Motorproblem, nissan 180zx -88

Yokto
26 maj 2007 · 31 Inlägg

det är altså en nissan 180zx -88 med turbomotor.

Problemet är att den varvar upp till högst 5k varv sen "stänger" motorn av sig ner till 3k varv igen sen upp igen, sen håller den på så. detta gäller när man gasar, i idle så går den som den skall.

bäst att påpeka att jag köpte den såhär så jag vet ej vad som kan ha orsakat det heller.

jag har bytt tändfördelarlock och rotor, kollat med en strob att den tänder som den skall (den tänder även när motorn "stänger" avsig). så något tändproblem är det ej.

vad skall jag kolla här näst? kan det vara vacum läckage?, spridarna?, tala gärna om hur jag testar med.

har tänkt att sälja den och vill gärna att den fungerar då.

Septima
26 maj 2007 · 38 Inlägg

Yokto skrev:
det är altså en nissan 180zx -88 med turbomotor.

Problemet är att den varvar upp till högst 5k varv sen "stänger" motorn av sig ner till 3k varv igen sen upp igen, sen håller den på så. detta gäller när man gasar, i idle så går den som den skall.

bäst att påpeka att jag köpte den såhär så jag vet ej vad som kan ha orsakat det heller.

jag har bytt tändfördelarlock och rotor, kollat med en strob att den tänder som den skall (den tänder även när motorn "stänger" avsig). så något tändproblem är det ej.

vad skall jag kolla här näst? kan det vara vacum läckage?, spridarna?, tala gärna om hur jag testar med.

har tänkt att sälja den och vill gärna att den fungerar då.

Är det inte varvstopp på den då?

LocKtar Herr
26 maj 2007 · 1 722 Inlägg

Låter som LMM kanske kan va pajj?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Yokto
26 maj 2007 · 31 Inlägg

varvstopp på 4-5k varv är uteslutet, sen att den stänger av sig så länge o går ej igång förens 2-3k varv.

glömde skriva att när man har haft den varm så startar den ej. utan måste vänta tills den blir kall igen.

LMM hur testar jag den då byta ut antar jag? måste den komma från samma bil eller passar LMM från olika modeller då det ej fins så många 180zx.

edit: Har en 200sx som står här lite iserplockad så LMM från den är utplockad redan ifall det går att testa med den?

Senast redigerat av Yokto (26 maj 2007)

Yokto
28 juni 2007 · 31 Inlägg

Passade ej med 200sx lmm. den hade 3 stift 180n hade 4, men jag bumbar denna få se om någon har något mer förslag.

edit: bäst att tillägga har man fullgas så stänger den av sig vid 3-4k varv istället men tar man det lungt på gasen kommer den till 5k ungefär.

Senast redigerat av Yokto (28 juni 2007)

Yokto
29 juni 2007 · 31 Inlägg

har hittat felet tror jag, turbon är stum den har typ fastnat, antar att den skurit o bara att byta ut eller kan den ha fastnat så det bara är att slå ett slag på impellern?

NIzmO Ollikkala Racing
29 juni 2007 · 1 724 Inlägg

Yokto skrev:
har hittat felet tror jag, turbon är stum den har typ fastnat, antar att den skurit o bara att byta ut eller kan den ha fastnat så det bara är att slå ett slag på impellern?

Du kan ju prova och se om det är nått skit vid impellern och försöka få den att snurra men var inte för våldsam, en kompis råkade ut för nån flisa som satte sig mellan avgashus och impeller på hans 200sx och då j*vlar blev bilen slö men annars gick den som den skulle så du kanske har mer fel.

- Time Attack -
lycco
8 februari 2008 · 74 Inlägg

nu ska jag idiotförklara mig och fråga vad LMM är för någon ting för det är en förkottning jag aldrig hört tongue

camaro67 Meister
8 februari 2008 · 6 763 Inlägg

lycco skrev:
nu ska jag idiotförklara mig och fråga vad LMM är för någon ting för det är en förkottning jag aldrig hört tongue

LuftMasseMätare big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
John87 Stolt Volvoägare
8 februari 2008 · 4 913 Inlägg

camaro67 skrev:

lycco skrev:
nu ska jag idiotförklara mig och fråga vad LMM är för någon ting för det är en förkottning jag aldrig hört tongue

LuftMasseMätare big_smile

Kort och gott något som mäter luftmassan tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Yokto
8 februari 2008 · 31 Inlägg

John87 skrev:

camaro67 skrev:

lycco skrev:
nu ska jag idiotförklara mig och fråga vad LMM är för någon ting för det är en förkottning jag aldrig hört tongue

LuftMasseMätare big_smile

Kort och gott något som mäter luftmassan tongue

nej där har du fel, inte en luftmassAmätare inte ^^
luftmassEmätare mäter inte massan på luften, utan hur mycket massor av luft det kommer ^^

John87 Stolt Volvoägare
8 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Yokto skrev:

John87 skrev:

camaro67 skrev:

LuftMasseMätare big_smile

Kort och gott något som mäter luftmassan tongue

nej där har du fel, inte en luftmassAmätare inte ^^
luftmassEmätare mäter inte massan på luften, utan hur mycket massor av luft det kommer ^^

Haha, ja tongue
Så går det när man läser snabbt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
lycco
19 februari 2008 · 74 Inlägg

haha så jävla dum är jag inte och inte vet vad en luftmasse mätare är det va bara om vad lmm stod för hade aldrig hört det förut tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang