Mekanikern får inte rätt på min bil ;(

VolvoCustom
12 oktober 2007 · 8 Inlägg

Rengör spjällhuset på insuget med nått starkt medel typ nån citrus lösning, Torka det ordentligt. kan gå lite ojämnt i några minuter men det brukar vara det som är felet när den lampan tänds på dom motorerna. MVH VolvoCustom

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
12 oktober 2007 · 22 Inlägg

mange911 skrev:
Suck... Luftmassemätare eller tjuvluft runt alla gummislanger till insug. Starta motorn och spruta sen startgas runt alla gummislangar. Får du en ändring på motorgången så tyder det på tjuvluft .. Testa om du kan dra ur kontakten till luftmassemätaren och testa sen att starta.
Vissa modeller lägger då ett medelvärde på massmätaren och kan då gå bättre.. Lambdan
är bara typ en näsa som känner av luft/bränsle blandningen.. Lambda 1 är lika med perfekt blandning.. Under för lite bränsle.. över 1 för mycket bränsle.. Luftmassemätaren talar om för bilens dator hur mycket syre som passerar för att den ska kunna ge rätt bränslemängd.
Jag tror på luftmassemätaren..
Mvh Mange911

Den är utbytt.... Och eftersom lampan fortfarande lyser så va det tydligen inte den... Men det kan ju va slangarna!

Ehh..... var sitter spjällhuset och insuget smile

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
Smajly
12 oktober 2007 · 3 059 Inlägg

Massa pengar i rep.kostnader??
Du betalar väl inte för återbesöken? Du har ju pröjsat för att få den fixad o sär dom att det är fixat men felet återkommer så snabbt igen får dom väl ta imot den utan kostnad igen för vidare kontroll.. möjligt att dom tar betalt för material men inte arbetet väl?

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
12 oktober 2007 · 22 Inlägg

Jo, jag bet för allt som bytas (givetvis) + arb. kostnader och felkodssökning (samma kod varje gång) sad

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
RichardC Fartdåre
12 oktober 2007 · 378 Inlägg

Fancynails skrev:
Jo, jag bet för allt som bytas (givetvis) + arb. kostnader och felkodssökning (samma kod varje gång) sad

Du får vara hårdare mot dom.

TICen är till salu säljs billigt.
Mr_Gear Biltokig
13 oktober 2007 · 870 Inlägg

Skäll på dom som fan! du ska inte behöva betala en förmögenhet för att byta ut grejer som det uppenbarligen inte är fel på, byter dom saker som de inte är säkra på är trasiga så gör de det på egen risk! mad

Senast redigerat av Mr_Gear (13 oktober 2007)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
pontan36 Mekaniker
13 oktober 2007 · 212 Inlägg

Om lamdasonden är bytt och dom var säker på att luftmassemätaren var hel? Skulle ändå provat byta luftmassemätaren, rengöra insuget och spjällhuset och ev. dieselsota.
Tycker de låter väldigt troligt att de är luftmassemätaren, 99% säker.

Senast redigerat av pontan36 (13 oktober 2007)

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
19 oktober 2007 · 22 Inlägg

pontan36 skrev:
Om lamdasonden är bytt och dom var säker på att luftmassemätaren var hel? Skulle ändå provat byta luftmassemätaren, rengöra insuget och spjällhuset och ev. dieselsota.
Tycker de låter väldigt troligt att de är luftmassemätaren, 99% säker.

Men jag hade en ny luftmassemätare på i 5 mil och lampan började lysa ändå... Och den gamla va ok...

wink Var sitter insuget och spjällhuset? (Som sagt kan ingenting om bilar, men det hade varit intressant och veta)

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
Markus_MR2
20 oktober 2007 · 761 Inlägg

Fancynails skrev:

pontan36 skrev:
Om lamdasonden är bytt och dom var säker på att luftmassemätaren var hel? Skulle ändå provat byta luftmassemätaren, rengöra insuget och spjällhuset och ev. dieselsota.
Tycker de låter väldigt troligt att de är luftmassemätaren, 99% säker.

Men jag hade en ny luftmassemätare på i 5 mil och lampan började lysa ändå... Och den gamla va ok...

wink Var sitter insuget och spjällhuset? (Som sagt kan ingenting om bilar, men det hade varit intressant och veta)

Slå upp motorhuven och be samtidigt en kompis trycka på gasen. Där det börjar röra sig kallas spjällhus. Insuget kan man säga sitter efter spjällhuset. Oftast en stor "klump" som delas till 4 (kan vara 5 också eftersom du kör volvo) mindre rör som går in till motorn.

Resrvation för stavfel. BAKIS.

Senast redigerat av Markus_MR2 (20 oktober 2007)

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
a3an
20 oktober 2007 · 24 Inlägg

slänger mig bara in här.... (har inte läst hela tråden) motorelektroniklampan lyste på min gamla bil jag hade innan, en opel, lämnade in den. efter lite svordommar o så visade det sig att det var en tankventil som hade gett upp.... alldrig hört talas om det innan men jag var glad för sen gick den klockrent!

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
20 oktober 2007 · 365 Inlägg

felkod 232 (mekanikernas skräck kod)
Torligtvis LMM går dock inte bevisa i alla tillbud.
Vad som händer är att MAF och MAP hamnar i konflikt dvs de är inte överrenns om hur mycket luft det faktiskt finns i insuget.
Kan bero på att MAF har fel eller så har du ett luft läckage troligtvis från slangen till vänster (framifrån sett) om insuget till vevhusventilationtomgång.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
26 oktober 2007 · 22 Inlägg

_TiNcO_ skrev:
felkod 232 (mekanikernas skräck kod)
Torligtvis LMM går dock inte bevisa i alla tillbud.
Vad som händer är att MAF och MAP hamnar i konflikt dvs de är inte överrenns om hur mycket luft det faktiskt finns i insuget.
Kan bero på att MAF har fel eller så har du ett luft läckage troligtvis från slangen till vänster (framifrån sett) om insuget till vevhusventilationtomgång.

TACK!!

Ska in på Månd med bilen (el vad jag nu har börjat kalla den.... #%¤#")
För tillfället stannar den inte längre (ta i trä....)
Men är svår att starta ibland, samt att den drar ca 1,5- 1,9 liter milen roll Sen har den börjat skaka kraftigt när jag gasar pga sprucket motorfäste så det ska lagas. 

En fråga till...
Är 3000:- för en ny kamrem ett bra pris? (Med montering.)

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
Batta
27 oktober 2007 · 1 353 Inlägg

om den drar 1.5 - 1.9L /mil så ska du nog undvika att använda bilen allt för mycket också, då det förmodligen följer med en hel del oförbränd bensin ut i avgaserna och förstör katalysatorn, vilket kan bli en väldigt dyr historia det med..

och 3000 för bara kamremmen, eller för kamrem + arbete?

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
vectra--power
27 oktober 2007 ·

Åk och köp en flaska med redline BENSINTILLSATS SI-1 och häll i de i tanken. Så får du bort rost i bränslesystemet, beläggningar i motorn osv. Finns att köpa på typ ok q8 eller swedol och liknande firmor. Kanske kan funka. Kostar inte många kronor en sådan flaska och de är värt ett försök.

Senast redigerat av vectra--power (27 oktober 2007)

Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
27 oktober 2007 · 22 Inlägg

Batta skrev:
om den drar 1.5 - 1.9L /mil så ska du nog undvika att använda bilen allt för mycket också, då det förmodligen följer med en hel del oförbränd bensin ut i avgaserna och förstör katalysatorn, vilket kan bli en väldigt dyr historia det med..

och 3000 för bara kamremmen, eller för kamrem + arbete?

Inkl. arbete wink Är tvungen att anv. bilen då jag inte gillar att köra dom andra cool Så jag kör 10-15 mil om dagen med den smile Känns redan som en dyr historia det här....

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
dj_padde
27 oktober 2007 · 1 813 Inlägg

3000:- e inte så farligt för kamremsbyte med jobb å allt..! min v6a calibra jag hade innan kosta det 8000:- med jobbet sen min peugeot tog dom 2900:- med kamrem å jobb så det e nog helt lagom pris.. har läst men vet inte alls vad du har för fel på din:S har haft nått liknande problem men det försvann sen:P å jag har inte en anning om vad det var.. jag rengjorde bara min lmm "luftmassemätare" i T-röd la ner den där i t-röd i ca 2 minuter sen torka jag av den lite försiktigt å sen montera jag den sen var det problemet läst hade nog kommit några droppar olja på det känsliga där inne i lmm,n smiletongue

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
Sambokka Blåsextruderare
27 oktober 2007 · 54 Inlägg

Hade samma problem med min gamla v70. Tog isär vevhusvent och gjorde rent alla slangar och behållare. Även  in i insuget. Och då upttäckte jag varför motorelektronik lampan lös. Det sitter en vakumslang på höger sida om insuget, med en lite böj på. Den var helt skrot. Den är väldigt svår o se så man får känna med handen. ¨
Berättade detta för volvo och dom hade aldrig hört talas om det felet.
Kolla om den slangen är hel på din.

Volvo is life......
Le1no
27 oktober 2007 · 72 Inlägg

samalmoe skrev:

xorox_88 skrev:
tejpa över lamporna de funkar skit fint de

Är du verkmästare på volvo eller wink

HAHA nee bara en vanlig volvo 240 mekaniker big_smile

patrik79
28 oktober 2007 · 782 Inlägg

det låter ungefär som syrans gamla 850 där det kom in fukt i fördelarlocket.
Hennes bil gick ibland riktigt bra, ibland riktigt illa men gick oftast att hålla vid liv, vägrade starta ibland för henne men så fort jag kom efter någon timme så gick den igång hur fint som hellst, drog ganska mycket bensin som din verkar göra också.
Tyvärr så litar dom flesta verkstäder för mycket på datorerna i bilarna och bara sätter dit nya delar och hoppas på det bästa så har man en riktig problembil så brukar man få försöka ragga tag på en polare med en lika dan bil så det går att flytta över saker och prova dom delarna som ingen kunde tänka sej det va fel på men som oftast visar sej kosta en hundring och gör så bilen går helt perfekt.

Errol
6 december 2007 · 320 Inlägg

nej nej nej nej nej.........patrik.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang