Mekanikern får inte rätt på min bil ;(

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
1 september 2007 · 22 Inlägg

Tack för all hjälp (även om vissa svar är LITE sarkastiska... Som sagt kan inte ngt om bilar...Märks?)

Hmmm bilen har varit på Volvo auktoriserad verkstad 2ggr! Bägge ggr för just motordiagnos. Motorn har "blåsts" ren på verkstaden (Insidan + genomsspolad) nytt oljefilter, ny damask m.m En grundservice MEN lampan gick inte att släcka (Enligt mek.) Grenröret är genomgånget m.m Han borde ju ha kollat vad ni kallar katten och lambdan eller hur!? Batteriet är bortkopplat 2 ggr men det lyser ändå.

Ska ringa en annan verkstad o kolla om dom kan ta in den en runda, hoppas bara att dom inte måste göra en ny service p.g.a lampan (service lampan) att den den lyser.

Tusen tack för hjälpen wink

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
bumpe Lastbilsmekaniker
1 september 2007 · 3 878 Inlägg

Aktiv lambdareglering är inte lambdasonden, det är luftmassemätaren, mätte upp en bil med just den felkoden, visade alla motornvärden och både luftmängd och bakrelambdan for upp och ner så kolla LMM innan du byter kat och lambdasond big_smile

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
1 september 2007 · 22 Inlägg

bumpe skrev:
Aktiv lambdareglering är inte lambdasonden, det är luftmassemätaren, mätte upp en bil med just den felkoden, visade alla motornvärden och både luftmängd och bakrelambdan for upp och ner så kolla LMM innan du byter kat och lambdasond big_smile

Vad va det för fel då? Gick det att laga? Min kollega har samma fel på sin Volvo (Hennes är en V70) Den har precis varit på lagning men hennes lampa lyser fortfarande, den verkstaden hittade inte heller felet.
Tack!

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
henkeboy77
1 september 2007 ·

EFi232 = långtids bränslemängdsanpassning, tomgång = EV. Fel= insug eller avgas läckage fel bränsle tryck eller onormalt mycket bränsle i oljan, för hög olje nivå, insprutare, evakueringsventilen i sluten tankventelation, luftmassamätare, motortemperaturgivare eller uppvärmd lamdasond.....det kan vara orsaken till din fel kode så det är bara att börja att fel söka på gammalt hedligt sett och skita i dessa bra data systemen. det bästa är att höra med en kompis som har samma bil och byta över de lått testade sakerna först och om inte det hjälper så lämna den till en mekaniker som inte är lärd i data åldern:) som kan fel söka.

Bene
1 september 2007 · 38 Inlägg

Klumpar i oljan och missfärgning av oljan brukar oftast tyda på igensatt vevhusventilation.Kolla över det till att börja med,,,är den tät tar bilen olja och får onormalt högt vevhustryck.Inte helt ovanligt,,,,

bumpe Lastbilsmekaniker
1 september 2007 · 3 878 Inlägg

Fancynails skrev:

bumpe skrev:
Aktiv lambdareglering är inte lambdasonden, det är luftmassemätaren, mätte upp en bil med just den felkoden, visade alla motornvärden och både luftmängd och bakrelambdan for upp och ner så kolla LMM innan du byter kat och lambdasond big_smile

Vad va det för fel då? Gick det att laga? Min kollega har samma fel på sin Volvo (Hennes är en V70) Den har precis varit på lagning men hennes lampa lyser fortfarande, den verkstaden hittade inte heller felet.
Tack!

Betyder felkoden aktiv lambdareglering så BÖR man prova med en annan luftmassemätare...
Vet inte hur du kör i vanliga fall men den brukar tappa effekt över 4-5000 varv när LMM är kass...

Jadå, vi bytte luftmassemätaren, gick bättre på höga varv och lambdregleringen lugnade ner sig...

MVH Hampus

Senast redigerat av bumpe (1 september 2007)

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
1 september 2007 · 22 Inlägg

Tack igen!

Ska köra in den igen på måndag, i värsta fall får hon gå i pension och jag får leta ny bil.

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
27 september 2007 · 22 Inlägg

Lämnade in bilen på en annan verkstad, dom bytade luftfilter, bränslefilter, tändstift, fördelarlock och rotor i bilen, kollade luftmassemätaren och den va helt okej samt nollade styrboxen. Allt fungerade helt PERFEKT ingen lampa som lyste (Nice!) Men efter 5 mil så började lampan lysa igen sad Ringde dom så nu ska bilen in IGEN... Ska jag be dem att byta lamdasonden när dom ändå håller på? Och så va det tydligen dax för kamremmen oxå.... (Snart är ju hela bilen ny igen)roll

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
moose46019 study
27 september 2007 · 772 Inlägg

enginen flush kanske ksulle behövas

Sorling
27 september 2007 · 207 Inlägg

Fancynails skrev:

xorox_88 skrev:
tejpa över lamporna de funkar skit fint de

Hmmm nja tror inte det... Ngn som har ett bättre förslag hmm

ta ur lamporna är bäst.

mange911
29 september 2007 · 41 Inlägg

Kollade upp lite och fann detta..
Causes for the code being set include; a defective Mass Air Flow meter (MAF), low fuel pressure, air leakage, oil level too high, dirty oil. If you continue to drive without correcting the cause, you may notice higher fuel consumption, and impaired performance. On the 850s and S/V/C70s the most common cause of the EFI-232 codes is a vacuum leak at one or more of the many rubber elbows located on the engine. I have seen this code eventually destroy the front Oxygen sensor and Catalytic converter if not corrected. Engine Vacuum Lines (rubber elbows) has a pictorial repair for the vacuum lines.

Mvh Mange911  (Jobbar på Mekonomen)

Det hände en grej...
kyzen
29 september 2007 · 88 Inlägg

är de inte dom där pjäserna man får byta spjällhus på ? om de nu inte är katten eller sonden.. för mig spjällhus är vanligt smile

Volvo V50 1.6D Summum Start/Stop MY10
Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
29 september 2007 · 22 Inlägg

mange911 skrev:
Kollade upp lite och fann detta..
Causes for the code being set include; a defective Mass Air Flow meter (MAF), low fuel pressure, air leakage, oil level too high, dirty oil. If you continue to drive without correcting the cause, you may notice higher fuel consumption, and impaired performance. On the 850s and S/V/C70s the most common cause of the EFI-232 codes is a vacuum leak at one or more of the many rubber elbows located on the engine. I have seen this code eventually destroy the front Oxygen sensor and Catalytic converter if not corrected. Engine Vacuum Lines (rubber elbows) has a pictorial repair for the vacuum lines.

Mvh Mange911  (Jobbar på Mekonomen)

Tack smile Men vad heter alla delarna på svenska?? (Bildelarna, resten fattar jag) Ska lämna in den igen på måndag så jag tänkte be dom kolla just det "rubber elbows?"(Vad det nu är)*pust* då åker det på en ny kamrem samt nytt motorfäste som tydligen har spruckit *omg* Känns som det börjar bli en dyr historia nu.... Och nu ska den andra bilen oxå in för glapp i spindelleden. // Tusen tack!! Kramizzzar

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
Bamse940Ltt
29 september 2007 ·

"rubber elbows" det är små 90 graders vaccum slangar.. dom sitter på en lite hårdare plast slang där det ska anslutas till insuget o spjällhuset.

Syyhn Calibra Is The Shit!
30 september 2007 · 662 Inlägg

Sorling skrev:

Fancynails skrev:

xorox_88 skrev:
tejpa över lamporna de funkar skit fint de

Hmmm nja tror inte det... Ngn som har ett bättre förslag hmm

ta ur lamporna är bäst.

Amen snälla vad är du för klåpare egentligen? Du blir väl inte av med ett fel bara för att de inte är något som visar att du har ett fel!

/// SyyHn
Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
12 oktober 2007 · 22 Inlägg

Hej igen! Lite uppdatering......
Har nu fått en ny lambdasond på bilen och den gick som en klocka i 2 mil..... ;( Nu lyser lampan igen, + att den drar ca 1,5 lit milen!+ Att den är VÄLDIGT svårstartad... Uppgiven! Så nu är jag uppe i en massa pengar i rep. kostnader och samma fel......... ;(

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
johan-s70-t5
12 oktober 2007 · 299 Inlägg

som sagt igensatt vevhusventilation är ju inte helt ovanligt på dom där modellerna inte heller att d e vakuumläckage på nån liten slang någonstans

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
12 oktober 2007 · 22 Inlägg

johan-s70-t5 skrev:
som sagt igensatt vevhusventilation är ju inte helt ovanligt på dom där modellerna inte heller att d e vakuumläckage på nån liten slang någonstans

Men visst borde alla mekanikerna känna till detta! Har ju varit på 4 verkstäder nu och ingen har lyckats, någon i Skåne som kan laga det? Isf. skicka mig ett PM. smile

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
johan-s70-t5
12 oktober 2007 · 299 Inlägg

ja dom borde ju kollat de tycker man........men vevhusventilationen e ju lite bök å ta reda på sitter ju under insuget ganska trångt till.......

mange911
12 oktober 2007 · 41 Inlägg

Suck... Luftmassemätare eller tjuvluft runt alla gummislanger till insug. Starta motorn och spruta sen startgas runt alla gummislangar. Får du en ändring på motorgången så tyder det på tjuvluft .. Testa om du kan dra ur kontakten till luftmassemätaren och testa sen att starta.
Vissa modeller lägger då ett medelvärde på massmätaren och kan då gå bättre.. Lambdan
är bara typ en näsa som känner av luft/bränsle blandningen.. Lambda 1 är lika med perfekt blandning.. Under för lite bränsle.. över 1 för mycket bränsle.. Luftmassemätaren talar om för bilens dator hur mycket syre som passerar för att den ska kunna ge rätt bränslemängd.
Jag tror på luftmassemätaren..
Mvh Mange911

Det hände en grej...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang