Densitetsskillnader? Glasfiber vs. stål

Glenn9K Montör
14 oktober 2007 · 664 Inlägg

Tjena. Måste köpa ny huv till min BMW E30, så jag tänkte att då kan man lika gärna köpa en glasfiberhuv, så man sparar lite vikt.

Men då är frågan; hur mycket mindre väger glasfiber, i jämförelse mot stål/järn?

Någon som vet lite om sånt här?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Koop
14 oktober 2007 · 1 867 Inlägg

Enligt ETK väger originalhuven 15kg utan isolering och fästen, där ramlar det väl på några kilo till.
En glasfiberhuv(dom som ppf säljer) väger 7kg, altså finns det lite vikt att spara.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Ramrod
14 oktober 2007 · 674 Inlägg

Jag har svårt att tro att BMW huven bara väger 15Kg... Min 850 huv vägde mer än 15..  uppskattningsvas ca 25-30kg   Har inte vägt den exakt än. Men MER än 15..

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Koop
14 oktober 2007 · 1 867 Inlägg

Vi får hänga av huven och väga skiten då tongue

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 oktober 2007 · 10 427 Inlägg

Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Ramrod
14 oktober 2007 · 674 Inlägg

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
RichardC Fartdåre
14 oktober 2007 · 378 Inlägg

Ramrod skrev:

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Stål är inte 100% järn. Just nu kommer jag inte ihåg vad det var mer det bestod av men man blandar det med något.

TICen är till salu säljs billigt.
Ramrod
14 oktober 2007 · 674 Inlägg

RichardC skrev:

Ramrod skrev:

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Stål är inte 100% järn. Just nu kommer jag inte ihåg vad det var mer det bestod av men man blandar det med något.

Jag skrev ioförsig inte 100%  men du har rätt faktiskt.  Det är till en viss grad en legering.  Bland annat nickel & kol på något sätt som används i framställningen... Minns inte mer just nu.

With great freedom comes great responsebility
Volvo 850 "MR500" (2011)
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Germax
14 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Ramrod skrev:

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Va ylar du om?
Stål är en legering, mellan järn och kol!
Och de är stål de flesta karosser är gjorda i, numera galvar men även de flesta plåtytor för att förhindra rost. Har aldrig hört talas om rostfria karossdelar (snuskigt mkt dyrare) men aluminiumkomponenter ser man ju mer o mer.

Stål har densiteten 7800kg/m3, glasfiber går väl inte att fastställa direkt då de beror på val av material plus val av polyester lr epoxi, hitta ett värde på Epoxi som va 1500kg/m3

Senast redigerat av JapMax (14 oktober 2007)

Ramrod
15 oktober 2007 · 674 Inlägg

JapMax skrev:

Ramrod skrev:

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Va ylar du om?
Stål är en legering, mellan järn och kol!
Och de är stål de flesta karosser är gjorda i, numera galvar men även de flesta plåtytor för att förhindra rost. Har aldrig hört talas om rostfria karossdelar (snuskigt mkt dyrare) men aluminiumkomponenter ser man ju mer o mer.

Stål har densiteten 7800kg/m3, glasfiber går väl inte att fastställa direkt då de beror på val av material plus val av polyester lr epoxi, hitta ett värde på Epoxi som va 1500kg/m3

Äntligen här har vi nu en som kan smile Jag ger mig!  cool

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
caromania Forummoderator
16 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:

Ramrod skrev:

steifan skrev:
Bilplåt består väl säkert av olika legeringar så svårt att säga nåt om densitet kanske.
Är nog lättast att få viktuppgifter på 'vanliga' huven också smile

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Va ylar du om?
Stål är en legering, mellan järn och kol!
Och de är stål de flesta karosser är gjorda i, numera galvar men även de flesta plåtytor för att förhindra rost. Har aldrig hört talas om rostfria karossdelar (snuskigt mkt dyrare) men aluminiumkomponenter ser man ju mer o mer.

Stål har densiteten 7800kg/m3, glasfiber går väl inte att fastställa direkt då de beror på val av material plus val av polyester lr epoxi, hitta ett värde på Epoxi som va 1500kg/m3

Men... tänk på nu (ni som räknar) att glasfiberhuven blir tjockare än plåthuven.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Germax
17 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

caromania skrev:

JapMax skrev:

Ramrod skrev:

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Va ylar du om?
Stål är en legering, mellan järn och kol!
Och de är stål de flesta karosser är gjorda i, numera galvar men även de flesta plåtytor för att förhindra rost. Har aldrig hört talas om rostfria karossdelar (snuskigt mkt dyrare) men aluminiumkomponenter ser man ju mer o mer.

Stål har densiteten 7800kg/m3, glasfiber går väl inte att fastställa direkt då de beror på val av material plus val av polyester lr epoxi, hitta ett värde på Epoxi som va 1500kg/m3

Men... tänk på nu (ni som räknar) att glasfiberhuven blir tjockare än plåthuven.

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

caromania Forummoderator
20 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

JapMax skrev:

caromania skrev:

JapMax skrev:

Va ylar du om?
Stål är en legering, mellan järn och kol!
Och de är stål de flesta karosser är gjorda i, numera galvar men även de flesta plåtytor för att förhindra rost. Har aldrig hört talas om rostfria karossdelar (snuskigt mkt dyrare) men aluminiumkomponenter ser man ju mer o mer.

Stål har densiteten 7800kg/m3, glasfiber går väl inte att fastställa direkt då de beror på val av material plus val av polyester lr epoxi, hitta ett värde på Epoxi som va 1500kg/m3

Men... tänk på nu (ni som räknar) att glasfiberhuven blir tjockare än plåthuven.

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Glenn9K Montör
21 oktober 2007 · 664 Inlägg

Tack för alla svaren. Dock så tror jag ganska bra på det som koop skrev överst, att originalhuven väger 15kg. Jag lyfter huven som om den inte vägde nånting alls nästan, så jag tror verkligen inte den väger 25-30kg. 15kg känns mera lämpligt, och om PPF's glasfiberhuv väger 7kg så är ju det en besparing på ca 8kg. Det är det fan värt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
enpatte
21 oktober 2007 · 498 Inlägg

Ramrod skrev:

RichardC skrev:

Ramrod skrev:

Bilplåt är inte olika legeringar.  Bilplåt är av grundämnet Järn (Fe i periodiska systemt)  Idag har järn handelsnamnet stål, som finns i olika kvaliteter. & stål är vad bilplåt är gjort av.

Stål är inte 100% järn. Just nu kommer jag inte ihåg vad det var mer det bestod av men man blandar det med något.

Jag skrev ioförsig inte 100%  men du har rätt faktiskt.  Det är till en viss grad en legering.  Bland annat nickel & kol på något sätt som används i framställningen... Minns inte mer just nu.

Arbetar med att tillverka uppkolningsmedel för gjuterier bla.
Man tillsätter syntetisk grafit för att styra kolhalten i stålet.
Desulco(våran produkt) innehåller normalt ca 99,99% rent kol i form av grafit.

Holme
21 oktober 2007 · 1 417 Inlägg

caromania skrev:

JapMax skrev:

caromania skrev:
Men... tänk på nu (ni som räknar) att glasfiberhuven blir tjockare än plåthuven.

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

Du är medveten om att din fina uträkning är gjord på siffror gällande KUBIK (m^3) och inte KVADRAT  (m^2) ?

Senast redigerat av Holme (21 oktober 2007)

alias_kladde
21 oktober 2007 ·

Holme skrev:

caromania skrev:

JapMax skrev:

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

Du är medveten om att din fina uträkning är gjord på siffror gällande KUBIK (m^3) och inte KVADRAT  (m^2) ?

men du får ju tänka på att först har du ytan m^2 och sen för att få tjockleken måste du ha det m^3 det är oundvikligt

låt säga den är 1.5m bred 2.0 m lång och 3mm hög då har du densiteten där.

Glenn9K Montör
21 oktober 2007 · 664 Inlägg

Holme skrev:

caromania skrev:

JapMax skrev:

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

Du är medveten om att din fina uträkning är gjord på siffror gällande KUBIK (m^3) och inte KVADRAT  (m^2) ?

Hahaha smile Du är medveten om att hans fina uträkning skall vara med volymenheter? smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
caromania Forummoderator
21 oktober 2007 · 9 296 Inlägg

Holme skrev:

caromania skrev:

JapMax skrev:

Tänk på att man inte mäter en huv i volym utan vikt.. *host*

JapMax min vän... Jag ska förklara för dig hur jag menade. roll

En glasfiberhuv blir tjockare än en plåthuv och därmed får den en större volym om den tillverkas i glasfiber än i plåt. Alltså är det ganska intressant att ha huvens volym, eller tjocklek, i åtanke. En millimeter plåt behöver ersättas av kanske tre millimeter plast för att bibehålla styrkan. Mycket av viktförtjänsten går alltså till spillo, och man ska inte tro att man tjänar så mycket som 1500kg/m3 kontra 7800kg/m3.
Mer korrekt blir det att räkna 1500kg/m3 X 3 = 4500kg/m3 jämfört med 7500kg/m3
När du gjutit din huv kommer den beräknade vikten bli mer än hälften av plåthuvens om man följer kg/m3 uppgifterna som fanns i exemplet. Om plåthuven vägde 12kg så kommer din plasthuv att väga mer än 7kg. Dvs du har tjänat mindre än 5kg.
Risken fanns att någon tänkte:
-Vajjert, min huv kommer att väga 2,5kg om jag gör den i plast i stället för 12kg om den är gjord av plåt.
*host*

Du är medveten om att din fina uträkning är gjord på siffror gällande KUBIK (m^3) och inte KVADRAT  (m^2) ?

Ja, det är jag.
Jag tänkte att det var viktigare att beräkna hur tjock huven blir eftersom vi pratar vikt, inte hur stor. Storleken beror väl på hålet i karossen, du vet där motorn sitter. Det förvånar mig att du inte förstod det.
En yta av ett material väger ingenting, ytan är bara en matematiskt tänkt tal för att beskriva just ytan/storleken. Volymen av ett material däremot väger något. Ju mer volym (tjockare huv) desto tyngre. Även om plasten är lättare per kubik-cm så behövs det mer av plasten än det behövs plåt då plåten är starkare.

Har jag rätt eller har jag rätt?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Holme
21 oktober 2007 · 1 417 Inlägg

Du har väl rätt antar jag. Tyckte bara det såg så konstigt ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang