Dumpventil: ute efter en kvitter dump

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
19 januari 2009 · 218 Inlägg

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Niick Avstängd
19 januari 2009 · 233 Inlägg

Andy_88 skrev:

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

2 år gammal tråd.

Blå saab 9-3 turba
V_Racing
19 januari 2009 · 935 Inlägg

Andy_88 skrev:

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

lossa vakumslangen slangen som går in på den inbyggda dumpventilen på turbon om du kör med orginal.. så kvittrar de..

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
19 januari 2009 · 218 Inlägg

Niick skrev:

Andy_88 skrev:

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

2 år gammal tråd.

och de har vad med saken att göra? bara för att en tråd e gammal så kan man fortfarande "återliva" den och få svar på frågor

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
19 januari 2009 · 218 Inlägg

V_Racing skrev:

Andy_88 skrev:

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

lossa vakumslangen slangen som går in på den inbyggda dumpventilen på turbon om du kör med orginal.. så kvittrar de..

men hur bra e detta för turbon?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
V_Racing
19 januari 2009 · 935 Inlägg

de är la inte så bra kanske men de låter gött tongue

Mäki Långsam Perfektionist
20 januari 2009 · 4 800 Inlägg

Andy_88 skrev:

Niick skrev:
2 år gammal tråd.

och de har vad med saken att göra? bara för att en tråd e gammal så kan man fortfarande "återliva" den och få svar på frågor

Jo, men börja med att ställa en fråga då, istället för "Jag tror" wink

V_Racing skrev:

Andy_88 skrev:

m3l1n skrev:
..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

lossa vakumslangen slangen som går in på den inbyggda dumpventilen på turbon om du kör med orginal.. så kvittrar de..

Klart den kvittrar när inte vakumet som ska öppna dumpen kommer åt dumpen...Dumt att förkorta livslängden på en originalturbo på det viset, dom som kör utan i rally och på riktiga race-bilar har antingen turbos som tål det bättre eller så skiter dom helt enkelt i att det sliter och byter turbo relativt ofta.

Senast redigerat av Mäki (20 januari 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Andy_88 skrev:

V_Racing skrev:

Andy_88 skrev:
har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

lossa vakumslangen slangen som går in på den inbyggda dumpventilen på turbon om du kör med orginal.. så kvittrar de..

men hur bra e detta för turbon?

Men snälla, detta disskuterades i en 4 sidor lång tråd igårkväll. Men det blev tammefan som jag skrev i den igår:

Rudan skrev:
hahaha. Men ärligt talat. E jag den enda som tycker så eller?

Nej men det går att utrycka sig på ett trevligt sett..
Ändå, du betalar ju inget för få använda sidan, hade det kostat att regga sig och forumet sett ut som det gör så hade jag nog också haft den där tonen, men nu är det mycket finniga 17 åringar här som går första linjen Fordon och tror dom kan allt, då blir det lätt såhär.

No offens, jag var också finnig och 17 för ett tag sen..

Ska vi säga att TS får nöja sig med svaren han fått och låta den här tråden dö? (det kommer ändå komma en ny dumpventilstråd i morgonkväll..) madroll

Senast redigerat av Mr_EmCom (20 januari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Aleks
20 januari 2009 · 89 Inlägg

Zairon skrev:
Hks Ssqv

en hhs ssqv är bara ett kraftig poff så är luften ute, hårdt o brutalt. om du har sett en bil som kvittrar så är det för att den inte åpnar

Mickius
20 januari 2009 · 4 670 Inlägg

såhär lät min förra med ickefungerande dump

köpte en dump på ridetech för 4 år sen som låt ungefär som detta ljud men minns inte vad den hette


[video]http://www.garaget.org/video/d25a8hhpnmj3[/video]

Senast redigerat av mickius (20 januari 2009)

Jlmmy
20 januari 2009 ·

mickius skrev:
såhär lät min förra med ickefungerande dump

köpte en dump på ridetech för 4 år sen som låt ungefär som detta ljud men minns inte vad den hette


[video]http://www.garaget.org/video/d25a8hhpnmj3[/video]

Så låter min dump ungefär, Kör med en Greddy öpeen dumpventil smile

Andy_88 Elektriker/Volvobuse
20 januari 2009 · 218 Inlägg

Mäki skrev:

Andy_88 skrev:

Niick skrev:
2 år gammal tråd.

och de har vad med saken att göra? bara för att en tråd e gammal så kan man fortfarande "återliva" den och få svar på frågor

Jo, men börja med att ställa en fråga då, istället för "Jag tror" wink

V_Racing skrev:

Andy_88 skrev:

har också för mig jag hört något sådant, hur får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

lossa vakumslangen slangen som går in på den inbyggda dumpventilen på turbon om du kör med orginal.. så kvittrar de..

Klart den kvittrar när inte vakumet som ska öppna dumpen kommer åt dumpen...Dumt att förkorta livslängden på en originalturbo på det viset, dom som kör utan i rally och på riktiga race-bilar har antingen turbos som tål det bättre eller så skiter dom helt enkelt i att det sliter och byter turbo relativt ofta.

har också för mig jag hört något sådant, HUR får man till de och är de mindre skadligt än en hårt spännd dump som blåser in i turbon som orsakar kvitter?

där har du frågan, och lägg märke till att jag aldrig sa "jag tror"

andledning att jag undrar är att detta med kvitter dump diskuterades i en annan tråd som jag inte kan hitta längre, där någon sa ungefär "de är skillnad på kvitter dump och en kvittrande Wastegate" kanske inte dom orden men de var innbörden. så är de något man kan åstakomma genom att pilla på WG utan att de sliter extra på turbon?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
28 juli 2009 · 218 Inlägg

bumpar denna tråd i ett återupplivnings försök, någon kanske hittar svar på frågorna här

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Jokk3
28 juli 2009 · 377 Inlägg

Greddy type-R kvittrar

BMW 318d E91 "M-sport" (2010)
torpis Forummoderator
28 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Andy_88 skrev:
bumpar denna tråd i ett återupplivnings försök, någon kanske hittar svar på frågorna här

Alltså vad vill du ha svar på? det har redan sagts, INGEN DUMP KVITTRAR!! en wastegate KVITTRAR INTE

Om du tror en dump kvittrar så är den trasig eller felinställd så kompressorstall uppstår aka "Supraljudet".


det är liksom bara att ta till sig och acceptera.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
28 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Jokk3 skrev:
Greddy type-R kvittrar

Nej, fåglar kvittrar.

Nu kör vi exempel:

FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R


RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R



Tråkigt att folk köper dyra dumpventiler och sedan inte förstår hur de är tänkta att fungera

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

Bara ge dom torpis tongue Nu när vi är inne på turbo territory. Blir det mera "turbo sugs ljud" med öppen wastegate? Kan vara en jävligt dum fråga eller en jävligt bra.

team Svineri. Volvos under construction.
KJoensson
28 juli 2009 · 273 Inlägg

något offtopic men, fan va de låter gött med en för hårt inställd dumpventil wink har dock hellre en hel turbo..

turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
något offtopic men, fan va de låter gött med en för hårt inställd dumpventil wink har dock hellre en hel turbo..

Visst fan låter det häftigt big_smile Synd att det är skadligt bara..

team Svineri. Volvos under construction.
sjovold Wolfman Cruisers
28 juli 2009 · 1 258 Inlägg

torpis skrev:

Jokk3 skrev:
Greddy type-R kvittrar

Nej, fåglar kvittrar.

Nu kör vi exempel:

FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R


RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R


dumpen i tredje filmen vart kan man köpa en sånn? smile


Tråkigt att folk köper dyra dumpventiler och sedan inte förstår hur de är tänkta att fungera

----->Strippen S2<-----

VCRACING
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang