laga ytrost, är det så här man gör ?

TheFinnishFlash Avstängd
21 juli 2007 · 1 266 Inlägg

hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

Senast redigerat av TheFinnishFlash (21 juli 2007)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Natural
21 juli 2007 · 431 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

Slipa bort rosten, rostskydda, spackla, lacka o glatt humör

TheFinnishFlash Avstängd
21 juli 2007 · 1 266 Inlägg

Natural skrev:

TheFinnishFlash skrev:
hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

Slipa bort rosten, rostskydda, spackla, lacka o glatt humör

hehe okej ! tack  så mycket smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
High_Tower Leg. Volvo Nerd
21 juli 2007 · 143 Inlägg

se bara till att spacklet färster på rostskyddet. alla gör inte det och sedan står du där igen med ny rost-

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Youngblood Billackerare
21 juli 2007 · 737 Inlägg

NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! STOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPP!

Du ska I N T E rost skydda innan spacklet. Det ska man ALDRIG göra.

Alltid så här:

Slipa rosten, glasfiber spackel (vid grova rost angrepp), fin spackel, rost skydd, slipgrund, färg och ev. klarlack. Så gör man 1000 ggr av 1000!

Lycka till!

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
MTR
21 juli 2007 · 341 Inlägg

Jag gjorde en liten guide med bilder när jag rostlagade min.
Kan ses på:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
stylinguffe Egen företagare
21 juli 2007 · 201 Inlägg

Kemiskt roststopp på plåtrena ytor stoppar frt rost,sen spackling
Testade det på en bil med gravrost,kom inte tillbacka någon rost efter 5-6 år ,bilen stod ute med 2k grundfärg

Natural
21 juli 2007 · 431 Inlägg

Youngblood skrev:
NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! STOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPP!

Du ska I N T E rost skydda innan spacklet. Det ska man ALDRIG göra.

Alltid så här:

Slipa rosten, glasfiber spackel (vid grova rost angrepp), fin spackel, rost skydd, slipgrund, färg och ev. klarlack. Så gör man 1000 ggr av 1000!

Lycka till!

VA!?!?!  Varför ska man inte ha rostskydd innan spacklet?  Spacklet har ju noll rostskydd!
Bortsätt från glasfiberspackel. Det skyddar.

Och även om spacklet hade skyddat mot rost, Varför ska man lägga pengar på rostskydd då?
Det är ju bara dumt.  smile

TheFinnishFlash Avstängd
21 juli 2007 · 1 266 Inlägg

vart förvirrad nu tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Quantic
21 juli 2007 · 645 Inlägg

Natural skrev:

Youngblood skrev:
NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! STOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPP!

Du ska I N T E rost skydda innan spacklet. Det ska man ALDRIG göra.

Alltid så här:

Slipa rosten, glasfiber spackel (vid grova rost angrepp), fin spackel, rost skydd, slipgrund, färg och ev. klarlack. Så gör man 1000 ggr av 1000!

Lycka till!

VA!?!?!  Varför ska man inte ha rostskydd innan spacklet?  Spacklet har ju noll rostskydd!
Bortsätt från glasfiberspackel. Det skyddar.

Och även om spacklet hade skyddat mot rost, Varför ska man lägga pengar på rostskydd då?
Det är ju bara dumt.  smile

Skulle tippa på att eftersom man först slipar så får man en plåtren yta, denna yta krävs för att spacklet ska fästa bra. Sen lägger man då på finspackel för att få en yta som går att slipa ner fint o är lackeringsbar. Sen åker rostskyddet på för att täcka upp den rostlagade ytan för att helt enkelt slippa fler rostangrepp, sen efter det så alltså slipgrund, färg o klarlack.

Mvh en trött Q.

Youngblood Billackerare
21 juli 2007 · 737 Inlägg

Natural...


Man rostskyddar inte innan spacklet därför att det inte behövs. Innan man spacklar så slipar man den rostskadade ytan så fri från rost porer det bara går. Sedan spacklar man. Därefter så skyddar man mot rosten och lägger först en rostskydds grund och därefter en slipgrund som man sedan slipar jämn. Glasfiber spackel har inget mera rostskydd än fin spackel.

Vad som däremot kan/kommer att hända om man rostskydds grundar innan man spacklar är dels, risken att man slipar för mycket på spacklet och sedan slipar igenom ned till plåten så måste du rostskydds grunda en gång till. Å andra sidan så slipar du INTE spacklet tillräckligt mycket så blir det nivå skillnader och det blir inte snyggt när bilen sedan har blivit målad.

Den andra grejen som kan hända är att materialet helt enkelt släpper från plåten. Vi har fått in ett par bilar på jobbet som ägarna själv har försökt laga rosten med att rost skydds grunda innan spacklingen med följden, som jag redan nämnt ovan, att materialet släpper. Brukar oftast göra det i ugnen när man "bränner" lacken, dvs. skyndar på härdningen av lacken. 

Då kanske "mr wise guy" säger;
-Jag ska låta min bil luft torka så jag kan göra på det sättet (dvs. det felaktiga sättet).

Ja, får du väl. Men det spelar ingen roll, så länge du inte har tänkt använda bilen enbart på natten. För på sommaren när solen ligger på lacken så blir det samma fenomen som när man bränner bilen. Följden kan ni nog räkna ut. Det S L Ä P P E R... så var vi där igen.

Så.. man rost skydds grundar INTE innan spacklingar.

Sedan är jag väl medveten om att det säkert finns någon som har en kompis eller avlägsen släkting någonstans som har rost skydds grundat och sedan spacklat och som lacken fortfarande sitter kvar på... grattis till honom, större under har skett.

Det finns ju en anledning till att auktoriserade lackerings verkstäder jobbar på det sättet som jag beskriver.

Igen, lycka till! smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
MTR
21 juli 2007 · 341 Inlägg

Youngblood skrev:
NEEEEEEEEEEEEEEEEJ! STOOOOOOOOOOOOOOOOOPPPPPPP!

Du ska I N T E rost skydda innan spacklet. Det ska man ALDRIG göra.

Alltid så här:

Slipa rosten, glasfiber spackel (vid grova rost angrepp), fin spackel, rost skydd, slipgrund, färg och ev. klarlack. Så gör man 1000 ggr av 1000!

Lycka till!

Ett lager klarlack innan spacklet funkar fint. Det är tätt och skyddar bättre än de flesta rostskydd.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Youngblood Billackerare
22 juli 2007 · 737 Inlägg

Har aldrig provat det. Men det blir ju ett ytterligare moment som gör att det tar lite längre tid. Man strävar ju efter att göra jobbet på sådan kort tid som möjligt och så bra som möjligt med så få moment som möjligt. Tid är pengar.. fast man kan väl kanske göra undantag med sin egen bil. Då är det ju upp till en själv hur lång tid det får/kan ta.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
MTR
22 juli 2007 · 341 Inlägg

Youngblood skrev:
Har aldrig provat det. Men det blir ju ett ytterligare moment som gör att det tar lite längre tid. Man strävar ju efter att göra jobbet på sådan kort tid som möjligt och så bra som möjligt med så få moment som möjligt. Tid är pengar.. fast man kan väl kanske göra undantag med sin egen bil. Då är det ju upp till en själv hur lång tid det får/kan ta.

Förvärmer man plåten lite med varmluftspistol, tar det bara någon minut extra och håller betydligt bättre, så det är det värt.
De lagningar jag gjort på det sättet har hållt i flera år, jämfört med fusklagningar som blir bruna på en vinter.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Youngblood Billackerare
22 juli 2007 · 737 Inlägg

MTR skrev:

Youngblood skrev:
Har aldrig provat det. Men det blir ju ett ytterligare moment som gör att det tar lite längre tid. Man strävar ju efter att göra jobbet på sådan kort tid som möjligt och så bra som möjligt med så få moment som möjligt. Tid är pengar.. fast man kan väl kanske göra undantag med sin egen bil. Då är det ju upp till en själv hur lång tid det får/kan ta.

Förvärmer man plåten lite med varmluftspistol, tar det bara någon minut extra och håller betydligt bättre, så det är det värt.
De lagningar jag gjort på det sättet har hållt i flera år, jämfört med fusklagningar som blir bruna på en vinter.

Fusklagningar..? Vad syftade du på då?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
MTR
22 juli 2007 · 341 Inlägg

Youngblood skrev:

MTR skrev:

Youngblood skrev:
Har aldrig provat det. Men det blir ju ett ytterligare moment som gör att det tar lite längre tid. Man strävar ju efter att göra jobbet på sådan kort tid som möjligt och så bra som möjligt med så få moment som möjligt. Tid är pengar.. fast man kan väl kanske göra undantag med sin egen bil. Då är det ju upp till en själv hur lång tid det får/kan ta.

Förvärmer man plåten lite med varmluftspistol, tar det bara någon minut extra och håller betydligt bättre, så det är det värt.
De lagningar jag gjort på det sättet har hållt i flera år, jämfört med fusklagningar som blir bruna på en vinter.

Fusklagningar..? Vad syftade du på då?

Det var ingen antydan alls.
Med fusklagning menar jag en lagning som görs för ögat och inte ska hålla.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Youngblood Billackerare
22 juli 2007 · 737 Inlägg

Okej.

Vi har nog lite olika uppfattning om hur man ska gå till väga men nu har nog tråd skaparen fått lite mera svar på sin fråga. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
TheFinnishFlash Avstängd
23 juli 2007 · 1 266 Inlägg

japp då var vi klara, blev rätt så bra ! men man ser vart man har spacklat...men men blev riktigt bra...för att vara första gången iaf smile

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Youngblood Billackerare
23 juli 2007 · 737 Inlägg

Berätta hur du/ni gick till väga. Bilder?

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
haxer Proljece?
23 juli 2007 · 1 464 Inlägg

TheFinnishFlash skrev:
hallå ! tänkte hjälpa min bror att laga lite rost... är det så här man gör då ?

Slipa ner rosten, rostskydd, spackla, lacka eller....
Slipa ner rosten, spackla, rostskydd, lacka ?

vilket av det är rätt !

varför sätta rostskydd innan spacklet? alla jävlar ska alltid envisas med detta håller inte ett dug bättre. Slipa rosten helst med vinkelslip tills "porerna" försvinner. Sedan torka med trasa. Sedan på med första lagret spackel. Sen slipa . Sen på med nästa lager spackel slipa igen. Sen kommer rostskyddet in i bilden. Sen trycker man på vanlig grundfärg om nu inte rostskyddet också hade det i sej "mitt har iallafall både grund och rostskydd" sen på med lack. Sen om man tycker det blev fel så tar man våtslipapper och blöter inte ner det för det har nån sagt innan också och det är helt fel. Sen lacka igen och hoppas på att det blir bra sedan kan man också tänka på att maskera med tejp dock så måste du ta bort tejpen om du inte blir färdig för tejpen fastnar och sen får du slipa upp allt igen!!!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang