2746
Sök

Förstabil för max 20000:-

1 754 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#1
Hej på er, jag har nu uppdaterat min tråd lite!

Kraven:
* Fart och fläkt!


Frågorna:
Hur mycket hästar kan man få för 20000:-?
Rak 4:a? V6? V8?
Roligast?
Snabbast?
RWD? FWD? 4WD?




Mina urval:
BMW 320,325
Opel Kadett GSi 16v
Peugeot 205 GTi
Honda CRX
Golf GTi MK1
Audi GT Coupe



Eller, eller inte:
Ford Sierra XR4i
Mitsubishi Eclipse
Audi Coupe 2.3E
Audi 80/100 2.3E
Peugeot 405 MI16
Saab 9000
Mitsubishi Lancer GTI
Rover 620ti
alfa romeo 155 2,0ts sport
Toyota Celica GTi 2.0


Andra förslag:
Saab 900 2.0t ng
Audi 100 Turbo
Honda Accord 2.2 16V
Alfa Romeo 164 TS
Saab 900 (16-ventilsversionen)
Opel Vectra 2000 4x4 16V
Opel Vectra 2000 16V
Toyota Carina II
Mazda 626 coupe
Saab 900 t8 Aero/Special
Opel Manta/Ascona
Citroën BX 16V
Ford Sierra 2.0i DOCH
Chevrolet Beretta GTZ
Mitsubishi Galant GTI 16V
Toyota Corolla GTI 16V
Peugeot 405 2.0 SRi
Opel Omega 3000
Ford Escort XR3i
Renault Chamad/Clio 16V
Volvo 850 GLT
Senast redigerat av Holiace (8 januari 2008)

Jag kan inget om allt.

.......
2 655 Inlägg
21 september 2007
#2
bmw e30 325 big_smile. 1liter milen...


annars e ju omegan ett bra val, vet inte förbrukningen men bra går dom ju big_smile...

1 754 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#3
beemern skrev:
bmw e30 325 big_smile. 1liter milen...


annars e ju omegan ett bra val, vet inte förbrukningen men bra går dom ju big_smile...

Kostar aningen för mycket, skulle vilja ha en dock ^^

Jag kan inget om allt.

huh?
10 427 Inlägg
21 september 2007
#4
VW Golf GTI 16v borde väl funka rätt bra? smile

En kollega köpte en 89:a för 17k som funkar rätt bra smile
Lite rost på bakluckan och så bara.. går dock jämt med
en vanlig 80tals-Volvo (dock med 4ventilsteknik osv wink)


Dr Snuggles
956 Inlägg
21 september 2007
#5
Köp min golf smile Den är till salu. 15 är väl ett ganska rimligt pris tongue
Och jag kan lova att den går bättre än en gammal 80tals volvo big_smile
Senast redigerat av Racso (21 september 2007)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

2 122 Inlägg
22 september 2007
#7
camaro67 skrev:
Säger bara omegan för dom pengarna. 204hk tror jag och diff. Tycker inte att jag behöver säga mer

dock drar den inte så mkt soppa om man kör lungt och försiktigt men är gasfoten tung går den nog lätt upp mot eller över 1.5liter milen

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

Meister
6 763 Inlägg
22 september 2007
#8
Kirre skrev:
camaro67 skrev:
Säger bara omegan för dom pengarna. 204hk tror jag och diff. Tycker inte att jag behöver säga mer

dock drar den inte så mkt soppa om man kör lungt och försiktigt men är gasfoten tung går den nog lätt upp mot eller över 1.5liter milen

De gör den säkert. Men jag tror att det är den säkraste bilen. Och slår man ut det så blir de inte så mycke dyrare de lilla extra den drar.


173 Inlägg
22 september 2007
#9
kan varmt rekomendera 205 GTI -89 eller nyare. Mycket rolig bil att köra. billig försäkring och skatt har den också. Drar ca 0.7l/milen.


Mercedes och Volvo i blodet
30 Inlägg
22 september 2007
#10
en gammal mercedes 300E (w124) har lite motor och bra komfort om de inte är helt slut körd.

Inte mitt fel om du saknar hjärna och stjärna

Smålänning
7 883 Inlägg
22 september 2007
#11
Kan rekommendra 405 MI16. Inte så törstiga om man kör lungt, men kan dra en del om man gasar... Men jäkligt goa bilar. Har dock erfarenheten att det är mycket elfel och andra småfel på dom... Men vafaan, går ju inte ut över motorn wink

Saab 900 turbo 16v är också sköna bilar. Antar att det är den gamla modellen, som jag har, eftersom du nämner att det ska vara 16 ventilaren.
Aeroversionen var på sin tid en av världens snabbaste standradbilar. Och var snabbast mellan 70 - 120. Köp en tillverkad efter -88, så tar handbromsen bak.

Väldigt prisvärda faktiskt. Och roliga att köra. Vill du veta typfel så hör av dig via PM eller så.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 754 Inlägg
22 september 2007
Trådstartare
#12
Saab 900 verkar väldigt snabb, men är den mer törstig?

Peugeot 205 GTi vet jag är snabb, men MI16 är snabbare, men 205 GTi är men eller mindre en ikon, samma för Golf GTi, eller?
Senast redigerat av Holiace (22 september 2007)

Jag kan inget om allt.

674 Inlägg
22 september 2007
#13
drar ca 0,9

Sponsorer: Custom & Paint, DLS, Ljudfabriken, Eklunds Bilvård, Bildelsnetto, LPT Reklam, Hallsberg gummiverkstad & Byrstatech.

1 754 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#14
Vad sägs om en Vw Scirocco? Är det en bil man kan tänka sig vilja ha?

Jag kan inget om allt.

160 Inlägg
23 september 2007
#15
Peugeot 405 MI16 är både snygga och snabba. Min förra bil var en Citroen BX 16V och den har samma motor och nästan samma vikt som 405 MI16. Ligger på ca 0,7l milen normal körning. Kan vara lite seg i botten då motorn är högvarvig. Dock lite skral detaljkvalité överlag på äldre franska bilar.

Peugeot 205 GTi är riktigt roliga gamla kult GTi:er men se till att köpa en från 90 och framåt. Bättre växellåda, rostskydd m.m. Pigg i motorn, kroknar dock efter 170 km genom att bara ha 8 ventiler så någon motorvägsracer är den inte. Samma förbrukning som MI16 på ett ungefär. Har ägt en själv.

Saab 900 turbo 16V. Ett mycket bra val bara växellådan är i bra skick vid köp. Växellådan = Akilleshälen på Saab turbo. Gamla 900 modellen Aero hade endast 8 ventiler och 140 hk från 88 genom katalysatorn. Satsa istället på en vanlig turbo 16V. Se också upp med att titta på 900S turbo 16V från 90-92 då dessa är lättrycksturbo på 145 hk. Svårt att hitta en fräsch 900 turbo 16V av äldre modellen, satsa då istället på en 9000 turbo 16V från 88 å framåt, helst från 90 då nya tändsystemet kom till och effekten ökade från 160 till 165 hk. Saab turbo drar inte alls så mycket i förhållande till effekt och bilens vikt men gasar du ofta och använder turbon mycket så drar det så klart iväg. Annars ligger det på runt 0,75-0,8l.

Opel omega 3000, visst lycka till att hitta en som inte rosten håller på att äta ihjäl. Annars ska dom visst vara roliga, dock lite klumpiga. Ska väl helst vara 3000 24V då 12 ventilaren inte ska vara så kvick, inte efter att katalysatorn gjorde sin entré.

Golf GTi 16V har jag också haft och kan rekommendera. Köp då en äldre innan 88 för då har du KR motorn, den icke katalysatorförsedda med 139 hk, finns 88a utan katalysator men 88b har kat och då tio hästar mindre, 129 hk. Se upp bara, finns många sönderkörda ex då många ungdomar har haft just golf GTi.
Senast redigerat av Hellfire (23 september 2007)

1 754 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#16
Tack Hellfire, för att du tog tid och förklarade allt detta, otroligt utförligt! Vad kör du nu då?

Mi16: Den ska tydligen vara snabbare än 205an, såg en video ner de provade det.
http://www.citroenz.com/BX/twin.html

205 GTi: Ofta sönderkörda, krockade (och lagade efter det) men kvicka!

Saab 900: Jag vet inte vad jag ska säga, du ha redan förklarat mycket...

Omega 3000: Insåg att den var för dyr, köper en Lotus Omega senare i livet, muhahaha!

Golf GTi: Väldigt likt 205an, ofta sönderkörda eller krockade, men ack så snabba på småvägar!

------------------

Fråga 1: Hur svårt är det att montera en turbo i en bil som inte har någon (t.ex Mi16)? Vad kostar det? Är det värt det?

Fråga 2: Hur svårt är det att montera ett 3" avgassystem? Fördelar/Nackdelar? Pris? Lagligt?

Jag kan inget om allt.

804 Inlägg
24 september 2007
#17
En 205 med mi16-motorn, går som satan. Med växellådan från mi16 så får den helt annan karaktär med (till det possitiva). Fast det är från -89 de fick bättre rostskydd osv, inte -90 som skrevs ovanför.
405 sri skäms inte för sig iheller, en kompis som hade en sån hängde på min fd. 320ia -94 när det lektes på motorväg. Skyller på att jag hade automat. mi16 är så klart än piggare.

http://www.blocket.se/vi/13205005.htm?ca=23_2_s 205 med mi16.
Senast redigerat av baaki (24 september 2007)

160 Inlägg
24 september 2007
#18
baaki skrev:
En 205 med mi16-motorn, går som satan. Med växellådan från mi16 så får den helt annan karaktär med (till det possitiva). Fast det är från -89 de fick bättre rostskydd osv, inte -90 som skrevs ovanför.
405 sri skäms inte för sig iheller, en kompis som hade en sån hängde på min fd. 320ia -94 när det lektes på motorväg. Skyller på att jag hade automat. mi16 är så klart än piggare.

http://www.blocket.se/vi/13205005.htm?ca=23_2_s 205 med mi16.

Rostskyddet på 205:orna blev successivt bättre för varje år som gick och särskilt från 88:a och framåt. 89 kom dock den stora förbättringen men 90 blev det ännu lite bättre och framförallt så fick växellådan en förbättring.

Att MI16 konvertera en 205:a kräver lite jobb och dessutom så blir besöket på SBP en ren chansning, du kan komma igenom utan att någon märker det men det finns ett antal personer som har åkt på att byta tillbaka till originalmotorn efter att SBP upptäckt deras motorbyte. Annars så går dom grymt bra med MI16 motorn ja, har fått åka med två personer som tidigare ägde MI16 konverterade 205:or.

405 Sri har samma motor som 205 GTi ifrån 89, alltså 1,9 8V 122 hk. Dom förlorar lite accelerationssnabbhet jämfört mot 205:orna då viktökningen gör sitt till men annars är dom väldigt pigga och har samma toppfart som 205 GTi.

Holiace skrev:
Tack Hellfire, för att du tog tid och förklarade allt detta, otroligt utförligt! Vad kör du nu då?

Mi16: Den ska tydligen vara snabbare än 205an, såg en video ner de provade det.
http://www.citroenz.com/BX/twin.html

205 GTi: Ofta sönderkörda, krockade (och lagade efter det) men kvicka!

Saab 900: Jag vet inte vad jag ska säga, du ha redan förklarat mycket...

Omega 3000: Insåg att den var för dyr, köper en Lotus Omega senare i livet, muhahaha!

Golf GTi: Väldigt likt 205an, ofta sönderkörda eller krockade, men ack så snabba på småvägar!

------------------

Fråga 1: Hur svårt är det att montera en turbo i en bil som inte har någon (t.ex Mi16)? Vad kostar det? Är det värt det?

Fråga 2: Hur svårt är det att montera ett 3" avgassystem? Fördelar/Nackdelar? Pris? Lagligt?

Ja en 405 MI16 är snabbare än en 205 GTi. Från 0-100 så skiljer det nästan inget men när mätarnålen har passerat 120 km så drar MI16 förbi och 205:an får snällt se sig som avhängd .

205 GTi från 89 = 1,9 8V 122 hk
405 MI16 från 88 = 1,9 16V 148 hk.

Notera att äldre 205 GTi:er har mindre effekt. Se upp för 205 GTi från 88 då den har samma motorvolym som senare årtal men enkom 105 hk, detta genom att katalysatorn kom 88:a. Året efter ökade dock effekten till 122 hk. 205 GTi som är tidigare än 88:a har endast 1,6l och 105 hk.

Fråga 1: Det beror på hur bra mekarkunskaper du har. Inget är allt för svårt så länge du har bra kunnande och ett garage med lite plats. Jag skulle dock inte rekommendera dig att turbokonvertera en som från början inte har turbo. Du får den inte genom besiktigningen och det kostar en del att konvertera såtillvida att du inte känner någon som kan tillhandahålla dig med billiga delar. Är du ute efter att trimma omgående så rekommenderar jag dig att köpa en bil med turbo ifrån början.

Ett 3-tums system är inte svårare att montera jämfört mot 2-tum t.ex. Gäller bara att ha stegmuffar så att det passar på katalysatorn om du ska ha en bil med kat. Finns å andra sidan ingen anledning att montera ditt ett 3-tum på en vanlig sugmotor vars motorvolym inte överstiger 2.0l. Du kommer bara att tappa effekt på bottenregistret genom att motorn inte får det motstånd som den ska ha. På en bil med turbo så är det annorlunda och där kan du tjäna effekt. Räcker mer än väl med 2,5-tum eller 2-tum på en vanlig sugmotor. Du tjänar nästintill inget alls på att bara byta ett avgassystem men du får naturligtvis goare ljud.

Och jag äger just nu en Saab 900SE turbo-96. Fulltryckare på 185 hk som jag köpte för 15k.

1 418 Inlägg
24 september 2007
#19
Köp en 309 GTI 16v smile

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Ace Ventura
1 240 Inlägg
24 september 2007
#20
Eller en omega 2,6 då? dom e billiga har själv haft en sådan...!



Sök