Macks: (Mazda 323 **RWD** '79 a 9400 mil) [..bilen med själ..]*..ibland så händer det saker..*

Räddningen från en säker död på skroten. En gång i tiden Farfars gamla Mazda 323 från 79 skall få en ny chans i livet. Frågan är om den tar chansen..det återstår att se. Inte världens snabbaste eller mest uppdatera tråd men jag gör så gott jag kan.
  • 110 Följare
  • 546 339 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli 2021
Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Lillkanto skrev:
Problemet med att montera i originalfacket är väl att det är till för en stereo som delvis "gömmer" sig innanför panelen?

Är det ett fuktkänsligt material under tyget på hatthyllan? Annars skulle jag åka till en som rengör möbler och be dom ångtvätta hatthyllan, eller varför inte hyra en matt/ångtvätt och gå över hela inrednkngen!

Korrekt. Vilket förmodligen ställer till det.
Men jag har tänkt lyfta på panelen och se om det finns plats först. Sen får man se hur man gör.

Och ja. Ångtvätt har jag läst lite om. Är inte en allt för dum idé faktiskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
24 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Update!

140724




När det går bra så går det bra..men när det inte går bra så..går det mindre bra.
Tänkte prova mig på att lyfta på den här instrumentpanelen och undersöka hur mycket plats man hade under denna, inför monteringen av stereon.
Men mina verktyg räckte inte till. Den böjbara mejseln med bits funkade inte, och när jag då provade med en tång så tappade jag den bits som möjligen hade funkat, rakt ned i luftutblåset i instrumentpanelen..

Så i stället blev det lite annat gjort.
Drog strömkabeln - i färgen röd - från batteriet och in i kupén, med säkringshållaren strax intill batteriet. Var inga problem att finna en ingång i torpedväggen - den fick gå samma väg som kabeln till kupévärmarkabeln.
Sedan fixade jag till två jordkablar - i färgen svart - vilka jag snyggt och prydligt klämde fast med kabelskor - såna med ringar -vad-dom-nu-heter - en till stereon och en till voltmätaren, som jag ännu inte har slagit ur tankarna att ha..nånstans.
Nu är det bara en tändningskabel kvar, och till denna blir det en svart/röd kabel. Måste dock ha mig ett verktyg hemifrån farsan som känner av om det leds ström.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-cf47b774c521408cf389a5a9b0708b92.jpg
[Taget 140724]*..en så kallad "mekarkvart"?*

Tanken är väl också att jag ska sätta igång med att lossa på vänster bakhjul och undersöka dom där bromscylindrarna också..men då får det banne mig bli lite svalare ute.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Update!

140726..och en del 27




Tack vare den här förbannade värmen som råder så har det inte blivit så mycket gjort. Nu kanske många hytter med nävarna och minsann påpekar att dom kan gott skruva i såväl -30 som plus 30..men sån är inte jag.
Jag har inte skruvat bil hela mitt liv såsom så många andra av er trevliga själar här på Garaget, men jag gör så gott man kan, och sedan får man se hur långt det räcker.
Nåväl.
Nu ikväll..eller jag igår kväll beroende på hur man ser på saken..så var jag i alla fall bort till mitt garage en sväng.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-6806031d3d77ff3820cace1885569e81.jpg
[Taget 140726]*..här har vi då min lilla mekarvrå..*

Att plocka lös hjulet var ju inga problem. I med handbromsen, sätta grejer framför hjulen som skulle vara kvar nere på backen och sedan hissa. Nu var den ende domkraften jag hade den i V70:in, så det blev ett jävla vevande..men hursomhelst.
Sedan skulle trumman lös. Framtill sitter det ju två skruvar, så dessa lossade jag på, tämligen enkelt.
Men sen då?
Jag slog och bankade överallt på trumman, men den satt stenhårt. Cyklade iväg och hämtade Haynesboken som jag hade lämnat i lägenheten, och lusläste denna en stund. Den är för övrigt på engelska så det var ju lite extra intressant att försöka tolka inte bara fackspråk utan också på ett annat språk..
Hursomhelst. Handbromsen skulle lös ja!
Med denna släppt - och med ytterliggare garantier på att bilen står still - så fortsatte jag och slog och bände på trumman..och tamefan så släppte den till slut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-d74eeb9092f5334e75fe48a4549f4a9f.jpg
[Taget 140727]*..med ett nytt dygn påbörjat så var bromstrumman äntligen lös..*

Men här tar det sedan stopp. Inte på grund av att jag inte vet hur jag ska göra, för jag har läst mig till - som sagt Haynesboken är bra - att slangen på baksidan till cylindern skall lossas. Sedan dom två skruvarna som håller fast den.
Antar även att man får lossa lite på fjädrarna som håller i bromsklossarna..men jag anar också att det kommer börja spruta bromsvätska, eller hur?
Så..jag är lite tveksam här till hur jag ska göra.
Hjälp?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19631/19631-da7ca7f143f1f0ebd7da25b50622f1c2.jpg
[Taget 140727]*..där har vi bromscylindern..*

För övrigt så vet jag inte heller hur det ska se ut, eller om det skall vara lite blött kring ena sidan av bromscylindern?
Gissar på att det är där felet ligger, men någon får rätta mig om jag har fel.

Råd mottages med glädje!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
27 juli 2014 · 799 Inlägg

Har aldrig bytt hjulcylindrar heller men fuktigt ska det inte alls vara!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
OpelP1
27 juli 2014 · 1 412 Inlägg

Det ska inte vara fuktigt, när det väl börjat fukta så dröjer det inte länge förrän det rinner ur den har jag märkt.

Men att den "bara" fuktar ska inte påverka bromsförmågan om backarna är torra, om den läcker så att pedalen sjunker så påverkar det dock.

Det kan ju dock ha rostat inuti cylindern så att kolvarna inte rör sig som dom ska, det brukar ju börja läcka ungefär då också.

Senast redigerat av OpelP1 (27 juli 2014)

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Lillkanto skrev:
Har aldrig bytt hjulcylindrar heller men fuktigt ska det inte alls vara!

Okej. Det är bra att veta att det inte skall vara fuktigt där i alla fall.
Vet inte om det syns så bra på bilden, men där på vänstra sidan, bakom bromsbacken, är det lite fuktigt.
Men sen om det är bara nåt smörjmedel från tidigare eller om det är bromsvätska vete sjutton.

OpelP1 skrev:
Det ska inte vara fuktigt, när det väl börjat fukta så dröjer det inte länge förrän det rinner ur den har jag märkt.

Men att den "bara" fuktar ska inte påverka bromsförmågan om backarna är torra, om den läcker så att pedalen sjunker så påverkar det dock.

Det kan ju dock ha rostat inuti cylindern så att kolvarna inte rör sig som dom ska, det brukar ju börja läcka ungefär då också.

Ska nog byta den oavsett tror jag. Har ju två nya som fortfarande ligger i kartong.
Men är detta något jag kan göra själv i mitt eget garage tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
kyngas Varvstopparn
27 juli 2014 · 460 Inlägg

Självklart klarar du de själv.
Du har ju haynes-boken till hjälp också,de värsta brukar va att få löst bromsnippel/slangen från cylindern.
Men å andra sidan så har ju din inte rullat i så mycke ,så kanske inte sitter så jävligt. smile


Skruva isär,skruva ihop,lufta är de den korta versionen.

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

kyngas skrev:
Självklart klarar du de själv.
Du har ju haynes-boken till hjälp också,de värsta brukar va att få löst bromsnippel/slangen från cylindern.
Men å andra sidan så har ju din inte rullat i så mycke ,så kanske inte sitter så jävligt. smile


Skruva isär,skruva ihop,lufta är de den korta versionen.

Okej, men det låter ju toppen. Vill ju inte lämna bort det när man klarar det själv.
Men, kommer det börjar rinna ur slangen när man lossar på cylindern, så man får bara beredd?
Är det så svagt tryck att man kan hålla för med tummen tills man tryckt dit den nya cylindern?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
volvo_-racing
27 juli 2014 · 386 Inlägg

Mack skrev:

kyngas skrev:
Självklart klarar du de själv.
Du har ju haynes-boken till hjälp också,de värsta brukar va att få löst bromsnippel/slangen från cylindern.
Men å andra sidan så har ju din inte rullat i så mycke ,så kanske inte sitter så jävligt. smile


Skruva isär,skruva ihop,lufta är de den korta versionen.

Okej, men det låter ju toppen. Vill ju inte lämna bort det när man klarar det själv.
Men, kommer det börjar rinna ur slangen när man lossar på cylindern, så man får bara beredd?
Är det så svagt tryck att man kan hålla för med tummen tills man tryckt dit den nya cylindern?

det kommer rinna lite gran smile ett tips låt det rinna ut så kan du byta till fräch vätska på engång smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

volvo_-racing skrev:

Mack skrev:

kyngas skrev:
Självklart klarar du de själv.
Du har ju haynes-boken till hjälp också,de värsta brukar va att få löst bromsnippel/slangen från cylindern.
Men å andra sidan så har ju din inte rullat i så mycke ,så kanske inte sitter så jävligt. smile


Skruva isär,skruva ihop,lufta är de den korta versionen.

Okej, men det låter ju toppen. Vill ju inte lämna bort det när man klarar det själv.
Men, kommer det börjar rinna ur slangen när man lossar på cylindern, så man får bara beredd?
Är det så svagt tryck att man kan hålla för med tummen tills man tryckt dit den nya cylindern?

det kommer rinna lite gran smile ett tips låt det rinna ut så kan du byta till fräch vätska på engång smile

Jajo. Den lär ju inte vara bytt på..hm..ja frågan är om den någonsin är bytt över huvudtaget.
Så det kanske är dags, haha.
Hur mycket brukar det innehålla? Tänkte vad för behållare jag skall använda mig av.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
volvo_-racing
27 juli 2014 · 386 Inlägg

Mack skrev:

volvo_-racing skrev:

Mack skrev:

Okej, men det låter ju toppen. Vill ju inte lämna bort det när man klarar det själv.
Men, kommer det börjar rinna ur slangen när man lossar på cylindern, så man får bara beredd?
Är det så svagt tryck att man kan hålla för med tummen tills man tryckt dit den nya cylindern?

det kommer rinna lite gran smile ett tips låt det rinna ut så kan du byta till fräch vätska på engång smile

Jajo. Den lär ju inte vara bytt på..hm..ja frågan är om den någonsin är bytt över huvudtaget.
Så det kanske är dags, haha.
Hur mycket brukar det innehålla? Tänkte vad för behållare jag skall använda mig av.

någon deciliter inte mer. sätt under en kakburk eller någon det räcker smile

Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 149 Inlägg

volvo_-racing skrev:

Mack skrev:

volvo_-racing skrev:

det kommer rinna lite gran smile ett tips låt det rinna ut så kan du byta till fräch vätska på engång smile

Jajo. Den lär ju inte vara bytt på..hm..ja frågan är om den någonsin är bytt över huvudtaget.
Så det kanske är dags, haha.
Hur mycket brukar det innehålla? Tänkte vad för behållare jag skall använda mig av.

någon deciliter inte mer. sätt under en kakburk eller någon det räcker smile

Ah, inte mer?
Stort tack för tipset. Skall göra detta!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Mack Forum- och sitemoderator
28 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Update!

140728




Var ut en sväng till garaget, eftersom det kom en ytterst välkommen störtskur som sänkte den rådande hettan utomhus en aning.
På inrådan av er goa Garaget-medlemmar så hade jag med mig en liten hink, utifall det skulle komma mycket bromsvätska ur bromsröret.

Bromsröret lossnade..men det var inte många droppar tycker jag som föll. Blev lite vätska nere på botten i den lilla hinken? Skulle det inte vara mer?
Nåväl. Fick också lös skruvarna som höll i bromscylindern, men sedan tog det stopp.
Här har jag läst mig till att jag måste lös med bromsklossarna för att kunna lyfta bort cylindern, då denna liksom sitter inträngd mellan ändarna på dessa klossar.
Fick lös fjädern nedtill..men den övre måste jag ha en bättre tång till. Får smyga in till stan i morgon på moppen och helt enkelt handla mig en tång..såvida ingen annan har nåt bättre förslag?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
29 juli 2014 · 799 Inlägg

Brukar gå att bryta med en mejsel så den halkar av, men en näbbtång och en polygrip är bra att ha till återmontering.

Inte alltid det kommer så mycket bromsvätska, det blir ju som vacuum i huvudcylindern så länge locket är stängt.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
29 juli 2014 · 26 149 Inlägg

Lillkanto skrev:
Brukar gå att bryta med en mejsel så den halkar av, men en näbbtång och en polygrip är bra att ha till återmontering.

Inte alltid det kommer så mycket bromsvätska, det blir ju som vacuum i huvudcylindern så länge locket är stängt.

Aha..därför det inte kom så mycket då.
Ska in till stan och handla näbbtång strax i alla fall är det tänkt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2014 · 26 149 Inlägg

Update!

140801



Var ut till garaget nu en sväng, efter att det bland annat hade fallit hagel från himlen stora som sockerbitar..
Med en näbbtång gick det myyyyycket smidigare att plocka lös fjädrarna till bromsbackarna.
Och när den övre väl val lös så ramlade i stort sett bromscylindern lös av sig själv.
Woho!
Sen dit med den nya. Fick plocka bort ett yttre blått lock, samt dom två skruvarna, för att kunna återanvända dom gamla.
När väl detta satt på sin plats, och bromsledningen var ditdragen och fast, så skulle fjädrarna också på plats.
Den nedre var inga problem, men den övre fick ett par svordomar och ett par ökennamn uppkallade efter sig..så nu för tiden kallas den övre fjädern för bland annat "satans avskum".
Nåväl. Den kom till slut på plats den också.
Efter lite jox med bromstrumman så kom även denna på plats..och här står jag nu.

Antar att det måste luftas och göras riktigt, även fast jag nu inte har tömt hela systemet.
Men detta är beyond my paygrade känns det som..plus att man lär väl vara två som gör jobbet?
Så nu måste jag ha någon i min närhet som dels har kunskapen, men också tiden att hjälpa mig en aning..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
gutfucker Norrlänning
1 augusti 2014 · 643 Inlägg

Jag vet inte om jula säljer det, men biltema har kit för att lufta ensam.

Annars är det att se till att någon sitter och pumpar på bromsen medan den andra kollar när det slutar komma luft ur bromsröret, inte svårare än så egentligen.

Jag kanske missar något, så lita på någon annan istället wink

Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2014 · 26 149 Inlägg

gutfucker skrev:
Jag vet inte om jula säljer det, men biltema har kit för att lufta ensam.

Annars är det att se till att någon sitter och pumpar på bromsen medan den andra kollar när det slutar komma luft ur bromsröret, inte svårare än så egentligen.

Jag kanske missar något, så lita på någon annan istället wink

Lät inte så himla krångligt ändå, att se till att en pumpar och en kollar när det slutar komma luft.
Är det så enkelt så kan jag ju be frugan stå och pumpa på bromsen, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
gutfucker Norrlänning
2 augusti 2014 · 643 Inlägg

Absolut, det är ingen raketforskning, ta hjälp av det som finns nära wink

Pumpa bromsen stum, håll tryck på pedalen
öppna nippeln
bromspedalen sjunker till botten
stäng nippeln
repetera tills det inte kommer mer luft.

Bara ni kommunicerar så går det nog bra smile

Och se till att du har bromsvätska i behållaren, så man inte drar luft därifrån!

Senast redigerat av gutfucker (2 augusti 2014)

Power-krille
2 augusti 2014 · 672 Inlägg

Mack skrev:
Update!

140801



Var ut till garaget nu en sväng, efter att det bland annat hade fallit hagel från himlen stora som sockerbitar..
Med en näbbtång gick det myyyyycket smidigare att plocka lös fjädrarna till bromsbackarna.
Och när den övre väl val lös så ramlade i stort sett bromscylindern lös av sig själv.
Woho!
Sen dit med den nya. Fick plocka bort ett yttre blått lock, samt dom två skruvarna, för att kunna återanvända dom gamla.
När väl detta satt på sin plats, och bromsledningen var ditdragen och fast, så skulle fjädrarna också på plats.
Den nedre var inga problem, men den övre fick ett par svordomar och ett par ökennamn uppkallade efter sig..så nu för tiden kallas den övre fjädern för bland annat "satans avskum".
Nåväl. Den kom till slut på plats den också.
Efter lite jox med bromstrumman så kom även denna på plats..och här står jag nu.

Antar att det måste luftas och göras riktigt, även fast jag nu inte har tömt hela systemet.
Men detta är beyond my paygrade känns det som..plus att man lär väl vara två som gör jobbet?
Så nu måste jag ha någon i min närhet som dels har kunskapen, men också tiden att hjälpa mig en aning..

följer fortfarande i det tysta! och din benämning på övre fjädern gillar jag smile  både finurligt och beskrivande! wink

"Väx inte upp! det är en fälla"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang