Vågar du lita på din volvo?

christofferedil Yellow bug!
17 oktober 2007 · 1 640 Inlägg

Äh, tycker dom i Volvon ser ut att ha det rätt bra ändå. Det har inte trängt in allt för mycket i kupén. De skulle nog med all säkerhet ha klarat sig om det vart en riktig olycka.. Möjligtvis lite benskador, men sånt får man ju ta. Huvudsaken är att man överlever.

Kommer alltid lita på Volvos säkerhet.

Senast redigerat av Edil_ (17 oktober 2007)

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)
moose46019 study
17 oktober 2007 · 772 Inlägg

richardoo290 skrev:

moose46019 skrev:
jag tror inte på volvo överhuvudtaget pappa köpre ne 940 på företagsbil avgassystemet pajade inom 3år. även andra problem bilen bara dog och sådan.t

never more volvo in this family

seriöst?  tycker du inte om volvo för att en av deras bilar din pappa köpte gick sönder? lol
beror på hur man sköter den också vettu,

förklara då varför ingen av de andra bilarna har pajat vi har haft en 4 stycken företags bilar.
inte nog med det när man ska boka in service tid så kan de säga att man inte får komma in den tiden man har bokat.

hur man sköter den ja företagsbil= leasing avtal 3 år så det är väl snarare en fråga om kvalite där.

Senast redigerat av moose46019 (17 oktober 2007)

Turbomatte Lackerare/Rekondare
17 oktober 2007 · 834 Inlägg

High_Tower skrev:
Här såg jag något som var ganska skrämande!

Jag satt på internet och kollade runt lite på volvor som krockar och jag fann dethär: http://www.youtube.com/watch?v=ib7iRgPXDwU

Jag har alltid varit fast besluten om att om jag skulle krocka en gång i mitt liv så skulle det vara i en volvo 700/900. Men dethär har iaf fått mig och fundera på om verkligen Min egen bil kommer att rädda mig i en krock som jag vill tro att den gör.

Visst litar jag på att volvon kommer skydda mig, det är ju trottsallt en pansarvagn..wink Men det fick en själv att tänka lite..

Jepp spec nya v70in som står på framsidan:)

BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

Mycket hårdare härdat stål i de nyare bilarna gör att man inte sitter säkert i en gammal Volvo tyvärr. Såg nydligen en krock mellan en Renault Moodus och en Volvo 940. Testet talade inte för Volvon fördel kan man säga. Volvon va helt krossad av det mer härdade stålet i Moodusen. Den sistnämda använde Volvons deformations zoon och därav blev Volvon Kvaddad halvvägs till B stålparna och endast motorhuven på Reaulten va kvaddad. Ska man ha en säker bil så ska den va hyffsat ny. Airbagsen räddar mycket liv med.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
-Mike- Stolt tvåbarnsfar
18 oktober 2007 · 548 Inlägg

Inte många som läser hela trådarna numera ser jag! Hehe! Nä men det är ju som vissa säger att man kan ju inte jämföra det som var för 15 år sedan och nuvarande grejer! Tex Laptop vs Commodore 64 och bilar och annat! Tekniken går ju framåt med precis allt! Jag känner mig säker med mig bakom ratten och ingen annan på vägen! Då känner jag mig säker!

-Mike-
BMW 320i (2003)
BMWKimmo Mekaniker
18 oktober 2007 · 472 Inlägg

När man sitter i en bil som fått 5/5 i EuroNcabs test känner man sig säker. Men sen när en mötande lastbil får punka på vänster framhjul spelar det ingen roll tyvärr. Allt handlar om ödet, det spelat ingen roll vad man kör. Ska man avlida så gör man det och tvärt om.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
High_Tower Leg. Volvo Nerd
18 oktober 2007 · 143 Inlägg

moose46019 skrev:
jag tror inte på volvo överhuvudtaget pappa köpre ne 940 på företagsbil avgassystemet pajade inom 3år. även andra problem bilen bara dog och sådan.t

Jag har ingen aning om hur du fick med avgassystem i en diskution om krocksäkerhet, men alla har ju en synvinkel på allt..;/

Men om man säger så här. idag är det ju fortfarande många gamla bilar som rullar på vägarna idag, Många är i gott skick och andra i sämre skick.
Men som någon ovan nämnde så är det kanske att ta i när det är många års skillnad.

Men Skulle jag få välja mellan en opel, saab, Toyota etc, av samma årsmodell som min volvo, så är jag säker på att jag skulle komma mer undan i min volvo. men videon gör en anna lite orolig för att om man skulle krocka med en nyare bil idag, För många som har dom nyare bilarna brukar ju inte spara på effekten heller. mao dom kör betydligt mycket fortare än vad folk kanske gjorde för många år sen.

Och smäller det då mot en nyare bil, så kanske jag inte kommer lika lindrigt undan som om det hade hänt med en äldre bil.

Men visst! Jag litar fullt ut på 740 och andra volvor för den delen också! Och om man kanske istälelt skulle köra av vägen i en singelolycka, Då vet jag att jag kliver ur volvon iaf;)

Kul att se reaktioner från många, och seriösa disskutioner!

Men snälla, Dra inte upp något om hur volvo är bara för att en Fader eller någon död släktings bil inte höll som just han ville, Faan min bil har krånglat den med men det hör inte till denhär disskutionen. Utan dethär är en diskution om äldre volvos krocksäkerhet. "Se först inlägget och videon"

Senast redigerat av High_Tower (18 oktober 2007)

Är svensk, Åker Svensk
http://www.smsnetwork.org/?r=13424&epi=UNIK_ID Skit bra gratis sms sida om man har ont om pengar! Samla kredit att skicka för genom att gå in på sidor!!
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
18 oktober 2007 · 223 Inlägg

Volvo är ju pålitliga bilar ju! wink, men jag litar inte en sekund på min iaf! big_smile

Volvo 855R (1996)
Glenn9K Montör
18 oktober 2007 · 664 Inlägg

John87 skrev:

Cpbox skrev:
En 745 plöjde in i bakänden på min polares mercedes W201 för ett par år sedan. Mercan blev helt inknödd och sne fram till bakdörrarna, medans 745an fick ett spräckt blinkersglas och en sne list under strålkastaren. Kanske lite repor också.

Inte riktigt bra att jämföra två bilars krocksäkerhet när de träffade olika delar.
Bakändan är svagare än fronten. Hade en Merca plöjt in i en 745'a bak så hade Volvon krympt ganska mycket i storlek också.
Hade bilarna smällt front mot front hade det sett annorlunda ut.

Jag menade mest att volvon höll hur bra som helst, inte att mercan var klen. smile Klart man inte kan jämföra om de träffar på olika ställen.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
zoopåse
18 oktober 2007 · 1 171 Inlägg

BMWKimmo skrev:
När man sitter i en bil som fått 5/5 i EuroNcabs test känner man sig säker. Men sen när en mötande lastbil får punka på vänster framhjul spelar det ingen roll tyvärr. Allt handlar om ödet, det spelat ingen roll vad man kör. Ska man avlida så gör man det och tvärt om.

Hur vet man att ens öde inte är att köpa en säker bil och överleva en krock utan att bli invalid?

Man ser rätt tydligt skillnaderna mellan gamla bilar och nya att de har deformationszoner som blir hårdare och hårdare tills de kommer in till skalet mot kupén som är extra styv så att den skyddar passagerarna. På Volvons tid tänkte man väl mest att man ska ha en massa plåt mellan sig och krocken, men det hjälper ju inte om man krockar tillräckligt hårt, då flyttas ju hela skiten in i kupén och mosar dig.

Det är just pga sånt här som det är så bra med mitträcken.

Supratok Toker
18 oktober 2007 · 491 Inlägg

Känner mig trygg i V70'in, men en smäll på fel ställe så är alla bilar faror..
Beror helt på hur smällen ser ut.

Toker Jr 081102
Digital_Kicker
18 oktober 2007 · 3 721 Inlägg

varför skulle man inte lita på sin volvo?? Så ska man inte ha en i sitt ägo smile

Fredrik-79
18 oktober 2007 · 2 164 Inlägg

Förstår inte eran resonemang riktigt.
Om man kör en bil idag måste man ju jämföra den mot en splitter ny när de gäller säkerheten just nu.
Säkerheten går ju alltid frammåt men en bra konstruerad bil klarar även att krocka mot nyare bilar utan att man hamnar i "klämm"!
Man måste ju se vad man har ekonomi för, vilken bil som passar en och hur säker bilen är.
Sen vilken bil som är säkrast kan man ju få fram genom statestik från folksam som undersöker olyckor. Sen är de väldigt sant hur en krock blir och vad de tar hur utgången på olyckan blir. Sen är ju hastighet en stor faktor med.
Men som sagt. Svenskt är bra på att bygga säkra bilar även om dom gamla pansar vagnarna inte är så jätte lyckade mot dagens bilar.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
richardoo290 VOLVO for life..
18 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

ingen bil är säker,  men om jag ska smälla med en bil så ska det vara en volvo..
en volvo från 90-talet är ju klart inte lika säker som en bil från 2000-talet

men jämför man en volvo och en annan bil med samma årsmodel, då jäklar skulle ni vart glada om ni satt i volvon vill ja lova....!  yikes

Batta
18 oktober 2007 · 1 353 Inlägg

Om man bara är ute efter att sitta säkert själv så ska man ju köra en Amerikansk Suv (typ Suburban eller Excursion) Då hade man bara klättrat upp och kört över en liten renault moodus, hade nog klättrat upp på en volvo också.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
blacken
18 oktober 2007 ·

richardoo290 skrev:
ingen bil är säker,  men om jag ska smälla med en bil så ska det vara en volvo..
en volvo från 90-talet är ju klart inte lika säker som en bil från 2000-talet

men jämför man en volvo och en annan bil med samma årsmodel, då jäklar skulle ni vart glada om ni satt i volvon vill ja lova....!  yikes

Saabarna är ju snäppet bättre än Volvo i krocksäkerhet.

camaro67 Meister
18 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

Batta skrev:
Om man bara är ute efter att sitta säkert själv så ska man ju köra en Amerikansk Suv (typ Suburban eller Excursion) Då hade man bara klättrat upp och kört över en liten renault moodus, hade nog klättrat upp på en volvo också.

Där har du ju ett annat problem.. skiten kan välta om du kör över någon. Men  det är ju helt klart att man sitter säkert i en sådan.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
BMWKimmo Mekaniker
19 oktober 2007 · 472 Inlägg

richardoo290: Du hade inte varigt så kaxig om jag fronat dej med 525an.. Alla tester tyder på att dom är lika säkra. Dessutom Har vissa av BMW bilarna aribag. Den dagen du blir allvarligt skadad när du krockar en äkta tysk ska jag skratta... Volvo är säkert.. Men det va då det.. Och det beror vad man jämnför med.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
richardoo290 VOLVO for life..
19 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

BMWKimmo skrev:
richardoo290: Du hade inte varigt så kaxig om jag fronat dej med 525an.. Alla tester tyder på att dom är lika säkra. Dessutom Har vissa av BMW bilarna aribag. Den dagen du blir allvarligt skadad när du krockar en äkta tysk ska jag skratta... Volvo är säkert.. Men det va då det.. Och det beror vad man jämnför med.

ehm ..  jag har väll inte sagt nått annat?  hmm
BMW  e säkert jättebra dom med.. ? 

men hellre att sitta i nya S80  i frontalkrock 70km/h   än att sitta i en liten fiat .. eller liknande..
hellre att sitta i en 525:a i frontalkrock 70km/h än att sitta i en liten ford..

beror helt och hållet på vad man gämför med..  och kaxig är jag då verkligen inte.. sad
du däremot är väldigt kaxig och jag tar ditt inlägg som ett person-angrepp.

richardoo290 VOLVO for life..
19 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

blacken skrev:

richardoo290 skrev:
ingen bil är säker,  men om jag ska smälla med en bil så ska det vara en volvo..
en volvo från 90-talet är ju klart inte lika säker som en bil från 2000-talet

men jämför man en volvo och en annan bil med samma årsmodel, då jäklar skulle ni vart glada om ni satt i volvon vill ja lova....!  yikes

Saabarna är ju snäppet bättre än Volvo i krocksäkerhet.

saaben, mena du?  och ja nuförtiden ja...  men volvo har alltid prioriterat säkerheten som viktigast och därför tror jag att inom några år ligger dom på topp igen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang