Någon som kört upp för BE nyligen? Lite frågor..

Germax
22 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Klarade ändtligen teorin efter 2 två helt opluggade kuggade test =P

Så över till uppkörningen, hur går uppkörningen till? Konbana, vanlig vägåka? Får man stå för bil o släp själv lr ordnar Vv det? Va de svårt?

Tänkte ringa Vv imorrn men kan lika gärna få lite mänskliga svar här först.

NEXT
22 oktober 2007 · 49 Inlägg

Ja körde upp till i somras..
Dock tog ja två lektioner på trafikskola så jag hyrde ekipaget av dom. Om vv har vet jag inte..
På uppkörningen ska du köra en konbana, köra fram och svänga, backa in i "garage", köra in i "garage", backa rakt och köra ut. Jag rekommenderar dig att ta en lektion på trafikskola så du vet hur du ska köra konbanan för d e inte alltid så självklart när man ser den.
Sen är det trafikkörning som vanligt.
Just d, innan du börjar ska du göra en fullständig säkerhetskontroll och funktionsbeskrivning.

Har du kört med släp innan är uppkörningen lätt. Bara man vet hur man kör konbanan och vad man ska ha med i funktionsbeskrivningen!

Lycka till!
//Oscar

FLindgren
22 oktober 2007 · 5 089 Inlägg

min syster tog be kort förra vekcan, henne uppkörning var först säkerhetskoll å allt detdära, sen runt en bana med koner som skulle klaras innom 10 min (var tydligen extremt mycket tid). och sedan fick hon ta en sväng i stan , sedan klarade hon det;)

i stort sett som  NEXT säger smile

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Germax
22 oktober 2007 · 12 086 Inlägg

Någon som mer ingående kan berätta vad funktionsbeskrivningen/säkerhetskontrollen innebär? Typ om hjulen sitter på och om bromsen funkar/har släppt?

Jag är ganska van vid o köra släp, tunga släp med för den delen. Men känner att jag inte vill riskera körkortet varje gång man kör överlass så de ska nog igentligen inte va något problem.

alain www.bimmerpower.org
23 oktober 2007 · 3 995 Inlägg

Hej JapMax
jag tag BE för 1 månad sen.
1)
som säger Next, tag en kör lektion på deras körbana att du vet hur det ser ut och kan tränna själv på en parkering. du ska kunna klara av det på 10 minuter. gör du inte det,då är det stop.
2)
du ska koppla av släppet och koppla på ingen,
3)
sekerhetskontrol: sätt på tädningen, sätt på helljus, sätt på vänster blinkers, gå ut från bilen, kolla på vänster fram hjul djupet på däckensmönster och hjulbultor ok, vänster framblinkers ok, helljus ok, höger framhjul ok höger bakhjul ok, höger bakljus bilen  ok, släppet sidoljus ok, höger däck ok, båda ljus bakom släpet ok, vänster blinker, vänster bakhjul släpet ok, vänster sidoljus släpet ok, vänster blinkers bilen och parkeringljus ok, vänster bakljus bilen ok, testa tutan ok, testa torkablad och vattenspolning ok, sätt på höger blinkers och går runt och ser att det funkar ok, be om kontrolant att kolla om bromsen fungerar på bilen och släpp när du själv trycker på bromspedalen ok, gå ut öppna släppet och kolla om spänbander runt lasten är dragna.
4)
kör upp ca 100m, sväng tillbaka och tvärbromsa att han ser att du har kontrol på ekipaget,
5)
sätt på handbroms på släppet och kör fram med bilen, med en tomstock som finns i bilen, ta måtet på bromssekerhet vid draget, gå in i bilen och backa en bit och gå kolla en gång till med tomstock, det ska finnas en 4e del kvar.
6)
Du ska kunna berätta om funktionbeskrivning, allt om draget , bakautomat,  dragstång, trykstång, olika handbroms system på olika släpp. hella broms system in i hjulet på släppet, du måste läsa detta i släppet boken, om du inte har den, köp den, det är för lång att skriva.
7)
uppkörning är mellan 40 och 50 minuter. var dig själv när du kör, prata mycket om annat med kontrolant, vi hade jävlit kul när jag körde, titta ofta i utebakspeglar mycket ofta, och DU FÅR INTE TITTA PÅ HONOM när du kör, var inte räd att köra om när du kan, han vill ser att du har riktid kontrol på det hella.
8)
och till slut, VAR DIG SJÄLV, kör på samma sätt och vis som du hade BE kort.
lycka till!
efter, säg hur det gick till.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
VictorW Medlem 34530
23 oktober 2007 · 908 Inlägg

JapMax skrev:
Någon som mer ingående kan berätta vad funktionsbeskrivningen/säkerhetskontrollen innebär? Typ om hjulen sitter på och om bromsen funkar/har släppt?

Jag är ganska van vid o köra släp, tunga släp med för den delen. Men känner att jag inte vill riskera körkortet varje gång man kör överlass så de ska nog igentligen inte va något problem.

Frugan tog BE för 1månad sedan. Hon körde privat, men tog en lektion på körskola för att få en genomgång av säkerhetskontrollen och tips när man ska köra konbanan. Kostade 1000:- för 1 timmes lektion.

Så mitt tips är att du bokar en lektion för att få en genomgång av det du undrar över.

Lycka till med BE kortet!!

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang