Import av bodykit

Torlejf Bilvårdstönt.
21 juli 2007 · 1 109 Inlägg

Tommy_Enk skrev:

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:

Vad blir skillnaden från tyska och engelska? Är inte momsen lika jäklig ändå?

Tyskland är ett EU land.
Då slipper man allt sånt.

Hmm hjälpte inte så mycket, de resultat jag får upp på tyska samt engelska ebay är bara hänvisningar till det jag redan funnit i USA hmm

Då söker du "globalt", vilket innebär att du söker igenom Ebay i alla länder.
Om du begränsar din sökning till England alt. Tyskland så kommer det bara upp prylar som finns i resp. land.
Det är ifrån dessa två länder du slipper moms och tull.

Mvh David.

Bygger rolig bil. :)
Tommy_Enk Toyota-Frälst
21 juli 2007 · 310 Inlägg

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:

Torlejf skrev:

Tyskland är ett EU land.
Då slipper man allt sånt.

Hmm hjälpte inte så mycket, de resultat jag får upp på tyska samt engelska ebay är bara hänvisningar till det jag redan funnit i USA hmm

Då söker du "globalt", vilket innebär att du söker igenom Ebay i alla länder.
Om du begränsar din sökning till England alt. Tyskland så kommer det bara upp prylar som finns i resp. land.
Det är ifrån dessa två länder du slipper moms och tull.

Mvh David.

Hmm nu har jag googlat det och bara funnit amerikanska återförsäljare. Verkar som man får bita i det sura äpplet och betala med ett leende på läpparna för ett ovanligt (i Sverige) bodykit

Torlejf Bilvårdstönt.
22 juli 2007 · 1 109 Inlägg

Tommy_Enk skrev:

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:

Hmm hjälpte inte så mycket, de resultat jag får upp på tyska samt engelska ebay är bara hänvisningar till det jag redan funnit i USA hmm

Då söker du "globalt", vilket innebär att du söker igenom Ebay i alla länder.
Om du begränsar din sökning till England alt. Tyskland så kommer det bara upp prylar som finns i resp. land.
Det är ifrån dessa två länder du slipper moms och tull.

Mvh David.

Hmm nu har jag googlat det och bara funnit amerikanska återförsäljare. Verkar som man får bita i det sura äpplet och betala med ett leende på läpparna för ett ovanligt (i Sverige) bodykit

Det kostar att ligga på topp. smile

Bygger rolig bil. :)
Tommy_Enk Toyota-Frälst
8 september 2007 · 310 Inlägg

Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Torlejf Bilvårdstönt.
9 september 2007 · 1 109 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Detta är tyvärr felräknat. sad
Först får du lägga ihop varans pris och frakten.
Sen får du lägga till tullavgiften, och efter det lägga till 25% moms.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
beta
9 september 2007 · 804 Inlägg

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:
Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Detta är tyvärr felräknat. sad
Först får du lägga ihop varans pris och frakten.
Sen får du lägga till tullavgiften, och efter det lägga till 25% moms.

Mvh. David.

Sen när betalar man 25% moms på frakten? Det Tullen beräknar momsen på är priset där står varorna har på följesedlen.

Sen är det inte alls säkert man får pröjsa tull och moms.
Jag slapp det på mitt rostfria grenrör och avgassystem så det blev bara 5400kr för rostfritt hela vägen inkl. frakt, från staterna. smile (närmaste systemet i sverige hade kostat ~16000kr)

LillNaisarn
9 september 2007 ·

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:
Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Detta är tyvärr felräknat. sad
Först får du lägga ihop varans pris och frakten.
Sen får du lägga till tullavgiften, och efter det lägga till 25% moms.

Mvh. David.

Man betalar Tull+Moms på VARANS pris och INTE tot.priset dvs varan+frakt.

Så man betalar XX % på 637$,
Ang att köpa från staterna för 3k i vinst skulle jag inte göra. Då det är alltid så skojj att hålla på gorma med tullvärket för att dom inte tycks förstå hur dom ska göra med paketet och man får vänta 3+veckor om det är ngt större paket, samt tjorv då dom i USA/Hongkong/England osv använder sig av "Tracknumber" istället för svenska Koli dvs man kan ej söka direkt via posten.se vilket innebär en massa tjorv och samtal,
och ibland får man aldrig hem ngt koli/avi så man har stora problem att hämta ut paket.

Har själv hållit på flera ggr med detta då jag beställer hem saker från andra länger 2-4ggr / månaden,

Tommy_Enk Toyota-Frälst
9 september 2007 · 310 Inlägg

LillNaisarn skrev:

Torlejf skrev:

Tommy_Enk skrev:
Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Detta är tyvärr felräknat. sad
Först får du lägga ihop varans pris och frakten.
Sen får du lägga till tullavgiften, och efter det lägga till 25% moms.

Mvh. David.

Man betalar Tull+Moms på VARANS pris och INTE tot.priset dvs varan+frakt.

Så man betalar XX % på 637$,
Ang att köpa från staterna för 3k i vinst skulle jag inte göra. Då det är alltid så skojj att hålla på gorma med tullvärket för att dom inte tycks förstå hur dom ska göra med paketet och man får vänta 3+veckor om det är ngt större paket, samt tjorv då dom i USA/Hongkong/England osv använder sig av "Tracknumber" istället för svenska Koli dvs man kan ej söka direkt via posten.se vilket innebär en massa tjorv och samtal,
och ibland får man aldrig hem ngt koli/avi så man har stora problem att hämta ut paket.

Har själv hållit på flera ggr med detta då jag beställer hem saker från andra länger 2-4ggr / månaden,

Väntetiden gör mig inte så mycket, men om jag däremot inte får ut nån avi så jag kan hämta paketet är det förstås lite jobbigare. Men sparar jag 3000 kr är det nog värt att tjafsa med tullen lite. Jag menar, 3000 kr kan man ju alltid köpa nåt fint för tongue

LillNaisarn
9 september 2007 ·

Tommy_Enk skrev:
Väntetiden gör mig inte så mycket, men om jag däremot inte får ut nån avi så jag kan hämta paketet är det förstås lite jobbigare. Men sparar jag 3000 kr är det nog värt att tjafsa med tullen lite. Jag menar, 3000 kr kan man ju alltid köpa nåt fint för tongue

Om det inte spelar ngn roll för dig väntetiden så gör det väll inte ngt smile
Det är inte väntetiden som är värst, som ett par bakljus som jag nu fick hem igår, efter närmare en månads väntetid (tog 3 dagar från Hongkong till sverige) därefter har dom legat till förra tisdagen på tullen för att dom inte förstod att skicka dom vidare emot överkaix trots flera samtal & mail, efter 6:e mailet så ringde han upp en och skickade vidare

Oftast brukar försäljarna vara bra att ha och göra med om det skulle uppstå ngt problem är det bara man pratar med Fraktbolaget (det i USA) och ber dom kontakta posten.se så brukar det lösa sig efter många om - och men,

Ett tips: Skriv lågt värde & sparepart, du förlorar inget dvs om bolaget inte har "försäkring" som man kan teckna dvs man får igen pengarna ifall varan försvinner på vägen eller om den är trasig då den kommer fram, vilket brukar vara mer eller mindre jobbigt i andra fall.
även om man skriver lågt värde blir det billigare att ta in i sverige och ibland brukar tullen inte bry sig om att ta betalt då heller smile

Lycka till !

Mange_C5
9 september 2007 · 220 Inlägg

haxer skrev:
kan ju säga att det blir ganske mycket mer än 15dollar låt oss säga att kjolpaketet kostar

10000kr = 1515 dollar om man räknar 6.60.
Kostar det då 5000kr så blir det hälften!! 0

25%moms på 1515 = 378dollar!!
5% tull av 1515 = 75dollar!! 

378+75 dollar till svenska = 2900kr dvs. Inte 15$.
hälften av 2900kr blir 1450kr dvs inte heller 15$
Lite det jag ville ha sagt med att det är inta alltid billigast att köpa utomlands bara för att dom har ett billigare pris dock så finns det skillnader typ ebay.de och sådan. viket bilmärke har du?

Tror det är den sk. dollarfaktorn som menas, dvs den faktiska kostnaden levererat och klart (12-15 kr/$), se det som ett riktvärde hmm (Som Sokrates skrev)
Inte rent matematiskt vad som exakt blir 15$. wink

Jag kan ju ha fel, men tror det inte big_smile

Senast redigerat av Mange_C5 (9 september 2007)

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Tommy_Enk Toyota-Frälst
9 september 2007 · 310 Inlägg

Ett tips: Skriv lågt värde & sparepart, du förlorar inget dvs om bolaget inte har "försäkring" som man kan teckna dvs man får igen pengarna ifall varan försvinner på vägen eller om den är trasig då den kommer fram, vilket brukar vara mer eller mindre jobbigt i andra fall.
även om man skriver lågt värde blir det billigare att ta in i sverige och ibland brukar tullen inte bry sig om att ta betalt då heller smile

Nu hänger jag inte med här riktigt, "lågt värde & sparepart" ? Vart skriver man det någonstans?

Företaget jag tänkte beställa ifrån har en garanti där man utifrån hur stor skadan är kan få ersättning. Vet dock inte hur.

LillNaisarn
9 september 2007 ·

Tommy_Enk skrev:
Nu hänger jag inte med här riktigt, "lågt värde & sparepart" ? Vart skriver man det någonstans?

Företaget jag tänkte beställa ifrån har en garanti där man utifrån hur stor skadan är kan få ersättning. Vet dock inte hur.

Skrev kanske lite väl otydligt försöker förklara bättre nu (sorry)

Försäljaren skriver på paketet före det skickas va det innehåller tex Sparepart och vad det är för typ av paket Gift eller Vanligt (kommer dock ej på namnet).

Genom att man skriver ner värdet (Vad varans "värde" är därifrån man beställt så som tex kjolpaketet du funderade på låg på 3xx $ då skriver man tex 100$ istället) blir det mindre tull + moms, om det är 10$ eller mindre så blir det ingen tull eller moms oavsett vad paketet innehåller.

Funkar ju också med "Gift" men det upplevs som att det alltid tar längre tid och mer tjorv med detta, dock så har jag inte beställt ngt så "stort" som kjolpaket.

Nu får du hojta till om jag skrev otydligt ... igen

Tommy_Enk Toyota-Frälst
9 september 2007 · 310 Inlägg

Okej så man kan alltså be företaget skriva "ner" värdet till typ 9$ så kanske man kommer undan från tullavgiften och momsen. Men vad är då baksidan med att göra detta, alltså vad riskerar man om man ber dem skriva det på paketet?

Riskerar ens företaget att skriva ner värdet?

Senast redigerat av Tommy_Enk (9 september 2007)

Mange_C5
9 september 2007 · 220 Inlägg

LillNaisarn skrev:
Ett tips: Skriv lågt värde & sparepart, du förlorar inget dvs om bolaget inte har "försäkring" som man kan teckna dvs man får igen pengarna ifall varan försvinner på vägen eller om den är trasig då den kommer fram, vilket brukar vara mer eller mindre jobbigt i andra fall.
även om man skriver lågt värde blir det billigare att ta in i sverige och ibland brukar tullen inte bry sig om att ta betalt då heller smile

Lycka till !

???  Intressant redovisningsmässigt kan jag tänka mej...
Och OM tullen kollar då?
Vem står med svartepetter?  hmm

Sorry Tommy_Enk, din tråd engagerar wink

Mange_C5
Livet är 50/50
Antingen så går det, eller så går det inte!
Sokrates Eliminator
9 september 2007 · 1 441 Inlägg

Ok, jag har importerar ett 100 tal ggr både från Usa England Australien mfl. Du betalar ALLTID moms på hela beloppet inkl frakt. Jag ifrågasatte detta i början, men fick tji från både tull och fraktbolag,, bara att betala och gilla läget.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
9 september 2007 · 1 441 Inlägg

Tommy_Enk skrev:
Dammar av denna tråd igen för lite bekräftning.
Har nu köpt supran och snart blir bodykitet mer än en dröm.

Som jag räknat så ser det ut så här, men rätta mig om jag har fel!

Kjolpaket:

Sverige =

http://xtremestreetstyling.com/index.ph … d850fecefe

11.800 kr exkl frakt + frakt ( ? Kr)


USA =

http://www.creativeautoonline.com/Produ … -Kits.html

637 $ + 450 $ frakt = 1087 $ =7,378.23 SEK

Moms + tull?

25 % + 5%

637 $ + 160 $ (Moms) + 32 $ (Tull) + 450 $ (frakt) = 8,681.47 SEK


Verkar som oavsett hur man gör blir staterna billigare.
Så frågan är nu, är det värt ca 3000 kr att ha köpt varan i sverige. Tänker då på garanti och dyl?

Så här blir det (637+450)x1.25(tull)x1.05(moms)x 7($kurs) + ett par hundra i div adm kostnader från tull/post/leverantör)= Det blir inte alltid billigare att importera, dessutom så är det i stort sett omöjligt att reklamera om det är nått fel eller liknande.
Jag räknar alltid med högre belopp typ 7:- för dollar för att ha lite marginal, så man blir glad när kostnaden blir lägre än beräknat.

Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Tommy_Enk Toyota-Frälst
9 september 2007 · 310 Inlägg

Så summeringen av det hela är egentligen:

"Köp från den svenska firman"

Jag vill ju inte riskera att inte kunna reklamera varan om det skulle vara något och dom i Sverige skulle man kunna ringa och prata med om det skulle vara något fel.

Nu hade jag ju visserligen tur att detta fanns i Sverige, jag vet att jag kommer stöta på flertalet saker som bara finns utomlands till min Supra snart så nån gång måste man pröva import!

Tack för alla svar!

pr0bz
9 september 2007 · 163 Inlägg

Du ska inte kolla upp om paketet finns i tyskland, polen eller england? Slipper du all tull och moms smile

LillNaisarn
9 september 2007 ·

Mange_C5 skrev:
???  Intressant redovisningsmässigt kan jag tänka mej...
Och OM tullen kollar då?
Vem står med svartepetter?  hmm

Sorry Tommy_Enk, din tråd engagerar wink

Bra fråga!

Det är ju så om säljaren skriver ner 100$ USD att det är varans värde (eller vad han skriver) så är det upp till han, och till 99% kan tullen ej se vad det kostar igentligen då dom bara får ett namn att gå på då det ej står från vilket företag man skickar (så har det iaf varit dom 10tal ggr jag beställt från usa,tyskland,england osv).

Är ej 100% säker på detta, men så BÖR det vara smile nu om ngn vet till 100% vad som gäller och ej får dom gärna fylla i smile

Sokrates skrev:
Ok, jag har importerar ett 100 tal ggr både från Usa England Australien mfl. Du betalar ALLTID moms på hela beloppet inkl frakt. Jag ifrågasatte detta i början, men fick tji från både tull och fraktbolag,, bara att betala och gilla läget.

Jag hämtade senast ut igår ett paket och då fick jag ENDAST betala tull+moms på priset och ej för frakten, så det stämmer ej (nu vet jag INTE om detta är ett undantag) så jag enbart denna gång behövt betala tull+moms. så har jag även förstått det då jag pratat med dom på tullen men jag KAN ha fel då jag endast som sagt en gång behövt betala 1gång,

och varans värde m frakt låg på 1400:- och betalade 16x :- i tull ...

Tommy_Enk skrev:
Okej så man kan alltså be företaget skriva "ner" värdet till typ 9$ så kanske man kommer undan från tullavgiften och momsen. Men vad är då baksidan med att göra detta, alltså vad riskerar man om man ber dem skriva det på paketet?

Riskerar ens företaget att skriva ner värdet?

Tror inte företaget bryr sig, vissa är inte villiga att skriva ner värdet pga "bedrägeri", har dock aldrig stött på ngt företag som "nekat" ens förslag.

Senast redigerat av LillNaisarn (9 september 2007)

Alex129
17 juni 2008 · 2 Inlägg

jag har samma dilemma.. Kollat runt lite på olika amerikanska sidor efter bodykit till min stratus, att hitta det i sverige har inte gått alls.

Varan jag tänkte skulle kosta $499 och efter att ha mailat dem fått reda på att frakten skulle gå på nästan exakt lika mycket. Sen är det tullavgift (10% ?) samt moms (25%)..

499x2 = 998 USD

998 USD ~ 5888 SEK (med ett valutavärde på 5.9)

5888 + 35% ~ 7950 SEK

Give or take.. Det är vad jag räknar med, minst iaf.


så hamnar väl på:

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang