Vilka av er kör importbil(ar)?

pimp-in-rby
2 oktober 2005 ·

FugitivE skrev:

tobee skrev:
Suck, många av er är ju så jävla blåsta... Tror ni verkligen att en svensksåld bil är ett bättre köp än en import?? Jag skrattar högt när svensson skryter med ordet "svensksåld" i sina annonser.

Generellt sett är en bil som gått 15000 mil i Sverige sommar och vinter i sämre skick än en tyskimporterad bil som gått 25000. Har ni hört talas om salt, svenska tvättbrädor + att de flesta svenskar skiter fullständigt i sin bil, den används bara som transportmedel. andelen misskötta bilar är betydligt mindre i tyskland.

Visst finns risken att bilen är skruvad vi import, men vem köper en bil för flera hundra tusen utan att kolla upp bilen till fullo? Är ju bara att ringa till tidigare ägare i Tyskland. För tro det eller ej, dom har telefon och tidigare ägaren har nog ingen anledning att ljuga... Sen finns det ju hundra andra sätt att kolla upp bilen också, finns det servicebok? Jasså va bra, ring till servicestället och kolla om bilen verkligen har varit servad där...

Nej ärligt, köp era svensksålda bilar ni... Själv har jag en importerad gammal bmw från -88:a Mätaren står på 20k, den har säkert gått 35k. Men vem bryr sig? Inta jag i alla fall, jag köpte den billigt. Men den har en plåt som är i bättre skick än plåten på en svensksåld 6 år gammal bil... Och det är plåten som oftast tar livet av gamla bilar, inte motorn, inte vxl-lådan, inte framvagnen..... Sånt går alltid att byta

säkert billigare att fixa plåten på en bil än att byta motor , vxl-låda osv?

precis

tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

FugitivE skrev:
säkert billigare att fixa plåten på en bil än att byta motor , vxl-låda osv?

Om man räknar in arbetstimmar, tvivlar på det. Har en bil rost överallt är det ett helvete. En motor/vxl-låda är "plug and play". Nu snackar vi alltså gamla bilar där motorer går att få för 3-4-5 papp bättre beg. Då köper i alla fall jag hellre en bil med smådefekter men med frisk plåt än en rosthög som funkar perfekt mekaniskt.

FugitivE BMW Power
2 oktober 2005 · 2 362 Inlägg

tobee skrev:

FugitivE skrev:
säkert billigare att fixa plåten på en bil än att byta motor , vxl-låda osv?

Om man räknar in arbetstimmar, tvivlar på det. Har en bil rost överallt är det ett helvete. En motor/vxl-låda är "plug and play". Nu snackar vi alltså gamla bilar där motorer går att få för 3-4-5 papp bättre beg. Då köper i alla fall jag hellre en bil med smådefekter men med frisk plåt än en rosthög som funkar perfekt mekaniskt.

jojo men nu bort ser vi från en bil som har rost överallt , kan hända att det finns såna fast direkt inte så många.

BMW, bogsering med wire :/
Markus_C Kart & Mätningstekniker
2 oktober 2005 · 701 Inlägg

Saken är gö den att många importerade bilar är omlackerade men det har nog mycket att göra med att det finns många småhandlare som åker ner och köper lätt krockskadade bilar som de tar hem och fixar. För att sedan sälja vidare. Hee har hört om en som lämnade in sin M3 för service och när han hämtade bilen så frågade han vad de hade gjort med den. Och de förstod inte vad han pratade om. För att när han lämnade in bilen så stod mätaren på 10.000 mil mindre än vad den stod på efter. Gissa var han hade köpt den.



FordEsci skrev:

VR6-DOHC skrev:
Ärligt talat så är svenska bilar ofta i ett värre skick än importbilar. Ofta har de mera rost osv, Tyska bilar är ofta i ett bättre skick än svenska bilar, eftersom bilen ännu är ett statussymbol där. Bilen ska representera sin ägare i Tyskland, därför underhålls de oftast också bättre.
   Större försäljning av "tyngre/starkare" bilar sker också i Tyskland, jämfört med Sverige. Detta gör att verkstäderna i Tyskland har mera erfarenhet med dessa bilar, och kan underhålla bilarna bättre än svenska verkstäderna.

Om mätarställningsfusk: Det finns mätarställningsfusk överallt, även i Sverige, det är enkelt nog för enkelt att få ner mätarställningen och tjäna tusenlappar på det. Därför säger jag åt alla er som tror att svenska bilar är heliga jämfört med importbilar: Öppna era ögon och se på verkligheten för 1 gång skull: Sverige är lika ruttet som resten av världen!

Hellre en smårisig bil från Sverige än en fin från Tyskland eller annat utland... För när allt kommer omkring så vad har man att dölja på en bil med småskavanker? Hade dom inte velat synas så hade dom gått att ta bort. Medan tyskar spacklar å lägger en billig lack på för att dölja de för ögat synliga felen... De e många som dig "förstå sig påare" som slänger sånt ur sig. Du kör förmodligen själv en importerad sur vr6... Vänta en två tre år till å se när spackelkakorna faller ner... Jag har jobbat som bilplåtslagare och vet vad jag pratar om. Nej, så för min del tar jag hellre synlig rost.....

Janken Driver
2 oktober 2005 · 2 111 Inlägg

pimp-in-rby skrev:

Janken skrev:

pimp-in-rby skrev:
man ska inte importera för säkerhetsskäl....såg en M3a här på garaget som hade rasat motorn på autobahn efter 30 mil eller nått så de kostade han 60000! att köpa ny....självfallet e det andra problem också,,,om inte bilen är försäkrad också av en själv

"man ska inte" hehe.. klart sådant händer,men kan du ärligt säga att det aldrig hänt i sverige ? samt det finns försäkringar som täcker motorhaverier om säljaren och köparen är seriösa.kostar på lite men det kande ju som sagt vara värt!. läs lite på autopowers hemsida du också! smile

ja,då så..jo de lär ha hänt i sverige väldigt ofta ,så är det överallt ....jag tror nog att både försäljaren och köparen är rätt så seriösa om det handlar om en M3a..tro inte du det eller?...varför ska jag kolla på autopower???...du kan ju kolla på blocket istället så hittar du en M3a för 60000(iaf jag) ...så du kan ju tänka dej att han med m3an fick köpa 2st m3 i onödan coolO

Du har missat hela poängen. Autopower har en guide för import med amssor av info. Samt vad är det som säger att att en oseriös försäljare skulle vara seriösare när det gäller en m3 än om de gäller en 318?. Är det en seriös försäljare finns det som sagt försäkringar som gör att han inte behövt köpa 2 bilar.kanske skulle han också kollat in guiden innan!!!

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Janken Driver
2 oktober 2005 · 2 111 Inlägg

FordEsci skrev:

VR6-DOHC skrev:
Ärligt talat så är svenska bilar ofta i ett värre skick än importbilar. Ofta har de mera rost osv, Tyska bilar är ofta i ett bättre skick än svenska bilar, eftersom bilen ännu är ett statussymbol där. Bilen ska representera sin ägare i Tyskland, därför underhålls de oftast också bättre.
   Större försäljning av "tyngre/starkare" bilar sker också i Tyskland, jämfört med Sverige. Detta gör att verkstäderna i Tyskland har mera erfarenhet med dessa bilar, och kan underhålla bilarna bättre än svenska verkstäderna.

Om mätarställningsfusk: Det finns mätarställningsfusk överallt, även i Sverige, det är enkelt nog för enkelt att få ner mätarställningen och tjäna tusenlappar på det. Därför säger jag åt alla er som tror att svenska bilar är heliga jämfört med importbilar: Öppna era ögon och se på verkligheten för 1 gång skull: Sverige är lika ruttet som resten av världen!

Hellre en smårisig bil från Sverige än en fin från Tyskland eller annat utland... För när allt kommer omkring så vad har man att dölja på en bil med småskavanker? Hade dom inte velat synas så hade dom gått att ta bort. Medan tyskar spacklar å lägger en billig lack på för att dölja de för ögat synliga felen... De e många som dig "förstå sig påare" som slänger sånt ur sig. Du kör förmodligen själv en importerad sur vr6... Vänta en två tre år till å se när spackelkakorna faller ner... Jag har jobbat som bilplåtslagare och vet vad jag pratar om. Nej, så för min del tar jag hellre synlig rost.....

haha..klockrent...inte

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

FugitivE skrev:
jojo men nu bort ser vi från en bil som har rost överallt , kan hända att det finns såna fast direkt inte så många.

Rost finns på svensksålda bilar, mer eller mindre. Det var det som var poängen. Är man i min ekonomiska situation vilket många i 20 års åldern är, köper man bilar för 5-20k, 15-20 år gamla. Då är det väldigt trevligt om bilen gått på tyska vägar och varit fri från frätande salt. Då slipper man i alla fall oroa sig över rosten och kan lägga pengar på vanlig service i stället för att svetsa, spackla och lacka. De flesta har ju inte tillgång till sådan utrusning heller.

FugitivE BMW Power
2 oktober 2005 · 2 362 Inlägg

tobee skrev:

FugitivE skrev:
jojo men nu bort ser vi från en bil som har rost överallt , kan hända att det finns såna fast direkt inte så många.

Rost finns på svensksålda bilar, mer eller mindre. Det var det som var poängen. Är man i min ekonomiska situation vilket många i 20 års åldern är, köper man bilar för 5-20k, 15-20 år gamla. Då är det väldigt trevligt om bilen gått på tyska vägar och varit fri från frätande salt. Då slipper man i alla fall oroa sig över rosten och kan lägga pengar på vanlig service i stället för att svetsa, spackla och lacka. De flesta har ju inte tillgång till sådan utrusning heller.

visst kan ta min golf 2a som ex. visst växer dom inte på träd , men det finns bara du letar. org. lack och allt.. visst är den inte vinterkörd fast mja mja.
förändrar inte min på importbilar.

BMW, bogsering med wire :/
tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

FugitivE skrev:
visst kan ta min golf 2a som ex. visst växer dom inte på träd , men det finns bara du letar. org. lack och allt.. visst är den inte vinterkörd fast mja mja.
förändrar inte min på importbilar.

Nej då har du hittat ett väldigt sällsynt exemplat, grattis! Jag hade ju turen att hitta en importerad bil som ej var vinterkörd i sverige för 14k, å sånna växer inte heller på träd direkt... Tycker bara att skeptisen mot import är överdriven. Därför reagerar jag.

FugitivE BMW Power
2 oktober 2005 · 2 362 Inlägg

tobee skrev:

FugitivE skrev:
visst kan ta min golf 2a som ex. visst växer dom inte på träd , men det finns bara du letar. org. lack och allt.. visst är den inte vinterkörd fast mja mja.
förändrar inte min på importbilar.

Nej då har du hittat ett väldigt sällsynt exemplat, grattis! Jag hade ju turen att hitta en importerad bil som ej var vinterkörd i sverige för 14k, å sånna växer inte heller på träd direkt... Tycker bara att skeptisen mot import är överdriven. Därför reagerar jag.

Aha okej big_smile då förstår jag dig tongue

BMW, bogsering med wire :/
Henke_K Helt nuts!
2 oktober 2005 · 73 Inlägg

MIn är importerad 96 av han som köpte den ny i tyskland 94. han tog med sig den när han fick jobb i sverige. 3 ägare sen 94 med andra ord. en av dom, bilhandlare.

---==EVOlution==---
VR6-DOHC
2 oktober 2005 · 32 Inlägg

FordEsci skrev:
Hellre en smårisig bil från Sverige än en fin från Tyskland eller annat utland... För när allt kommer omkring så vad har man att dölja på en bil med småskavanker? Hade dom inte velat synas så hade dom gått att ta bort. Medan tyskar spacklar å lägger en billig lack på för att dölja de för ögat synliga felen... De e många som dig "förstå sig påare" som slänger sånt ur sig. Du kör förmodligen själv en importerad sur vr6... Vänta en två tre år till å se när spackelkakorna faller ner... Jag har jobbat som bilplåtslagare och vet vad jag pratar om. Nej, så för min del tar jag hellre synlig rost.....

Mil bil har varit i Sverige sen början av 2000, inget spackel kommer fram hos mig kan jag berätta dig. Jag kan också berätta att flera (tex. verkstäder och bilprovningen) har förvånat sig över vilket bra skick bilen är i, såväl motoriskt som karossmessigt.

Jag tror att du verkligen borde öppna ögonen och se verkligheten en gång för alla att svenska bilar inte är bättre än bilar från resten av världen.
När man köper en bil i Sverige blir man förövrigt inte alls informerad om bilen har haft en olycka, man måste fråga efter detta. En gång var jag även tvungen att påpeka åt bilhandlarn att bilen hade krockskadats en gång förrut. Information om vad som blev repad eller när det skeddes kunde han inte ge (VÄRDELÖST!). När man åker till Tyskland och köper en bil är försäljaren TVINGAD av lagen att informera att bilen har varit med om en olycka.
Att man döljer skavanker sker också i stor mängd i Sverige, det är inget ovanligt med detta alls. Folk vill ju sälja sina bilar så fort som möjligt till ett så högt pris som möjligt. Bilhandlarna investerar pengar i att få bilen i ett snyggare skick vid försäljning, bara för att driva upp priset. Vid privatförsäljning gäller ju dessutom endast garanti till närmaste korsning!

Mätarställningingens viktighet är förresten egentligen en sak som överdrivs enormt. Hur bilen sköts däremot är det viktigaste! Jag har sett flera bilar som har gåt över 20-30k mil som var i ett mkt bättre skick än bilar som endast har gått 10-15k, bara eftersom ägarna har kört väldigt hård med bilarna.

Senast redigerat av VR6-DOHC (2 oktober 2005)

tobee
2 oktober 2005 · 735 Inlägg

Mmm, ta vår familjs bmw 525:a importerad från belgien -01 som exempel. Titta på den, provkör den och tala sen om för mig hur långt den gått, men titta inte på mätaren... Folk som vi spelat denna lek med har gissat fel på sisådär 15 tusen mil.  Den har gått 32 tusen men inte fan känns å syns det, den går som ny. Receptet är, fullservad, endast långa körningar som inte sliter lika mycket som korta, körd på fina jämna vägar. Sånna bilar säljs inte som begagnat i Sverige, så är det. punkt slut

Senast redigerat av tobee (2 oktober 2005)

VR6-DOHC
3 oktober 2005 · 32 Inlägg

tobee skrev:
Receptet är, fullservad, endast långa körningar som inte sliter lika mycket som korta, körd på fina jämna vägar. Sånna bilar säljs inte som begagnat i Sverige, så är det. punkt slut

Ärligt talat är Belgiska vägar inte så jämna och fina (jag tog lappen i Belgiën). Belgiska vägar är oftast i ett dåligt skick jämfört med grannländernas vägar. Däremot kan jag säga att de är hur fina som helst jämfört med vägarna i Norrland.

tobee, jag kan säga att din familj gjorde ett fint köp med eran långmilare smile

tobee
3 oktober 2005 · 735 Inlägg

VR6-DOHC skrev:

tobee skrev:
Receptet är, fullservad, endast långa körningar som inte sliter lika mycket som korta, körd på fina jämna vägar. Sånna bilar säljs inte som begagnat i Sverige, så är det. punkt slut

Ärligt talat är Belgiska vägar inte så jämna och fina (jag tog lappen i Belgiën). Belgiska vägar är oftast i ett dåligt skick jämfört med grannländernas vägar. Däremot kan jag säga att de är hur fina som helst jämfört med vägarna i Norrland.

tobee, jag kan säga att din familj gjorde ett fint köp med eran långmilare smile

Hehe, jasså, ja jag har ju aldrig varit i belgien så du har säkert rätt=) Men bilen användes som tjänstebil, resor mellan belgien - frankrike - tyskland - alperna(Därav har den åxå 4wd). Så den har nog gått lika mycket i de övriga länderna som i belgien.

OverBoosted AUTOBAHNRASER
3 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

Black Knight skrev:
Jag kan börja med att säga min BMW är privat importerad för ca 4 år sedan!
Jag skulle aldrig köpa en begagnad svensksåld bil!

1.De är så mycket dyrare och inhandla 2 För det mesta är de så snikutrustad som det går 3 Oftas riktiga rostnästen!

jo sant men det tråkiga är på lite nyare bilar att navigator stero o allting är på tyska


Bmw osv..
OverBoosted AUTOBAHNRASER
3 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

onej84 skrev:
Miltalen stämmer på 5% av importerade bilar, nej men typ..
och slutkörda....
Hellre en Svensksåld.

finns minst lika många svenskslåda volvo 740 med trxade mätare som det finns tysksålda bmw och sen hellre en m3 som gått på autobahn vilket den e byggd för en än som har kärring-körts i sverige


Bmw osv..
Norsken
6 oktober 2005 · 121 Inlägg

Har Importerat både bil (3st) och husbil från Tyskland. Ska ALDRIG mer köpa i Sverige. De är både servade och i bättre skick än svenska. Att serva på märkesverkstad i Tyskland är lika billigt som att lämna in på en lokal bensinmack i Sverige. De håller sig till bra märken på bromsar osv inte som här i Sverige där de flesta köper på biltema osv. Bilhandlare jag känner säger att en bil ska ha tappat halva värdet på ca tre år.

Att komma två är att förlora!
Opel Vivaro (2008)
Volvo V70 (2006)
200_20V
8 oktober 2005 · 10 Inlägg

Importerade min -03 efter att ha kollat på några 200:or här i landet och blivit besviken på både utbud och skick. Efter att nästan gett upp att hitta ett fint ex även i Tyskland så sprang jag dock på en i bra skick som fick följa med hem.
Allmänt så gäller det nog att kolla det tänkta objektet noga, detta gäller både här och där samt att inte köpa bil av kvartershandlaren med kontoret i fickan.
Ett annat råd är att åka hem utan bil om du inte hittar något objekt som stämmer in på dina förväntningar, sänk aldrig kraven på plats bara för att du måste ha med en bil hem.

vikingpower King Of The Road
8 oktober 2005 · 154 Inlägg

min golf ä import

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang