Poliser o dess attityd

foborg
21 oktober 2007 · 332 Inlägg

Jag vart stoppad igårnatt av en polis (norrköpings suraste trafikpolis) som gav mej böter för att ha röd innerbelysning i bilen monterat i taket ..
Fråga 1 - får man inte ha olika färger på belysningar innanför vindrutan?
Fråga 2 - jag har hört talas om att polisen inte får bötfälla någon om farbror blå i fråga kommer ensam i polisbilen, vet en som fick sin böter indraget av denna anledning, stämmer detta? .. någon som vet?

FireTraXX DFFL
21 oktober 2007 · 9 020 Inlägg

Allting i min bil lyser rött.
Och det är original...

Nej, poliser är fortfarande poliser oavsett antal.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
carroll
21 oktober 2007 · 174 Inlägg

tror inte heller att de spelar nån roll om de är 1 eller flera...
hur skulle de då funka för mc snutarna?

blev ju stoppad av en riktig surgubbe, var nästan så jag frågade om han käkat SURströmming eller nåt.... *suck*

Audi S4 (2005)
foborg
21 oktober 2007 · 332 Inlägg

Det tråkiga med norrköpings poliserna är ju fan att dom alltid är tjuriga .. har man nåt fel på bilen då blire ajjabajja ... har man inte nåt fel på bilen, ja då blir dom sura bara för att dom inte lyckades hitta nåt att anmärka på ..

carroll
21 oktober 2007 · 174 Inlägg

foborg skrev:
Det tråkiga med norrköpings poliserna är ju fan att dom alltid är tjuriga .. har man nåt fel på bilen då blire ajjabajja ... har man inte nåt fel på bilen, ja då blir dom sura bara för att dom inte lyckades hitta nåt att anmärka på ..

haha aa de ärju bra att dom blir sura när man inte har nå fel på bilen.... *suck* snutar alltså....roll
(missuppfatta mig rätt)

Audi S4 (2005)
Saab-Fredde
21 oktober 2007 · 285 Inlägg

Det finns juh bra och så finns det dåliga... Tyvär känns det lite som att dom dåliga är fler än dom bra=/

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!
Noiseprojekt
21 oktober 2007 ·

foborg skrev:
Jag vart stoppad igårnatt av en polis (norrköpings suraste trafikpolis) som gav mej böter för att ha röd innerbelysning i bilen monterat i taket ..
Fråga 1 - får man inte ha olika färger på belysningar innanför vindrutan?
Fråga 2 - jag har hört talas om att polisen inte får bötfälla någon om farbror blå i fråga kommer ensam i polisbilen, vet en som fick sin böter indraget av denna anledning, stämmer detta? .. någon som vet?

röd innerbelysning som släcks när du stänger dörren eller lyser den konstant??

foborg
23 oktober 2007 · 332 Inlägg

Nja innerbelysningen lyser konstant ..

Merclone Leg. Spådam
23 oktober 2007 · 816 Inlägg

Varför skulle en polis inte kunna bötfälla någon om han var ensam? Jag skulle bra gärna vilja höra argumentet/argumenten bakom det uttalandet...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
moose46019 study
23 oktober 2007 · 772 Inlägg

en polare fick en utskällning när han krockade med en kärring som hade sväng ut trots att hon hade stopp plikt men det är ju klart käringar kan man inte klaga på.

Senast redigerat av moose46019 (23 oktober 2007)

_Spawned_ Maskinförare
23 oktober 2007 · 1 163 Inlägg

Tja, jag har röd innerbelysning.. jag blev stannad senast idag.. dom sa då ingenting.. dom tyckte jag hade en välvårdad bil ;D sen så höll jag på att bli påkörd av en civilare som hade bråttom som fan..:S körde inte som man borde ha gjort...:S

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"
Ramrod
23 oktober 2007 · 674 Inlägg

moose46019 skrev:
en polare fick en utskällning när han krockade med en kärring som hade sväng ut trots att hon hade stopp plikt men det är ju klart käringar kan man inte klaga på.

Vad menar du med inte kan gnälla på kärringen som hade stopp plikt ????hmm

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Phaetoon
23 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Det handlar väl lite om hur man bemöter polisen.
Om man ger dom ett leende och är glad så får man ett helt annat bemötande än om man är helt neutral. Sen så är det ju lite skillnad på polis och polis...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
mjukismagnus
23 oktober 2007 · 470 Inlägg

Merclone skrev:
Varför skulle en polis inte kunna bötfälla någon om han var ensam? Jag skulle bra gärna vilja höra argumentet/argumenten bakom det uttalandet...

Är inte helt säker men tror du kunde kommit undan med det om du inte skrivit under boten, För är polisen ensam så har han inget vittne med sig och då står det ord mot ord...

För den delen så var jag ute och sladda en gång och blev stannad av en cykel polis,

Och han sa faktist tur för dig att jag var själv nu för annars hade det blivit böter

Svaret på frågan Kanske??? hmm

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!
Darkie dARKiE
23 oktober 2007 · 5 031 Inlägg

har också hört att dem måste vara två för att bevisa en "fortkörning" om dem inte mätt med laser osv. Tex, om man kommer från andra hållet, och kör fort om polisen i annan färdriktning och dem tar upp jakten för att det såg ut som det gick för fort..? Rykte ialf.. skulle också vilja veta säkert.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Booornis
23 oktober 2007 · 158 Inlägg

mjukismagnus skrev:

Merclone skrev:
Varför skulle en polis inte kunna bötfälla någon om han var ensam? Jag skulle bra gärna vilja höra argumentet/argumenten bakom det uttalandet...

Är inte helt säker men tror du kunde kommit undan med det om du inte skrivit under boten, För är polisen ensam så har han inget vittne med sig och då står det ord mot ord...

För den delen så var jag ute och sladda en gång och blev stannad av en cykel polis,

Och han sa faktist tur för dig att jag var själv nu för annars hade det blivit böter

Svaret på frågan Kanske??? hmm

1 polis har samma "makt" som 5 vittnen!..men visst saker o ting "behandlas" olika från stad till stad...här tex är de grinigt som fan yttre detaljer typ sommar/vinter-däck,fungerande lampor..men inte alls griniga på buskörning os.v...lite roligt de där..men men..

"Objects in mirror tend to dissapear"
Volvo 164 "V8" (1970)
osormui
23 oktober 2007 · 17 Inlägg

klart dom ska vara lite sura och griniga. det är för att man ska komma ihåg att man inte gärna vill ha nåt med dom att göra. eller jag vet inte , mig spelar det ingen roll , det dom säger går in genom ena örat och ut genom andra. fast det är väl klart , jag lyder alltid polisen...och lagen. big_smile

im am a riddle without a clue
richardoo290 VOLVO for life..
23 oktober 2007 · 2 113 Inlägg

är det inte så att belysning i bilen oavsett färg, får inte användas under färd?
är det en stark röd lampa? tex neonliknade? ..

tror han hade lagen på sin sida när han gav dig böter iallafall, hmm

moose46019 study
23 oktober 2007 · 772 Inlägg

Ramrod skrev:

moose46019 skrev:
en polare fick en utskällning när han krockade med en kärring som hade sväng ut trots att hon hade stopp plikt men det är ju klart käringar kan man inte klaga på.

Vad menar du med inte kan gnälla på kärringen som hade stopp plikt ????hmm

alltså det blev så här krock jaha en kärring en ungdom.

det var nog ungdomens fel trots att han körde på huvudled och den andra hade väjningsplikt.
tänker polisen troligtvis

därför fick kompisen utskällningen utan att polisen hade undersökt vem som hade gjort fel med mera.

Merclone Leg. Spådam
23 oktober 2007 · 816 Inlägg

mjukismagnus skrev:

Merclone skrev:
Varför skulle en polis inte kunna bötfälla någon om han var ensam? Jag skulle bra gärna vilja höra argumentet/argumenten bakom det uttalandet...

Är inte helt säker men tror du kunde kommit undan med det om du inte skrivit under boten, För är polisen ensam så har han inget vittne med sig och då står det ord mot ord...

För den delen så var jag ute och sladda en gång och blev stannad av en cykel polis,

Och han sa faktist tur för dig att jag var själv nu för annars hade det blivit böter

Svaret på frågan Kanske??? hmm

Nej, verkligen inte svaret på frågan, eftersom det från min sida var en retorisk fråga iochmed att jag redan vet svaret. Polisens ord väger alltid tyngre än privatpersonens. Att du inte fick böter kan ha varit att polismannen du mötte var av det "snällare" slaget, men hade han haft en kollega med sig så hade han inte kunnat se mellan fingrarna på samma sätt. Att en ensam polis inte skulle kunna ge böter är rent bullshit, och hur skulle han kommit undan om han inte skrev under boten? Innerbelysningen finns ju kvar i bilen och kan komma att fungera som bevis om ordningsmakten skulle vilja ta ärendet längre än en inte underskriven bot. Det är skrämmande så okunniga svenska folket över lag är om polismakten och deras arbete. Det man läser här på garaget till exempel är allt som oftast rent skitsnack, myter och lösa spekulationer. Sen finns det en och annan som faktiskt råkar ha kunskap inom området.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang