonade bakljus förra året, men det han tyckte jag skulle åtgärda då var att reflexen åtmindståne skulle synas, toning tar bort reflexens funktion! men blinkers mm hade han ingen synpunkt på då!

Senast redigerat av Thullen (23 maj 2007)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
ToXtreme
23 maj 2007 · 3 627 Inlägg

Det beror ju helt och hållet på hur tjockt lacker med toningspray du lägger på oxå! Lägger du på 2lager så är det ingen fara, men om du får för dig att dra på 10lager så kan du räkna med att få anmärkningar wink

För ljusstyrkan får inte bli nedsatt, och färgen ska vara bibehållen.. då är de nöjda smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
tecman
23 maj 2007 · 1 741 Inlägg

ToXtreme skrev:
Det beror ju helt och hållet på hur tjockt lacker med toningspray du lägger på oxå! Lägger du på 2lager så är det ingen fara, men om du får för dig att dra på 10lager så kan du räkna med att få anmärkningar wink

För ljusstyrkan får inte bli nedsatt, och färgen ska vara bibehållen.. då är de nöjda smile

dom har inte sagt nåt om mina bakljus men ja kan ju haft tur åxå men han lyste med ficklampan på dom.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
ToXtreme
23 maj 2007 · 3 627 Inlägg

tecman skrev:

ToXtreme skrev:
Det beror ju helt och hållet på hur tjockt lacker med toningspray du lägger på oxå! Lägger du på 2lager så är det ingen fara, men om du får för dig att dra på 10lager så kan du räkna med att få anmärkningar wink

För ljusstyrkan får inte bli nedsatt, och färgen ska vara bibehållen.. då är de nöjda smile

dom har inte sagt nåt om mina bakljus men ja kan ju haft tur åxå men han lyste med ficklampan på dom.

Men sitter inte reflexerna i bakljusen? Eller hade du satt på ett par extra för tillfället? För om han låter dig åka igenom med tonade reflexer bak, då kan jag lova dig att du haft tur tongue

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Mortalis VW-nörd?
23 maj 2007 · 4 332 Inlägg

Visste inte att man va tvungen å ha reflexer till dom hehe, köpte nya till min Mk2 och fick med nå reflexer, dom slängde ja, fattade inte va dom skulle till för, men de gick fint iaf eftersom de va klarglas blandat med vanligt rött antar jag

ChainsOfMisery En gång Volvo, alltid Volvo
23 maj 2007 · 165 Inlägg

Det verkar vara rätt olika hur snälla de är. Jag hade en ljusare blinkers på min förra bil som jag då valde att tona istället för att köpa nytt och den gick inte igenom tack vare att reflexen inte var godkänd. En kompis tonade alla sina glas där bak mörkare än mitt t.o.m. men gick igenom utan anmärkning. cool

Brådhis * Voff voff *
23 maj 2007 · 10 307 Inlägg

För att reda ut det hela så får man i lagens ögon inte överhuvudtaget förse e-märkta lyktor med ett färgat skikt...

Däremot så är vissa poliser/besiktningsmän mer eller mindre flexibla med det beroende på hur pass t.ex. orange det lyser/blinkar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ToXtreme
23 maj 2007 · 3 627 Inlägg

Fel Brådhis! Man får lov att tona om det inte dämpar ljusstyrkan och inte täcker reflexerna i bakljusen smile Dock så kan du inte tona så mkt då det kmr påverka ljusstyrkan rätt så snabbt!

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Mortalis VW-nörd?
23 maj 2007 · 4 332 Inlägg

Man får väl klämma in kraftigare lampor då tongue Men då börjar de väl kosta pengar om man måste byta ut massa elektronik. Blä

ironhead volvoraggare
23 maj 2007 · 4 776 Inlägg

hade jäkla en gnällpelle en gång han bråka om mina bakljus att jag inte fick ha tonat och att det skulle vara oranget. -jaha sa jag. och drog i väg och köpte sån där cleaner av nått slag sen så när jag var klar så åkte jag och besikta igen. då gick allt igenom sen så  tona jag igen hehe efteråt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Mortalis VW-nörd?
23 maj 2007 · 4 332 Inlägg

Ligist wink

Brådhis * Voff voff *
23 maj 2007 · 10 307 Inlägg

ToXtreme skrev:
Fel Brådhis! Man får lov att tona om det inte dämpar ljusstyrkan och inte täcker reflexerna i bakljusen smile Dock så kan du inte tona så mkt då det kmr påverka ljusstyrkan rätt så snabbt!

Nix... Du får inte förändra e-märkta lyktor alls eftersom e-märkningen då slutar gälla... Och slutar den gälla är lyktorna olagliga!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
ToXtreme
23 maj 2007 · 3 627 Inlägg

Hmm... men .. hmm.. Aja låter det va osagt tongue

Vi säger såhär då, dem bryr sig inte om du tonar lätt och inte tonar över reflexerna smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ChainsOfMisery En gång Volvo, alltid Volvo
23 maj 2007 · 165 Inlägg

ironhead skrev:
hade jäkla en gnällpelle en gång han bråka om mina bakljus att jag inte fick ha tonat och att det skulle vara oranget. -jaha sa jag. och drog i väg och köpte sån där cleaner av nått slag sen så när jag var klar så åkte jag och besikta igen. då gick allt igenom sen så  tona jag igen hehe efteråt

Jag hade ett jävla jobb med att få bort toningssprayen men som du säger så kan man ju köra på det sättet. Alternativt hitta billiga glas på skroten och sätta på dem lagom till besiktningen sen av efter igen big_smile.

Mitsubishi_power
23 maj 2007 · 20 Inlägg

okay tackar för alla svar big_smile

Mitsubishi äger go japs go
Volvo S40 2,0t FasII "Trophy" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang