Import av bodykit

Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Är det någon som importerat nåt bodykit, ex från staterna? Ska ev göra det i höst och vill ha lite "kött på benen" innan. Vad brukar frakt och sånt hamna på och vad har man för rättigheter vid felleverans osv. Nån som kan dela med sig av lite info o erfarenheter? smile

dallelito med lem
21 juli 2007 · 1 147 Inlägg

vet inte om jag e ute o cyklar men tror du får plusa på en del i tull o momsavgifter också..

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Crille666
21 juli 2007 · 166 Inlägg

Man brukar säga att man ska gånga priset med 1,3 så får du fram ungefär vad det kommer kosta tills du har det hemma.

Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Crille666 skrev:
Man brukar säga att man ska gånga priset med 1,3 så får du fram ungefär vad det kommer kosta tills du har det hemma.

Då blir det ändå ca 4000 kr billigare än de svenska blodsugarna och då får man precis vad man vill ha! Men samtidigt finns en liten spärr efterssom man är orolig att bli lurad eller att man får hem nåt skit hmm

Sokrates Eliminator
21 juli 2007 · 1 441 Inlägg

När det gäller stora skrymmande delar som ett bodykit får du räkan med en större kostnad än x1.3 även om det inte väger så mycket. Det bästa är att få med grejerna via en container tex. om någon som importerar bilar har lite plats över och kan kasta in det samtidigt,, Det är det klart billigaste alternativet. Eller ring till nån firma som säljer importerar USA produkter.
Till vilken bil är det du skall ha delarna?

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Sokrates skrev:
När det gäller stora skrymmande delar som ett bodykit får du räkan med en större kostnad än x1.3 även om det inte väger så mycket. Det bästa är att få med grejerna via en container tex. om någon som importerar bilar har lite plats över och kan kasta in det samtidigt,, Det är det klart billigaste alternativet. Eller ring till nån firma som säljer importerar USA produkter.
Till vilken bil är det du skall ha delarna?

//T

Jo men enligt de amerikanska sidorna är det lika dyrt i frakt att ta hem en frontspoiler eller en uppsättning kjolar som det är att ta hem ett helt bodykit. Skickas inom samma "skrymmande" plats eller nåt sånt!

Jo en container vore ju suveränt, hur man nu ska få tag i någon som ska ta hem nåt därifrån =/ Och ordna så att det kommer med i samma osv... hmmm! Jo firma är ju en idé, ska försöka hitta nån!

Det är till Toyota Supra MkIII jag ska köpa senare i höst!

Ännu en fråga: Hur genomförs betalningen? För mig som bara har internetbank? Måste jag skaffa paypal och hur säkert är detta?

Sokrates Eliminator
21 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Visst det blir lika dyrt som en spoiler, men det blir inte billigt.
Det är olika med med betalning,, det lättaste . är nog att lämna kortnummret till dem, via mail eller via formulär, jag har gjort detta säkert 50-100 ggr aldrig fått problem, vet att man kan få ett tilfälligt kortnummer på banken som gäller endast en transaktion,, vilket kan vara bra om man är osäker.
Annars använder jag paypal på ebay och liknande,, aldrig använt moneyorder eller check.
Det finns väl nån firma i STHLM som säljer gamla usabilar,, hör med dem om du kan frakta med dem.

//T

Senast redigerat av Sokrates (21 juli 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Jo, blir väl paypal skulle jag tro!

Men om jag skulle ta kontakt med firman och det skulle vara så bra att dom accepterade det. Hur ska jag då få firman i USA att få med paketet på just den containern? Låter så invecklat hmm

haxer Proljece?
21 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Är det någon som importerat nåt bodykit, ex från staterna? Ska ev göra det i höst och vill ha lite "kött på benen" innan. Vad brukar frakt och sånt hamna på och vad har man för rättigheter vid felleverans osv. Nån som kan dela med sig av lite info o erfarenheter? smile

Tänk på tull avgift och skatt !!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Sokrates Eliminator
21 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Du måste ha en adress de skall skicka till. Det vet de som skall skicka containern om.

Finns ett annat alternativ, http://www.jetcarrier.com/default2.asp?lang=46
Detta företag kickar grejer varje dag, du registrerar dig får en egen adress i USA som du lämnar till firman med Kitet. Du får all information om du kollar länken. Har inte använt det själv men vet dem som gjort det och allt skall funka bra.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

haxer skrev:

Tommy_Enk skrev:
Är det någon som importerat nåt bodykit, ex från staterna? Ska ev göra det i höst och vill ha lite "kött på benen" innan. Vad brukar frakt och sånt hamna på och vad har man för rättigheter vid felleverans osv. Nån som kan dela med sig av lite info o erfarenheter? smile

Tänk på tull avgift och skatt !!

Nån aning om vad för summor det handlar om? Och varför skatt? Måste detta giriga land ta skatt på allt man gör? >_>

haxer Proljece?
21 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Tommy_Enk skrev:

haxer skrev:

Tommy_Enk skrev:
Är det någon som importerat nåt bodykit, ex från staterna? Ska ev göra det i höst och vill ha lite "kött på benen" innan. Vad brukar frakt och sånt hamna på och vad har man för rättigheter vid felleverans osv. Nån som kan dela med sig av lite info o erfarenheter? smile

Tänk på tull avgift och skatt !!

Nån aning om vad för summor det handlar om? Och varför skatt? Måste detta giriga land ta skatt på allt man gör? >_>

Därför att sverige har högst skatt av alla länder+att hur ska vi annars kunna ta in så pass många invandrare som vi gör + poliser+ socialbidrag+en massa annat smått och gått.

Vet inte vad det blir från usa i skatt och tull tyvärr skickas via båt eller flyg 3dagar eller 30dagar tongue

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Sokrates Eliminator
21 juli 2007 · 1 441 Inlägg

25% Moms 5% Tull + administrativ avgift på nån hundralapp eller 2.
Räkna med nånstans i normala fall 10-12 :-/$, i ditt fall kanske 15:-/$.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Sokrates skrev:
25% Moms 5% Tull + administrativ avgift på nån hundralapp eller 2.
Räkna med nånstans i normala fall 10-12 :-/$, i ditt fall kanske 15:-/$.

//T

Om jag använder jetcarrier ingår förtullningskostnaden står det, men hur blir det med skatten, hur betalas den? (precis fått mitt första jobb utan total jämkning så är ny i ämnet wink )

haxer Proljece?
21 juli 2007 · 1 464 Inlägg

kan ju säga att det blir ganske mycket mer än 15dollar låt oss säga att kjolpaketet kostar

10000kr = 1515 dollar om man räknar 6.60.
Kostar det då 5000kr så blir det hälften!! 0

25%moms på 1515 = 378dollar!!
5% tull av 1515 = 75dollar!! 

378+75 dollar till svenska = 2900kr dvs. Inte 15$.
hälften av 2900kr blir 1450kr dvs inte heller 15$
Lite det jag ville ha sagt med att det är inta alltid billigast att köpa utomlands bara för att dom har ett billigare pris dock så finns det skillnader typ ebay.de och sådan. viket bilmärke har du?

Senast redigerat av haxer (21 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

haxer skrev:
kan ju säga att det blir ganske mycket mer än 15dollar låt oss säga att kjolpaketet kostar

10000kr = 1515 dollar om man räknar 6.60.

25%moms på 1515 = 378dollar!!
5% tull av 1515 = 75dollar!! 

378+75 dollar till svenska = 2900kr dvs. Inte 15$.

Lite det jag ville ha sagt med att det är inta alltid billigast att köpa utomlands bara för att dom har ett billigare pris dock så finns det skillnader typ ebay.de och sådan. viket bilmärke har du?

Jo jag förstår.. hmm.. Men ändå har man hört så mycket om att det blir billigt och så!
Men hur betalas momsen? Liksom, vart kommer den kostnaden in?

Jag har Toyota och det är till en Supra MkIII grejerna ska på

haxer Proljece?
21 juli 2007 · 1 464 Inlägg

Den kommer väl in som ren avgift för att inte alla ska hålla på att göra det ... dock om företaget skickar det som gåva så slipper du momsen tongue Helt knasigt att det ska bli så dyrt tycker jag med har hållt på en del nu med import av olika saker och tycker det är sanslöst.


Men om du nu vill köpa nått gör det från antingen polen eller ebay.de eller ebay.co.uk smile

Senast redigerat av haxer (21 juli 2007)

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

haxer skrev:
Den kommer väl in som ren avgift för att inte alla ska hålla på att göra det ... dock om företaget skickar det som gåva så slipper du momsen tongue Helt knasigt att det ska bli så dyrt tycker jag med har hållt på en del nu med import av olika saker och tycker det är sanslöst.


Men om du nu vill köpa nått gör det från antingen polen eller ebay.de eller ebay.co.uk smile

Vad blir skillnaden från tyska och engelska? Är inte momsen lika jäklig ändå?

Torlejf Bilvårdstönt.
21 juli 2007 · 1 109 Inlägg

Tommy_Enk skrev:

haxer skrev:
Den kommer väl in som ren avgift för att inte alla ska hålla på att göra det ... dock om företaget skickar det som gåva så slipper du momsen tongue Helt knasigt att det ska bli så dyrt tycker jag med har hållt på en del nu med import av olika saker och tycker det är sanslöst.


Men om du nu vill köpa nått gör det från antingen polen eller ebay.de eller ebay.co.uk smile

Vad blir skillnaden från tyska och engelska? Är inte momsen lika jäklig ändå?

Tyskland är ett EU land.
Då slipper man allt sånt.

Bygger rolig bil. :)
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:

haxer skrev:
Den kommer väl in som ren avgift för att inte alla ska hålla på att göra det ... dock om företaget skickar det som gåva så slipper du momsen tongue Helt knasigt att det ska bli så dyrt tycker jag med har hållt på en del nu med import av olika saker och tycker det är sanslöst.


Men om du nu vill köpa nått gör det från antingen polen eller ebay.de eller ebay.co.uk smile

Vad blir skillnaden från tyska och engelska? Är inte momsen lika jäklig ändå?

Tyskland är ett EU land.
Då slipper man allt sånt.

Hmm hjälpte inte så mycket, de resultat jag får upp på tyska samt engelska ebay är bara hänvisningar till det jag redan funnit i USA hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang