Finlands system för fortkörningsböter

roggeman
24 augusti 2007 · 43 Inlägg

Det kan tyckas självklart att man skall betala fortkörningsböter efter förmåga.
Skall man då också betala bensinen man tankar efter förmåga, eller maten i affären osv.

Hur mycket skall den betala som inget äger och har lånat bilen?  0 kr?

Det är nog inte så lätt att bestämma beloppet på böterna...

whitesnake Fiat och Alfa Romeo mekaniker
24 augusti 2007 · 285 Inlägg

roggeman att köpa mat är inget straff så det ska alla betala lika, bensin är heller inget straff.

Men en böter är ett traff.

Det är säkert inte lätt att bestämma bötesbelopp det är därför det finns några fjånar som bestämmer lagar osv som sköter det till oss vanliga svenssons.

Mvh Dennis

FireTraXX DFFL
24 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

Imon skrev:

FireTraXX skrev:
Hade jag velat ge dig en etta så hade jag gjort det för 4 timmar sen.

Du har inte insett att det finns en besökslogg numera? Som listar senaste besökare? Konstigt då att det bara var du som hade besökt min sida de 6 senaste timmarna.

Sant, du fick mig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
roggeman
24 augusti 2007 · 43 Inlägg

Undra om finnarna har olika längd på fängelsestraffen också.
En rik person kan få sitta 10 år för ett brott som en fattig får 1 vecka för lol

TRYIT Teddan
24 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

Imon skrev:

FireTraXX skrev:

fishn skrev:

Antyder du att människor med ett eget företag är värdefulla? alltså du är värdefull? =/

Jag anser att desto mer man tjänar desto värdefullare är man.
För det är så världen är uppbyggd...

Tyck vad ni vill, men tjänar du mindre än mig så ser jag ner på dig och tjänar du mer än mig så ser jag upp till dig.

Vad tjänar du då? Så vi vet om vi ska dyrka dig eller inte menar jag.

Tror faktist inte speciellt många här bryr sig om du ser upp eller ner på dem...
Det var en väldigt snedvriden bild du har av världen om du tror man är värdefull för att man tjänar mycket. Vad har du sett av världen då? Har du ens varit utanför Sverige? Har du kört genom ett krigshärjat område någon gång? Varit ut i öknen och sett hur det är där? Bott i kontainrar på en kraftverks site? Ja tror du är full av skit, det är vad jag tror. Jag har fan varit på arbete i Pakistan, åk dit med din attityd och du kommer inte därifrån levande. Samma sak i Sudan, eller delar av Turkiet. Nej du... Åk fast till Ryssland och prova sprid din skit, ska vi se hur länge du mår bra.

Åk ut och se dig om i världen innan du börjar berätta hur den är uppbygd....

kul att du nämner kommunist och diktatur länder som exempel.

känns som du har koll på vad du jämför .... . du kanske tycker alla skall bo i blå hus och ha 13 994kr i lön alla skall ha en fiat på gården , alla jobbar på fabriken osv...

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
TRYIT Teddan
24 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

fishn skrev:

FireTraXX skrev:
Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Antyder du att människor med ett eget företag är värdefulla? alltså du är värdefull? =/

klart en människa med högre inkomst är värdefullare ... det är bara å kolla vad dom rika skattar å vad du skattar ... alltså är en rik person mer värd big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
response Studerande
24 augusti 2007 · 463 Inlägg

FireTraXX skrev:

fishn skrev:

FireTraXX skrev:
Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Antyder du att människor med ett eget företag är värdefulla? alltså du är värdefull? =/

Jag anser att desto mer man tjänar desto värdefullare är man.
För det är så världen är uppbyggd...

Tyck vad ni vill, men tjänar du mindre än mig så ser jag ner på dig och tjänar du mer än mig så ser jag upp till dig.

Du ser alltså uppp till en knarklangare som tjänar mycket pengar? tongue

Edit: Jag tycker att alldeles för mycket kretsar kring pengar.

Senast redigerat av response (24 augusti 2007)

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Hamilton
24 augusti 2007 · 8 873 Inlägg

whitesnake skrev:
haha ännu en tråd som urartar av omogna personer som inte kan låtan andra tycka vad de vill...

Jag tycker det e självklart att de som har mer pengar ska betala mer i böter än de som har lite. Tänk en ensamstående mamma som har brottom som fan att hämta din unge på dagis och blir stoppad för att hon körde 83 på 70 väg, det blir bara 2600 i böter.
Hon har kanske 5-600kr kvar efter alla utgifter med mat och hyra osv, det tar altså 5 månader för henne att kunna betala bötern.

Men chefen för alfa laval som plockar ut 50 000 i månaden och får över 30 000 effter alla utgifter så tar det bara 3 dagar att betala den böter.

Är det rättvist? nej självklart inte, skulle det bli det så skulle chefen betala 150 000 i böter... eller den esamstående mamman 50kr...

Mvh Dennis

Får inte riktigt i hop ditt resonemang..roll
Citat
"Tänk en ensamstående mamma som har brottom som fan att hämta din unge på dagis och blir stoppad för att hon körde 83 på 70 väg, det blir bara 2600 i böter."
slut citat

Varför ska en ensamstående mamma hämta min unge?

Böter ska betalas lika av alla oavsett storleken på plånboken.

Fotograf på tierpidag.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

Det handlar ju om att avskräcka från brott.

Om vi fantiserar om att en viss herre tjänar c:a 12000kr i månaden.
Kör för fort och får betala 3000 i böter, klart han blir mindre benägen
att köra för fort igen.

Sen har vi en annan herre som tjänar 125 000 i månaden, gör samma
sak och får 3000 i böter. Hur avskräckt blir den personen egentligen
relativt till herren med mindre inkomst?

Effekten av straffet är ju viktigare än bötesbeloppet.

Rejält hög inkomst -> högre böter -> 15 000 ? -> högre effekt


Men klart det finns många som tycker att man inte ska vara benägen att lyda lagar för att man skulle vara rikare än genomsnittet.. .. ..

Senast redigerat av steifan (24 augusti 2007)

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

..och om alla dessa rika herrar är så framgångsrika och värdefulla för samhället borde dom ju naturligtvis ta större ansvar.

Men det kanske inte funkar så.. nej? wink

TRYIT Teddan
24 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

whitesnake skrev:
haha ännu en tråd som urartar av omogna personer som inte kan låtan andra tycka vad de vill...

Jag tycker det e självklart att de som har mer pengar ska betala mer i böter än de som har lite. Tänk en ensamstående mamma som har brottom som fan att hämta din unge på dagis och blir stoppad för att hon körde 83 på 70 väg, det blir bara 2600 i böter.
Hon har kanske 5-600kr kvar efter alla utgifter med mat och hyra osv, det tar altså 5 månader för henne att kunna betala bötern.

Men chefen för alfa laval som plockar ut 50 000 i månaden och får över 30 000 effter alla utgifter så tar det bara 3 dagar att betala den böter.

Är det rättvist? nej självklart inte, skulle det bli det så skulle chefen betala 150 000 i böter... eller den esamstående mamman 50kr...

Mvh Dennis

urartar pga omgona personer... är du en av dom då eller ??

chefen för alfa laval kanske tjänar 50 000kr månaden .. då har han ca 36-30 000kr kvar när skatten är dragen .. sen har han säkert en fin villa som man måste ha i en sådan post som han har .. villan kostade 6miljoner.. han kör en ny bmw 760il den kostar drygt 1miljon..  sen har han en sommarstuga i spanien eller frankrike för 3miljoner .. detta är 10miljoner  å vi säger att 8miljoner är lån... han har fan inga 30 000kr över efter alla utgifter.... öppna ögonen för h*lvete .. alla bor inte i en etta i öxnered för 2200kr/månaden
å drattar runt i en 244glt från 80 med 3extra ljus ....

jag säger det igen högre inköst högre utgifter ... inget som säger att det blir mer pengar kvar för det..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

r-ted skrev:

whitesnake skrev:
haha ännu en tråd som urartar av omogna personer som inte kan låtan andra tycka vad de vill...

Jag tycker det e självklart att de som har mer pengar ska betala mer i böter än de som har lite. Tänk en ensamstående mamma som har brottom som fan att hämta din unge på dagis och blir stoppad för att hon körde 83 på 70 väg, det blir bara 2600 i böter.
Hon har kanske 5-600kr kvar efter alla utgifter med mat och hyra osv, det tar altså 5 månader för henne att kunna betala bötern.

Men chefen för alfa laval som plockar ut 50 000 i månaden och får över 30 000 effter alla utgifter så tar det bara 3 dagar att betala den böter.

Är det rättvist? nej självklart inte, skulle det bli det så skulle chefen betala 150 000 i böter... eller den esamstående mamman 50kr...

Mvh Dennis

urartar pga omgona personer... är du en av dom då eller ??

chefen för alfa laval kanske tjänar 50 000kr månaden .. då har han ca 36-30 000kr kvar när skatten är dragen .. sen har han säkert en fin villa som man måste ha i en sådan post som han har .. villan kostade 6miljoner.. han kör en ny bmw 760il den kostar drygt 1miljon..  sen har han en sommarstuga i spanien eller frankrike för 3miljoner .. detta är 10miljoner  å vi säger att 8miljoner är lån... han har fan inga 30 000kr över efter alla utgifter.... öppna ögonen för h*lvete .. alla bor inte i en etta i öxnered för 2200kr/månaden
å drattar runt i en 244glt från 80 med 3extra ljus ....

jag säger det igen högre inköst högre utgifter ... inget som säger att det blir mer pengar kvar för det..

Allt går ju att välja bort, inga konstigheter.

Lägre inkomster - lägre marginaler

FireTraXX DFFL
25 augusti 2007 · 9 020 Inlägg

steifan skrev:
Allt går ju att välja bort, inga konstigheter.

Lägre inkomster - lägre marginaler

Ja, det går att välja bort.
Men hur tror du att du blir uppfattad som hög chef när du kör en skruttig 240, bor i ett nergånget gammalt hus och går i din bortgångna fars kostymer till jobb?

Jag säger som min pappa (Som har varit chef för ett medelstort företag i 20 år):
För att lyckas så måste man inte bara kunna det man gör, utan även visa att man lyckats i det man gör.


För det är så att när du ska till golfbanan för att träffa kunder så kan du inte dyka upp i en rostig gammal bil och ha skrapmärken och målarfärg på byxorna.
Du blir inte en respektabel människa då.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

FireTraXX skrev:

steifan skrev:
Allt går ju att välja bort, inga konstigheter.

Lägre inkomster - lägre marginaler

Ja, det går att välja bort.
Men hur tror du att du blir uppfattad som hög chef när du kör en skruttig 240, bor i ett nergånget gammalt hus och går i din bortgångna fars kostymer till jobb?

Jag säger som min pappa (Som har varit chef för ett medelstort företag i 20 år):
För att lyckas så måste man inte bara kunna det man gör, utan även visa att man lyckats i det man gör.


För det är så att när du ska till golfbanan för att träffa kunder så kan du inte dyka upp i en rostig gammal bil och ha skrapmärken och målarfärg på byxorna.
Du blir inte en respektabel människa då.

Så då kommer vi alltså till att det är synd om högavlönade chefer för att
dom inte får vara med och leka med dom andra fjantarna på golfbanan
om de inte lånar upp nästan hela inkomsten för att inte kunna klara av
att betala en eventuellt böter baserad på inkomst.

Något skrattretande.

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

Men det är inte synd om den lågavlönade som får betala 30% av sin lön (och lånemöjligheter) för en fortkörningsbot.

Senast redigerat av steifan (25 augusti 2007)

TRYIT Teddan
25 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

steifan skrev:
Men det är inte synd om den lågavlönade som får betala 30% av sin lön (och lånemöjligheter) för en fortkörningsbot.

jag förstår vart du vill komma , men du tycker alltså att det är rätt å straffa folk med högre inkomst?? det är fult å tjäna mer då ??  en som tjänar mer får ju skatta mer alltså drar han ju ett lite längre strå till stacken redan där eller hur ??

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
decib3L Körv
25 augusti 2007 · 3 535 Inlägg

Hahaha.. Den här tråden är lite lustig tongue

r-ted, jag är allt du skriver om.. (eller ja, inte allt.. Men medelsvensson du skrev om)

Har inte en direkt upphetsande lön, jobbar på ett företag där 300 andra jobbar från den här stan.. Bor i en etta med 2.400 i hyra. Har en skitbil utanför. Och får ut 10k efter skatt..


MEN, ja slutade just gymnasiet också wink Och jag vill då fan inte leva såhär resten av livet, men det är en början iaf!

Truckdriving Man
Germax
25 augusti 2007 · 12 086 Inlägg

FireTraXX skrev:

fishn skrev:

FireTraXX skrev:
Jo du, tack vara den svenska politiken så börjar alla som inget, bara det att vissa blir värdefulla människor och vissa fortsätter att bara finnas.

Antyder du att människor med ett eget företag är värdefulla? alltså du är värdefull? =/

Jag anser att desto mer man tjänar desto värdefullare är man.
För det är så världen är uppbyggd...

Tyck vad ni vill, men tjänar du mindre än mig så ser jag ner på dig och tjänar du mer än mig så ser jag upp till dig.

Går ju att formulera olika..
Jag resonerar som så att det är ju de som betalar skatt som skapar sveriges välfärd. Hur vore det om man inte värdesatte skattebetalarna? Desto rikare man är desto mer tillför man välfärden. Så rika människor är i högsta grad värdefulla/viktiga för sverige, och jag tycker att de ska få respekt för det. Kanske tillomed belönas på något sätt, åtminstone inte straffas för det genom att hela tiden behöva få skit för att man är rik och betala "höginkomstavgift" på sina böter tex.

Jag hade hällre gett min sista matbit till en uteliggare än slängt den och jag ser inte ned på någon. Men jag håller hårt på min högerideologi och sympatiserar inte ett skvatt med bidragstagare lr de som tycker de har rätt till dem.

TRYIT Teddan
25 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

decib3L skrev:
Hahaha.. Den här tråden är lite lustig tongue

r-ted, jag är allt du skriver om.. (eller ja, inte allt.. Men medelsvensson du skrev om)

Har inte en direkt upphetsande lön, jobbar på ett företag där 300 andra jobbar från den här stan.. Bor i en etta med 2.400 i hyra. Har en skitbil utanför. Och får ut 10k efter skatt..


MEN, ja slutade just gymnasiet också wink Och jag vill då fan inte leva såhär resten av livet, men det är en början iaf!

det var inget illa menat mot någon individ  utan ett exempel hehe..

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 augusti 2007 · 10 427 Inlägg

r-ted skrev:

steifan skrev:
Men det är inte synd om den lågavlönade som får betala 30% av sin lön (och lånemöjligheter) för en fortkörningsbot.

jag förstår vart du vill komma , men du tycker alltså att det är rätt å straffa folk med högre inkomst?? det är fult å tjäna mer då ??  en som tjänar mer får ju skatta mer alltså drar han ju ett lite längre strå till stacken redan där eller hur ??

Jo men det var ju nån herres morfar som hade kört 1km/h under bliavmedkörkortsgränsen
bara för att han hade råd att ta alla böter. Har råd att kunna orsaka större olyckor/skador.

Det är ju där poängen ligger.

Inget fult med att tjäna mycket pengar (inom rimliga gränser förstås, Sverige är väl ett hyfsat
land på det området) men man ska inte kunna 'stå över' lagen, eller kunna ignorera lagen pga stark personlig ekonomi.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang