Chiptrimmad eller ej??

benand
12 oktober 2005 · 13 Inlägg

Tjena, är det någon som vet hur man enkelt kan ta reda på om bilen är chipad eller ej?? Har precis köpt en v70n 2.4t som går jävligt bra.. Farsan har en likadan som är chipad till 250 hk, och jag uppfattar det som om bilarna går snarlikt. Det är ju dock en rätt subjektiv bedömning och jag skulle väldigt gärna vilja ha det svart på vitt (utan att bege mig till någon ÅF).
Bilen köptes av en handlare och han uppgav inget om någon chiptrimmning!
Blir ju inte ledsen om det är på det viset, men vill ändå veta..

Tack på förhand

Andreas

Psychotic Brum säger bilen.
12 oktober 2005 · 394 Inlägg

hmm ja om du kan kolla laddtrycket är ju ett sätt.. men då måste du ju ha en mätare..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
ludde__mannen draminbil.nu
12 oktober 2005 · 1 382 Inlägg

Har faktiskt precis samma fundering smile mellan två v70 2.4t!

Izual
13 oktober 2005 · 4 571 Inlägg

går det inte att se på själva chippet då?

OverBoosted AUTOBAHNRASER
13 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

Izual skrev:
går det inte att se på själva chippet då?

håller med


Bmw osv..
Sharky
13 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Inte om det är tex PPC trimmat.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
benand
13 oktober 2005 · 13 Inlägg

Sitter chipet i styrboxen i motorrummet? Hur ser original chipet ut? Hur skiljer det sig isf från ett modifierat chip?

Mvh

Andreas

TommyI
13 oktober 2005 · 60 Inlägg

Titta efter lödningar i chippet som ser ut att vara gjort i efterhand. Annars ringer du Volvo, uppger artnummer på chippet så ser dom om det e ett org.

benand
13 oktober 2005 · 13 Inlägg

Det var en bra idé, tackar. Sitter det i motorrummet??

Psychotic Brum säger bilen.
13 oktober 2005 · 394 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

Izual skrev:
går det inte att se på själva chippet då?

håller med

beror ju på.. vissa programerar ju om chippet och andra byter det helt.
Så det är ju svårt att va säker..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)
NIzmO Ollikkala Racing
13 oktober 2005 · 1 724 Inlägg

Ofta brukar det vara en liten dekal från firman som chippat på boxen, kan stå t.ex BSR (gjorde det på en styrbox kompisen köpte till sin 940).

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Stoffe Verkmästare
14 oktober 2005 · 97 Inlägg

TommyI skrev:
Titta efter lödningar i chippet som ser ut att vara gjort i efterhand. Annars ringer du Volvo, uppger artnummer på chippet så ser dom om det e ett org.

Vem på Volvo föreslår du att han ska ringa? Ingen av verkstäderna har någon som helst koll på viket chip som ska sitta i.

Mvh Stoffe

TommyI
14 oktober 2005 · 60 Inlägg

Det kan du ha rätt i, men det kan vara värt o testa iaf. Vem vet, någon kanske vet!! smile Han får la helt enkelt Rototesta bilen och se om alla siffror stämmer. Kostar dock en del!! Eller låna ett chip från en likadan bil med samma motor, årsmodell och testa om det blir någon skillnad.

Annars är nog det bästa att koppla in en laddtrycksmätare som föreslagits tidigare!

Mvh Tommy

TommyI
15 oktober 2005 · 60 Inlägg

Chippet sitter i en svart box framför höger strålkastare.. Så är det på 850 och s70 iaf.

pompom
15 oktober 2005 · 4 Inlägg

jag tror inte det sitter nåt chip i bilen som är synligt, trimmet görs med en mjukvara.
t ex så är det ingen skilnad på motorerna i en t5 och en 2,5t, endast mjukvaran skiljer dom åt.
så det kan vara svårt att se om bilen är trimmad, eftersom inga synliga ingrepp gjorts.
men en sak som brukar avslöja är att mjukvarutrimmade bilar sällan går att ladda volvos orginalmjukvaror för motorstyrenheten, tex en uppgradering.

mr_loffe
15 oktober 2005 · 272 Inlägg

pompom skrev:
jag tror inte det sitter nåt chip i bilen som är synligt, trimmet görs med en mjukvara.
t ex så är det ingen skilnad på motorerna i en t5 och en 2,5t, endast mjukvaran skiljer dom åt.
så det kan vara svårt att se om bilen är trimmad, eftersom inga synliga ingrepp gjorts.
men en sak som brukar avslöja är att mjukvarutrimmade bilar sällan går att ladda volvos orginalmjukvaror för motorstyrenheten, tex en uppgradering.

Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t.

Senast redigerat av mr_loffe (15 oktober 2005)

pompom
15 oktober 2005 · 4 Inlägg

Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t

okej, men det var inte det som var frågan,
det gör det fortfarande inte lättare att se om bilen är trimmad eller inte,
för det andra så är det så är det 2,4 l maskin killen har alltså en B5244T och där igenom samma block som en gammal t5:a.

mr_loffe
16 oktober 2005 · 272 Inlägg

pompom skrev:
Det där stämmer inte alls. I T5 sitter en B5244 T5. D.v.s en 2.4 litersmaskin och i 2.5T sitter en B5254 T2. D.v.s en 2.5 litare. Dessutom skiljer sig turboaggregat m.m. Den gamla T5 motorn på 250 hp har ännu mindre cylindervolym på 2.3 liter. Så ingen T5 har samma motor som 2.4t eller 2.5t

okej, men det var inte det som var frågan,
det gör det fortfarande inte lättare att se om bilen är trimmad eller inte,
för det andra så är det så är det 2,4 l maskin killen har alltså en B5244T och där igenom samma block som en gammal t5:a.

Sant. Då får man väl öppna boxen och kolla om nåt är lött där. Fast laddtrycksmätare hade jag skaffat mig i vilket fall! alltid bra att ha

Sharky
16 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Och som jag skrev - är den trimmad med PPC eller annat metod att programmera om utan att byta själva chippet, så syns inget i boxen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
RoGGaH
20 oktober 2005 · 6 Inlägg

Som flera har föreslagit mät laddtrycket på båda bilarna enklaste sätte och se om de är chipade.

/RoGGaH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang