Toning, bromsljus och besiktningsmannen

Tompa_Vax Skogs Arbetare
17 oktober 2007 · 413 Inlägg

me med styrleden så när du känner det i ratten så är den ju trasig, är den glapp så byt då, skjuter ju bara upp det ju.....eller?

Go For It!!
Loffe123
17 oktober 2007 · 527 Inlägg

Jo jag skjuter bara upp problemet.
Men det är inte vad det handlar om, utan det handlar om att det inte är något fel på bilens funktion nu... utan att det sannolikt kommer att bli det framöver.
Bilprovningens uppgift är inte att förebygga fel och brister, utan att ta bort omedelbara risker och fel.
Jag tror att de tänker som så, detta fel som är på väg att uppstå kommer inte hålla tills nästa besiktning, trots att felet inte är uppenbart. Det tycker jag är fel!
För isåfall kan man ju kugga slitna däck, men som ändå håller sig något över 1,6mm, eftersom de vid nästa besiktning inte kommer att gå igenom och varför skjuta upp?

De är för petiga i sin subjektiva bedömning!
Har de däremot en regel som 1,6mm att luta sig emot så kan de inte kugga däck i förtid, fastän de skulle vilja, eftersom däcken troligen kommer att vara uttjänta tills nästa besiktning. Sådana regler är skydd för oss bilägare mot deras subjektiva bedömning och petighet.

Han kan inte veta hur många meter jag kommer köra med bilen tills nästa besiktning, jag kanske inte kör mer än några hundra meter? Det är felen här och nu som ska tågärdas, inte fel som kan uppstå.
En minimalt glappande styrled som måste upptäckas med flera minuters juckande och extra personal är inget omedelbart fel!

Senast redigerat av Loffe123 (17 oktober 2007)

henkebenke
17 oktober 2007 · 1 703 Inlägg

Gissar att detta är din första närkontakt med det statliga kontrollverket för automobiler. Många bedömningar de gör och kommer att göra kommer du inte alls att gilla, vissa fel kanske du känner till och försöker dölja, och tvärt om.

Jag håller med dig om att de kan vara lite hårda på att "förebygga farliga fel". Många bra att veta punkter kan man ju dock besiktiga flera gånger med utan att delen behövs bytas ut.
Hade själv en bil med skadad damask till styrningen som jag besiktigade flera gånger med.

Som tur är så sållar dom ju iaf ut de värsta objekten som rullar på våra gator smile Brukar allt som oftast stå en eller ett par gamla häckar med spanska flaggan i rutan utanför bilprovningen.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Loffe123
17 oktober 2007 · 527 Inlägg

Det var nog min....tionde, femtonde besiktning.
Men jag bor på annan ort nu, i Sthlm där jag besiktade förut var de MYCKET schysstare och mindre petiga, det är det som får mig att reagera
Jag bor nu I Sundsvall och här är de rejält nitiska! De verkar jobba efter andra hårdare riktlinjer, elelr så är bilarna som regel sämre här än i sthlm och de har därför tagit till en hårdare attityd och är mer uppmärksamma/petiga.

Något annat som var klart roande var att han tog fram rost-hammaren och började banka lite, på en -01:a. Haha, vafan trodde han, finns inte en rostfläck.
Nä, nästa gång så tänker jag besikta min bil i Sthlm, för jag avråder er att besikta här på Sunsdvalls stationen.

En annan sak som jag kan ta upp är att jag hade en bil en gång i tiden, och vid varje besiktning så tog de fram en kniv och skrapade på bromsrören fram, så där höll de på i 4 år i rad tills det vid sista tillfället så klart var rost där och jag fick ombesikta. Knappast konstigt, eftersom de en gång om året skapat grogrund för rostbildning just där!
Ibland är tom besiktningsmannen upphovsman till skadorna på bilen!

Senast redigerat av Loffe123 (17 oktober 2007)

Lars-P
17 oktober 2007 · 427 Inlägg

Om du nu har exakt 1,6mm på däcken tycker jag du ska byta dom i vilket fall. Bara för att det är godkännt betyder inte att det är bra. Att ha bra däck är en säkerhets fråga, jag hade aldrig åkt me däck som har 1,6mm bara för att det är godkännt.

Sen såna grejer som tining över ett av bromljusen kan jag inte tänka mig att dom bryr sig om.

Och vad det gäller styrleden så ska det ju aldrig bli ombesiktning bara för att det kommer bli dåligt så där håller jag med dig smile

Loffe123
17 oktober 2007 · 527 Inlägg

Däcket ska bytas :-)

Sokrates Eliminator
17 oktober 2007 · 1 441 Inlägg

När det gäller styrled så blir det ju inte bättre om den börjat glappa. Inte särskilt nyttigt att köra med hjul innåt eller utåt hyvlandes, föresten har du sett  en bil som fått fel på framvagn i 70 km brusten styrled?
Jag vill påstå att styrning och framvagn totalt sett är bland det viktigaste sakerna på ett fordon som skall vara korrekta. En besiktning bedöms fordonet efter om det skall funka 1-2 år (olika intervall) beroende på hur ny bilen är vid en normal körsträcka.
Om däcken är slitna men inte sämre än minimikravet bör det bli en notering.
Vet du varför det inte är mer än 30% bromskraft bak på en bil? Därför att om den skulle vara högre så skulle de nita varje gång du bromsar. Beroende på att all vikt läggs på framhjul. Men underskatta inte varken bromsarna eller bakdäckens betydelse vid inbromsning. Om du bromsar och har dåliga slitna däck vid regn etc. Så finns en stor risk att bakhjulen låser upp och detta leder till att bilen kommer att snurra, hur roligt är det på en skala? Därför rekommenderas det att alltid ha bra däck på bilen men de bästa ska sitta på bakaxeln för att undvika ovanstående scenario oavsett fram eller bakhjulsdrift.
Bromsar, däck och styrkomponenter är en av de viktigaste bland viktiga delar på ett fordon.
Jag skulle inte nog vara lite mer lågmäld när det gäller VV och SBP kompetens.
De kan de flesta bilar väldigt väl och vet redan innan du kör in i porten var de skall kolla på just din bil.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
gamlingen
17 oktober 2007 · 5 198 Inlägg

Loffe123 skrev:
Det var nog min....tionde, femtonde besiktning.
Men jag bor på annan ort nu, i Sthlm där jag besiktade förut var de MYCKET schysstare och mindre petiga, det är det som får mig att reagera
Jag bor nu I Sundsvall och här är de rejält nitiska! De verkar jobba efter andra hårdare riktlinjer, elelr så är bilarna som regel sämre här än i sthlm och de har därför tagit till en hårdare attityd och är mer uppmärksamma/petiga.

Något annat som var klart roande var att han tog fram rost-hammaren och började banka lite, på en -01:a. Haha, vafan trodde han, finns inte en rostfläck.
Nä, nästa gång så tänker jag besikta min bil i Sthlm, för jag avråder er att besikta här på Sunsdvalls stationen.

En annan sak som jag kan ta upp är att jag hade en bil en gång i tiden, och vid varje besiktning så tog de fram en kniv och skrapade på bromsrören fram, så där höll de på i 4 år i rad tills det vid sista tillfället så klart var rost där och jag fick ombesikta. Knappast konstigt, eftersom de en gång om året skapat grogrund för rostbildning just där!
Ibland är tom besiktningsmannen upphovsman till skadorna på bilen!

men herregud människa.. överklaga då om du tycker det är fel... är det fel får du rätt.. är det rätt får du fel

Xtravagant 1337
17 oktober 2007 · 1 343 Inlägg

Såg inlägget om din fråga om bromsljuset bakom solfilm!
Det riktiga svaret på frågan är att det är förbjudet att täcka över..
Om någon bryr sig...... tveksamt.

Men jag antar att du ville veta huruvida det var lagligt och det är det alltså inte...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
twin_cam Smålänning
17 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Men herregud! yikes Här i Kalmar önskar jag att dom var hårdare!

Ska jag betala 300 kr varje år så vill jag veta vad det är för fel på min bil! Jag hade blivit sur på dom om dom släppt igenom slitna bromsbelägg, dåliga däck, Liiite glappande spindel eller styrled! Det enda jag tycker att dom är för nitiska med är vassa kanter... Allt annat är dom för snälla med.

Jag känner mig dock rätt ensam om att tycka att besiktningsmännen är för snälla...

Angående däcken så kanske det är lika bra att byta båda däcken bak om du inte tänkt på det redan?

Däck, styrning, bromsar, och balkarna är det absolut viktigaste på bilen i trafiksäkerhetsyfte.
Om det bara är trafiksäkerheten dom ska bedöma, varför mäter dom avgasvärdena?
Jag menar, alla människor servar väll sin bil när dom ska? eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang