Om man skadat sig på jobbet kan man få pengar??

PushedRay Sir Real
11 augusti 2007 · 390 Inlägg

Hej skadade mig på jobbet för några dagar sen kapa nästan av ena fingret undrar om man kan  få pengar för att det va på jobbet eller måste man få betående men för att få pengar.

//Puttadstråle

ironhead volvoraggare
11 augusti 2007 · 4 776 Inlägg

hur skedde olyckan då.  har ditt arbete   nå slags olycksfallsförsäkring eller nått.

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
PushedRay Sir Real
11 augusti 2007 · 390 Inlägg

ironhead skrev:
hur skedde olyckan då.  har ditt arbete   nå slags olycksfallsförsäkring eller nått.

ja har försäkring genom facket, klämde fingret ordentligt är nu  sjukskriven i 2 veckor.

ironhead volvoraggare
11 augusti 2007 · 4 776 Inlägg

prata med facket och se va dom säger

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
goffy
11 augusti 2007 · 324 Inlägg

Japp du får ersätning har själv fått det först får du för sveda och värk. sen så får du ett brev när det gått 1 år, och då undrar dom om du har några men eller ar så får du ut pengar för det också smile Men du måste se till så din arbetsgivare skickar in papper på att du har skadat dig på jobb.. lycka till

MeloveGolf Vw trimmare
11 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

PushedRay skrev:

ironhead skrev:
hur skedde olyckan då.  har ditt arbete   nå slags olycksfallsförsäkring eller nått.

ja har försäkring genom facket, klämde fingret ordentligt är nu  sjukskriven i 2 veckor.

du kan få en liten struntsumma från försäkringen "Sveda och värk"
inge stora summor känner folk som kapat fingrar amputerat alla tår osv
flera med 3-4 försäkringar och det handlar inte om stora summor pengar...
nu har ju du också klämt dig = inte så allvarligt du blir förmodligen inte
invalid testad så blir nog inte många kronor om ens några prata med din
arbetsgivare och ditt fack...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
_VeNoM_ Giftig
11 augusti 2007 · 419 Inlägg

En som jobbar på min firma vart först erbjuden 6000. men på blanketten stog det att man kunde överklaga om man inte var nöjd så det gjorde han, då vart han erbjuden 20000 till. sedan på den blanketten så stog det även där att man kunde överklaga så han testade och blev då erbjuden 20000 till. så han fick tillslut 46000

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
jonesono Personal- och beteendevetare
11 augusti 2007 · 1 082 Inlägg

Det är alltid arbetsgivarens ansvar vid en arbetsplatsolycka, hur liten eller stor den än är. Men sen beror det på vad det var för slags tillbud, hur skadan blev till osv. Det skall rapporteras om.
Mindre skada = mindre ersättning, större skada = större ersättning (ganska givet).
Du måste se till att arbetsgivaren har anmält detta, var noga med det.
Hör eventuellt av dig till företagshälsovården, om ni har någon sådan.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
goffy
11 augusti 2007 · 324 Inlägg

MeloveGolf skrev:

PushedRay skrev:

ironhead skrev:
hur skedde olyckan då.  har ditt arbete   nå slags olycksfallsförsäkring eller nått.

ja har försäkring genom facket, klämde fingret ordentligt är nu  sjukskriven i 2 veckor.

du kan få en liten struntsumma från försäkringen "Sveda och värk"
inge stora summor känner folk som kapat fingrar amputerat alla tår osv
flera med 3-4 försäkringar och det handlar inte om stora summor pengar...
nu har ju du också klämt dig = inte så allvarligt du blir förmodligen inte
invalid testad så blir nog inte många kronor om ens några prata med din
arbetsgivare och ditt fack...

det beror helt och hollet på jag skaar mig kraftigt på jobb i fingret och kapade närver och grejor jag fick ut 8000kr i sveda och värk sen efter ett år fick jag ut 44k för att jag ej har tjänsel i halva fingret. och det tyckar jag inte är så dåligt .

MeloveGolf Vw trimmare
11 augusti 2007 · 2 995 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
En som jobbar på min firma vart först erbjuden 6000. men på blanketten stog det att man kunde överklaga om man inte var nöjd så det gjorde han, då vart han erbjuden 20000 till. sedan på den blanketten så stog det även där att man kunde överklaga så han testade och blev då erbjuden 20000 till. så han fick tillslut 46000

vad var det för skada? låter som han överdriver en hel del dom går aldrig med på att öka en ersättning med 40k såvida han är inte är 20% invalid förklarad...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
LoFET Almännt tokig
12 augusti 2007 · 481 Inlägg

man får ut för invaliditet eller stora ärr men ärr på händer fötter är i stort sett omöjliga att få utt något för.

Inline sixes ist sie scheisse.......
Muttley
12 augusti 2007 ·

LoFET skrev:
man får ut för invaliditet eller stora ärr men ärr på händer fötter är i stort sett omöjliga att få utt något för.

jag fick 6000 ungefär för ärrersättning på min fot, den är opererad så att de är uppskuret från båda sidorna på ankeln för att jag bröt av den. sitter skruvar i foten som aldrig kommer ut.

jag fick ca 16 tusen för den olyckan totalt, en massa ersättninar med mera..

men de är fan inte värt pengarna den smärta jag fick utstå och de som känns ännu idag hindrar mig lite från min gamla träning så..


tror min fader fick ut ca 38 tusen för att han har fått tinnitus genom jobbet. sen var de nått mer han skulle få för ganska snart.

P-G Säl-Tämjare...
12 augusti 2007 · 1 024 Inlägg

för 2 år sedan satt jag i en truck och blev påkörd så att trucken välte bland annat ( en jättebamsing truck med lyftkapacitet över 20 ton) jag har åkt på en whipplash och skadat nacke, axlar och rygg, går på sjukgymnastik/massage 2-3 gånger i månaden och fick nu i dagarna ut min ersättning från försäkringsbolaget

Senast redigerat av P-G (12 augusti 2007)

Vilket jävla drag :)
PH_
12 augusti 2007 · 310 Inlägg

Var noga med att alla papper och blanketter fylls i rätt och att ärendet anmäls! Just fingrar och sånt kan ta ett tag innan man känner smärta. Kanske du bara känner det riktigt kalla vintrar eller nått. Nu vet jag iof inte hur illa du skadat dig eller om du bara är ute för att "mjölka" systemet, vilket jag inte ser nått fel i. Finns försäkringar ska dom användas.

Hur som helst är det alltid bra att saker och ting dokumenteras riktigt.

Själv har jag ett duktigt ärr i pannan, ca 20mm långt och kanske 1,5-2mm brett, lodrätt ärr mitt i pannan.  Det fick jag iof som barn men har jag fått några pengar på det? Nej, morsan och farsan missade att fylla i nån blankett eller nått annat tjaffs. Nu tänker jag iof aldrig på mitt ärr och har inte ont av att det sitter där men ändå.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Mankan1978 Son Of Murphy
12 augusti 2007 · 782 Inlägg

Vart själv skadad för ca. ett halvår sen, men då vi har det sämsta jävla skitfacket som finns: SEKO/Flygplats så... Vart skadad, lämnade in alla papper som skulle, till lönekontoret då jag vart sjukskriven, och till chefen då olyckan skedde, mer än så hände inte. Tror inte chefen ens skickat in pappren till Försäkringsbolaget, men men... Skit fack som skit fack!
Har för mig att jag inte ens fick Karens-dag för min olycka, då jag fick en 2-3ton över smalbenet... sad

Hi! I´m Murphy, Son of Murphy!
rebell82
12 augusti 2007 · 118 Inlägg

Jag kapade av en fingertopp, bara köttbit + nagel, för en massa år sen inom industrin och blev sjukskriven i 2 veckor tror jag det var. Försökte ta försäkringsfrågan med metallfacket, men det var fan stört omöjligt. Fick ingen hjälp alls. Till grejen hör att jag är skolad musiker egentligen och har faktiskt svårt att spela gitarr/bas numera, men metall trodde jag skulle få ut max 6-7k för sveda och värk. Nä, metall och deras olycksfallsförsäkringar är ett stort skämt!

"Blir less på folk som tror att kött växer på träd."
RedDragon Kluven!
12 augusti 2007 · 156 Inlägg

På vårat jobb blev en kvinna av med ena fingertoppen. Typ vid första leden där.

Hon fick ut 60.000 kr allt som allt. Att hon sedan är fru till en av cheferna kanske har med något att göra. Detta var metall också.

Så visst finns det pengar att hämta som det sig bör göra.

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
12 augusti 2007 · 605 Inlägg

En polare till mig fick iaf ut drygt 40 000 pga att hon har ett ärr i handflatan å är ytterst lite stel i den handen, vänster, hon är högerhänt.
Hon trillade på ett dansgolv å skar sig på en flaska...så nog kan man få ut pengar på ärr på/i handen iaf!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 augusti 2007 · 13 793 Inlägg

iof inte jobbet men när jag var 14 så åkte jag omkull med cykel efter att ha försökt väjt undan för en liten tjej som kom på fel sida i en kurva

krossade vänster armbåge och ett muskelfäste gick av i armen +riktigt skarpad i fejset
blev en akutoperation där dom sydde tillbaka muskeln och fixerade benbitarna
och sedan en operation för att ta bort "spikarna" som fixerade benen 2år efteråt
har nu ett ärr som är 1,5dm långt och som bredas 3cm fick utt 22,500 för ärret och sveda och verk och sedan 22,500 för att jag inte har full styrka och rörlighet
kan tex inte räta armen dom sista 2cm utan att det känns som armen viker sig baklänges

var folksam som var vårat försäkringsbolag
fick dom pengarna när jag var 18,19bast då kändes det rätt fint
men inte riktigt värt det.
Ärret kvittar men jobbigt att bära kassar osv då jag alltid spänner mot rätt rejält för att det är otrevligt med helt rak arm

men pengar gör saken lite roligare en liten stund

Senast redigerat av Growe (12 augusti 2007)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Team-Adolfsson Gödseldräng
12 augusti 2007 · 4 529 Inlägg

tror nog att dom flesta här inne överdrivet som fan
1 har blivit hundbiten i ansiktet 4 stora ärr fick inte ett öre de enda som krävdes var en avlivning av hunden

2 brött handleden och armbågen på praktik genom skolan = kan ej röra handleden mer än 3cm upp och neråt plus ärr ca 6cm långa 2st fick inte ett skit

3 sommarjobbet tappade järnbit på smalbenet rev upp ett sår på ca 20cm fick 3000 ungefär


4  sjärt av halva tummen med vinkelslip = nästan ingen rörlighet och ärr fick 2900

så ni som säger att ni fått 10 tusentals kronor för småskit jag tror inte att ni fått ett röttöre utan bara överdriver som fan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang