bilar med många mil?

meza
21 augusti 2007 · 35 Inlägg

Hej:)



Hur viktigt är det när det gäller miltalen när man ska köpa en bil?
Vad är igentiligen för många mil när det gäller bilköp?

Är inne på att köpa en opel astra gsi elle peugeot 306 xis:)
kan tänka mig att det beror mycket på de olika märkena men inte säker?

tack på förhand

Amazon_123GT Driifter;)
21 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

e de bara välservat me serviebok och så gjort så e de väl inget fel på det mekaniska så som motor och så.. men bussningar och stötdämpare och liknade kan ju va deste slitnare kasnke sen kan de ju ha slitet en del på förarstol och en del på inredningen e ju trot allt nån som stitter o kör alla milen

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
mike_h_gbg
21 augusti 2007 · 48 Inlägg

har bilen rullat många mil behöver det inte spela någon
direkt roll för motorn så länge den är väl servad.
däremot har det stor betydelse för bussningar stötdämpare
drivaxlar och rost angrepp från salta vägar.

min bil e en 96a rullat över 30000 mil har bytt alla bussningar + alla leder, krängningshämmare fram. och stötdämpare bak.
det får man räkna med när bilen rullat mycket

Volvo 945 TDI "D24 TDI" (1993)
BoraV6
21 augusti 2007 · 677 Inlägg

En annan intressant fråga är ju var alla bilar tar vägen som har väldigt mycket mil på mätaren.

Det är inte ofta man hittar bilar på blocket som har över 50 000 mil. Var tar egentligen bilarna vägen när dom gått så långt att ingen vill köpa dom längre. Det kan ju vara ganska nya bilar i vissa fall.
Tex tjänstebilar andra flitigt använda bilar.

Men det här var ändå nått udda! http://www.blocket.se/vi/13100899.htm?ca=3_s
Haha, gått dygnet runt eller?

Vem skulle betala dom pengarna för den här?
http://www.blocket.se/vi/12967175.htm?ca=3_s

Men vad gör man med bilen om den hel enkelt gått för långt, säljer den i delar?

Amazon_123GT Driifter;)
21 augusti 2007 · 1 630 Inlägg

många bilar rostar ju så och krockas gör de ju alltid lite så.. en hel del bilar försvinner väl på det.. sen blir de väl nån gammal farbror som köper en bilig långmilare o kör me

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
fredda_king Fotograf
21 augusti 2007 · 1 319 Inlägg

BoraV6 skrev:
En annan intressant fråga är ju var alla bilar tar vägen som har väldigt mycket mil på mätaren.

Det är inte ofta man hittar bilar på blocket som har över 50 000 mil. Var tar egentligen bilarna vägen när dom gått så långt att ingen vill köpa dom längre. Det kan ju vara ganska nya bilar i vissa fall.
Tex tjänstebilar andra flitigt använda bilar.

Men det här var ändå nått udda! http://www.blocket.se/vi/13100899.htm?ca=3_s
Haha, gått dygnet runt eller?

Vem skulle betala dom pengarna för den här?
http://www.blocket.se/vi/12967175.htm?ca=3_s

Men vad gör man med bilen om den hel enkelt gått för långt, säljer den i delar?

tror inte dom har gått så långt faktist. tror dom bara skrivit av mätaren och den står ju i km så räkna om får du se.. dom siffrorna tror då jag mer på

Fotograf.
vårdad bil är bra bil
t7m
21 augusti 2007 · 60 Inlägg

dom lever väl kvar smile grannens 123 har gått 150000mil tror ja men just nu står den bara i garaget tongue 124:an min har gått 64000mil, har en 123 på gården som gått 91000 men den e relativt sliten, haft ett hårt liv wink

TRYIT Teddan
21 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

brorsan köpte sin xc90 ny 03 oxch den har han nu kört 32 000mil ... hehehe

men glöm inte bort materialtrötthet...... allt slits !

en bil som har gått 10 000mil är inte lika bra som ny
en som gått 20 000mil är inte lika bra som en som gått 10 000mil
detta är ju förutsatt att bilen har vårdats och använts med förnuft...

finns ju barnfamiljs åk som motorerna rasar i innan dom har gått 10 000mil..... vadå fylla olja ?? vi tankar ju ibland

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
TRYIT Teddan
21 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

Sam176 skrev:
ursäkta att jag blandar in mig i det här tongue jag håller på att ta körkort men jag har kompisar som tipsar mig att om jag ska köpa en bil så ska jag undvika bilar som har gått över 20.000 mil för det är då motorn får en massa problem!

tror inte dina kompiasr är så kunniga som dom vill verka va!

ingen kan säga när en bil börjar krångla osv.. finns ju bilar som har rullat 80 000mil utan motor bekymmer..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Bush
21 augusti 2007 · 56 Inlägg

Sålde min 745 gl 91- när den hade gått 100830 mil, ingenting var bytt, förutom sedvanlig service varje 1000 mil.
Obs. det var automatlåda i den cool
Bilen rullar fortfarande trots att jag sålde den för 4 år sedan. tongue

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)
Rallyhalle
21 augusti 2007 · 4 299 Inlägg

Sam176 skrev:
ursäkta att jag blandar in mig i det här tongue jag håller på att ta körkort men jag har kompisar som tipsar mig att om jag ska köpa en bil så ska jag undvika bilar som har gått över 20.000 mil för det är då motorn får en massa problem!

Ääh, bullshit yikes en bil som gått mer än 20.000 mil funkar fint så länge den e servad å skött tongue Min 9000 har gått 22.000 mil och vad jag vet än så länge så har den inte haft nåra större problem me motorn.

camaro67 Meister
21 augusti 2007 · 6 763 Inlägg

De va ju någon för ett tag sen som hade kört 100k mil med en saab 9000 eller 900. Han fick en helt ny saab. Så de verakr som om bilar kan gå långt. 20k mil är ingenting isåfall är den plågad eller har någe fel av en annan annledning

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
lelleal
21 augusti 2007 · 1 150 Inlägg

De var en på saabfestivalen som kört 160000 tusen mil med 900 t16 aero:)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
HOLLELLE
21 augusti 2007 · 409 Inlägg

en bil rullar hur långt som helst om den sköts rätt och slitagedelar byts ut. jag personligen köper hellre än välvårdad bil som gått 20'000 än en hårt körd bil som gått 10'000 mil utan regelbundna servicar osv.

aenfors
22 augusti 2007 · 375 Inlägg

som sagt..absolut inga problem om den är välskött.. en teori om vart alla riktiga långmilare tar vägen är kanske att ägaren vid det läget kör tills det rasar. Man får ju inte ut så mkt pengar för en sån bil om man säljer den, men trots det kan den den tuffa och gå billigt och bra ett tag till... så kanske det kan va... tongue eller så har rosten ätit upp dom

route
22 augusti 2007 · 105 Inlägg

Min gamla MB 240D -85 hade rullat närmare 200 000 mil när motorn packade ihop på samma motor med, dock avverkade en tre lådor under sin livstid.. Klart den bästa bil jag haft tongue Under min tid som ägare så rullade den ca: 90 000 mil

golf88
22 augusti 2007 · 956 Inlägg

route skrev:
Min gamla MB 240D -85 hade rullat närmare 200 000 mil när motorn packade ihop på samma motor med, dock avverkade en tre lådor under sin livstid.. Klart den bästa bil jag haft tongue Under min tid som ägare så rullade den ca: 90 000 mil

då åkte du en bit med den då...hur länge hade du den bilen då?

eldus veldus
Audi A6 (2017)
route
22 augusti 2007 · 105 Inlägg

Hade den från -91 till -98 köpte den billigt av ett taxibolag. Hade den som tjänstebil när jag jobbade som säljare pendlade runt över hela norden och norra europa... smile Sen har den varit ute på långturer ner till Spanien, Italien osv med... Tillförlitligare bil har jag sällan skådat. Lättmekad, enkel och serva...

twin_cam Smålänning
22 augusti 2007 · 7 877 Inlägg

Min bil har gått 36500 mil, och det är hårda mil.

Visst, bussningarna börjar ge sig, men stötdämpare och fjädrar verkar bytt. Dock så känns hårda mil på karossen. Hissar mannupp ena hörnet på bilen så kan det bli problem att stänga dörrarna om man öppnar dom.

Motorn är dock kärnfrisk, och det verkar ofta vara det som ger sig sist.

Sen beror det ju på vad för bil det är. Det är större chans att en svensk eller tysk bil går långt än att en fransk/italiensk bil gör det.

Inte för att dom är sämre, utan för att dom är klenare dinmensionerade.

Angående rost så tycker i alla fall jag att det verkar som om bilar som gått långt är mindre rostiga än bilar som inte gått långt.
Varför är det ingen som vet.
Man kan hitta en, t.ex volvo 740, som är upprostad och har gått 15000 mil, men en rostfri som gått 90000 mil.
Antagligen har det nått att göra med att skiten inte får fäste på samma sätt när det är på rull hela tiden.

Personligen skulle jag inte vara rärr att köpa en bil som gått 50000+ mil.
Jag menar; Om den gått så långt, varför skulle nått ge sig nu?

Taxibilar är dessutom nästan alltid väldigt välservade. Tror nog att många taximercor som gått 100000 mil är friskare i motorn än många "medelsvenssonägda" likadana som kanske gått 20000...

En kompis till en släkting köpte sig en bil en gång, en saab 99L automatare, som skulle gått 15000 mil, men efter att ha sett besiktningspapper och kollat upp tidigare ägare så visade det sig att det var ett taxibolag som ägt den, och den hade i själva verket gått 115000 mil.
Han retade sig på det under dom ca 5 år han hade bilen. Startade alltid och drog ingen olja, men det blev skroten ändå... Rosten tog den också tillslut...

Så långmilare är inget farligt, bara bilen går som den ska och känns bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
22 augusti 2007 · 5 042 Inlägg

Var Aldrig rädd för att köpa en bil som gått lågnt!
Så länge den är servad & välskött så har du absolut inget att vara rädd för.
Ang dina kompisar säga inte över 20.000 mil är BULLSHIT. Tror inte att dom är så kunniga.
Kör på din egna känsla när du är o tittar på bil. Fråga inte vad kompis/Mamma tycker om den.
Gillar du den så köp den

C H E V R O L E T <3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang