Böter

Gujen
1 november 2007 · 406 Inlägg

och en grej till... de där med att neka och sedan rättegång.. min polare nekade stop vid stopp skylt. han vet att han stogstill, men poliserna (2st) sa att de gjorde du inte alls, han vägrade skriva under.. 6veckor senare fick han lapp i från tingsrätten med böter bara... typ 300kr extra med sad  Så de blev ingen rättegång ens!

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
Losgard
1 november 2007 · 1 688 Inlägg

Ett av civilsnutens sätt att mäta är att köra bakom bilen som kör för fort i x antal km, sedan slår dom ut en medelhastighet av det hela.

Annars kan dom ha kamera&gps-enhet som mäter deras egna hastighet och bilens framför.

Att dom bara skulle ha kollat på sin egen hastighetsmätare är inte hållbart då den inte är kalibrerad, besiktigad bl.a.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Xtravagant 1337
1 november 2007 · 1 343 Inlägg

fy fan va mycket skitsnack det är i denna tråden.
Finns det ingen som kollar sin fakta innan man skriver?

Jag har hört allt ifrån att mäta stolpar till att ta ut en medelhastighet..
Om ni inte vet så skriv inte..

Om polisen ligger efter en och tittar på hastighetsmätaren utan någon form av tekniskt utrustning utöver hastighetsmätaren så håller det aldrig.
Sen går det inte upp i tingsrätten.
En åklagare går ALLTID  igenom ärendet först.
Han gör sen bedömningen att lägga ner om det är för lite att gå på.
Eller så ger han dig ett strafföreläggande med böterna som ska betalas.
Eller så drar han upp det i tingsrätten..

Och nej han drar inte upp det i tingsrätten för en sån sak.
Skulle du få strafföreläggande pratar man bara med åklagaren och förklarar att det är bara bluff och säger att man inte godkänner.
Då får han göra ett val att dra det vidare eller lägga ner.

Och nej man får inga bötes höjningar bara för att man inte godkänner.
Nån som skrev att han fick 300kr extra. det är ren fantasi.
Det är i vissa fall om man blir dömd i rättegång som man måste betala en avgift till brottsofferfonden.
Ligger en civilare bakom så kan man alltid hävda att man kände sig pressad.

Men ett tips vid detta tillfällen är att inte skriva under nåt utan begära rådrum...
Sen slår dom alltid av hastigheten med 6km/h..
Medelhastighet finns inte. de mäter den högsta hastigheten..

Sen vad det gäller hastighetsmätaren på en polisbil så är den kalibrerad med jämna mellanrum. Så att skriva att så inte skulle vara fallet är bara lögn...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Phaetoon
1 november 2007 · 8 156 Inlägg

Dom får ge böter. Men en sådan "mätning" skulle inte ha hållit i rätten.
Brottsprovokation är inte tillåtet enligt svensk lag. Men det handlar ju mest om att begå brottsliga handlingar för att sätta dit någon annan. Trafikpolisen får ju köra fort och kan därför inte anklagas för brottprovokation i det här fallet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
1 november 2007 · 8 156 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
Sen vad det gäller hastighetsmätaren på en polisbil så är den kalibrerad med jämna mellanrum. Så att skriva att så inte skulle vara fallet är bara lögn...

Klart att den är kalibrerad. Men vad gäller lasermätningar så ska den mätaren avståndskalibreras.

2 § Innan hastighetskontroll inleds skall daglig kontroll av instrumentets
avståndsfunktion göras mot ett fast föremål.


Jag antar att det finns liknande föreskrifter för bilens lasermätare också, men att dom inte är riktigt lika strikta som för den portabla enheten.

http://polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
1 november 2007 · 9 020 Inlägg

Även om de inte mäter upp din hastighet så kan de lät formulera om det till vårdslöshet i trafik...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Intoxicated
4 november 2007 · 100 Inlägg

Vad har ens den här tråden här och göra? vad efterlyser han ? info om böter eller....

Losgard
4 november 2007 · 1 688 Inlägg

Nille_del_Mar skrev:
fy fan va mycket skitsnack det är i denna tråden.
Finns det ingen som kollar sin fakta innan man skriver?

Jag har hört allt ifrån att mäta stolpar till att ta ut en medelhastighet..
Om ni inte vet så skriv inte..

Om polisen ligger efter en och tittar på hastighetsmätaren utan någon form av tekniskt utrustning utöver hastighetsmätaren så håller det aldrig.
Sen går det inte upp i tingsrätten.
En åklagare går ALLTID  igenom ärendet först.
Han gör sen bedömningen att lägga ner om det är för lite att gå på.
Eller så ger han dig ett strafföreläggande med böterna som ska betalas.
Eller så drar han upp det i tingsrätten..

Och nej han drar inte upp det i tingsrätten för en sån sak.
Skulle du få strafföreläggande pratar man bara med åklagaren och förklarar att det är bara bluff och säger att man inte godkänner.
Då får han göra ett val att dra det vidare eller lägga ner.

Och nej man får inga bötes höjningar bara för att man inte godkänner.
Nån som skrev att han fick 300kr extra. det är ren fantasi.
Det är i vissa fall om man blir dömd i rättegång som man måste betala en avgift till brottsofferfonden.
Ligger en civilare bakom så kan man alltid hävda att man kände sig pressad.

Men ett tips vid detta tillfällen är att inte skriva under nåt utan begära rådrum...
Sen slår dom alltid av hastigheten med 6km/h..
Medelhastighet finns inte. de mäter den högsta hastigheten..

Sen vad det gäller hastighetsmätaren på en polisbil så är den kalibrerad med jämna mellanrum. Så att skriva att så inte skulle vara fallet är bara lögn...

Deras laser drar av en hastighet av 3km/h pga felmarginalen.
Och att dom åker efter en och slår ut en medelhastighet kan du hoppa upp å sätta dig på att dom gör, vi hade föreläsning av polisen när ja gick på gymnasiumet.
Dessutom är det fritt från trafikpoliser från 02.00-06.00 på nätterna.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Quist
4 november 2007 · 68 Inlägg

jag blev av med mitt körkort... körde 220 på 90 =/, jag blånekade alt pga att han var själv i en civil bil. men jag hade kört i den hastigheten! så frågade jag om när hans hastihetsmätare var kalibrerad, och då sa han att jag inte hade med det o göra... men sen efter många om igen så sänkte han hastigheten till 130... då vågade jag inte neka längre och skrev på... det var nog dumt, men jag fick bara två månader (ca 25 dagar kvar) och jag är glad att jag inte har "prov-tid" kvar!! men jag säger bara det att ta det lungt! kör aldrig 30 km/h över maxhastighet för då ryker kortet!!

men visst är det dumt att polisen "hetsade" dig! och det är så att polisen får inte köra snabbare än vad det står på skyltarna om de inte har blåljus på. och i mitt fall så får de inte köra snabbare än 180 km/h utan tillstånd och det tror jag inte han fått på ca 40 sec!



men det är så kul att gasa! smile

//Quist
volvotomten
4 november 2007 · 274 Inlägg

Fan va mycket bonnsnack det är ! varför utmana ödet oavsett om en bil trycker sig förbi?
Oj det var en civilare!? Då får man bara skylla sig själv.
Enligt polaren så kan polisen stanna dig oavsett om de har laser eller nåt annat i bilen kör de efter dig så kan de ta dig  om de är mer  än 1 per s i bilen såklart så polisen kan stödja sig mot något.(POlaren e snut)

Sen kan du ju neka att du kört för fort.
Men det är inte alltid man slipper det, bara att ta det varför neka om man har gjort det är man så rädd för sanningen? Sj har jag blivit av med kortet låg en bra bit över 100 på 70 våg då jag blev tagen. Av med kortet i 4 mån  men överklagade pga jobbet fick ner det i 3 mån.Ta det som en vuxen kört för fort visst erkänn. bara att dra ut på skiten om man överklagar

Hygglo
4 november 2007 · 41 Inlägg

Urkas skrev:
Tvinga fram ett brott? Det är inte en jävel som har sagt att man måste gasa på bara för det kommer en bil o ska köra om en. Du får skylla dig själv helt enkelt.

Det tyckte jag var det bästa svaret.

Muttley
4 november 2007 ·

du vet ju om att de är ett brott även om de inte kan visa dig vilken hastighet du kört i??  du kan få för vårdslöshet i trafiken.! vilket du var skyldig till även i detta fallet ju!.

att man ens ska behöva vara så gnällig och säga att polisen gör fel, jag tyckte de gjorde rätt om du körde för fort helt enkelt.!

Fabbes
10 november 2007 · 7 Inlägg

tkd_rille skrev:
du vet ju om att de är ett brott även om de inte kan visa dig vilken hastighet du kört i??  du kan få för vårdslöshet i trafiken.! vilket du var skyldig till även i detta fallet ju!.

att man ens ska behöva vara så gnällig och säga att polisen gör fel, jag tyckte de gjorde rätt om du körde för fort helt enkelt.!

Nu är det ju så att jag aldrig menade att vara "gnällig" och påstått att polisen gjort fel har jag väl ändå inte gjort? Däremot har jag ifrågasatt tillvägagångsättet alltså om det gick rätt till.

Jag vet ju att jag får skylla mig själv men jag ville bara ha era synpunkter på det inträffade.

Så tack alla ni som kommit med vettiga svar. cool

EDIT: Missade ett ord wink

Senast redigerat av Fabbes (10 november 2007)

En kanot, flera kanötter...
Joo
10 november 2007 · 741 Inlägg

Thorssa skrev:
Om man vet att man ligger bakom en polis och ändå kör för fort ska man väl vara ganska glad om man slipper böter. Snacka om att tigga om böter!

Och polisen behöver inte mäta med laser för att ge dig böter för fortkörning. Det räcker med att de ligger bakom dig och jämför med sin egen hastighet, de brukar bjuda på några km/h för att vara på den säkra sidan.

Och dom måste alltid vara 2 st i bilen så den ena kan styrka att personen körde för fort..

Merclone Leg. Spådam
10 november 2007 · 816 Inlägg

Joo skrev:

Thorssa skrev:
Om man vet att man ligger bakom en polis och ändå kör för fort ska man väl vara ganska glad om man slipper böter. Snacka om att tigga om böter!

Och polisen behöver inte mäta med laser för att ge dig böter för fortkörning. Det räcker med att de ligger bakom dig och jämför med sin egen hastighet, de brukar bjuda på några km/h för att vara på den säkra sidan.

Och dom måste alltid vara 2 st i bilen så den ena kan styrka att personen körde för fort..

Nej nej nej! Polisen måste inte vara två i bilen för att kunna ge böter. Mäter man inte hastigheten, men ligger bakom och man är över och förbi hastighetsgränsen så får polisman ge böter. Men det blir inte beroende på hur fort man körde, utan på en fast summa för fortkörning. Polisen får inte framkalla brott (tyvärr), men att köra om räknas inte som det. Jag vet inte hur många gånger jag måste rätta er, det börjar bli lite tröttsamt... Det är mer i denna tråden som är osanningar, men jag gav upp efter några inlägg...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
FireTraXX DFFL
10 november 2007 · 9 020 Inlägg

Merclone skrev:

Joo skrev:

Thorssa skrev:
Om man vet att man ligger bakom en polis och ändå kör för fort ska man väl vara ganska glad om man slipper böter. Snacka om att tigga om böter!

Och polisen behöver inte mäta med laser för att ge dig böter för fortkörning. Det räcker med att de ligger bakom dig och jämför med sin egen hastighet, de brukar bjuda på några km/h för att vara på den säkra sidan.

Och dom måste alltid vara 2 st i bilen så den ena kan styrka att personen körde för fort..

Nej nej nej! Polisen måste inte vara två i bilen för att kunna ge böter. Mäter man inte hastigheten, men ligger bakom och man är över och förbi hastighetsgränsen så får polisman ge böter. Men det blir inte beroende på hur fort man körde, utan på en fast summa för fortkörning. Polisen får inte framkalla brott (tyvärr), men att köra om räknas inte som det. Jag vet inte hur många gånger jag måste rätta er, det börjar bli lite tröttsamt... Det är mer i denna tråden som är osanningar, men jag gav upp efter några inlägg...

Jag är inte ens polis och har märkt sådant väldigt många gånger här.
Folk tror väldigt mycket och sprider det så att väldigt många fler tror samma sak.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Muttley
10 november 2007 ·

ome polisen isåfall måste vara två för att ge böter, då kan de ju bli svårt ensam mc polis så de är bara skitsnack.

Rawad C20LET
10 november 2007 · 1 041 Inlägg

säger bara så du borde inte ha skrivit på för man vinner ofta på det eftersom de inte har filmat dig, i de flesta fallen blir det inget om inte du skriver under.
skriver du under så erkänner du det du gjorde ju.

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
blacken
10 november 2007 ·

Fabbes skrev:
Tänkte kolla med bötesveteraner hur det ligger till egentligen. Såhär va det, hade vart i stockholm under dagen och köpt min R32a, sen på kvällen var jag ute å skjussa lite folk.
Jaja iallafall så kommer jag glidandes i 70 på en 70 väg, plötsligt så kommer det en grön volvo kombi ut från en utfart i fullt ös och tänker plöja om mig (2 filer), "I helvete heller!" tänker jag å trycker plattan i mattan å kör om han, så ser jag blåljus i backspegeln. Helt kallsvettig kör jag in till sidan så kommer det fram en polis (riktigt het kan jag tillägga) å säger du det är 70 här, (hade passerat en 50 skylt men det visste dom tydligen inte roll ) jag vet säger jag, och du körde i 120 men vi mätte inte men såg på våran mätare å vi är 2 så vi har vittne. Eh jaha säger jag, bla bla bla... kan ta ditt körkort... bla, sen säger hon, du ska inte bli trissad till att rejsa så där. tog snällt min böter å drog illa kvickt, sen slog det mig är inte det där att tvinga fram ett brott å får man göra så i sverige? hmm


Kul fakta: Polarn ringde 5min efter å sa åt mig att ta de piano för det var en ny civilare i stan, en grön volvo kombi.

Det finns ett prejudikat ifrån 70 talet som Vi Bilägare "skaffade" fram. Som säger att enbart se på polisbilens hastighetsmätare inte är godkänt som "bevisning" vid fortkörning.

alain www.bimmerpower.org
10 november 2007 · 3 995 Inlägg

blacken skrev:

Fabbes skrev:
Tänkte kolla med bötesveteraner hur det ligger till egentligen. Såhär va det, hade vart i stockholm under dagen och köpt min R32a, sen på kvällen var jag ute å skjussa lite folk.
Jaja iallafall så kommer jag glidandes i 70 på en 70 väg, plötsligt så kommer det en grön volvo kombi ut från en utfart i fullt ös och tänker plöja om mig (2 filer), "I helvete heller!" tänker jag å trycker plattan i mattan å kör om han, så ser jag blåljus i backspegeln. Helt kallsvettig kör jag in till sidan så kommer det fram en polis (riktigt het kan jag tillägga) å säger du det är 70 här, (hade passerat en 50 skylt men det visste dom tydligen inte roll ) jag vet säger jag, och du körde i 120 men vi mätte inte men såg på våran mätare å vi är 2 så vi har vittne. Eh jaha säger jag, bla bla bla... kan ta ditt körkort... bla, sen säger hon, du ska inte bli trissad till att rejsa så där. tog snällt min böter å drog illa kvickt, sen slog det mig är inte det där att tvinga fram ett brott å får man göra så i sverige? hmm


Kul fakta: Polarn ringde 5min efter å sa åt mig att ta de piano för det var en ny civilare i stan, en grön volvo kombi.

Det finns ett prejudikat ifrån 70 talet som Vi Bilägare "skaffade" fram. Som säger att enbart se på polisbilens hastighetsmätare inte är godkänt som "bevisning" vid fortkörning.

otur att polisen inte hade kamera för plåta dig, om du är såpass korkad att köra 120 på 50 skyltad väg då ska du inte har körkort i behål. det är på grung av såna som du att det finns många döds olyckor bland de unga. Om man vill sätta på sitt liv på spel, man ska inte göra det på vägarna och inte döda andra oskyldiga trafikanter och tyvär det händer ofta.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang