Smälter fogskummet av polyestern?

CrilleD
27 september 2007 · 831 Inlägg

Testmonterade ena sidokjolen idag med lite tejp och funderade hur jag möjligtvis skulle fästa den.

Jag kom med idén att spruta fogskum mellan bilens form och innuti sidokjolen så att all tom yta mellan dessa två skulle fyllas upp med skum och utgöra en "form". Därefter tänkte jag plasta denna form med polyester och glasfiberväv. När allt sedan har härdat limmar jag fast formen innuti sidokjolen och sedan på bilen. Då har den ju limmats på en ganska stå stor yta och borde sitta som berget eller?

Hur som helst. Behöver jag något över fogskummet för att det inte ska smälta av polyestern? Aliminumfolie?

sir_daniel www.kudoz.se
27 september 2007 · 3 802 Inlägg

ja det smälter.

vad man också kan göra är att om det inte är för stor glipa, tejpa karossen och lägga på glasfiberspackel på insidan av kjolen och på karossen o sedan montera dit den, DÅ får du en bred yta för att montera (du behöver inte ha en jätte yta för att limmet ska kunna fästa och orka hålla kvar kjolen, 1 sträng längs med kanterna o skruvad i ändorna, i hjulhusen alltså har räckte för mina byggen)

BMTech Svensk Mästare SQL Mini 2010
27 september 2007 · 2 009 Inlägg

Som sir daniel säger det räcker att limma längs med kanten sen skruvar i hjulhusen så sitter det.
Använd pl400 som lim det sitter som berget när det härdat och duger kanon.
Se till att det är rent innan bara...

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"
BMW 320i E91 "SQL bilen" (2006)
Volkswagen 1300 "Högre än din bil.............." (1969)
CrilleD
27 september 2007 · 831 Inlägg

Jo. Nu är ju saken den att jag inte vill skruva i hjulhusen hmm

Har kort och gott tänkt att enbart limma fast kjolarna.

Vad ska jag göra för att undvika att fogskummet smälter då?

Senast redigerat av CrilleD (27 september 2007)

Mäki Långsam Perfektionist
27 september 2007 · 4 800 Inlägg

Fogskummet smälte inte för mig? Beror väl på vilka grejer man använder.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Simppi too fast to live, too young to die
27 september 2007 · 357 Inlägg

använder du, det aningen dyrare, epoxy för kolfiber så smälter det inte smile

ToBe www.maniacracing.se
30 september 2007 · 494 Inlägg

sir_daniel skrev:
ja det smälter.

vad man också kan göra är att om det inte är för stor glipa, tejpa karossen och lägga på glasfiberspackel på insidan av kjolen och på karossen o sedan montera dit den, DÅ får du en bred yta för att montera (du behöver inte ha en jätte yta för att limmet ska kunna fästa och orka hålla kvar kjolen, 1 sträng längs med kanterna o skruvad i ändorna, i hjulhusen alltså har räckte för mina byggen)

Inte för att göra dig läsen eller så med det smälter INTE det har inte smält för mig en och då använge ja fogskum Mycket när ja Lagade en båt på 52fot
så ja kan säja att det inte smälter

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
sir_daniel www.kudoz.se
30 september 2007 · 3 802 Inlägg

beror på vilken typ av fogskum du använder smile

flash_turbo Racer
30 september 2007 · 233 Inlägg

CrilleD skrev:
Jo. Nu är ju saken den att jag inte vill skruva i hjulhusen hmm

Har kort och gott tänkt att enbart limma fast kjolarna.

Vad ska jag göra för att undvika att fogskummet smälter då?

Om du vill följa formen av skummet o inte vill att de ska smälta om det nu skall göra det så Gå till coop elelr något o köp plastfolie o lägg imällan. Det smälter inte igen till fogskummet... o 50 eller 25m ska väll räcka..wink om inte annat köp fler..smile

BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
CrilleD
30 september 2007 · 831 Inlägg

flash_turbo:
Jo jag tänkte ha plastfolie. Sen när jag plastar tänkte jag klä in det i alimiumfolie för att det försäkerhetens skull inte smälter.

Vilket fogskum ska jag ha då? Om det är skillnad på skum och skum?

LillNaisarn
30 september 2007 ·

CrilleD skrev:
Jo jag tänkte ha plastfolie. Sen när jag plastar tänkte jag klä in det i alimiumfolie för att det försäkerhetens skull inte smälter.

Ungsfolie/Alu folie är att föredra före plastfolie/Glapack om man har för mkt härdare så spelar det inte så stor roll  om man har 4-5varv m glapack/plast folie *har själv lyckats med det*

ToBe www.maniacracing.se
30 september 2007 · 494 Inlägg

sir_daniel skrev:
beror på vilken typ av fogskum du använder smile

humm har då alldrig hänt mig men ja vet inte om man Kanske använder något riktigt biligt skit från ÖB eller något men ja Tror inte att det smälter då häller men men

Senast redigerat av ToBe (30 september 2007)

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
ToBe www.maniacracing.se
30 september 2007 · 494 Inlägg

CrilleD skrev:
Hur som helst. Behöver jag något över fogskummet för att det inte ska smälta av polyestern? Aliminumfolie?

Det bästa du kan Göra är att Testa på en liten bit fogskum och se om det smälter eller inte!
Inte för att ja tror att det kommer att göra det men testa o se

Köp karosslim på meco blir starkt o Bra

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
CrilleD
30 september 2007 · 831 Inlägg

Okey! Så då spelar det ingen roll om fogskummet kommer från biltema eller någon byggvaruhandel?

Ska testa det.

ToBe skrev:

CrilleD skrev:
Hur som helst. Behöver jag något över fogskummet för att det inte ska smälta av polyestern? Aliminumfolie?

Det bästa du kan Göra är att Testa på en liten bit fogskum och se om det smälter eller inte!
Inte för att ja tror att det kommer att göra det men testa o se

Köp karosslim på meco blir starkt o Bra

ToBe www.maniacracing.se
30 september 2007 · 494 Inlägg

mm Testa du... Min front är ihopp lappad med fogskum fårn ica maxi för 30kr och bonecell och det smälte inte Plus att ja lagade en Båt med bland annat Fogskum och båtjävel flyter en idag!!!!

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se
dagg
30 september 2007 · 657 Inlägg

jag har provat med clas ohlssons fogskum och brl´s polyester och fogskummet smälte inte!

CrilleD
1 oktober 2007 · 831 Inlägg

Okey då antar jag att det verkar vara lugnt oavsett vad man väljer. Tänkte köpa mina grejer på Biltema.

Hmm dom säljer fogskum 500ml och 750ml men de kostar precis lika mycket? smile Någon mera skillnad på dom?

http://www.biltema.se/products/product. … emId=83150
http://www.biltema.se/products/product. … emId=83152

Senast redigerat av CrilleD (1 oktober 2007)

Christoffer_C
1 oktober 2007 · 3 Inlägg

kolla på lilla flaskan så heter den 36-481 och stora 36-482. men på båda sidor så är priser för 482an så den lilla lär vara billigare.
//C

Volkswagen Caddy GT MK1 "B.A.D Edition" (1990)
CrilleD
1 oktober 2007 · 831 Inlägg

Jo det borde ju vara så smile

Christoffer_C skrev:
kolla på lilla flaskan så heter den 36-481 och stora 36-482. men på båda sidor så är priser för 482an så den lilla lär vara billigare.
//C

Loffe123
1 oktober 2007 · 527 Inlägg

Biltemas fogskum är rätt värdelöst.
Köp Clasohlssons fogskum istället, kostar lika mycket/lite.
Biltemas skum blir inte så särskilt tätt och hårt. Man kan med handen deformera biltemaskummet ganska enkelt, medans Classes "Sista" blir mycket tätare och hårdare och går inte att klämma sönder med handen.
Det blri MYCKET finare bubblor i classes skum, medans biltemas skum ger stora och ojämna luftbublor. Nä uschi va dåligt det skummet var jämfört med clas ohlssons SISTA skum.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang