baaki skrev:
En 205 med mi16-motorn, går som satan. Med växellådan från mi16 så får den helt annan karaktär med (till det possitiva). Fast det är från -89 de fick bättre rostskydd osv, inte -90 som skrevs ovanför.
405 sri skäms inte för sig iheller, en kompis som hade en sån hängde på min fd. 320ia -94 när det lektes på motorväg. Skyller på att jag hade automat. mi16 är så klart än piggare.
http://www.blocket.se/vi/13205005.htm?ca=23_2_s 205 med mi16.
Rostskyddet på 205:orna blev successivt bättre för varje år som gick och särskilt från 88:a och framåt. 89 kom dock den stora förbättringen men 90 blev det ännu lite bättre och framförallt så fick växellådan en förbättring.
Att MI16 konvertera en 205:a kräver lite jobb och dessutom så blir besöket på SBP en ren chansning, du kan komma igenom utan att någon märker det men det finns ett antal personer som har åkt på att byta tillbaka till originalmotorn efter att SBP upptäckt deras motorbyte. Annars så går dom grymt bra med MI16 motorn ja, har fått åka med två personer som tidigare ägde MI16 konverterade 205:or.
405 Sri har samma motor som 205 GTi ifrån 89, alltså 1,9 8V 122 hk. Dom förlorar lite accelerationssnabbhet jämfört mot 205:orna då viktökningen gör sitt till men annars är dom väldigt pigga och har samma toppfart som 205 GTi.
Holiace skrev:
Tack Hellfire, för att du tog tid och förklarade allt detta, otroligt utförligt! Vad kör du nu då?
Mi16: Den ska tydligen vara snabbare än 205an, såg en video ner de provade det.
http://www.citroenz.com/BX/twin.html205 GTi: Ofta sönderkörda, krockade (och lagade efter det) men kvicka!
Saab 900: Jag vet inte vad jag ska säga, du ha redan förklarat mycket...
Omega 3000: Insåg att den var för dyr, köper en Lotus Omega senare i livet, muhahaha!
Golf GTi: Väldigt likt 205an, ofta sönderkörda eller krockade, men ack så snabba på småvägar!
------------------
Fråga 1: Hur svårt är det att montera en turbo i en bil som inte har någon (t.ex Mi16)? Vad kostar det? Är det värt det?
Fråga 2: Hur svårt är det att montera ett 3" avgassystem? Fördelar/Nackdelar? Pris? Lagligt?
Ja en 405 MI16 är snabbare än en 205 GTi. Från 0-100 så skiljer det nästan inget men när mätarnålen har passerat 120 km så drar MI16 förbi och 205:an får snällt se sig som avhängd .
205 GTi från 89 = 1,9 8V 122 hk
405 MI16 från 88 = 1,9 16V 148 hk.
Notera att äldre 205 GTi:er har mindre effekt. Se upp för 205 GTi från 88 då den har samma motorvolym som senare årtal men enkom 105 hk, detta genom att katalysatorn kom 88:a. Året efter ökade dock effekten till 122 hk. 205 GTi som är tidigare än 88:a har endast 1,6l och 105 hk.
Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.
Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.
Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.