Alkoholförbränning i kroppen

Markus_C Kart & Mätningstekniker
20 oktober 2005 · 701 Inlägg

När jag läste teorin till körkortet så pratades det om att kroppen förbränner 2cl starksprit/h när man har intaget alkoholhaltiga drycker. Om man då dricker en 50cl öl med 5% alkoholhalt i. Hur många cl starksprit har man då fått i sig. Är det då baserat på 40% starksprit eller är det då 100%. Kan va ganska så bra att reda ut begreppen. Om man vill kunna räkna på när man kan sätta sig i en bil efter att man har varit ute en kväll.

Låt oss säga att man dricker 50cl 5% dryck då blir alkoholhalten 0,05*50= 2,5cl ( starksprit som är 100%)

Men om vi säger att starksprit är 40% då blir det 0,05*50=2,5cl 100% sprit som vi sen ska spä till 40% genom förhållandet 1:2,5. dvs 2,5*2,5=6,25cl starksprit.

Som ni ser så är det en avsevärd skillnad tidsmässigt att behöva vänta 1h i förhållande till 3h.

iwant
20 oktober 2005 · 24 Inlägg

man kan oxå ge f-n i bilen efter man druckit det e nog det bästa...
men det e ju upp till var o en...

Holme
20 oktober 2005 · 1 417 Inlägg

det är nog bästa tipset det. Ge fan i det helt.

Markus_C Kart & Mätningstekniker
20 oktober 2005 · 701 Inlägg

Jo det håller jag också med. Men om man är ute kvällen innan och tar den sista ölen vid två. Då är det kanske inte så dumt att kunna räkna baklänges dagen efter om man då tex kan köra till jobbet efter 12 dvs kl:14 eller om det ska vara 36h.

Sen för det andra kan folk ge fan i att gå i från ämnet hela tiden. Om du inte vet vad du skriver om ge då tusan i att svara.

TeQuilla
20 oktober 2005 · 764 Inlägg

Tycker inte att du ska fundera på sånt utan att skita i körandet helt.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
20 oktober 2005 · 701 Inlägg

Vadå skita i att köra? Jag syftar inte på att köra hem från krogen. Utan köra dagen efter. Och för att man ska kunna det så måste man veta hur länge man bör vänta innan man kan köra.

bjoetty Type R
20 oktober 2005 · 368 Inlägg

kör helst inte dagen efter heller...

Honda is the shit!
Astra_power YAMAHA
20 oktober 2005 · 81 Inlägg

vet att man brukara säga en starköl 50cl = 4 cl starksprit (40%)
sen hur fort kroppen bränner alkohol vet ja inte..

/ Danneman

TeQuilla
20 oktober 2005 · 764 Inlägg

Markus_C skrev:
Vadå skita i att köra? Jag syftar inte på att köra hem från krogen. Utan köra dagen efter. Och för att man ska kunna det så måste man veta hur länge man bör vänta innan man kan köra.

Alla gör ju som dom vill, men jag kör aldrig dagen efter även om jag bara drack några öl.

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
Malmoe SSS -12
20 oktober 2005 · 3 217 Inlägg

Det är 24h som gäller, så var det väl sagt i bilskoleboken? Och jag vågar ju inte neka till att dom har rätt... Vill du losa körkortet så gör du så! Eller gör som jag, strunta i att dricka och kör till festen istället!

Anledningen till att jag citerar Iwant är att han har helt rätt!



iwant skrev:
man kan oxå ge f-n i bilen efter man druckit det e nog det bästa...
men det e ju upp till var o en...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Scratch
21 oktober 2005 · 719 Inlägg

fan va alla var negativa till en fråga? inte precis att han säger att han ska köra påverkad!

Vad ja vet så förbränner kroppen i snitt 0,15 promille i timmen, och har för mig att dom där 2cl stämmer och ska vara 40% starksprit inte ren 100%.

Men bäst ät ju att köpa en alkotester engåns eller lägga en 500lappen på en riktig!

live free, die young.
M1cha
21 oktober 2005 · 645 Inlägg

Det finns en dryck som gjorde förbrukningstiden kortare, alltså man fick ur alkoholen snabbare ur kroppen. Såldes på SCF summer -05. wink

Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
mustang gt
21 oktober 2005 · 73 Inlägg

Man brukar säga att en starköl är 7 cl starksprit (40%).. men hur fort kroppen förbränner det skiljer sig från människa till människa..

Bil stavas med 3 bokstäver, B M W
BMW 530IM (2001)
Echelon
21 oktober 2005 · 186 Inlägg

Sedan så förbränner kroppen olika på öl och sprit, öl tar kroppen upp som mat, medans sprit är annorlunda.. dricker du öl så tar det mycket längre tid för den att försvinna ut ur kroppen än om du dricker ren sprit, men man ska helst inte dricka nått alls om man vet att man ska köra dagen efter/eller på samma dag wink

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra
Volvo XC90 (2006)
Holme
21 oktober 2005 · 1 417 Inlägg

Nu har jag säkert fel och är dum i huvudet. Men om jag festar, och dricker sista ölen FÖRE 12-slaget på kvällen, så brukar jag vänta med att köra dagen efter till efter klockan 12 på dagen. Försöka ha 12h emellan det att hag drack sista klunken och att jag kör.
Men man väntar gärna så länge som möjligt, eller låter bli helt.

Janken Driver
21 oktober 2005 · 2 111 Inlägg

kör inte samma kväll som du druckit. om  du måste det elelr ska köra dagen efter.kolla med alkotestare innan! Finns för drygta 500ingen på mekonomen! vi avi har en som vi är mycket nöjda med tongue hehe...visst man kan få ligga o doökolla på dendär filmen några timmar mer än man egentligen ville men de e de värt!.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
chrizz Administratör
24 oktober 2005 · 11 790 Inlägg

Alltså, jag har läst lite vad ni skrivit, men många verkar inte ens begripa frågan. Det är en konkret fråga som bottnar i om man med riktlinjen/påståendet "du förbränner 2cl i timmen" menar 2 cl ren 100% alkohol, eller 2 cl starksprit 40%.

Vad ni gör är att dra upp något helt annat. Som killen här ovan som råkat glömma CAPS LOCK påslaget.

Svara på frågan istället för att predika, jag tror nog alla här vet att man bör vänta så länge som möjligt med att köra bil efter man festat.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Burkolas
24 oktober 2005 · 17 Inlägg

Ja det är ju helt olika hur mycket man förbränner. så ja kan bara tala för mig själv har jag varit ute och festat riktigt till 3-4 på natten så brukar jag ha mellan 0.3-0.7 när jag går upp vid 12 tiden. Av egen erfarenhet så är det är fördel om man spyr lite på kvällen då kan man till och med vara nykter när man vaknar smile så för mig hur mycket jag än dricker så är jag alltid nykter efter 14h.
Men mitt tips blir ändå att som jag inskaffa en "bra" alkoholmätare visst den kostar säker från 700kr och uppåt men det är det värt.  Sedan beror det ju på hur du känner dig i kroppen du kan ju vara nykter men ändå inte i form för att köra.

Senast redigerat av Burkolas (24 oktober 2005)

Janken Driver
24 oktober 2005 · 2 111 Inlägg

Burkolas skrev:
Ja det är ju helt olika hur mycket man förbränner. så ja kan bara tala för mig själv har jag varit ute och festat riktigt till 3-4 på natten så brukar jag ha mellan 0.3-0.7 när jag går upp vid 12 tiden. Av egen erfarenhet så är det är fördel om man spyr lite på kvällen då kan man till och med vara nykter när man vaknar smile så för mig hur mycket jag än dricker så är jag alltid nykter efter 14h.
Men mitt tips blir ändå att som jag inskaffa en "bra" alkoholmätare visst den kostar säker från 700kr och uppåt men det är det värt.  Sedan beror det ju på hur du känner dig i kroppen du kan ju vara nykter men ändå inte i form för att köra.

eller känna dig i finfin form men inte alls vara i skick för att köra...
Att spy kan få en att må bättre men jag har svårt o tro att de skulle få ut alk ur blodet...wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Scratch
24 oktober 2005 · 719 Inlägg

Janken skrev:

Burkolas skrev:
Ja det är ju helt olika hur mycket man förbränner. så ja kan bara tala för mig själv har jag varit ute och festat riktigt till 3-4 på natten så brukar jag ha mellan 0.3-0.7 när jag går upp vid 12 tiden. Av egen erfarenhet så är det är fördel om man spyr lite på kvällen då kan man till och med vara nykter när man vaknar smile så för mig hur mycket jag än dricker så är jag alltid nykter efter 14h.
Men mitt tips blir ändå att som jag inskaffa en "bra" alkoholmätare visst den kostar säker från 700kr och uppåt men det är det värt.  Sedan beror det ju på hur du känner dig i kroppen du kan ju vara nykter men ändå inte i form för att köra.

eller känna dig i finfin form men inte alls vara i skick för att köra...
Att spy kan få en att må bättre men jag har svårt o tro att de skulle få ut alk ur blodet...wink.

Att spy samma dag som du dricker hjälper helt klart eftersom du har alkohol i magen som inte kroppen tagit upp som du spyr ut därför det går fortare! än om du hade haft kvar den sista ölen i magen under natten!

Kroppen förbränner ca 0.15promille i timmen men din totala promillehalt är ju olika beroende på person! Men kan vara bra att veta om du använder en engångs test! då har du fått ett värde sedan är det bara att räkna ner och vänta och ha nån timme som säkerhets marginal!

Senast redigerat av Scratch (24 oktober 2005)

live free, die young.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang