Saab 9-5 2,3t dumpfråga

Passat_Turbo
16 september 2007 · 185 Inlägg

Hej är nu inne på att köpa en saab 9-5 2,3t vector kombi. Som jag vet så sitter det en återcirkulerande dump på den, men kan man få ut bra pys från orginalet lr jag måste byta?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
TheBlackBullit
16 september 2007 · 195 Inlägg

du får ut pys ljud med orginal dumpen men då måste du ha öppetfilter det kan du beställa från www.speedparts.se där har dom allt en saab ägare behöver big_smile

BMW E39 M5 (2000)
alfredsson
16 september 2007 · 231 Inlägg

Personligen tyckte jag att det räckte att montera ett öppet luftfilter, dumpar rätt okej då faktiskt (=

Passat_Turbo
16 september 2007 · 185 Inlägg

Okej....om man sätter på ett sportluftfilter och sportsystem vad ger de i effekt om man har 185 hk orginal? Kan det ligga runt 200-210 hk?

Senast redigerat av VOLVO_V70T (16 september 2007)

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
alfredsson
16 september 2007 · 231 Inlägg

Om du vill att det ska ge någon effekt så får du byta till 3" från turbon och hela vägen bak, men att det ska ge 15-20 hk, det skulle jag knappast tro

Senast redigerat av alfredsson (16 september 2007)

Passat_Turbo
16 september 2007 · 185 Inlägg

Kan man skruva upp orginal dumpen?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Garfield
16 september 2007 · 1 019 Inlägg

VOLVO_V70T skrev:
Kan man skruva upp orginal dumpen?

Skruva upp? Nej, det finns ingenting att skruva på.

Hamilton
16 september 2007 · 8 865 Inlägg

VOLVO_V70T skrev:
Kan man skruva upp orginal dumpen?

Går och går...med lite våld så går det mesta. Men varför ska du skruva upp den? Vill du se vad som finns i den eller vad?

Fotograf på tierpidag.se
Ek_
16 september 2007 · 4 Inlägg

du kan inte ha en uppen dumpventil på saab med t7 styrsystem då detta skulle skada motorn. köp ett öppet sprotluft filter från speedparts istället. som nämnt ovan. smile de pyser fint.

9-5 2.3t
Passat_Turbo
16 september 2007 · 185 Inlägg

Är det nåt fel på att byta dump? till en med tratt?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
megaman_k
16 september 2007 · 430 Inlägg

Nja, är ju en luftmassemätare som får fnatt om du sätter på en dump som skickar ut allt i "storluften" ist för tillbaka in i systemet, den säger åt datorn i bilen att något inte stämmer, så den försöker kompensera och då kan motorn slitas ut.

Är inte hundra så skynda och rätta om det inte stämmer.
MEN, har det inte börjat komma ut hybriddumpar som både är återcirkulerande och öppna samtidigt?

alfredsson
16 september 2007 · 231 Inlägg

Känner en som provade öppen dump på sin 9-5:a (T7) Check Enginen lampan började lysa och bilen hade knappt ngn tomgång. Så rekomenderar inte en öppen dump iaf tongue

Passat_Turbo
17 september 2007 · 185 Inlägg

speedparts har ju en med tratt....tror ni inte mig kan ni kolla in den själ på www.speedparts.se inne på produkter på Avlastningsventiler.

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
RedEyeMS3
17 september 2007 · 355 Inlägg

Jag kör med en justerbar hybrid på min MPS som har lmm å det fungerar kanon!

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
TobyMontana
17 september 2007 · 65 Inlägg

megaman_k skrev:
Nja, är ju en luftmassemätare som får fnatt om du sätter på en dump som skickar ut allt i "storluften" ist för tillbaka in i systemet, den säger åt datorn i bilen att något inte stämmer, så den försöker kompensera och då kan motorn slitas ut.

Är inte hundra så skynda och rätta om det inte stämmer.
MEN, har det inte börjat komma ut hybriddumpar som både är återcirkulerande och öppna samtidigt?

Nja skadligt å skadligt, den skickar för mkt bränsle när du släpper gasen om du har en atmosfärisk dumpventil då LMM har räknat med luften som dumpen skickar ut i det fria ist för att skicka tillbaks det efter LMMn, vilket leder till att den går för fett för någon sekund vilket gör att den kommer dippa i varvtal och hålla på.. direkt skadligt tror jag inte det men det är väl knappast bra.

mvh
Tobias

Femman
17 september 2007 · 4 Inlägg

Jag kör en 9-5 2.3t men en öppen dump har inte märkt några problem alls.

TobyMontana
18 september 2007 · 65 Inlägg

Femman skrev:
Jag kör en 9-5 2.3t men en öppen dump har inte märkt några problem alls.

Om du kör med dumpen du använder på motorbilden så har du väl en hybriddump som både återcirkulerar och dumpar atmosfäriskt.

Passat_Turbo
18 september 2007 · 185 Inlägg

Men dessa hybrid dumparna kostar väl en rejäl slant lr?

Nissan Qashqai Tekna "Qashqai" (2008)
Femman
18 september 2007 · 4 Inlägg

Här har du en annons på en sådan som jag har.
(Det var som tobyMontana sade, har en hybrid.)
http://www.garaget.org/annonser/?view=89744

Fredrik-79
18 september 2007 · 2 164 Inlägg

Skilnad på bilar här.
Men de kan gå på bilar före -01 men inte  efter.
Sen de med öppet filter kan man också skippa om man inte kan dra ner de i skärmen eller bakom ett dimljus.
Får i sig för mycket varm luft och därför mindre effekt.
Sen tjänar man inte på att montera de på en T7 motor eller ett större avgassystem mer än att man kan få ett skenande laddtryck om man har otur.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang