vilken bil håller och är mest lättrimmad?

Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Nu tar du ändå i lite för mkt. Vid 6-700hk skulle iaf jag byta kolvar m.m. och 500hk+ får du inte riktigt av BPU.. Kanske 400-450.

Ett ord. Titanmotorsports.com. smile

En vän till mig byggde deras 2JZGTE motorer innan han dog av cancer i bukspottskörteln. Han höll på med dragracing sen 70 talet och han hade aldrig sett en sådan hållbar motor.

Ärligt, om man vill att det ska hålla, skicka en 2JZGTE motor till ett proffs så lär den inte gå sönder.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Nu tar du ändå i lite för mkt. Vid 6-700hk skulle iaf jag byta kolvar m.m. och 500hk+ får du inte riktigt av BPU.. Kanske 400-450.

Ett ord. Titanmotorsports.com. smile

En vän till mig byggde deras 2JZGTE motorer innan han dog av cancer i bukspottskörteln. Han höll på med dragracing sen 70 talet och han hade aldrig sett en sådan hållbar motor.

Ärligt, om man vill att det ska hålla, skicka en 2JZGTE motor till ett proffs så lär den inte gå sönder.

Hm.. Skulle fortfarande inte köra med 1000hk+ i en original 2JZ. tongue

Redsmoke wescrape
15 februari 2008 · 65 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Nu tar du ändå i lite för mkt. Vid 6-700hk skulle iaf jag byta kolvar m.m. och 500hk+ får du inte riktigt av BPU.. Kanske 400-450.

Ett ord. Titanmotorsports.com. smile

En vän till mig byggde deras 2JZGTE motorer innan han dog av cancer i bukspottskörteln. Han höll på med dragracing sen 70 talet och han hade aldrig sett en sådan hållbar motor.

Ärligt, om man vill att det ska hålla, skicka en 2JZGTE motor till ett proffs så lär den inte gå sönder.

Kan alldrig stämma. 1000hk? det är rätt mycket power. 400-450 låter rimligt. blocket kanske håller för 1000hk men alldrig de inre komponenter. visst 1000hk kanske håller. men hur länge? så fort du börjar varva och turbon börjar ladda

/ J

Gurrathaman
15 februari 2008 · 155 Inlägg

Ska du trimma som i att byta ut komponenter osv eller menar du vilken som är mest tacksam för ett chip och dylikt?

Jag vill inte skryta, men det är faktiskt jag som är Batman..
camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

snoddas skrev:
såg på tvn ja me när dom trimma 1 skyline r32 1 chevrolet(nån nyare) och 1 wolksvagen och alla trimmade för samma mängd pengar bara det att r32an hade 800+ i slutet vilket är en höjning 3-400+ hästar och dom andra hade väll fått 100 mer

Va de en cheva med sur 6:a och 8 sittplatser eller? För om du kan få 800hk i en r32 så lär du ha ungefär samma i en Cheva om de är något sånär sportigt.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

camaro67 skrev:

snoddas skrev:
såg på tvn ja me när dom trimma 1 skyline r32 1 chevrolet(nån nyare) och 1 wolksvagen och alla trimmade för samma mängd pengar bara det att r32an hade 800+ i slutet vilket är en höjning 3-400+ hästar och dom andra hade väll fått 100 mer

Va de en cheva med sur 6:a och 8 sittplatser eller? För om du kan få 800hk i en r32 så lär du ha ungefär samma i en Cheva om de är något sånär sportigt.

Det var ingen riktig Cheva.. var en sån där Daewoo Cheva.. typ Cobalt eller vad den hette..

Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Redsmoke skrev:
Kan alldrig stämma. 1000hk? det är rätt mycket power. 400-450 låter rimligt. blocket kanske håller för 1000hk men alldrig de inre komponenter. visst 1000hk kanske håller. men hur länge? så fort du börjar varva och turbon börjar ladda

/ J

Det stämmer rätt jäkla bra. Top Secret och JUN performance har blandannat två- tre stycken som laddar runt 1000 hästar utan att byta inre komponenterna. Det är en ex-truck motor så givetvis är den byggd för att hålla.

JUN performance har en 1600 hästars Supra, dagligt körd hårt, och motorn har aldrig rasat sen dom byggde den för 10 år sedan. Hållbarhet i ett nötskal.

Men jag skulle nog inte riskera att ladda 1000+ hästar utan att byta interna komponenter dock. Kan lätt ladda 600 hästar utan att oroa mig om den är professionellt byggd.

Senast redigerat av Siarnaq (15 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Aerodynamik skrev:

camaro67 skrev:

snoddas skrev:
såg på tvn ja me när dom trimma 1 skyline r32 1 chevrolet(nån nyare) och 1 wolksvagen och alla trimmade för samma mängd pengar bara det att r32an hade 800+ i slutet vilket är en höjning 3-400+ hästar och dom andra hade väll fått 100 mer

Va de en cheva med sur 6:a och 8 sittplatser eller? För om du kan få 800hk i en r32 så lär du ha ungefär samma i en Cheva om de är något sånär sportigt.

Det var ingen riktig Cheva.. var en sån där Daewoo Cheva.. typ Cobalt eller vad den hette..

De va alltså en riktgt jäm fight.. Cobalten vet jag inte om de sitter 6:a i eller om de tillochmed sitter 4:a. Men de lär ju vara utan turbo eftersom att de är en amerikanskbil och de verkar vara alergiska mot turbo. Men de va iaf ingen rättvis fight

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:

Aerodynamik skrev:

camaro67 skrev:
Va de en cheva med sur 6:a och 8 sittplatser eller? För om du kan få 800hk i en r32 så lär du ha ungefär samma i en Cheva om de är något sånär sportigt.

Det var ingen riktig Cheva.. var en sån där Daewoo Cheva.. typ Cobalt eller vad den hette..

De va alltså en riktgt jäm fight.. Cobalten vet jag inte om de sitter 6:a i eller om de tillochmed sitter 4:a. Men de lär ju vara utan turbo eftersom att de är en amerikanskbil och de verkar vara alergiska mot turbo. Men de va iaf ingen rättvis fight

Cobalt SS är med turbo orginal, rak fyra också om jag har rätt.

Senast redigerat av Siarnaq (15 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

camaro67 skrev:

Aerodynamik skrev:

camaro67 skrev:

Va de en cheva med sur 6:a och 8 sittplatser eller? För om du kan få 800hk i en r32 så lär du ha ungefär samma i en Cheva om de är något sånär sportigt.

Det var ingen riktig Cheva.. var en sån där Daewoo Cheva.. typ Cobalt eller vad den hette..

De va alltså en riktgt jäm fight.. Cobalten vet jag inte om de sitter 6:a i eller om de tillochmed sitter 4:a. Men de lär ju vara utan turbo eftersom att de är en amerikanskbil och de verkar vara alergiska mot turbo. Men de va iaf ingen rättvis fight

Ja, var inte riktigt "fair", men fattar inte varför alla jäkla bilar ska vara utan turbo i USA?

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

Redsmoke skrev:
Kan alldrig stämma. 1000hk? det är rätt mycket power. 400-450 låter rimligt. blocket kanske håller för 1000hk men alldrig de inre komponenter. visst 1000hk kanske håller. men hur länge? så fort du börjar varva och turbon börjar ladda

/ J

Det stämmer rätt jäkla bra. Top Secret och JUN performance har blandannat två- tre stycken som laddar runt 1000 hästar utan att byta inre komponenterna. Det är en ex-truck motor så givetvis är den byggd för att hålla.

JUN performance har en 1600 hästars Supra, dagligt körd hårt, och motorn har aldrig rasat sen dom byggde den för 10 år sedan. Hållbarhet i ett nötskal.

Men jag skulle nog inte riskera att ladda 1000+ hästar utan att byta interna komponenter dock. Kan lätt ladda 600 hästar utan att oroa mig om den är professionellt byggd.

Men varför byter då alla kolvar och stakar när de böjar närma sig 700hk om de ska hålla för över 1000?
Men hur ofta totalrenoverar de 1600hk maskinen då?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

camaro67 skrev:
Men varför byter då alla kolvar och stakar när de böjar närma sig 700hk om de ska hålla för över 1000?
Men hur ofta totalrenoverar de 1600hk maskinen då?

Vågar man riskera ett ras i en motor som kostar runt 19.000 bara för ett block? Inte jag iaf.

Dom har aldrig renoverat den. Bytt luftfilter, olja och dylikt, men inget annat. Samma med deras Skyline med RB26DETT motorn. 1100 hästar och aldrig rasat. Fast en orginal RB26DETT motor kostar runt $11.000 dollar att inhandla. Lite trimmad då, men fortfarande..

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Men varför byter då alla kolvar och stakar när de böjar närma sig 700hk om de ska hålla för över 1000?
Men hur ofta totalrenoverar de 1600hk maskinen då?

Vågar man riskera ett ras i en motor som kostar runt 19.000 bara för ett block? Inte jag iaf.

Dom har aldrig renoverat den. Bytt luftfilter, olja och dylikt, men inget annat. Samma med deras Skyline med RB26DETT motorn. 1100 hästar och aldrig rasat. Fast en orginal RB26DETT motor kostar runt $11.000 dollar att inhandla. Lite trimmad då, men fortfarande..

Jag är nog ett av världens största fan av Skyline och Supra, men det där tror jag inte riktigt på tongue

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Aerodynamik skrev:

Siarnaq skrev:

camaro67 skrev:
Men varför byter då alla kolvar och stakar när de böjar närma sig 700hk om de ska hålla för över 1000?
Men hur ofta totalrenoverar de 1600hk maskinen då?

Vågar man riskera ett ras i en motor som kostar runt 19.000 bara för ett block? Inte jag iaf.

Dom har aldrig renoverat den. Bytt luftfilter, olja och dylikt, men inget annat. Samma med deras Skyline med RB26DETT motorn. 1100 hästar och aldrig rasat. Fast en orginal RB26DETT motor kostar runt $11.000 dollar att inhandla. Lite trimmad då, men fortfarande..

Jag är nog ett av världens största fan av Skyline och Supra, men det där tror jag inte riktigt på tongue

Och jag är fan av supran och jag tvivlar väldigt starkt på de. 1600hk tar fruktansvärt mycke stryk hur tåligt allt än är.

Men om grejorna ska palla 1100hk och man åker med 700hk så har man rätt god marginal redan där.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Ja, TILL OCH MED V8 tar en hel del stryk vid 1600hk wink

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Ja, TILL OCH MED V8 tar en hel del stryk vid 1600hk wink

Absolut. Tror knappast att en topfuelmotor som är ner strypt till 1600hk pallar 10 års daglig hårdkörning. Och pallar inte de så pallar inte en 3liters sexa.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Aerodynamik ...
15 februari 2008 · 7 120 Inlägg

Kunde inte sagt det bättre tongue

Rinnegan Malleus Malificarum
15 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Jag är nog ett av världens största fan av Skyline och Supra, men det där tror jag inte riktigt på tongue

Man får tro vad man vill, jag trodde det inte heller först tills jag faktiskt fick prata med killen som lärde mig ett och ett annat.

Camaro67, det tar mycket stryk beroende på hur mycket man ladda i turbon, storleken på turbon och så vidare. Sugmotorer tar värre spö eftersom kompressionen orsakar sjukt mycket stress på olika moment av motorn.

En topfuel motor är inte ens gjord för att hålla länge. Stötstångsmotor med 8000 hästar har ju sin gräns också, motorn lär haverera efter några mil.

Men kolla på videor på Garaget efter en 1899 hästars 2JZGTE motor. Sitter i en australiensisk Vauxhall Monaro just nu, håller fortfarande. Ärligt talat så håller 3.0 liters sexan bättre än dom flesta V8'or. Utan tvekan.

Senast redigerat av Siarnaq (15 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Izual
15 februari 2008 · 4 571 Inlägg

Siarnaq skrev:

Absolut_Audi skrev:
Om du vill ha mest hållbara så skulle jag säga Toyota supra Mkiv då den har fått väldigt många kommentarer om att vara Grymt hållbar, lätt trimmad tror jag säkert att den är med..

2JZ GTE motorn håller för 1100 hästar utan att byta interna komponenter så som kolvar och dylikt.

Chippning, större spridare, nytt insug, avgassystem så har du 510 - 520 hästar i en sådan.

Finns folk som laddar 2300 hästar i såna och dom håller sjukt länge. Längre än någon annan motor i princip.

Så en MKIV Supra är utan tvekan bäst.

Vaknade du sedan?
För det första så chippar man inte en supra den mappas.
För det andra så får du inte ut den effekten med originalturbosen
För det tredje så är det verkligen dags att börja se över de interna delarna runt 700 häst.

camaro67 Meister
15 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Siarnaq skrev:

Aerodynamik skrev:
Jag är nog ett av världens största fan av Skyline och Supra, men det där tror jag inte riktigt på tongue

Man får tro vad man vill, jag trodde det inte heller först tills jag faktiskt fick prata med killen som lärde mig ett och ett annat.

Camaro67, det tar mycket stryk beroende på hur mycket man ladda i turbon, storleken på turbon och så vidare. Sugmotorer tar värre spö eftersom kompressionen orsakar sjukt mycket stress på olika moment av motorn.

Jo men du hör väll själv hur orimligt de låter med 1600hk som dagligen får sig en rejäl omgång. De är som att jag skulle sitta och köra med crossen (kx85) där de är 28hk ur 85cc. De går liksom inte.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang