3154
Sök

Vilka av er kör importbil(ar)?

Driver
2 111 Inlägg
30 september 2005
#21
pimp-in-rby skrev:
man ska inte importera för säkerhetsskäl....såg en M3a här på garaget som hade rasat motorn på autobahn efter 30 mil eller nått så de kostade han 60000! att köpa ny....självfallet e det andra problem också,,,om inte bilen är försäkrad också av en själv
"man ska inte" hehe.. klart sådant händer,men kan du ärligt säga att det aldrig hänt i sverige ? samt det finns försäkringar som täcker motorhaverier om säljaren och köparen är seriösa.kostar på lite men det kande ju som sagt vara värt!. läs lite på autopowers hemsida du också! smile

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

711 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#22
Det som många skrönare här inte vet är att, visst var det a och o med importerade bilar när importvågen hade precis öppnats, men allt eftersom har folk lärt sig vilka bilar de ska ta hem!

Att det manipuleras med miltalen vet vi, men jag vill säga att jag känner till många svensksålda bilar som också har mainpulerats till och med av seriösa bilhandlare. Jag vill inte nämna deras namn här! 

Hur som helst, det med att manipulera miltalen var mer vanligt förr! Nu med avancerade data system och andra upplysningar från länder bilen importeras kan du ta reda på allt innan du köper bilen.

Kanske många av er inte vet, men exempelvis på en nyare BMW lagras all miltal i en speciell databox som bara folk på BMW-känner till var den sitter, även om man visste var den satt så skulle det märkas om du skickade bilen till BMW innan du köpte bilen!

Visst finns det en och annan mil-manipulerad bil bland de senare importerade bilar men inte lika mycket som förr!

Sen att exempelvis tysk-importerade bilar är snyggare, fetare och mer utrustade är väl ingen nytt! Tyskar älskar sina bilar, vilket gör att de sköter de exemplariskt, allt ifrån att ge de en läcker yttre till att sköta servicen i rätt tid! En tysk kör bra mycket mer än svensk, en tysk kör snabbare än en svensk.... vilket gör att han även måste bromsa in "hårdare" många gånger mer än en svensk pga den höga hastigheten han/hon håller! Allt detta gör att Tysken måste serva sin bil oftare och ingen maskin har gått sönder för att den har underhållts oftare!

Ibland när man ska meka med en svensksåld-bil måste man köpa verktyg för 4000:-  bara för att få upp en vanlig bult, 1. För att ingen har bryt sig om att skruva där förr, 2. För att den har rostsvetsats!

Visst finns det fördelar med en svensksåld-bil, exepelvis historiken på bilen, men det kan man även titta i tyskland om du hämtar bilen själv, annars får du hoppas på att dokumenten som du får från säljaren som själv importerade sin bil stämmer!

Som jag ser det, det finns mer fördelar med att köpa en importerad bil än en svensksåld tyvärr!
Senast redigerat av Black Knight (30 september 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

1 Inlägg
30 september 2005
#23
halloj min vr6:a kom ifrån Tyskland 1996.

1 854 Inlägg
30 september 2005
#24
Janken skrev:
onej84 skrev:
Miltalen stämmer på 5% av importerade bilar, nej men typ..
och slutkörda....
Hellre en Svensksåld.
Läs på lite mer du.
Ta en kik i autopowers guide för import t ex.
Det va menat som ett exempel.
Läs allt så kanske du förstår..

1 854 Inlägg
30 september 2005
#25
fr3drik skrev:
Dom flesta är det.. jag känner många som har bytt motorer och turbo lr renoverat motorn pga ras..
ja det är klart att det är bättre i sverige med salt, kallstarter och allt vad det innebär.. eller?
att dom skulle vara hårdare körda är mest bara skitsnack.. varför skulle dom köra hårdare där? alla bor inte 5 meter från autobahn om det är så du tänker..
däremot har dom finare vägar istället för potthålslandet vi lever i..
När blev tyskland gran canaria?
Av alla jag känner och vet så är det "NÄSTAN" bara skit och importera från tyskland, men det är klart att alla har olika åsikter och hört olika..

Klart man kan göra fynd i tyskland oxå.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
30 september 2005
#26
VR6-DOHC skrev:
Ärligt talat så är svenska bilar ofta i ett värre skick än importbilar. Ofta har de mera rost osv, Tyska bilar är ofta i ett bättre skick än svenska bilar, eftersom bilen ännu är ett statussymbol där. Bilen ska representera sin ägare i Tyskland, därför underhålls de oftast också bättre.
   Större försäljning av "tyngre/starkare" bilar sker också i Tyskland, jämfört med Sverige. Detta gör att verkstäderna i Tyskland har mera erfarenhet med dessa bilar, och kan underhålla bilarna bättre än svenska verkstäderna.

Om mätarställningsfusk: Det finns mätarställningsfusk överallt, även i Sverige, det är enkelt nog för enkelt att få ner mätarställningen och tjäna tusenlappar på det. Därför säger jag åt alla er som tror att svenska bilar är heliga jämfört med importbilar: Öppna era ögon och se på verkligheten för 1 gång skull: Sverige är lika ruttet som resten av världen!
Hellre en smårisig bil från Sverige än en fin från Tyskland eller annat utland... För när allt kommer omkring så vad har man att dölja på en bil med småskavanker? Hade dom inte velat synas så hade dom gått att ta bort. Medan tyskar spacklar å lägger en billig lack på för att dölja de för ögat synliga felen... De e många som dig "förstå sig påare" som slänger sånt ur sig. Du kör förmodligen själv en importerad sur vr6... Vänta en två tre år till å se när spackelkakorna faller ner... Jag har jobbat som bilplåtslagare och vet vad jag pratar om. Nej, så för min del tar jag hellre synlig rost.....

711 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#27
onej84 skrev:
fr3drik skrev:
Dom flesta är det.. jag känner många som har bytt motorer och turbo lr renoverat motorn pga ras..
ja det är klart att det är bättre i sverige med salt, kallstarter och allt vad det innebär.. eller?
att dom skulle vara hårdare körda är mest bara skitsnack.. varför skulle dom köra hårdare där? alla bor inte 5 meter från autobahn om det är så du tänker..
däremot har dom finare vägar istället för potthålslandet vi lever i..
När blev tyskland gran canaria?
Av alla jag känner och vet så är det "NÄSTAN" bara skit och importera från tyskland, men det är klart att alla har olika åsikter och hört olika..

Klart man kan göra fynd i tyskland oxå.
Det är klart at det finns bättre bilar i ett så stort land som Tyskland, dessutom ett land som är känd för sina märken. Vad har lilla isbjörn landet med 9 miljoner invånare här uppe i norr och säga om vad gäller bil-industrin i Tyskland? Jag skulle aldrig köpa en överpris svensksåld eller snarare svårsåld bil!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

711 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#28
FordEsci skrev:
VR6-DOHC skrev:
Ärligt talat så är svenska bilar ofta i ett värre skick än importbilar. Ofta har de mera rost osv, Tyska bilar är ofta i ett bättre skick än svenska bilar, eftersom bilen ännu är ett statussymbol där. Bilen ska representera sin ägare i Tyskland, därför underhålls de oftast också bättre.
   Större försäljning av "tyngre/starkare" bilar sker också i Tyskland, jämfört med Sverige. Detta gör att verkstäderna i Tyskland har mera erfarenhet med dessa bilar, och kan underhålla bilarna bättre än svenska verkstäderna.

Om mätarställningsfusk: Det finns mätarställningsfusk överallt, även i Sverige, det är enkelt nog för enkelt att få ner mätarställningen och tjäna tusenlappar på det. Därför säger jag åt alla er som tror att svenska bilar är heliga jämfört med importbilar: Öppna era ögon och se på verkligheten för 1 gång skull: Sverige är lika ruttet som resten av världen!
Hellre en smårisig bil från Sverige än en fin från Tyskland eller annat utland... För när allt kommer omkring så vad har man att dölja på en bil med småskavanker? Hade dom inte velat synas så hade dom gått att ta bort. Medan tyskar spacklar å lägger en billig lack på för att dölja de för ögat synliga felen... De e många som dig "förstå sig påare" som slänger sånt ur sig. Du kör förmodligen själv en importerad sur vr6... Vänta en två tre år till å se när spackelkakorna faller ner... Jag har jobbat som bilplåtslagare och vet vad jag pratar om. Nej, så för min del tar jag hellre synlig rost.....
Inte konstigt att Sverige har europas största skrotpark när det finns såna som du som resonerar så här! Hehe!

Tyskar älskar att åka nya bilar, vilket gör att deras några år äldre bilar sjunker mer i pris än vad de gör här, då "svenssons" som du väljer att åka runt i skrothögar! big_smile
Senast redigerat av Black Knight (30 september 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

607 Inlägg
30 september 2005
#29
Black Knight skrev:
Det som många skrönare här inte vet är att, visst var det a och o med importerade bilar när importvågen hade precis öppnats, men allt eftersom har folk lärt sig vilka bilar de ska ta hem!

Att det manipuleras med miltalen vet vi, men jag vill säga att jag känner till många svensksålda bilar som också har mainpulerats till och med av seriösa bilhandlare. Jag vill inte nämna deras namn här! 

Hur som helst, det med att manipulera miltalen var mer vanligt förr! Nu med avancerade data system och andra upplysningar från länder bilen importeras kan du ta reda på allt innan du köper bilen.

Kanske många av er inte vet, men exempelvis på en nyare BMW lagras all miltal i en speciell databox som bara folk på BMW-känner till var den sitter, även om man visste var den satt så skulle det märkas om du skickade bilen till BMW innan du köpte bilen!

Visst finns det en och annan mil-manipulerad bil bland de senare importerade bilar men inte lika mycket som förr!

Sen att exempelvis tysk-importerade bilar är snyggare, fetare och mer utrustade är väl ingen nytt! Tyskar älskar sina bilar, vilket gör att de sköter de exemplariskt, allt ifrån att ge de en läcker yttre till att sköta servicen i rätt tid! En tysk kör bra mycket mer än svensk, en tysk kör snabbare än en svensk.... vilket gör att han även måste bromsa in "hårdare" många gånger mer än en svensk pga den höga hastigheten han/hon håller! Allt detta gör att Tysken måste serva sin bil oftare och ingen maskin har gått sönder för att den har underhållts oftare!

Ibland när man ska meka med en svensksåld-bil måste man köpa verktyg för 4000:-  bara för att få upp en vanlig bult, 1. För att ingen har bryt sig om att skruva där förr, 2. För att den har rostsvetsats!

Visst finns det fördelar med en svensksåld-bil, exepelvis historiken på bilen, men det kan man även titta i tyskland om du hämtar bilen själv, annars får du hoppas på att dokumenten som du får från säljaren som själv importerade sin bil stämmer!

Som jag ser det, det finns mer fördelar med att köpa en importerad bil än en svensksåld tyvärr!
Du säger att bilarna från tyskland är snyggare,fetare och älskar sina bilar mer, har nog inte med det att göra är nog så att normal tysken har lite bättre ställt än vad en vanlig svensson har, som får skatta bort det mesta av sin lön och inte har råd med massa utrustning eller dylikt...

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

pimp-in-rby
30 september 2005
#30
onej84 skrev:
Janken skrev:
onej84 skrev:
Miltalen stämmer på 5% av importerade bilar, nej men typ..
och slutkörda....
Hellre en Svensksåld.
Läs på lite mer du.
Ta en kik i autopowers guide för import t ex.
Det va menat som ett exempel.
Läs allt så kanske du förstår..
mm jag håller med...hellre svensksåld ändå

pimp-in-rby
30 september 2005
#31
Janken skrev:
pimp-in-rby skrev:
man ska inte importera för säkerhetsskäl....såg en M3a här på garaget som hade rasat motorn på autobahn efter 30 mil eller nått så de kostade han 60000! att köpa ny....självfallet e det andra problem också,,,om inte bilen är försäkrad också av en själv
"man ska inte" hehe.. klart sådant händer,men kan du ärligt säga att det aldrig hänt i sverige ? samt det finns försäkringar som täcker motorhaverier om säljaren och köparen är seriösa.kostar på lite men det kande ju som sagt vara värt!. läs lite på autopowers hemsida du också! smile
ja,då så..jo de lär ha hänt i sverige väldigt ofta ,så är det överallt ....jag tror nog att både försäljaren och köparen är rätt så seriösa om det handlar om en M3a..tro inte du det eller?...varför ska jag kolla på autopower???...du kan ju kolla på blocket istället så hittar du en M3a för 60000(iaf jag) ...så du kan ju tänka dej att han med m3an fick köpa 2st m3 i onödan coolO

711 Inlägg
30 september 2005
Trådstartare
#32
Ckosworth skrev:
Black Knight skrev:
Det som många skrönare här inte vet är att, visst var det a och o med importerade bilar när importvågen hade precis öppnats, men allt eftersom har folk lärt sig vilka bilar de ska ta hem!

Att det manipuleras med miltalen vet vi, men jag vill säga att jag känner till många svensksålda bilar som också har mainpulerats till och med av seriösa bilhandlare. Jag vill inte nämna deras namn här! 

Hur som helst, det med att manipulera miltalen var mer vanligt förr! Nu med avancerade data system och andra upplysningar från länder bilen importeras kan du ta reda på allt innan du köper bilen.

Kanske många av er inte vet, men exempelvis på en nyare BMW lagras all miltal i en speciell databox som bara folk på BMW-känner till var den sitter, även om man visste var den satt så skulle det märkas om du skickade bilen till BMW innan du köpte bilen!

Visst finns det en och annan mil-manipulerad bil bland de senare importerade bilar men inte lika mycket som förr!

Sen att exempelvis tysk-importerade bilar är snyggare, fetare och mer utrustade är väl ingen nytt! Tyskar älskar sina bilar, vilket gör att de sköter de exemplariskt, allt ifrån att ge de en läcker yttre till att sköta servicen i rätt tid! En tysk kör bra mycket mer än svensk, en tysk kör snabbare än en svensk.... vilket gör att han även måste bromsa in "hårdare" många gånger mer än en svensk pga den höga hastigheten han/hon håller! Allt detta gör att Tysken måste serva sin bil oftare och ingen maskin har gått sönder för att den har underhållts oftare!

Ibland när man ska meka med en svensksåld-bil måste man köpa verktyg för 4000:-  bara för att få upp en vanlig bult, 1. För att ingen har bryt sig om att skruva där förr, 2. För att den har rostsvetsats!

Visst finns det fördelar med en svensksåld-bil, exepelvis historiken på bilen, men det kan man även titta i tyskland om du hämtar bilen själv, annars får du hoppas på att dokumenten som du får från säljaren som själv importerade sin bil stämmer!

Som jag ser det, det finns mer fördelar med att köpa en importerad bil än en svensksåld tyvärr!
Du säger att bilarna från tyskland är snyggare,fetare och älskar sina bilar mer, har nog inte med det att göra är nog så att normal tysken har lite bättre ställt än vad en vanlig svensson har, som får skatta bort det mesta av sin lön och inte har råd med massa utrustning eller dylikt...
Du kan väl inte på fullaste allvar mena att Tyskarna är rikare än svenskar? Du kanske borde läsa eller titta mer på nyheterna och se att Tysklands ekonomi har aldrig varit så här dålig sedan krisen efter andravärldskriget.  Jag tror tyskland har mest arbetslösa i hela EU!

Att Tyskar åker fetare bilar beror inte på att de är rikare utan att de bryr sig om sina bilar mer än vad en Herr svensson gör som tvättar bilen exempelvis två ggr/år!

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Rallyförare
1 075 Inlägg
30 september 2005
#33
Jo kanske det men det går ju lätt att se på svensksålda (bilprovningen har protokoll som man kan beställa (fax&brev)
En tysk är svår att kolla upp...
Här har ni lite annonser att begrunda:

http://www.blocket.se/view/5745080.htm? … amp;city=0

http://www.blocket.se/view/5982742.htm? … amp;city=0

http://www.blocket.se/view/5839180.htm? … amp;city=0

Listan kan göras lång....
Skulle aldrig köpa nån av ovanstående bilar, speciellt inte den översta som är en diesel importerad årsmodell 1995 som ska ha gått 13000mil...
Nä fy fan för import! Ta mitt råd och håll er borta från att köpa importbil i sverige!

VR6-DOHC skrev:
Om mätarställningsfusk: Det finns mätarställningsfusk överallt, även i Sverige, det är enkelt nog för enkelt att få ner mätarställningen och tjäna tusenlappar på det. Därför säger jag åt alla er som tror att svenska bilar är heliga jämfört med importbilar: Öppna era ögon och se på verkligheten för 1 gång skull: Sverige är lika ruttet som resten av världen!


pimp-in-rby
30 september 2005
#34
carnageman skrev:
Jo kanske det men det går ju lätt att se på svensksålda (bilprovningen har protokoll som man kan beställa (fax&brev)
En tysk är svår att kolla upp...
Här har ni lite annonser att begrunda:

http://www.blocket.se/view/5745080.htm? … amp;city=0

http://www.blocket.se/view/5982742.htm? … amp;city=0

http://www.blocket.se/view/5839180.htm? … amp;city=0

Listan kan göras lång....
Skulle aldrig köpa nån av ovanstående bilar, speciellt inte den översta som är en diesel importerad årsmodell 1995 som ska ha gått 13000mil...
Nä fy fan för import! Ta mitt råd och håll er borta från att köpa importbil i sverige!
precis! fy fan för import!!!

44 Inlägg
1 oktober 2005
#35
Kan bara säga att jag håller med om vad black knight säger till 99%.
Min bil är också importerad och har i stort sett all utrusting man kan tänka sig.
Och det här med att det fusklagas och trollas kanske det görs på en del men som black knight säger så är tyskarna över lag väldigt mån om sina bilar och sköter dem oftast exemplariskt.
Så att importera från tyskland skulle jag rekommedera.
Jag tror inte att så pass många idag även tokseriösa och privatpersoner skulle importera så otroligt mkt bilar som det verkligen görs om det skulle vara helt galet kasst och dumt.
Det är kanske inte jättesmart att bara kasta sig i en bil åka ner till tyskland och köpa första bästa bil. Se till först att du samlar på dig lite info om importering över lag hur det går till, priser vad som gäller och dylikt. Fråga runt polare , importföretag om deras erfarenheter och tips!
Visst finns det även som på den svenska bilmarknaden sämre och bättre bilar men det vet vi väl alla om.
Senast redigerat av leekan (1 oktober 2005)


711 Inlägg
2 oktober 2005
Trådstartare
#36
Teknikens värld intervjuade en expert och han sa att exempelvis på nyare BMW lagrades mätarställningen på 11 ställen (moduler) så att det var i princip omöjligt att radera och ändra allt eller byta ut och omprogramera.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

253 Inlägg
2 oktober 2005
#37
Jag håller helt och hållet med det som leekan skrev!!!

Är det så att importerade bilar är totalt värdelöst så tror inte jag att det skulle finnas så många importerade bilar i Sverige som det gör idag!!

                            //Martin
Senast redigerat av lowriider17 (2 oktober 2005)

Dalsland......Varför trängas?

735 Inlägg
2 oktober 2005
#38
Suck, många av er är ju så jävla blåsta... Tror ni verkligen att en svensksåld bil är ett bättre köp än en import?? Jag skrattar högt när svensson skryter med ordet "svensksåld" i sina annonser.

Generellt sett är en bil som gått 15000 mil i Sverige sommar och vinter i sämre skick än en tyskimporterad bil som gått 25000. Har ni hört talas om salt, svenska tvättbrädor + att de flesta svenskar skiter fullständigt i sin bil, den används bara som transportmedel. andelen misskötta bilar är betydligt mindre i tyskland.

Visst finns risken att bilen är skruvad vi import, men vem köper en bil för flera hundra tusen utan att kolla upp bilen till fullo? Är ju bara att ringa till tidigare ägare i Tyskland. För tro det eller ej, dom har telefon och tidigare ägaren har nog ingen anledning att ljuga... Sen finns det ju hundra andra sätt att kolla upp bilen också, finns det servicebok? Jasså va bra, ring till servicestället och kolla om bilen verkligen har varit servad där...

Nej ärligt, köp era svensksålda bilar ni... Själv har jag en importerad gammal bmw från -88:a Mätaren står på 20k, den har säkert gått 35k. Men vem bryr sig? Inta jag i alla fall, jag köpte den billigt. Men den har en plåt som är i bättre skick än plåten på en svensksåld 6 år gammal bil... Och det är plåten som oftast tar livet av gamla bilar, inte motorn, inte vxl-lådan, inte framvagnen..... Sånt går alltid att byta

BMW Power
2 362 Inlägg
2 oktober 2005
#39
tobee skrev:
Suck, många av er är ju så jävla blåsta... Tror ni verkligen att en svensksåld bil är ett bättre köp än en import?? Jag skrattar högt när svensson skryter med ordet "svensksåld" i sina annonser.

Generellt sett är en bil som gått 15000 mil i Sverige sommar och vinter i sämre skick än en tyskimporterad bil som gått 25000. Har ni hört talas om salt, svenska tvättbrädor + att de flesta svenskar skiter fullständigt i sin bil, den används bara som transportmedel. andelen misskötta bilar är betydligt mindre i tyskland.

Visst finns risken att bilen är skruvad vi import, men vem köper en bil för flera hundra tusen utan att kolla upp bilen till fullo? Är ju bara att ringa till tidigare ägare i Tyskland. För tro det eller ej, dom har telefon och tidigare ägaren har nog ingen anledning att ljuga... Sen finns det ju hundra andra sätt att kolla upp bilen också, finns det servicebok? Jasså va bra, ring till servicestället och kolla om bilen verkligen har varit servad där...

Nej ärligt, köp era svensksålda bilar ni... Själv har jag en importerad gammal bmw från -88:a Mätaren står på 20k, den har säkert gått 35k. Men vem bryr sig? Inta jag i alla fall, jag köpte den billigt. Men den har en plåt som är i bättre skick än plåten på en svensksåld 6 år gammal bil... Och det är plåten som oftast tar livet av gamla bilar, inte motorn, inte vxl-lådan, inte framvagnen..... Sånt går alltid att byta
säkert billigare att fixa plåten på en bil än att byta motor , vxl-låda osv?

BMW, bogsering med wire :/

Billackerare
737 Inlägg
2 oktober 2005
#40
"Du kan väl inte på fullaste allvar mena att Tyskarna är rikare än svenskar? Du kanske borde läsa eller titta mer på nyheterna och se att Tysklands ekonomi har aldrig varit så här dålig sedan krisen efter andravärldskriget.  Jag tror tyskland har mest arbetslösa i hela EU!"

Tyskarna har faktiskt haft bland dem högsta lönerna i europa ett bra tag (och därför även ganska "rika" medborgare om man jämnför med övriga europa) och det är just det som dem får betala nu iochmed att EU får flera medlems länder. Då många av dem nya länderna är öststats länder så flyttar företagen från Tyskland (och även Sverige bl.a.) sina fabriker dit därför att där behöver dem inte betala ut lika höga löner då lönerna är betydligt lägre i öst europa än i väst europa. Dem tjänar med andra ord mycket pengar på att göra så. Och när jobben försvinner för tyskarna så blir dem ju arbetslösa och därav "krisen"...

F.ö. så är min Corrado importerad till Sverige i mars -01 och jag är den enda ägaren i Sverige. Bilen har funkat bra och jag har inget emot att köpa en importerad bil igen. Det är olika från fall till fall med import bilar och visst.. det finns riktiga lik men även en del guldkorn.. precis som det gör i Sverige.

Sedan så är det där med att stirra sig blint på hur långt en bil har gått lite överskattat. Den är väl bilens skick man går efter. Inte mätaren. Om man fick välja mellan en fräsch bil som har gått 30000 mil och som är 15 år gammal och en 5 år gammal bil som har gått 5000 mil men som är helt slut (hur det nu ska ha gått till...) så är det väl inte så mycket att fundera över...

Corrado VR6R 3.0 Turbo


Sök