Rallyhalles Saab 9000 CS {Projekt}

Rallyhalle
30 november 2007 · 4 299 Inlägg

Tja, har inte hänt så mycket nu. Har haft uppsatser och träningar så de har inte blivit så mycket meck. Men jag har varit och bokat tid på körskola, så det känns som att körkortet är ännu närmare smile Ska bara fylla 18 också, 16 veckor kvar hmm

Men ska försöka få ihop bilen lite till i helgen, så att de kan komma en liten update.

Rallyhalle
30 november 2007 · 4 299 Inlägg

Idag har de inte blivit någe meckande, va lite för trött när jag kom hem. Så ist har jag funderat lite på hur jag ska göra me stereon. Dock e jag lite osäker på om kopplingsschemat är rätt. Så ni som kan lite bättre än mig kan väl ta en titt å säga vad som eventuellt är fel.

Det här e bara en skiss, så de e ju inte helt säkert att just de på bilden kommer användas.
http://i215.photobucket.com/albums/cc140/JacobH-90/FramtidsStereo.jpg

Rallyhalle
3 december 2007 · 4 299 Inlägg

Update: Idag har det blivit lite meckande, fick lite hjälp av en klasskompis. Så nu har vi ställt in kammar å lagt på kamkedja. Så nu e de bara insug, grenrör å lite andra småprylar som ska på, sen ska de provstartas.

Måste bara få ventilkåpan lackad innan wink Kommer mer under veckan när jag fått ihop den mer.

Imorrn ska jag ha min första körlektion också, så räkna inte me update imorrn wink Har dessutom nationellt prov i matte på onsdag, så de kommer update i slutet av veckan.

Ha de bra tills dess wink

megaman_k
5 december 2007 · 430 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Idag har de inte blivit någe meckande, va lite för trött när jag kom hem. Så ist har jag funderat lite på hur jag ska göra me stereon. Dock e jag lite osäker på om kopplingsschemat är rätt. Så ni som kan lite bättre än mig kan väl ta en titt å säga vad som eventuellt är fel.

Det här e bara en skiss, så de e ju inte helt säkert att just de på bilden kommer användas.
http://i215.photobucket.com/albums/cc14 … Stereo.jpg

Det där kan nog bli lite jobbigt då den stereon helt saknar lågnivå. dvs en budget-sony. Och högnivå-lågnivå ger nog inte bra ljud nog säger jag..

Blev lite sur när jag märkte det EFTER jag sålt båda mina stereos å skulle skaffa en sån.
Så nu sitter man med en annan gammal begagnad som man fick med ett minibasrör till. tongue

I övrigt har jag ingen koll på högtalarna och så, det får någon annan sköta.
Skönt om motorn börjar komma iordning, men hade det inte varit lättare att lacka först och sen polera? fast ja, blir väl inte lika bra antar jag. Kan ju inget om det där.

Rallyhalle
5 december 2007 · 4 299 Inlägg

megaman_k skrev:

Rallyhalle skrev:
Idag har de inte blivit någe meckande, va lite för trött när jag kom hem. Så ist har jag funderat lite på hur jag ska göra me stereon. Dock e jag lite osäker på om kopplingsschemat är rätt. Så ni som kan lite bättre än mig kan väl ta en titt å säga vad som eventuellt är fel.

Det här e bara en skiss, så de e ju inte helt säkert att just de på bilden kommer användas.
http://i215.photobucket.com/albums/cc14 … Stereo.jpg

Det där kan nog bli lite jobbigt då den stereon helt saknar lågnivå. dvs en budget-sony. Och högnivå-lågnivå ger nog inte bra ljud nog säger jag..

Blev lite sur när jag märkte det EFTER jag sålt båda mina stereos å skulle skaffa en sån.
Så nu sitter man med en annan gammal begagnad som man fick med ett minibasrör till. tongue

I övrigt har jag ingen koll på högtalarna och så, det får någon annan sköta.
Skönt om motorn börjar komma iordning, men hade det inte varit lättare att lacka först och sen polera? fast ja, blir väl inte lika bra antar jag. Kan ju inget om det där.

ååh faan, tack för att du sa de smile För de hade jag ingen aning om, då får jag leta efter någon annan wink

Ang. poleringen, tänkte först likadant. Men sen kom jag på att man måste va stadig på handen så man inte slipar på färgen. Så då polerar jag först å lackar sen så jag får en skarp kant mellan färg å polerat.

Rallyhalle
5 december 2007 · 4 299 Inlägg

Kollade på en Alpine CDE-9873RB istället. Är det någon som har erfarenhet av dom???

chrgus 119 Hk/Liter
5 december 2007 · 246 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Kollade på en Alpine CDE-9873RB istället. Är det någon som har erfarenhet av dom???

CD/MP3-spelare med AUX-ingång på fronten som gör det möjligt att ansluta en MP3 spelare på ett mycket enkelt sätt. Full Speed anslutning för iPod finns också så att du kan ansluta din iPod direkt till stereon. Köp till kabel för anslutning av iPod så får du full styrning av din iPod direkt från stereon. Låter dig se artist, album, information om låten och låtens nummer i displayen. Stereon har 4-kanals lågnivåutgång med högpass delningsfilter för inkoppling av extra förstärkare.

googlade lite efter den.

Move your mind
Rallyhalle
6 december 2007 · 4 299 Inlägg

chrgus skrev:

Rallyhalle skrev:
Kollade på en Alpine CDE-9873RB istället. Är det någon som har erfarenhet av dom???

CD/MP3-spelare med AUX-ingång på fronten som gör det möjligt att ansluta en MP3 spelare på ett mycket enkelt sätt. Full Speed anslutning för iPod finns också så att du kan ansluta din iPod direkt till stereon. Köp till kabel för anslutning av iPod så får du full styrning av din iPod direkt från stereon. Låter dig se artist, album, information om låten och låtens nummer i displayen. Stereon har 4-kanals lågnivåutgång med högpass delningsfilter för inkoppling av extra förstärkare.

googlade lite efter den.

Mmm, hittade den på BRL. Men tack för hjälpen iaf big_smile De blir me största sannolikhet den. Men de blir nog efter julafton. Får se om jag kanske kan få den i julklapp tongue

Rallyhalle
6 december 2007 · 4 299 Inlägg

Gjorde en liten beställning nu ikväll. Märkte att många slangar va jävligt torra, vissa gick av när jag monterade ner motorn. Så 4 meter blå silikonslang är nu beställd. Tror de kommer passa bra med lite blått där nere ihop med polerat och svart smile

Men vi får se hur de blir tongue

Rallyhalle
8 december 2007 · 4 299 Inlägg

Update: Idag har jag inte haft jätte mycket tid till bilen. Så tiden jag haft har lagts på att slipa tändkasseten. Jag drog på autosol på den, men de va en del slipmärken kvar så de återstår en del arbete på den.

Har börjat slipa ventilkåpan så att den kan lackas snart. Tror att jag kan låna lackboxen i skolan i nästa vecka. Ettorna måste bara bli klara me sina test-plastningsbitar som ligger i lackboxen hmm Sen kan jag lacka kåpan så att jag kan få ihop motorn så den kan startas big_smile

Här e en bild på ventilkåpan. Fick inte till någon bra bild på tändkasseten, kameran har lagt av så jag måste fota me mobilen hmm
http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/204812_0h2ddj.jpg

De va allt för nu.

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
8 december 2007 · 4 190 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Update: Idag har jag inte haft jätte mycket tid till bilen. Så tiden jag haft har lagts på att slipa tändkasseten. Jag drog på autosol på den, men de va en del slipmärken kvar så de återstår en del arbete på den.

Har börjat slipa ventilkåpan så att den kan lackas snart. Tror att jag kan låna lackboxen i skolan i nästa vecka. Ettorna måste bara bli klara me sina test-plastningsbitar som ligger i lackboxen hmm Sen kan jag lacka kåpan så att jag kan få ihop motorn så den kan startas big_smile

Här e en bild på ventilkåpan. Fick inte till någon bra bild på tändkasseten, kameran har lagt av så jag måste fota me mobilen hmm
http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/204812_0h2ddj.jpg

De va allt för nu.

Blir nog bra det där smile
Lycka till med lackningen nu wink
mvh kimpa

Rallyhalle
8 december 2007 · 4 299 Inlägg

Tackar, aa hoppas på de smile
Bara hoppas på att ingen ska på och pilla på de sen när de e lackat. Somliga e ju så nyfikna wink

Har för övrigt möjlighet att köpa en vinge till bilen. Väntar just nu på svar från säljaren smile
De e Saabs originalvinge, så den kommer passa kalas. Återkommer när jag har fått svar från säljaren wink

Rallyhalle
8 december 2007 · 4 299 Inlägg

Vingen är nu på G big_smile Den skickas me bussgods imorrn. Lägger upp bilder på den så fort jag fått hem den wink

isak90
9 december 2007 · 1 997 Inlägg

Får hoppas att lacken flyter på bra då o att ingen o klåfingrig;)

De va en del ljud som du ska ha i! Det blir säkert kanon och kommer spela på bra!

Skönt med vingen också förresten! Kommer passa perfekt!smile
Lycka till!
Mvh/Fredrik

Senast redigerat av isak90 (9 december 2007)

Rallyhalle
9 december 2007 · 4 299 Inlägg

isak90 skrev:
Får hoppas att lacken flyter på bra då o att ingen o klåfingrig;)

De va en del ljud som du ska ha i! Det blir säkert kanon och kommer spela på bra!

Skönt med vingen också förresten! Kommer passa perfekt!smile
Lycka till!
Mvh/Fredrik

Mm, hoppas jag också. Skönt att de e en liten skola jag går på. Lät å få reda vem som isf varit på å pillat wink

Ska de göras, ska de göras ordentligt wink

Aa, de e skitskönt me vingen. Kommer passa skitfint, farsan hade en sån på en 9000 han hade en gång i tiden smile

Rallyhalle
9 december 2007 · 4 299 Inlägg

Va ute idag för och mecka lite. Då de fattas lite slangar till motorn så tänkte jag börja me bromsskive- och hjullager byte på ena sidan. Men icke, behövde en insex 7. Och jag hade bara 6 å 8 mad Så de har inte blivit någe meck idag sad

Men jag ska ut å slipa resten på ventilkåpan lite senare har jag tänkt så jag får me den till skolan å lacka den så snart som möjligt wink

Här är en bild på varför jag byter bromsskivor.
http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/205300_2dsxtf.jpg

De va allt för nu, återkommer me update så fort det händer något wink

Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
9 december 2007 · 4 190 Inlägg

Mm wink
De där ska väl vara på bromsskivorna ? lol hehe
Ska byta runt om på mercan när jag får hem den sen igen smile
Men hur mycket går det ungefär för dig att byta runtom med nya bromsbelägg med?
Jag köper runt om till mercan för 900kr.. billigt eller dyrt? hmm
Hara när man inte har verktyg som man måste ha.. men det är bara att göra något annat, men vill ju inte påbörja förmånga projekt på bilen på samma gång..
Men slipa kan du ju alltid göra smile
Lycka till!
mvh kimpa

Rallyhalle
9 december 2007 · 4 299 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Mm wink
De där ska väl vara på bromsskivorna ? lol hehe
Ska byta runt om på mercan när jag får hem den sen igen smile
Men hur mycket går det ungefär för dig att byta runtom med nya bromsbelägg med?
Jag köper runt om till mercan för 900kr.. billigt eller dyrt? hmm
Hara när man inte har verktyg som man måste ha.. men det är bara att göra något annat, men vill ju inte påbörja förmånga projekt på bilen på samma gång..
Men slipa kan du ju alltid göra smile
Lycka till!
mvh kimpa

Hehe, joo de e väl de som är tanken lol
För mig har det kostat så här mycke:

Skivor [Biltema] - 700 kr (350 kr styck)
Belägg [Speedparts] - 270 kr
Totalt - 970 kr

Så e de 900kr för både belägg och skivor så e de ett sjysst pris, bara de inte e biltema belägg. Skivorna funkar fint, men beläggen håller inte så jävla länge.

Nee, börjar man me för mycke så kan de sluta me att man inte orkar längre. Så de va kanske lite tur i oturen wink E snart färdig me slipningen, bara några hörn kvar som ska slipas.

Update: Fick nyss ett mail, vingen ska nu vara skickad. Så förhoppningsvis kan jag hämta ut den nån gång nu i början av veckan big_smile

Rallyhalle
11 december 2007 · 4 299 Inlägg

Update: Idag som har det kommit ett paket i posten. Slangarna har äntligen kommit så nu ska de ut å bytas slangar å montera insuget big_smile

Har också fått ett sms om att vingen nu kommit fram å ligger på terminalen. Enda jobbiga är att de är i U-väsby, å de en bit från där jag bor. Och utlämningsstället har öppet vardagar 9-16, så vet i fan hur jag ska hinna dit hmm

De var allt för nu.

Rallyhalle
14 december 2007 · 4 299 Inlägg

Update: Nu har pappa kommit hem å han hade en grej med sig wink

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/208725_ewszdd.jpg
Ett paket som är väldigt brett, hmm va kan de va...

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/208735_39wh11.jpg
Wilma e väldigt nyfiken smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/59709/208736_tvtoms.jpg
Nämen, va de en vinge big_smile

Äntligen e den hemma big_smile Så nu ska jag bara få ihop motorn å byta bromsskivor å hjullager, sen ska vingen monteras.

Kan avslöja att den inte bara kommer putsas upp lite. Den som vill kan ju försöka gissa wink

De va allt för nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang