Ägarbyte på kvällstid / Försäkra begbil till hemresan

Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

Hej

Blir bilköp i slutet av månaden och har lite frågar ang. det praktiska: ägarbyte och försäkring.
Bilen är ca 50mil hemifrån och Vi har stämt träff på en onsdagkväll. Jag vill köra hem bilen vid ett eventuellt köp.

Bilen är skattad, och såvitt jag vet behöver man därför ej bry sig om att betala in ny skatt vid ägarbytet. Skatten tillfaller den nya ägaren.


Funderingarna:
Hur försäkrar jag bilen på kvällstid så jag kan köra hemåt omedelbart efter köpet? Måste jag stå som ägare på bilen för att kunna försäkra den, och isåfall; hur snabbt kan ägarbytet ske?

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
dieselknackare Kungen i Lerbäckshult
14 september 2007 · 718 Inlägg

det tar ju någon dag för ägarbytet att komma in te vv, så bilen är ju försäkrad genom den förra ägaren!!

Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

Detta kan inte vara normalt tillvägagångssätt då tidigare ägare isåfall står ansvarig för tex. parkeringsböter etc. Ingen är väl så dum att man låter en okänd person köra på ens egna försäkring?

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
D-No Avstängd
14 september 2007 · 658 Inlägg

beror på va du har för försäkringsbolag, de flesta större har jour man kan ringa till dygnet runt och försäkra.

Clean EG Squad President
Har Kört Porsche Carrera GT
Det Har Inte Ni !!
LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
14 september 2007 · 252 Inlägg

Jag kontaktade mitt försäkringsbolag å sa som det var, hon skickade ett mejl som ja bara behövde svara på när försäkringen skulle börja gälla å gällde from då mejlet skickades,  sen på ägarbeviset så skriver man ju från vilket datum ägarbytet ska ske

LindeMan allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
14 september 2007 · 252 Inlägg

vet förra bilen ja köpte så glömde morsan bort att försäkra, åkte från jönköping till sthlm runt där i 3 dagar sen 50mil hem innan hon kom på sig själv, kul big_smile

simonr simoni rimnäisi
14 september 2007 · 269 Inlägg

eftersom du har skrivit på ägarbytet så kommer allt att hamna på dig om de händer nått!!! jag sålde min bil för 3 timmar sen!!

simoni rimnäisi
Volvo V70 (1997)
Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

BEATNIK skrev:
beror på va du har för försäkringsbolag, de flesta större har jour man kan ringa till dygnet runt och försäkra.

Kan man försäkra en bil man inte äger? (dvs som man ej har blivit registrerad som ägar på hos vägverket)

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
simonr simoni rimnäisi
14 september 2007 · 269 Inlägg

simonr skrev:
eftersom du har skrivit på ägarbytet så kommer allt att hamna på dig om de händer nått!!! jag sålde min bil för 3 timmar sen!!

simoni rimnäisi
Volvo V70 (1997)
Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

simonr skrev:
eftersom du har skrivit på ägarbytet så kommer allt att hamna på dig om de händer nått!!! jag sålde min bil för 3 timmar sen!!

Hur fungerar detta i praktiken. Vem postar ägarbyteslappen, säljaren eller köparen? Om köparen tar lappen kan han riva den vid ev. incident, men tar säljaren ägarbyteslappen är man inte säker på att han verkligen postar den.

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
Germax
14 september 2007 · 12 086 Inlägg

Skriv på ägarbytet att ägarbytet först ska ske dagen efter, lätt som en plätt. Krockar du täcker hans försäkring det.

Germax
14 september 2007 · 12 086 Inlägg

dieselknackare skrev:
det tar ju någon dag för ägarbytet att komma in te vv, så bilen är ju försäkrad genom den förra ägaren!!

Så är de inte, försäkringen upphör det datumet du skrivit på ägarbytet. Sen att det registreras några dagar efter är en annan sak. Jag råka nämligen ut för de själv när jag köpte calibran. Kryssa för avställning vid ägarbytet och tänkte inte mer på de. Sen efter några veckor fick jag ett brev från trafikförsäkringsföreningen som ville ha betalt för 4 dagar då bilen varit i min ägo tills bilen ställdes av.. alltså idioterna ställer av bilen samma dag som de får pappret, men ägarbytet registreras de datumet man skrivit.
Jag tycker de är urdumt men så är de visst.

Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

JapMax skrev:
Skriv på ägarbytet att ägarbytet först ska ske dagen efter, lätt som en plätt. Krockar du täcker hans försäkring det.

Varför skulle köparen (som inte ens länrge äger bilen) låta en okänd person köra på HANS försäkring? Eller är det såhär det går till?

Bah jag måste ringa f-bolaget i eftermiddag

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
twin_cam Smålänning
14 september 2007 · 7 877 Inlägg

När farsan köpte ny bil så täckte försäkringen båda bilarna i en vecka eller vad det var.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bene
14 september 2007 · 38 Inlägg

säljaren ska alltid posta ägar pappren (det står  på baksidan av lappen ven som ska skicka den).säljarens försäkring gäller minst hela dygnet då ni gör affär så du kan ringa och försäkra när du kommit hem el dagen efter,,,,,

loffe007
14 september 2007 · 905 Inlägg

Foddaren skrev:

simonr skrev:
eftersom du har skrivit på ägarbytet så kommer allt att hamna på dig om de händer nått!!! jag sålde min bil för 3 timmar sen!!

Hur fungerar detta i praktiken. Vem postar ägarbyteslappen, säljaren eller köparen? Om köparen tar lappen kan han riva den vid ev. incident, men tar säljaren ägarbyteslappen är man inte säker på att han verkligen postar den.

SÄLJAREN ska skicka lappen gör aldrig mitt misstag och tro på att köparen ska posta. han har kvitto på att han äger bilen. bäst är väl om ni båda postar men att som säljare låta nån annana posta är idiotisk, talar av egen erfarenhet. Papprena "glömdes" bort att ksickas in nya ägaren stack till norge körde genom lite tullar odylikt så böterna kom till mig och jag hade inget annat val än att betala, efter mycket om och men så fick jag tag på nya ägarens fruntimmer óch vi fick skriva nya papper.

jonesono Personal- och beteendevetare
14 september 2007 · 1 082 Inlägg

Man skall alltid försäkra bilen samma dygn man köper den/säljaren skickar in papprena. För när det datum som står på ägarbeviset har kommit in till vv, gäller det att bilen har en ny ägare som då också skall stå försäkrad för från samma daturm. Ägarbeviset (+ de kvitton man givetvis skriver) räcker nog som "bevis" om något skulle hända efter det att bilen har lämnat säljaren. Kanske kan vara ett tips att skriva klockslag på de kvitton man skriver, bägge skriver ju under på att allt i papprena stämmer.
Säljaren skall alltid posta ägarbeviset, annars kan det gå riktigt illa! Man har hört om köpare som insisterat på att posta "Lappen" och vips, så har de sålt vidare bilen eller andra jäkligheter.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Foddaren
14 september 2007 · 191 Inlägg

Ha! Fyllde i lite uppgifter på insplanet och jag överdriver inte om det tog max 20s innan en rådgivare kontaktade mig per telefon.

Bilen ägs i lagens mening av mig så fort jag skrivit på ägarbeviset, även om detta inte registrerats hos vv. Försäkringsbolaget kunde teckna en försäkring som gällde från köpedatumet. HÄRLIGT!!!!

E30 325 Rösta gärna...
BMW 325iC (1991)
jonesono Personal- och beteendevetare
14 september 2007 · 1 082 Inlägg

Foddaren skrev:
Ha! Fyllde i lite uppgifter på insplanet och jag överdriver inte om det tog max 20s innan en rådgivare kontaktade mig per telefon.

Bilen ägs i lagens mening av mig så fort jag skrivit på ägarbeviset, även om detta inte registrerats hos vv. Försäkringsbolaget kunde teckna en försäkring som gällde från köpedatumet. HÄRLIGT!!!!

Ja, men glöm nu inte att ringa fler bolag än de som insplanet har kontakt med! Det lönade sig för mig att ringa runt till varje bolag själv istället.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Netzki
14 september 2007 · 165 Inlägg

Innan jag åkte 60 mil ner i landet för att köpa Hondan ringde jag försäkringsbolaget och försäkrade bilen, trots att jag inte visste om jag skulle köpa den. Blev det inget köp var det bara att säga upp den. Enkelt, säkert och bra tyckte jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang