Vågar du lita på din volvo?

High_Tower Leg. Volvo Nerd
17 oktober 2007 · 143 Inlägg

Här såg jag något som var ganska skrämande!

Jag satt på internet och kollade runt lite på volvor som krockar och jag fann dethär: http://www.youtube.com/watch?v=ib7iRgPXDwU

Jag har alltid varit fast besluten om att om jag skulle krocka en gång i mitt liv så skulle det vara i en volvo 700/900. Men dethär har iaf fått mig och fundera på om verkligen Min egen bil kommer att rädda mig i en krock som jag vill tro att den gör.

Visst litar jag på att volvon kommer skydda mig, det är ju trottsallt en pansarvagn..wink Men det fick en själv att tänka lite..

Senast redigerat av High_Tower (17 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Glenn9K Montör
17 oktober 2007 · 664 Inlägg

Jag hade litat på min volvo. Eller åtminstone på mig själv. smile

En 745 plöjde in i bakänden på min polares mercedes W201 för ett par år sedan. Mercan blev helt inknödd och sne fram till bakdörrarna, medans 745an fick ett spräckt blinkersglas och en sne list under strålkastaren. Kanske lite repor också.

Senast redigerat av Cpbox (17 oktober 2007)

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Volvotjej84 helt galen
17 oktober 2007 · 388 Inlägg

Ja, jag känner mig säker i min gamla 745a. Varför? Jo, dels för att den prisklassen jag har råd att köpa bil i kan inte erbjuda mig något säkrare, för runt 10.000 kr får man välja mellan typ Golf 1, Ford Fiesta, Nissan Micra eller stridsvagns-volvo. Och av de alternativen så var valet toklätt, min bilen väger la nästan halvtonnet mer är halvnya toyota, mazda och andra plastkälkar... Ja, jag känner mig hyggligt säker...

Vet bland annat en olycka i England för ett gäng är sedan, ganska tuff smäll. Personalen på olycksplatsen sa till damen som körde att det var tur att hon satt i en svensk pansarvagn, annars hade hon vart död. Nu klarade hon sig med ett brutet ben...

Varför åka fort när man kan åka brett?
turboforssen Telge Drifting Team
17 oktober 2007 · 5 398 Inlägg

jag har smällt en par volvo bilar å jag känner mig hur trygg som helst i dom
vill då inte smälla med nån annan bil smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
KarlNilsson Örebroare i exil
17 oktober 2007 · 970 Inlägg

Volvo 700/900 är en säker bil, inget snack om saken. Det här testet visar väl egentligen bara hur pass mycket utveckligen gått framåt de senaste 15 åren. Men att kalla Renaulten för en småbil är väl kanske lite missvisande, då den trots allt väger in på samma vikt som en 940, om inte ännu mer...

Hej FRA!
John87 Stolt Volvoägare
17 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

För sin tid var 740 m.fl en säker bil, men precis som med allt annat går utvecklingen frammåt och du kan inte jämföra den med en modern bil.

Kan nästan slå vad om att min 850 är några gånger säkrare än en 740 att smälla med, men det är en jämförelse som inte går att göra riktigt. De lirar i en annan klass, främst p.g.a årsskillnaden.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
John87 Stolt Volvoägare
17 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Cpbox skrev:
En 745 plöjde in i bakänden på min polares mercedes W201 för ett par år sedan. Mercan blev helt inknödd och sne fram till bakdörrarna, medans 745an fick ett spräckt blinkersglas och en sne list under strålkastaren. Kanske lite repor också.

Inte riktigt bra att jämföra två bilars krocksäkerhet när de träffade olika delar.
Bakändan är svagare än fronten. Hade en Merca plöjt in i en 745'a bak så hade Volvon krympt ganska mycket i storlek också.
Hade bilarna smällt front mot front hade det sett annorlunda ut.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ChainsOfMisery En gång Volvo, alltid Volvo
17 oktober 2007 · 165 Inlägg

Känner mig absolut säker i min svenska kvalitetsbil. Volvo är inte för inte kända för god säkerhet.

aenfors
17 oktober 2007 · 375 Inlägg

känner mig också rätt säker i volvon. Att gämföra tex min 945 med andra bilar från 91 skulle nog vara jämförbart med en ny V70 mot andra nya bilar. Så jag kan nog garantera att jag har en av dom säkraste bilarna i den prisklassen. Säger sig självt att det inte går att jämföra en ny bil med en 10-15 år äldre.

Gujen
17 oktober 2007 · 406 Inlägg

Volvotjej84 skrev:
Ja, jag känner mig säker i min gamla 745a. Varför? Jo, dels för att den prisklassen jag har råd att köpa bil i kan inte erbjuda mig något säkrare, för runt 10.000 kr får man välja mellan typ Golf 1, Ford Fiesta, Nissan Micra eller stridsvagns-volvo. Och av de alternativen så var valet toklätt, min bilen väger la nästan halvtonnet mer är halvnya toyota, mazda och andra plastkälkar... Ja, jag känner mig hyggligt säker...

Vet bland annat en olycka i England för ett gäng är sedan, ganska tuff smäll. Personalen på olycksplatsen sa till damen som körde att det var tur att hon satt i en svensk pansarvagn, annars hade hon vart död. Nu klarade hon sig med ett brutet ben...

grejen är ju attt bilen ska gåsönder när man krockar... för att skydda DIG. tekniken har gått frammåt som tur är och en liten skit bil idag är säkrare än en gammal pansarvolvo smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
RedEyeMS3
17 oktober 2007 · 355 Inlägg

Precis.. Ska jag krocka så ska det vara en SUV elr en 9-5:a!

Volkswagen Passat 1.8T "Greyhound Taxin" (2000)
T_modee
17 oktober 2007 · 482 Inlägg

Klart att man litar på VOLVO!!!

John87 Stolt Volvoägare
17 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

pfa skrev:
Känner mig hyffsat säker i min s60 smile


men inte i en 945! ;D  940 estate vs reanult --> http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Läste du första inlägget?
Filmen finns med där och har diskuterats lite i tråden innan ditt inlägg.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
pfa
17 oktober 2007 · 66 Inlägg

Wups, då tar jag bort det inlägget, och nej.. jag skummade bara igenom smile

Senast redigerat av pfa (17 oktober 2007)

Volvo s60 (2001)
twin_cam Smålänning
17 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

Jag könner mig säker både i gamla saab och gamla volvo. Var ju trots allt säkrast på sin tid, och volvo 740/940 motsvarar ju en ny V70 i krocksäkerhet på sin tid...

Finns ju dock människor som på allvar tror att en gammal volvo eller saab fortfaronde är säkrare än en ny småbil... Bara att tycka synd om dom...

Tilläggas ska att jag känner mig säker i min polares 740, och i min egen saab 900...
Enl. folksams lista över verkliga olyckor så ligger båda fortfaronde på minst 15% bättre säkerhet än medelbilen.
http://www.folksam.se/testergodarad/bil … aljrattbil

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mickecorrado Bilplåtslagare
17 oktober 2007 · 1 036 Inlägg

Frågan är inte hur hel en bil är efter en krock, utan hur den tar upp energin i själva krocken.

En bil som inte ger med sig för över en massa energi på människorna i bilen vid det plötsliga stoppet och man blir mer skadad.

Smoke Tires Not Drugs.
twin_cam Smålänning
17 oktober 2007 · 7 877 Inlägg

mickecorrado skrev:
Frågan är inte hur hel en bil är efter en krock, utan hur den tar upp energin i själva krocken.

En bil som inte ger med sig för över en massa energi på människorna i bilen vid det plötsliga stoppet och man blir mer skadad.

Precis. Den ska knycklas ihop in till passagerarutrymmet, och sen får den inte knycklas mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Holiace
17 oktober 2007 · 1 754 Inlägg

Mamma säger att henens 740 är jättesäker, hon tror inte på att en Mini är säkrare ^^

Jag kan inget om allt.
moose46019 study
17 oktober 2007 · 772 Inlägg

jag tror inte på volvo överhuvudtaget pappa köpre ne 940 på företagsbil avgassystemet pajade inom 3år. även andra problem bilen bara dog och sådan.t

Senast redigerat av moose46019 (17 oktober 2007)

richardoo290 VOLVO for life..
17 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

moose46019 skrev:
jag tror inte på volvo överhuvudtaget pappa köpre ne 940 på företagsbil avgassystemet pajade inom 3år. även andra problem bilen bara dog och sådan.t

never more volvo in this family

seriöst?  tycker du inte om volvo för att en av deras bilar din pappa köpte gick sönder? lol
beror på hur man sköter den också vettu,

Senast redigerat av richardoo290 (17 oktober 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang