Finlands system för fortkörningsböter

richardoo290 VOLVO for life..
28 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

Ramrod:

för det första, posta inte hundra inlag citera de du vill svara på i en och samma.. ta även bort all onödig skit text och citera bara det nödvändiga.. tråden fylls ju med samma text annars..


för det andra: vi vet att det finns andra saker nakom hastighetbegränsningarna som orsakar olyckor, tror du vi e dumma? det är ju en självklarhet! .. och ja det borde satsas på de frågorna och det gör det också..  men såsom du uttryckt dig betyder det att hastigheter inte spelar roll..  men de ska du veta att dom visst gör! allt vi vill att du skall förstå är att inget blir bättre av att man slopar hastighetsbegränsningar!  däremot skulle liv räddas om böterna blev högre..  10% av sveriges befolkning kanske skulle sänka farten lite då.. och på ett år kanske 3 liv mindre än förra året dör i trafiken.  är inte det en bra grej då?

bara för att du är en som ändå inte skulle sänka farten finns det ju folk som skulle göra det och några liv till skulle bli räddade...  tänk!

Ramrod
28 oktober 2007 · 674 Inlägg

richardoo290 skrev:
Ramrod:

för det första, posta inte hundra inlag citera de du vill svara på i en och samma.. ta även bort all onödig skit text och citera bara det nödvändiga.. tråden fylls ju med samma text annars..


för det andra: vi vet att det finns andra saker nakom hastighetbegränsningarna som orsakar olyckor, tror du vi e dumma? det är ju en självklarhet! .. och ja det borde satsas på de frågorna och det gör det också..  men såsom du uttryckt dig betyder det att hastigheter inte spelar roll..  men de ska du veta att dom visst gör! allt vi vill att du skall förstå är att inget blir bättre av att man slopar hastighetsbegränsningar!  däremot skulle liv räddas om böterna blev högre..  10% av sveriges befolkning kanske skulle sänka farten lite då.. och på ett år kanske 3 liv mindre än förra året dör i trafiken.  är inte det en bra grej då?

bara för att du är en som ändå inte skulle sänka farten finns det ju folk som skulle göra det och några liv till skulle bli räddade...  tänk!

Ska tänka på det första..

Det andra:  Orsaker bakom hastighetsbegrensningar är bara orsak till just hastighetsbegränsningar.  d.v.s.   -Olyckorna.   Jag pratar om orsakerna bakom själva  olyckan.    KLART att hastigheten har STOR betydelse för UTGÅNGEN av en olycka.  Självklart. Hastighetsbegränsingar räddar liv.  INGET snack om saken! Men vad orsakar en olycka till att börja med??  DET är vad jag pratar om, att hastigheten INTE är den STÖRSTA parametern till att en olycka blir till från första början.    Igen- Jag har alldrig varit för att slopa hastighetsbegränsningar. De räddar liv, så är det bara. Lägre hastigheter = lägre energi frigörs i olyckan = större schans att överleva & inte skadas i trafiken.     Men det är som att säga: Vi är forfarande blinda när vi kör, men det gör inget för vi har ju sänkt hastigheten så att vi inte dör när vi krockar.   Om man vänder på det istället: Vi SER nu & kan undvika olyckan att det sker från första början. Har hastigheten en betydelse då om du kör i 70 eller 100?  Nej.

Tänk om de 10% fick istället en högre kurs i frafik, hantering av ett fordon & lära sig att se tecken som KAN leda till olycka mycket tidigare....  Tänk nu om ALLA fick det..  Oj oj!  smile

Kan du svara på vad som görs för att rädda liv i trafiken förutom att labba med hastigheter & bötesbelopp?? 

Och jag tror inte att "ni" är dumma.  Det är en förutfattad åsikt utan grund tolkad av dig.    Det är klart bara att "ni" inte ser samma sak som jag ser.  Har inte haft ett enda inlägg som stödjer min linje..  Jag tycker bara att det är lite synd, det finns så mycket att vinna på det än att fortsätta att "köra blinda med lägre hastighet" & prata om ett bötes belopp som en åtgärd för att rädda liv.    Kriminalvården är ett exempel på samma princip.  Tänk om ALLA hade fått straff istället.. Hur hade det sett ut?

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
John87 Stolt Volvoägare
28 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Ramrod skrev:
Det andra:  Orsaker bakom hastighetsbegrensningar är bara orsak till just hastighetsbegränsningar.  d.v.s.   -Olyckorna.   Jag pratar om orsakerna bakom själva  olyckan.    KLART att hastigheten har STOR betydelse för UTGÅNGEN av en olycka.  Självklart. Hastighetsbegränsingar räddar liv.  INGET snack om saken! Men vad orsakar en olycka till att börja med??  DET är vad jag pratar om, att hastigheten INTE är den STÖRSTA parametern till att en olycka blir till från första början.    Igen- Jag har alldrig varit för att slopa hastighetsbegränsningar. De räddar liv, så är det bara. Lägre hastigheter = lägre energi frigörs i olyckan = större schans att överleva & inte skadas i trafiken.     Men det är som att säga: Vi är forfarande blinda när vi kör, men det gör inget för vi har ju sänkt hastigheten så att vi inte dör när vi krockar.   Om man vänder på det istället: Vi SER nu & kan undvika olyckan att det sker från första början. Har hastigheten en betydelse då om du kör i 70 eller 100?  Nej.

90% av detta förstog jag inte. Någon annan som kan skriva om detta så man slipper få krupp av att försöka förstå vad innebörden är?

Och ja, hastigheten har alltid en betydelse i trafiken.
Det är den enda faktorn som påverkar alla olika aspekter inom en trafikolycka.
Det påverkar reaktionssträcka, impakt-styrkan m.m.

Ett bra steg mot en säkrare trafik är just att hålla hastigheten nere.
Många (inte alla) kör snabbare än de klarar av i en viss situation. Och visst hade en bättre utbildning kanske påverkat föraren possitivt, och fått honom att sänka farten p.g.a att han förstår att just nu är det inte bra att köra såhär fort.

På en motorväg med bra väglag tycker jag att 120km/h är en bra hastighet.
Visst finns det nya bilar som utan problem kan köra i 200, men hur säkert hade det varit?
Det finns och kommer alltid att finnas bilar i trafiken som inte är så nya och säkra.
Dessa måste alltid räknas in valet av hastighet.
Säg att det är lag på 150km/h på motorväg. Kalle~18 kommer med mammas gamla Nissan Micra och håller just 150km/h. Hur säkert är det?



Ramrod skrev:
Tänk om de 10% fick istället en högre kurs i frafik, hantering av ett fordon & lära sig att se tecken som KAN leda till olycka mycket tidigare....  Tänk nu om ALLA fick det..  Oj oj!  smile

Visst är det viktigt att alla får en bra utbildning och en bättre förståelse för trafikfaror och allmän trafiklära, men idag går inte det riktigt.
Du lever på vissa förhoppningar som inte går att genomföra, även ifall de kanske är bra i grund.

Ramrod skrev:
Kan du svara på vad som görs för att rädda liv i trafiken förutom att labba med hastigheter & bötesbelopp??

Förbättring av vägarna är en viktig säkerhetsaspekt.
Bättre väg ger bättre fordonsegenskaper. Sen finns det både för- och nackdelar med det, men på många ställen behövs mycket bättre vägar.

Högre böter är jag för.
Hur ska man annars straffa de som kör för fort och riskerar inte bara sitt eget utan också andras liv?
Fler poliser i trafiken och högre böter på vissa brott skulle avskräcka många att köra vårdslöst.
Kanske inte du, men många andra.

Säkert några missar i mitt inlägg, skriver rätt snabbt och utan någon större förtanke eftersom jag sitter på jobbet.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
richardoo290 VOLVO for life..
28 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

John87 skrev:

Ramrod skrev:
Det andra:  Orsaker bakom hastighetsbegrensningar är bara orsak till just hastighetsbegränsningar.  d.v.s.   -Olyckorna.   Jag pratar om orsakerna bakom själva  olyckan.    KLART att hastigheten har STOR betydelse för UTGÅNGEN av en olycka.  Självklart. Hastighetsbegränsingar räddar liv.  INGET snack om saken! Men vad orsakar en olycka till att börja med??  DET är vad jag pratar om, att hastigheten INTE är den STÖRSTA parametern till att en olycka blir till från första början.    Igen- Jag har alldrig varit för att slopa hastighetsbegränsningar. De räddar liv, så är det bara. Lägre hastigheter = lägre energi frigörs i olyckan = större schans att överleva & inte skadas i trafiken.     Men det är som att säga: Vi är forfarande blinda när vi kör, men det gör inget för vi har ju sänkt hastigheten så att vi inte dör när vi krockar.   Om man vänder på det istället: Vi SER nu & kan undvika olyckan att det sker från första början. Har hastigheten en betydelse då om du kör i 70 eller 100?  Nej.

90% av detta förstog jag inte. Någon annan som kan skriva om detta så man slipper få krupp av att försöka förstå vad innebörden är?

Och ja, hastigheten har alltid en betydelse i trafiken.
Det är den enda faktorn som påverkar alla olika aspekter inom en trafikolycka.
Det påverkar reaktionssträcka, impakt-styrkan m.m.

Ett bra steg mot en säkrare trafik är just att hålla hastigheten nere.
Många (inte alla) kör snabbare än de klarar av i en viss situation. Och visst hade en bättre utbildning kanske påverkat föraren possitivt, och fått honom att sänka farten p.g.a att han förstår att just nu är det inte bra att köra såhär fort.

På en motorväg med bra väglag tycker jag att 120km/h är en bra hastighet.
Visst finns det nya bilar som utan problem kan köra i 200, men hur säkert hade det varit?
Det finns och kommer alltid att finnas bilar i trafiken som inte är så nya och säkra.
Dessa måste alltid räknas in valet av hastighet.
Säg att det är lag på 150km/h på motorväg. Kalle~18 kommer med mammas gamla Nissan Micra och håller just 150km/h. Hur säkert är det?



Ramrod skrev:
Tänk om de 10% fick istället en högre kurs i frafik, hantering av ett fordon & lära sig att se tecken som KAN leda till olycka mycket tidigare....  Tänk nu om ALLA fick det..  Oj oj!  smile

Visst är det viktigt att alla får en bra utbildning och en bättre förståelse för trafikfaror och allmän trafiklära, men idag går inte det riktigt.
Du lever på vissa förhoppningar som inte går att genomföra, även ifall de kanske är bra i grund.

Ramrod skrev:
Kan du svara på vad som görs för att rädda liv i trafiken förutom att labba med hastigheter & bötesbelopp??

Förbättring av vägarna är en viktig säkerhetsaspekt.
Bättre väg ger bättre fordonsegenskaper. Sen finns det både för- och nackdelar med det, men på många ställen behövs mycket bättre vägar.

Högre böter är jag för.
Hur ska man annars straffa de som kör för fort och riskerar inte bara sitt eget utan också andras liv?
Fler poliser i trafiken och högre böter på vissa brott skulle avskräcka många att köra vårdslöst.
Kanske inte du, men många andra.

Säkert några missar i mitt inlägg, skriver rätt snabbt och utan någon större förtanke eftersom jag sitter på jobbet.

kunde inte svarat bättre sj, snyggt! big_smile

Ramrod
29 oktober 2007 · 674 Inlägg

richardoo290 skrev:

John87 skrev:

Ramrod skrev:
Det andra:  Orsaker bakom hastighetsbegrensningar är bara orsak till just hastighetsbegränsningar.  d.v.s.   -Olyckorna.   Jag pratar om orsakerna bakom själva  olyckan.    KLART att hastigheten har STOR betydelse för UTGÅNGEN av en olycka.  Självklart. Hastighetsbegränsingar räddar liv.  INGET snack om saken! Men vad orsakar en olycka till att börja med??  DET är vad jag pratar om, att hastigheten INTE är den STÖRSTA parametern till att en olycka blir till från första början.    Igen- Jag har alldrig varit för att slopa hastighetsbegränsningar. De räddar liv, så är det bara. Lägre hastigheter = lägre energi frigörs i olyckan = större schans att överleva & inte skadas i trafiken.     Men det är som att säga: Vi är forfarande blinda när vi kör, men det gör inget för vi har ju sänkt hastigheten så att vi inte dör när vi krockar.   Om man vänder på det istället: Vi SER nu & kan undvika olyckan att det sker från första början. Har hastigheten en betydelse då om du kör i 70 eller 100?  Nej.

90% av detta förstog jag inte. Någon annan som kan skriva om detta så man slipper få krupp av att försöka förstå vad innebörden är?

Och ja, hastigheten har alltid en betydelse i trafiken.
Det är den enda faktorn som påverkar alla olika aspekter inom en trafikolycka.
Det påverkar reaktionssträcka, impakt-styrkan m.m.

Ett bra steg mot en säkrare trafik är just att hålla hastigheten nere.
Många (inte alla) kör snabbare än de klarar av i en viss situation. Och visst hade en bättre utbildning kanske påverkat föraren possitivt, och fått honom att sänka farten p.g.a att han förstår att just nu är det inte bra att köra såhär fort.

På en motorväg med bra väglag tycker jag att 120km/h är en bra hastighet.
Visst finns det nya bilar som utan problem kan köra i 200, men hur säkert hade det varit?
Det finns och kommer alltid att finnas bilar i trafiken som inte är så nya och säkra.
Dessa måste alltid räknas in valet av hastighet.
Säg att det är lag på 150km/h på motorväg. Kalle~18 kommer med mammas gamla Nissan Micra och håller just 150km/h. Hur säkert är det?



Ramrod skrev:
Tänk om de 10% fick istället en högre kurs i frafik, hantering av ett fordon & lära sig att se tecken som KAN leda till olycka mycket tidigare....  Tänk nu om ALLA fick det..  Oj oj!  smile

Visst är det viktigt att alla får en bra utbildning och en bättre förståelse för trafikfaror och allmän trafiklära, men idag går inte det riktigt.
Du lever på vissa förhoppningar som inte går att genomföra, även ifall de kanske är bra i grund.

Ramrod skrev:
Kan du svara på vad som görs för att rädda liv i trafiken förutom att labba med hastigheter & bötesbelopp??

Förbättring av vägarna är en viktig säkerhetsaspekt.
Bättre väg ger bättre fordonsegenskaper. Sen finns det både för- och nackdelar med det, men på många ställen behövs mycket bättre vägar.

Högre böter är jag för.
Hur ska man annars straffa de som kör för fort och riskerar inte bara sitt eget utan också andras liv?
Fler poliser i trafiken och högre böter på vissa brott skulle avskräcka många att köra vårdslöst.
Kanske inte du, men många andra.

Säkert några missar i mitt inlägg, skriver rätt snabbt och utan någon större förtanke eftersom jag sitter på jobbet.

kunde inte svarat bättre sj, snyggt! big_smile

Ni kanske inte är dumma..   men tröga & enkelspåriga kanske..   Jag lägger fan ner det här nu!  wink

Senast redigerat av Ramrod (29 oktober 2007)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Finnmerchant Oseriös Aktör
6 november 2007 · 592 Inlägg

det är ett bra system. det lönar sig ju inte dock att vara fattig eller löninkomsttagare och sporta med att skaffa fortkörningsböter. känner en som blev fast för 85 på 60 väg och fick typ 400spänn i böter pga att hon inte har någon inkomst.

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab
Volvo C303 "TGB111A MT" (1977)
Nissan King Cab 4x4 DIESEL "Carnival of Rust" (1992)
Phaetoon
6 november 2007 · 8 156 Inlägg

400:- är ju inte direkt mycket. Varför inte ha kvar Sveriges böter som ministraff och sen lägga till dagsböter till det? Vore mer plågsamt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Ramrod
6 november 2007 · 674 Inlägg

Hittade en artikel i en tidning som jag tycker att alla borde läsa:

http://www.garaget.org/gallery/archive/54282/185829_lgwag2.jpg
Hastighets talibanerna

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
jonesono Personal- och beteendevetare
6 november 2007 · 1 082 Inlägg

Ramrod skrev:
*artikel*

Vi har redan kommit fram till hur farten hänger ihop med allt det övriga i trafiksituationer - alla händelseförlopp blir snabbare (= värre! Reaktions-tid, bromssträcka förlängs, hårdare smällar osv), ju högre farten är.
Artikeln handlar om friktionsdäck på sommarväglag (och att artikel författaren vill införa en ny lag om sommardäck).
Vi bör hålla hastigheterna nere (även bygga ut vägarna till det bättre) och nu så kanske lag om förbud mot friktionsdäck på sommarväglag borde införas.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
zovix Maskinbefäl
6 november 2007 · 1 038 Inlägg

steifan skrev:

r-ted skrev:

steifan skrev:
Men det är inte synd om den lågavlönade som får betala 30% av sin lön (och lånemöjligheter) för en fortkörningsbot.

jag förstår vart du vill komma , men du tycker alltså att det är rätt å straffa folk med högre inkomst?? det är fult å tjäna mer då ??  en som tjänar mer får ju skatta mer alltså drar han ju ett lite längre strå till stacken redan där eller hur ??

Jo men det var ju nån herres morfar som hade kört 1km/h under bliavmedkörkortsgränsen
bara för att han hade råd att ta alla böter. Har råd att kunna orsaka större olyckor/skador.

Det är ju där poängen ligger.

Inget fult med att tjäna mycket pengar (inom rimliga gränser förstås, Sverige är väl ett hyfsat
land på det området) men man ska inte kunna 'stå över' lagen, eller kunna ignorera lagen pga stark personlig ekonomi.

Vad är inom rimliga gänser då? Jag har en normal lön, men måste p.g.a. mitt jobb jobba på obekväm arbetstid och jobba en del övertid. Detta innebär att jag i slutenden kommer att få betala 53% skatt och i praktiken få ut mindre i plånboken än en annan person med "bekväm" arbetstid och en högre lön än mig.

Här har du den stora anledningen till att alliansen vann valet. Är ta mig fan sjukt att staten skall "straffa" mig med extra skatt för att jag får de tilllägg som facket förhandlat fram som kompensation för mitt uppoffrande att jobba på obekväm arbetstid.

Tänk på att när ni a-lagare, socialfall, arbetsovilliga och andra "stackare" sitter och super en lördagskväll då jobbar jag. Alla har råd att supa upp sitt bidrag från socialen. Sos betalar ju hyran ändå när det gått på röven!

/Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Ramrod
7 november 2007 · 674 Inlägg

jonesono skrev:

Ramrod skrev:
*artikel*

Vi har redan kommit fram till hur farten hänger ihop med allt det övriga i trafiksituationer - alla händelseförlopp blir snabbare (= värre! Reaktions-tid, bromssträcka förlängs, hårdare smällar osv), ju högre farten är.
Artikeln handlar om friktionsdäck på sommarväglag (och att artikel författaren vill införa en ny lag om sommardäck).
Vi bör hålla hastigheterna nere (även bygga ut vägarna till det bättre) och nu så kanske lag om förbud mot friktionsdäck på sommarväglag borde införas.

Jag citera det så tydligt jag bara kan nu från artikeln:   

Hastighets talibanerna på vägverket har bara ETT budskap:   Sänk hastigheterna så försvinner alla olyckor & nollvisionen kan uppfyllas. Så urbota dumt. Slut citat.

Läs den biten igen.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
jonesono Personal- och beteendevetare
7 november 2007 · 1 082 Inlägg

Ramrod skrev:

jonesono skrev:

Ramrod skrev:
*artikel*

Vi har redan kommit fram till hur farten hänger ihop med allt det övriga i trafiksituationer - alla händelseförlopp blir snabbare (= värre! Reaktions-tid, bromssträcka förlängs, hårdare smällar osv), ju högre farten är.
Artikeln handlar om friktionsdäck på sommarväglag (och att artikel författaren vill införa en ny lag om sommardäck).
Vi bör hålla hastigheterna nere (även bygga ut vägarna till det bättre) och nu så kanske lag om förbud mot friktionsdäck på sommarväglag borde införas.

Jag citera det så tydligt jag bara kan nu från artikeln:   

Hastighets talibanerna på vägverket har bara ETT budskap:   Sänk hastigheterna så försvinner alla olyckor & nollvisionen kan uppfyllas. Så urbota dumt. Slut citat.

Läs den biten igen.

Det är artikelförfattarens tolkning av vad vägverket gör ja.
Det han blundar för (inte vill ta med i beräkningen) är att vägverket bygger om vägar och förbättrar dem - dvs deras praktiska agerande. Nog om detta nu!

Ot: Angående friktionsdäcken, så ser jag inget hinder för varför man skulle införa lag mot det på under sommartid. De är ju egentligen bara lämpade under ena halvan av året.

Senast redigerat av jonesono (7 november 2007)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ramrod
8 november 2007 · 674 Inlägg

Lägg ner "tolkningar"  Det funkar inte.  Svart eller vitt - Rätt eller fel.   Har han inte rätt i det HAN skriver.  Det är alldeles för mycket psykos-hysteri om hastigheter itrafiken som orsakar olyckorna. Jämförelsevis Inte ett jävla skit om okunskapen & oerfarenheten hos föraren bakom ratten i fordonet.

Det är nästan inte en jävel som vågar att argumenter imot det stenhårda budskapet från vägverket: "Det är hastigheten som gör olyckan"   
Det är så jävla villseledande så det nästan inte är sant att det kan vara så!!!

Jag tycker också det är en bra ide om lagen om sommardäck som han skriver, grundat på däck testerna som artickeln handlar om.

Senast redigerat av Ramrod (18 november 2007)

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang