volvo turbo trasig?

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

hmm såg detta idag på bilen ser att det är en läcka.. är det grenröret eller turbon tror ni? och kan man sätta en packning där mellan? märkeringet på bilen:S se bild säg va ni tror http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=137589vad ska man göra.. vill inte höra skrota bilen m,m turbo är inte skit dyr och inte grenrör heller men kan man sätta dit en packning? mvh oscar

Markus_MR2
20 augusti 2007 · 761 Inlägg

Där ska vara en packning..... Funkar inte det så på med lite avgastätningsmedel,, brukar hålla för ~1000 grader.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Dit med en ny packning och massa avgassmet så håller det bilens livslängd ut...Kostar dig 100 kr...

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Där ska vara en packning..... Funkar inte det så på med lite avgastätningsmedel,, brukar hålla för ~1000 grader.

det ska vara en packning där va? men ja ser fan ingen nu:S weird.. hmm avgastätning blir det inte ett helvete att få bort fan då? och vad gör det att de läcker lite någon som vet? mig stör det inte just nu förlorar säkert lite effekt men..?

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Jo avgastätning är bra. Torbon går ju fortfarande att ta loss. Bara att knacka till så släpper den. Smeten går att knacka loss om du ska byta turbo. Tar MAX 5 min att ta bort avgaspasta när det härdat. Inte alls likadant som packningslim...

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

bumpe skrev:
Jo avgastätning är bra. Torbon går ju fortfarande att ta loss. Bara att knacka till så släpper den. Smeten går att knacka loss om du ska byta turbo. Tar MAX 5 min att ta bort avgaspasta när det härdat. Inte alls likadant som packningslim...

hehe ser ju lite taskigt ut:P hehe men ska göra det då dra hela vägen runt då eller bara vid glipan? och tappar jag mycket effekt nu? eller kan ja bara skita i det..

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Du får ju plocka loss turbon och sen ta runt hela packningen på båda sidor. När du gängat dit turbon så går det att torka bort, härdar först när det blivit varmt.
Kör lugnt bara så du inte har massa motttryck i grenröret för har du otur så trycker du bort det innan det härdat om du laddar fullt.
Besiktningsmannen blir inte glad iaf...

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

bumpe skrev:
Du får ju plocka loss turbon och sen ta runt hela packningen på båda sidor. När du gängat dit turbon så går det att torka bort, härdar först när det blivit varmt.
Kör lugnt bara så du inte har massa motttryck i grenröret för har du otur så trycker du bort det innan det härdat om du laddar fullt.
Besiktningsmannen blir inte glad iaf...

,hmm få loss en turbo som suttit i 20 tusen mil måste man väl nästan värma bort?blir inte besiktningsmannen glad? om ja inte tätar det då? får ja fel avgasvärden då eller?

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Kan gå endå, ganska så skyddat så det är inte säkert. Oftast smidigare att kapa loss bultarna om det är genomgående. Han ser att det läcker, de e mycket vana så de ser läckage direkt...

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

bumpe skrev:
Kan gå endå, ganska så skyddat så det är inte säkert. Oftast smidigare att kapa loss bultarna om det är genomgående. Han ser att det läcker, de e mycket vana så de ser läckage direkt...

jo det är sant men visst bilprovningar är inte så noga.. j odom är ju genom gående.. men ett helvete att komma åt och kapa hur fan gör man då? orkar ju inte lyfta ur motorn:S? eller måste man det? tycker ja känns onödigt

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Ne det går säkert att muta sig förbi men det kostar ju mer än att laga det...

Är det jävligt så kan du ju lossa hela grenröret men då får du ju byta grenrörspackningen med...
Är du säker på att du ska ge dig på detta?

good_year
20 augusti 2007 · 755 Inlägg

det är inte så svårt att lossa turbon bara har ingen i min bil just nu.. *snyft*
sedan är det bara laga det kan bli ett j*vla gnäll på besiktningen..
jag hade skruvat där turbon sdan dit med en ny packning sedan så hade jag skruvat i hop det igen.. prova lite 5/56 innan du börjar skruva kan hjälpa rätt mycket..
vad är det för turbo du har tycker den ser konstig ut med röret som går uppåt..

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

bumpe skrev:
Ne det går säkert att muta sig förbi men det kostar ju mer än att laga det...

Är det jävligt så kan du ju lossa hela grenröret men då får du ju byta grenrörspackningen med...
Är du säker på att du ska ge dig på detta?

tycker ja allt man måste ju våga för att lära sig ffs.. har verktyg och garage så inga problem så sätt.. men ah man kan ta ner den utan att lyfta ur hela motorn?

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

good_year skrev:
det är inte så svårt att lossa turbon bara har ingen i min bil just nu.. *snyft*
sedan är det bara laga det kan bli ett j*vla gnäll på besiktningen..
jag hade skruvat där turbon sdan dit med en ny packning sedan så hade jag skruvat i hop det igen.. prova lite 5/56 innan du börjar skruva kan hjälpa rätt mycket..
vad är det för turbo du har tycker den ser konstig ut med röret som går uppåt..

Hmm men det går att plocka bort turbon utan att plocka ur motorn eller? lite trångt med plats bara:p hehe men man kanske kan ta dom nedre bultarna underifrån? om man tar bort kasplåten?

hehe jo det tycker jag med.. är en ltt motor så vet i fan va det är som sitter där aldrig sett innan:P men ah ni som vet kan ju säga?

bumpe Lastbilsmekaniker
20 augusti 2007 · 3 878 Inlägg

Jadå, tar väl en halvtimme o byta packning om jag skulle göra det och bultarna går att få loss smidigt...

okkar
20 augusti 2007 · 694 Inlägg

bumpe skrev:
Jadå, tar väl en halvtimme o byta packning om jag skulle göra det och bultarna går att få loss smidigt...

annars får ja ta bågfilen och byta bultarna inte så jävlajobbigt.. men tack för hjälpten.. någon som vet va det är för jävla turbo jahar i min bil den ser ju fan sne knullad ut:P heh

granada75
21 augusti 2007 · 177 Inlägg

Det finns inga genvägar!
Om smeten från avgastpastan istället far in i turbon blir det inte bättre kan jag lova.

Köp dig en vettig passande aluminium/koppar packning som SKA sitta där istället.

*EDIT*
Sen kan man alltid undra vad som har fått det att börja läcka mellan grenrör och turbo, Det är nog inget som normalt uppstår heller. När bilen är varm kan du alltid känna på avgaserna, Kan det vara så att tändningen är alldeles för sen?

Senast redigerat av granada75 (21 augusti 2007)

Over and out!
jonTe
21 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

granada75 skrev:
Köp dig en vettig passande aluminium/koppar packning som SKA sitta där istället.

En packning i aluminium lär inte bli långlivad.....koppar är gränsfall....
Originalpackningen är en tunn rostfri "svulst-packning".

>>okkar, lokaliserade du läckan med ögat eller hörs / känns den oxo?
I mina ögon ser den jäkligt liten ut och ett visst läckage kan man tillåta iaf när motorn är kall. När allt blivigt varmt expanderar materialen och tätar oftast till sig.
Om du kan höra / känna läckage vid varmkörd motor kan det vara idé att göra något, om inte hade iaf jag låtit det passera.....

MVH Jonas
..............
granada75
21 augusti 2007 · 177 Inlägg

jonTe skrev:

granada75 skrev:
Köp dig en vettig passande aluminium/koppar packning som SKA sitta där istället.

En packning i aluminium lär inte bli långlivad.....koppar är gränsfall....
Originalpackningen är en tunn rostfri "svulst-packning".

>>okkar, lokaliserade du läckan med ögat eller hörs / känns den oxo?
I mina ögon ser den jäkligt liten ut och ett visst läckage kan man tillåta iaf när motorn är kall. När allt blivigt varmt expanderar materialen och tätar oftast till sig.
Om du kan höra / känna läckage vid varmkörd motor kan det vara idé att göra något, om inte hade iaf jag låtit det passera.....

Ajust, Minndes helt enkelt inte vilket material det var wink
Men ville påpeka att pasta inte är lämpligt.
Även om det bara läcker när den är kall, Så finns det väl ändå en orsak till det?
Ansllutningsytorna är inte längre plana, Och någon eller båda sidor har blivit skeva. I mina öron finns det en teori, Turbon har gått varm.

Over and out!
jonTe
21 augusti 2007 · 5 710 Inlägg

granada75 skrev:
Men ville påpeka att pasta inte är lämpligt.

Kan jag hålla med om om man använder det rikligt.
Trycker det in på insidan, härdar och lossar träffar det turbinen och med lite otur får man skador.
En lite tunn "dutt" i ytterkant på kanten av grenröret/turbon man använda men med försiktighet.

granada75 skrev:
Även om det bara läcker när den är kall, Så finns det väl ändå en orsak till det?

Sant sant. Dock är det ett klurigt förband att få till och många bilar läcker nog där utan att ägaren märker av det och utan att det behöver påverka någonting.
Givetvis finns det ju gränser för hur mycket läck man skall tillåta....


granada75 skrev:
Ansllutningsytorna är inte längre plana, Och någon eller båda sidor har blivit skeva. I mina öron finns det en teori, Turbon har gått varm.

Så kan det vara och har det blivit ordentligt skevt blåser man gärna ut en ny packning oxo.


Min snurra (Volvo fläns mot SAAB-grenrör) sitter faktiskt helt utan packning.
Anledningen är att en adapter sitter imellan och att jag hade problem med att packningen hela tiden blåste.
Läcker lite vid kallstart men blir tätt varmt smile

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang